Automaat, bakrevisie, flushen, waarop letten bij aankoop

Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ik ben toch maar weer wat actiever gaan rondkijken naar een XC70. WIlde eigenlijk echt een schakelbak, maar ga toch binnenkort maar eens proefrijden in een automaat. Aangezien ik daar weinig ervaring mee heb zal ik alleen kunnen ordelen op gehoor en gevoel. Oftewel klinken de toeren gezond, geen geschok, niet inhouden.
Daarnaast kan ik een aankoopkeuring uit laten voeren.

Als een bak onder de 200K zit, is het dan standaard dat er op korte termijn een revisie plaats moet vinden? Aan wat voor kosten moet ik dan ongeveer aan denken?
De powerflush, zijn daar ook nog regels over? Bijv om de 100.000. Bij occasion, onbekend onderhoud, dan neem ik aan gelijk uit voorzorg doen.
Kan een univesele garage die ook regelmatig Volvo's in in oderhoud heeft, oon zo'n flush uitvoeren of kan je daar beter niet over beginnen en het toch echt bij een specialist uit laten voeren? Is natuurlijk wel een een onderhandelingspuntje, van ja ik wil de auto maar dan wel een powerflush? Of toch maar niet?

Hoor graag van jullie. Mocht ik toch geen automaat kopen, dan heeft iemand anders ook nog wel wat aan de antwoorden :D

Edit: net nog even op het forum gezocht en het flushen dus beter niet door een (officiele) dealer uit laten voeren. Of navragen met hoeveel olie er gespoeld wordt en of er ook een reiniger wordt gebruikt: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... at;revisie
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28362
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Flushen van een geartronic versnellingsbak is aan te raden om de 100k kilometer. Als de bak versleten is of een mankement heeft helpt flushen uiteraard niet. Je kan het flushen het best laten doen door een specialist op dit gebied.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Sander02 schreef: Als een bak onder de 200K zit, is het dan standaard dat er op korte termijn een revisie plaats moet vinden? Aan wat voor kosten moet ik dan ongeveer aan denken?
De powerflush, zijn daar ook nog regels over? Bijv om de 100.000. Bij occasion, onbekend onderhoud, dan neem ik aan gelijk uit voorzorg doen.
Kan een univesele garage die ook regelmatig Volvo's in in oderhoud heeft, oon zo'n flush uitvoeren of kan je daar beter niet over beginnen en het toch echt bij een specialist uit laten voeren? Is natuurlijk wel een een onderhandelingspuntje, van ja ik wil de auto maar dan wel een powerflush? Of toch maar niet?
Een buurman zit al op 400.000km (D5, Geartronic), bak is nooit geflushed en schakelt boterzacht. Er zijn ook bakken die bij 150.000 raar gaan doen. Maak je vooral niet al te druk, deze bak is geleverd in miljoenen auto's, op fora posten over het algemeen alleen mensen die een probleem hebben met hun bak. Ga je toch flushen, laat je dan niks wijs maken over de olie. Er moet originele olie in volgens de JWS3309 specs (en dus niet iets wat erop lijkt).
Volvo heeft overigens nooit aangeraden om de olie om de 100.000km te vervangen.
Laatst gewijzigd door prwi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Dank voor de reacties. Wat zou een dealer dan doen als je met bakproblemen vij ze aankomt? Bieden ze dan tegenwoordig wel altijf een flush aan, of beginnen ze dan gelijk over een revisie, of zijn er gewoon standaard wat onderdelen die vervangen kunnen worden?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Dealer bied je tegen de hoofdprijs die oplossing die hem het grootste gewin oplevert
bak peoblemen? Nooit naar de dealer gaan, maar naar een revisie specialist of eerst GS consulteren
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3699
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Inderdaad PWRI
"Volvo heeft overigens nooit aangeraden om de olie om de 100.000km te vervangen."

Maar in hun Vida staat wel degelijk dat het bij zwaar stadsverkeer of aanhanger-gebruik om de 80.000 moet !!

Ik neem aan dat jij niet alleen in je auto rijdt en dat je regelmatig een verkeerslicht tegenkomt.......
Laat dan 120.000km een leuk moment voor verse olie zijn.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

De dealer waar ik misschien een auto gaat kopen bied een flush aan bij de afleverbeurt, daar heeft hij een adresje voor. Ik zal dan nog vragen of dat inderdaad met 12 liter en reiningsmiddeltje gebeurd. Dat is wat ik uit andere topics begreep de beste methode. Al hoewel de meningen toch weer een beetje verdeeld waren.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28362
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat klinkt als een goed voorstel, over de meeste goede onderhoudshandelingen zijn de meningen verdeeld.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
volvo355
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 14.10.2014 - 17:27

Beter is om met 15 liter te spoelen. Er zijn een hoop specialisten die dit doen.
Laatst gewijzigd door volvo355 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ja is een import auto zonder onderhoudsgeschiedenis, dus complete distributieset vervangen, grote beurt en automaatspoelen is dus wel verstandig. Zou zo maar eens met de kilometerstanden gesjoemeld kunnen zijn bij het importeren. Heb wel half jaar volledige garantie en pechhulp ook er bij.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Sparky69
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04.07.2016 - 12:15

Zelf heb ik nu grote problemen met mijn V50. Eerst gaf de dealer aan dat het een ECR? klep betrof. Deze vervangen. De problemen waren nog niet verholpen. Toen het electronisch brein en uiteindelijk de hele bak. Nog is het gezeur niet over. Motor bonkt tijdens rijden (schakelen). Nu geven ze aan dat er een motor steun vervangen moet worden. Dit gaat wel op hun kosten gebeuren, maar het vertrouwen in de dealer begint inmiddels aardig te slinken. Toch worstel ik hier wel een beetje mee. De bank was 150k oud. Lijkt me toch niet dat dit een normale km stand is voor een volvo om zo'n grote reparatie te hebben? Helemaal niet als je hoort dat veel auto's 3 4 of zelfs 5 k lopen.

Hiervoor een S40 gehad uit 2001. Deze motor is uiteindelijk totalloss verklaard na een onderhoudsbeurt. Er sprong een riem af die vast sloeg in de motor.

Ik ben een echte volvo liefhebber, maar het wordt er allemaal niet beter op zo...
Volvo V50 2010 2.0 Diesel Automaat (Zwart)
Volvo S40 2005 1.8 Benzine (Zwart)
Volkswagen Polo 1.4 (Blauw)
Mercedes 200 1982 Diesel Automaat (Geel)
Volvo C30 2008 1.6 Diesel (Zwart)
Volvo S40 2001 1.8 Diesel (Rood)
Daewoo Nexia (sorry foutje)
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Dus eerst vervangen ze de bak, waarna het "misschien" nog aan een motorsteun ligt? Eerlijk gezegd lijkt dat me een verkeerde volgorde, zowel van vervangen als wat betreft kosten. Mits goed onderhouden en normaal gebruik is 150k inderdaad wel wat vroeg.
Gebruikersavatar
Kokus
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 23.12.2013 - 23:10
Locatie: Den Bosch

Met XC70 D5 2003 al ruim 500.000 km achter de rug zonder ooit aandacht aan de bak (geartronic 5) te besteden. Wel 3 x distributie (160k, 320k en 480k).
XC70 D5 Geartronic MY2003 Ash Gold, 631.000 km (1e eigenaar)
Jaguar I-Pace 400 SE MY2020, Caesium blauw 21.000 km
V60 PIH MY2014 Seashell, Polestar-tuned (303.000 km) verkocht
VW Kever 1300 Togaweiss, MY1968 (eigenaar sinds 1988)
VOLVO V40 T4
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 14.09.2010 - 00:15

Persoonlijk zou ik van elke pas aangekochte auto alle sapjes vervangen of laten vervangen. Zelf heb ik de geartronic bij de dealer laten flushen +/- € 250, olie en filter vervangen, en (zelf) het koelsysteem gereinigd. De stuurbekrachtiging flushen, haldex filter en olie die wil ik nog laten doen. Preventief onderhoud kan hoge reparatie kosten voorkomen al moet je ook een beetje geluk hebben.
volvo 63
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 27.12.2012 - 19:31

Hallo Allen,

Al geruime tijd vond ik mijn automaat niet lekker schakelen, na wat studie is mijn keus gevallen op GS in Uden!
Wat had ik dit veeeeeeeel eerder moeten doen, eindelijk een perfect schakelende automaat!
Geweldige middag gehad in het brabantse land, alles werd duidelijk uitgelegd, na 359km schakeld de auto nog beter als vlak na de flush!
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

En uit ervaring kan ik zeggen dat dit de komende maanden nog langzaam beter wordt.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

+1 voor bezoekje aan Gerry O-)
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Voelen jullie het overschakelen tussen 1-2-3 een beetje? Of alleen als de olie nog koud is?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je voelt het schakelen altijd wel een klein beetje, dat kan niet anders. Er vind toch een wissel van het koppel plaats. Het hangt af van de afstelling en conditie van de bak. De 6 bak automaat voel je heel lichtjes schakelen bij lage belasting, en klein duwtje in de rug, bij hogere belasting gaat het vrijwel onmerkbaar. Als je een schok voelt is er iets niet in orde.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Nu spreek ik wel over een XC90, maar heb mijn bak preventief laten flushen (geen problemen), maar sindsdien schakelt-ie echt boterzacht. Je moet altijd iets voelen, maar bij mij is die overgang echt nauwelijks merkbaar. Als gezegd, als je wel een 'pittige' overgang voelt kan er iets mis zijn. Powerflush kan veel goeds doen, tenzij er echt technisch iets mis is.
Laatst gewijzigd door passenger op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”