Goedendag, ik ben nieuw hier op dit forum en hoop dat ik hier input kan krijgen die wat storingen in mijn V70 kunnen helpen oplossen. Het is een heel verhaal, dus pak een bak koffie en bereid je voor:
Ik heb nu sinds een jaar een V70 Classic 2.5 Aut. (benzine), echt een hele fijne auto…..tenminste, als hij goed loopt en dat doet hij niet altijd. Hij vertoont soms wat storingen die volgens mij verband houden met elkaar, alleen weet ik niet wat precies het euvel is en dus ook niet wat de oplossing is.
Het begon ermee dat de motor niet altijd mooi liep, af en toe hikte/stotterde en daarbij soms ook in ernstige mate. Maar op andere momenten liep hij weer probleemloos en was het echt de mooie 5 cilinder V70 zoals ik die wilde hebben. Dat hikken en stotteren kon natuurlijk meerdere oorzaken hebben, uit onderzoek bleek ondertussen dat er daadwerkelijk ook meerdere oorzaken waren:
- Brandstoffilter vervangen, het eerste af-fabriek brandstoffilter zat er nog onder (tectyl zat er echt nog op) ondanks de km-stand van 287.000 !!!
- Vacuüm slangen vervangen omdat daar 2 lekken in zaten, eentje bij het inlaatspruitstuk (dus valse lucht) en eentje bij het gasklephuis
- Injectoren ultrasoon laten reinigen, opbrengst was bij alle 5 nog best goed en ook ongeveer gelijk, het spuitbeeld echter leek nergens op.
- Bougies vervangen, ik bleek zelf de verkeerde erin gedraaid te hebben (terwijl ik ze bij de automaterialenhandel had besteld a.d.h.v. het kenteken!)
- Temperatuursensor van de motor vervangen n.a.v. het uitlezen van een storing.
De klachten zijn hiermee grotendeels opgelost, hij hikt nog steeds af en toe maar nooit meer zo erg als het geweest is. Er is dan ook altijd wel prima mee te rijden maar het is niet zoals het hoort en dus blijf ik verder zoeken.
Wat nu nog opvalt zijn de volgende dingen:
- De motor komt erg langzaam op temperatuur, het duurt soms zo’n 10 kilometer voordat de temperatuurmeter de normale bedrijfstemperatuur aangeeft. Dat was altijd al zo maar is volgens mij niet zoals het hoort.
- Bij langere afstanden loopt de motortemperatuur soms juist te ver op, de meter staat dan zo’n 3 streepjes onder het rood. De koelvin wordt dus niet geactiveerd wanneer dat wel zou moeten. Ik kan ik het activeren van de koelvin wel forceren door de airco aan te zetten (terwijl ik die eigenlijk nooit aan heb staan), echter slaat de koelvin dan nooit meer af en zie je de temperatuurmeter in het dashboard zakken tot het onderste streepje, net als bij een koude start dus. Vanzelfsprekend geeft hij dan dus niet de juiste temperatuur aan, immers een motor die al enige tijd draait is nooit koud; deze weergave klopt dus niet.
- Daarbij valt het ook op dat de koelvin continue op vol vermogen draait, ik dacht altijd dat hij 2 trappen had maar heb daar dus nooit iets van gemerkt. De enige manier om de koelvin uit te zetten is het contact uitzetten en daarna direct opnieuw starten.
Persoonlijk denk ik dat het af en toe niet mooi lopen van de motor en de storing in de koeling te maken hebben met elkaar. Als de temperatuur van de motor lager wordt weergegeven dan hij in werkelijkheid is krijgt de auto een te rijk brandstofmengsel, dit zou het stotteren kunnen verklaren omdat de motor zich als het ware verslikt. Maar daarmee weet ik nog altijd niet wat hiervan de oorzaak is. Ligt het aan:
- Thermostaat? Motor komt tenslotte erg langzaam op temperatuur dus de thermostaat kan 'terminaal' zijn.
- Relais of sonsor, koelvin wordt niet door oplopende motortemperatuur geactiveerd wanneer dat wel zou moeten
- Relais of sensor, koelvin slaat niet af als hij door de airco wordt geactiveerd. Misschien blijft er een relais 'hangen'.
- Temperatuursensor van de koelvloeistof
Tenslotte, i.v.m. het soms stotteren van de motor èn een oplopende motortemperatuur heb ik deze week de koppakking al laten testen door een ‘snuffelaar’ op het koelvloeistofreservoir . Deze snuffelaar heeft er bijna een kwartier opgestaan en nog altijd werden er geen gassen gemeten; een lekke koppakking kan ik hiermee denk ik wel uitsluiten.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen; want laten we eerlijk zijn, een goed lopende 5-cilinder is tenslotte zóóóó mooi…….