Motor loopt niet altijd mooi

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Nu op het juiste subboard :-)

Goedendag, ik ben nieuw hier op dit forum en hoop dat ik hier input kan krijgen die wat storingen in mijn V70 kunnen helpen oplossen. Het is een heel verhaal, dus pak een bak koffie en bereid je voor:

Ik heb nu sinds een jaar een V70 Classic 2.5 Aut. (benzine), echt een hele fijne auto…..tenminste, als hij goed loopt en dat doet hij niet altijd. Hij vertoont soms wat storingen die volgens mij verband houden met elkaar, alleen weet ik niet wat precies het euvel is en dus ook niet wat de oplossing is.

Het begon ermee dat de motor niet altijd mooi liep, af en toe hikte/stotterde en daarbij soms ook in ernstige mate. Maar op andere momenten liep hij weer probleemloos en was het echt de mooie 5 cilinder V70 zoals ik die wilde hebben. Dat hikken en stotteren kon natuurlijk meerdere oorzaken hebben, uit onderzoek bleek ondertussen dat er daadwerkelijk ook meerdere oorzaken waren:

- Brandstoffilter vervangen, het eerste af-fabriek brandstoffilter zat er nog onder (tectyl zat er echt nog op) ondanks de km-stand van 287.000 !!!
- Vacuüm slangen vervangen omdat daar 2 lekken in zaten, eentje bij het inlaatspruitstuk (dus valse lucht) en eentje bij het gasklephuis
- Injectoren ultrasoon laten reinigen, opbrengst was bij alle 5 nog best goed en ook ongeveer gelijk, het spuitbeeld echter leek nergens op.
- Bougies vervangen, ik bleek zelf de verkeerde erin gedraaid te hebben (terwijl ik ze bij de automaterialenhandel had besteld a.d.h.v. het kenteken!)
- Temperatuursensor van de motor vervangen n.a.v. het uitlezen van een storing.

De klachten zijn hiermee grotendeels opgelost, hij hikt nog steeds af en toe maar nooit meer zo erg als het geweest is. Er is dan ook altijd wel prima mee te rijden maar het is niet zoals het hoort en dus blijf ik verder zoeken.

Wat nu nog opvalt zijn de volgende dingen:

- De motor komt erg langzaam op temperatuur, het duurt soms zo’n 10 kilometer voordat de temperatuurmeter de normale bedrijfstemperatuur aangeeft. Dat was altijd al zo maar is volgens mij niet zoals het hoort.
- Bij langere afstanden loopt de motortemperatuur soms juist te ver op, de meter staat dan zo’n 3 streepjes onder het rood. De koelvin wordt dus niet geactiveerd wanneer dat wel zou moeten. Ik kan ik het activeren van de koelvin wel forceren door de airco aan te zetten (terwijl ik die eigenlijk nooit aan heb staan), echter slaat de koelvin dan nooit meer af en zie je de temperatuurmeter in het dashboard zakken tot het onderste streepje, net als bij een koude start dus. Vanzelfsprekend geeft hij dan dus niet de juiste temperatuur aan, immers een motor die al enige tijd draait is nooit koud; deze weergave klopt dus niet.
- Daarbij valt het ook op dat de koelvin continue op vol vermogen draait, ik dacht altijd dat hij 2 trappen had maar heb daar dus nooit iets van gemerkt. De enige manier om de koelvin uit te zetten is het contact uitzetten en daarna direct opnieuw starten.

Persoonlijk denk ik dat het af en toe niet mooi lopen van de motor en de storing in de koeling te maken hebben met elkaar. Als de temperatuur van de motor lager wordt weergegeven dan hij in werkelijkheid is krijgt de auto een te rijk brandstofmengsel, dit zou het stotteren kunnen verklaren omdat de motor zich als het ware verslikt. Maar daarmee weet ik nog altijd niet wat hiervan de oorzaak is. Ligt het aan:

- Thermostaat? Motor komt tenslotte erg langzaam op temperatuur dus de thermostaat kan 'terminaal' zijn.
- Relais of sonsor, koelvin wordt niet door oplopende motortemperatuur geactiveerd wanneer dat wel zou moeten
- Relais of sensor, koelvin slaat niet af als hij door de airco wordt geactiveerd. Misschien blijft er een relais 'hangen'.
- Temperatuursensor van de koelvloeistof

Tenslotte, i.v.m. het soms stotteren van de motor èn een oplopende motortemperatuur heb ik deze week de koppakking al laten testen door een ‘snuffelaar’ op het koelvloeistofreservoir . Deze snuffelaar heeft er bijna een kwartier opgestaan en nog altijd werden er geen gassen gemeten; een lekke koppakking kan ik hiermee denk ik wel uitsluiten.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen; want laten we eerlijk zijn, een goed lopende 5-cilinder is tenslotte zóóóó mooi…….
Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Welkom op het forum. Ik ben geen kenner, maar ik zou met jouw symptomen sowieso:
- de thermostaat vervangen
- codes uitlezen

In omgekeerde volgorde. En ook alle normale onderhouds onderdelen, zoals luchtfilters en bougies, vervangen gezien het nog originele brandstoffilter. Daarna verder kijken, afhankelijk van welke codes er opduiken. Al een kundige garage ernaar laten kijken? Succes, deze motoren moeten gewoon altijd soepel kunnen lopen.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Ps misschien het gasklephuis reinigen ook.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Dank voor je reactie Cees,

Thermostaat vervangen leek mij ook al verstandig; hij werkt blijkbaar nog wel maar als het 10 km moet duren voordat de motor op bedrijfstemperatuur is (en soms zelfs dan nog niet eens) dan is de werking in ieder geval niet zoals het hoort.

Bougies zijn 5.000 km terug al vervangen, was ik alleen vergeten te vermelden in mijn verhaal. Had ik niet lang daarvoor zelf ook al gedaan, echter bleek ik de verkeerde erin gedraaid te hebben. (Wel vreemd, je bestelt bij een automaterialenhandel een set bougies a.d.h.v. je kenteken en dan krijg je toch de verkeerde mee !!!) Inmiddels zitten de juiste bougies erin.

Luchtfilter had ik niet aan gedacht, zou er ook mee te maken kunnen hebben.

Maandag eens naar een Volvo-specialist, er zit er eentje op 5 minuten rijden bij mij vandaan.....
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
volvo355
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 14.10.2014 - 17:27

Hoe is het gesteld met de rest van de onsteking? Bobine kabels , rotor etc?
Bougies origneel Volvo?

Het is inderdaad wel verstandig om ergens langs te gaan waar ze er verstand van hebben.
Laatst gewijzigd door volvo355 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

volvo355 schreef: Hoe is het gesteld met de rest van de onsteking? Bobine kabels , rotor etc?
Bougies origneel Volvo?
Ontsteking is 15.000 km terug (door de vorige eigenaar) vervangen, ik mag er toch vanuit gaan dat die nu nog in orde is :-)
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vorige eigenaar ... Ik zou er NIET vanuit gaan dat de ontsteking is aangepakt. Bij verkoop zou ik namelijk ook zeggen dat de auto goed is.

Soms is enige achterdocht helemaal niet verkeerd.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Precies, enige achterdocht is wel op zijn plaats hier.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Maandag ga ik toch maar eens naar een Volvo-specialist; het punt 'ontsteking' neem ik daarbij zeker mee.

Toch meen ik wel vanuit te kunnen gaan dat de ontsteking vervangen is, althans het staat ook als zodanig vermeld in het onderhoudsboekje dat door de dealer is bijgehouden tot km-stand 279.000. Feit is echter ook dat diezelfde dealer in het onderhoudsboekje heeft vermeld dat die het brandstoffilter al eens heeft vervangen en dat geloof ik niet aangezien er bij km-stand 287.000 een brandstoffilter onder zat waar het tectyl nog op zat; volgens mij kan dat bijna niets anders zijn dan het originele af-fabriek exemplaar. De betreffende Volvo-dealer lijkt dus ook niet 100% betrouwbaar.

Ik laat er door de Volvo-specialist naar kijken, dat kan sowieso geen kwaad
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Vandaag bij de Volvo Specialist geweest en verhaal verteld. Aan de hand hiervan afspraak gemaakt voor morgen. Sowieso wordt de thermostaat vervangen, die lijkt 'terminaal' te zijn. Gelijktijdig ook een nieuwe temperatuurzender, kans is groot dat ook die ermee te maken heeft; of dat laatste ook zo is weet ook hij niet maar die € 20 die zo'n nieuwe zender kost is het niet waard om dat heel uitgebreid te onderzoeken.

Verder koelvloeistofsysteem testen op een lek en eventueel ontluchten. Tenslotte airco afvullen met koudemiddel; vermoedelijk zit dat er niet voldoende in en geeft die daardoor niet voldoende druk om de koelvin weer uit te schakelen.

Ik ben benieuwd, I'll keep you posted !
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Koelvin weer uitschakelen? Die moet je even uitleggen ... want de koelvin zal in principe inschakelen als de compressor werkt en voor een hoge druk zorgt. Als de compressor niet werkt en de druk is laag in het koelsysteem schakelt de koelvin helemaal niet in. Tenzij de motor gewoon heet is maar daar ging het niet over.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
foxtrot
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 24.11.2010 - 11:23

Ik heb op het moment het zelfde probleem met mijn v70 2.5 20v op lpi. Ik ga morgen de thermostaat en tempsensor vervangen. Kijken of voor mij het de oplossing is. Ik ga dit topic volgen :D
MY08 Volvo V50 2.5t T5 summun
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Msuidgeest schreef: Koelvin weer uitschakelen? Die moet je even uitleggen ... want de koelvin zal in principe inschakelen als de compressor werkt en voor een hoge druk zorgt. Als de compressor niet werkt en de druk is laag in het koelsysteem schakelt de koelvin helemaal niet in. Tenzij de motor gewoon heet is maar daar ging het niet over.
OK, ik ga een poging doen: voor zover ik heb begrepen schakelt de koelvin in òf wanneer de motor te warm wordt òf door de airco wanneer er meer koeling wordt gevraagd dan deze kan leveren; in dat geval wordt de koelvin ingeschakeld om extra koeling te genereren zolang het nodig is, daarna schakelt de koelvin weer uit.

Bij mijn V70 Classic schakelt de koelvin sowieso niet in wanneer de motor te warm wordt; dit vorige week getest door de motor ruim een half uur stationair te laten draaien. De temperatuurmeter gaf toen echter nog altijd geen 90 gr. bedrijfstemperatuur aan maar de motor zelf en diverse slangen wekten wel degelijk de indruk dat de motor het 'redelijk warm had'. Dit deed vermoeden dat de thermostaat niet goed meer werkt en wellicht ook de temperatuurzender niet.

Nu kan ik de koelvin wel geforceerd inschakelen door op dat moment de airco op vol vermogen aan te zetten, dat werkt ook echter in zoverre dat de koelvin dan nooit meer uitschakelt. De temperatuurmeter in het dashboard zie je dan zelfs dalen tot 0. Volgens de Volvo specialist waar ik vandaag ben geweest wordt de koelvin in dit geval in en uitgeschakeld aan de hand van de druk in het aircosysteem, echter wanneer dit systeem niet volledig afgevuld is klopt de druk (logischerwijs) niet en zou dat kunnen verklaren waarom de koelvin a) direct op 'full speed' draait inschakelt en b) niet meer uitschakelt als hij niet meer nodig is.

Althans, zo heb ik het begrepen; voor mij klinkt het logisch.........maar op autotechnisch gebied klinkt er voor mij zoveel logisch :-/

Het vermoeden overigens van een defecte thermostaat werd versterkt cq. bevestigd toen ik zondagochtend na ± 5 km in Maarssen de A2 op draaide richting Amsterdam en de temperatuurmeter pas net op het onderste streepje stond; later toen ik vanaf de A2 de ring A10 Zuid op reed, dat was na zo'n 30 km, stond de meter tussen het tweede en derde streepje.

Als je andere suggesties hebt waarnaar te kijken.......please let me know :-)
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

foxtrot schreef: Ik heb op het moment het zelfde probleem met mijn v70 2.5 20v op lpi. Ik ga morgen de thermostaat en tempsensor vervangen. Kijken of voor mij het de oplossing is. Ik ga dit topic volgen :D
Ben benieuwd, laat maar weten wat het resultaat is ! Overigens, een temperatuurzender (of voor wie dat wil 'temperatuursensor') schijnt wel een V70-dingetje te zijn.....althans, zo werd mij vandaag verteld. Gelukkig kosten ze geen kapitaal :D
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
foxtrot
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 24.11.2010 - 11:23

Klusje is weer klaar. Thermostaat kon ik niks aan zien. De sensor zat wat los. Alles netjes op temperatuur laten komen en voor nu goed. Ik ga vanmiddag een stukje toeren, eens kijken hoe dat verloopt.
Ik kan pas op langere termijn zien of dit de oplossing is (voor mij).

Het vervangen is goed te doen.
MY08 Volvo V50 2.5t T5 summun
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
Gebruikersavatar
foxtrot
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 24.11.2010 - 11:23

Vanmiddag een stukje wezen rijden, en de motor loopt goed. Temperatuurmeter komt netje op 3 uur en blijft daar ook.
Morgen een langer ritje naar schiphol, kan ik mooi kijken hoe het blijft.

Kortom, opkorte termijn lijkt het goed
MY08 Volvo V50 2.5t T5 summun
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Hier tot op heden redelijk positief maar nog niet 100%; thermostaat vervangen maar temperatuursensor vooralsnog even niet omdat deze in juni 2015 al is vervangen en deze dus probleemloos zou moeten zijn. Koelsysteem getest maar gelukkig geen lek gevonden. Airco ook gecheckt, er bleek voldoende koudemiddel in te zitten dus enkel opnieuw afgeperst.

Intussen wel wat gereden maar nog geen serieuze afstanden. Motor komt wel mooi op temperatuur, meter gaat redelijk vlot naar 3 uur en blijft daar hangen. De verwarming werkt nu ook weer en dat vind ik met het weer deze week wel prettig. Test bij de Volvo-specialist wees uit dat bij te hoge temperatuur de koelvin keurig wordt ingeschakeld en ook beide snelheden van de koelvin functioneren.

Motor heeft sindsdien 2 x heel kort slechts eventjes gestotterd maar dat mocht eigenlijk geen naam hebben. Ik houd het wel in de gaten en mocht het terugkomen dan verdenk ik als eerste het gasklephuis (V70 mj 1999 heeft volgens mij een mechanisch gasklephuis) dat wellicht gereinigd moet worden.

(Ook dacht ik nog even aan de luchtmassameter maar elders las ik dat de 10-klepper deze niet heeft :lol:)

Andere suggesties zijn uiteraard welkom :-)

Komende dagen eerst nog maar eens testen; I'll keep you posted !
Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
foxtrot
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 24.11.2010 - 11:23

Ik heb er nu 2 lange ritten opzitten, en deze waren probleemloos. In mijn geval zal het de thermostaat en/of de tempsensor geweest zijn.
MY08 Volvo V50 2.5t T5 summun
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is mooi, probleem waarschijnlijk opgelost.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Vandaag een langere rit gemaakt, motor komt en blijft mooi op temperatuur dus de nieuwe thermostaat doet z'n werk goed.

Slechts af en toe stottert de motor nog wel, maar het valt op dat dit haast enkel tijdens het opwarmen van de motor is; wanneer hij koud is loopt hij mooi, zodra de meter iets omhoog komt (en dat is met de nieuwe thermostaat vrij snel) stottert hij af en toe maar wel minder dan voorheen, en vanaf het punt dat de motor goed op bedrijfstemperatuur is rijdt de auto als het spreekwoordelijke zonnetje.

Ik weet niet waarin ik dit zou moeten zoeken; ik kan dit niet echt linken aan een temperatuursensor of een vervuild gasklephuis, dan zou het stotteren volgens mij ook buiten het opwarmen van de motor gebeuren. Maar ik kan het mis hebben. Iemand een idee?

Of moet ik het nu gewoon laten zoals het is? Ikzelf loop tenslotte ook niet vloeiend als ik net wakker ben en heb ook eerst wat opwarmtijd (lees: 'koffie') nodig :-)
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”