Bandenproblemen

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
JoostVos
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 04.11.2014 - 09:33

Hebben jullie ook zoveel last van problemen bij bandenwissels (V60 PiH R-Design (Oxion 18" velgen)

Log
  • 30k - onderhoudsbeurt - Volvo dealer - Nieuwe voorbanden -> trillend stuur
  • 3 keer terug geweest bij Volvo dealer --> Eindelijk verholpen door balanceren banden
  • 45k - Zomer naar Winterbanden (nieuwe banden) - Euromaster --> trillend stuur
  • 4 keer teruggeweest bij euromaster om te balanceren --> euvel eindelijk verholpen
  • 55k - Winter naar Zomerbanden wissel, nieuwe achterbanden bij Euromaster-> trillend stuur, auto trekt naar rechts
  • 1e terugkom poging, auto uitgelijnd, auto rijdt als een dwijl, net alsof ik achter lekke banden heb met overstuur.
De banden worden om de bestaande velg gelegd. Bij de laatste poging was het zo erg dat ik zelfs Volvo On Call heb gebeld om de ANWB langs te sturen, dacht echt dat er iets los zat in de auto. Het viel ANWB wel op dat er voor Bridgestone en achter Michelin gemonteerd waren en dat de Bridgestone banden een stuggere wang hebben. Heb er helaas weinig controle op welke banden er onder gaan ivm leasebak

De auto rijdt nu iets beter met voor de banden op 3.2bar en achter op 2.8 bar. Morgen om 8 uur weer naar Euromaster... om gek van te worden.

Als een bandenboer en een Volvo dealer er niet uitkomen, wat rest er dan? Zijn er meer mensen met balanceer problemen?
Laatst gewijzigd door JoostVos op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: auto type toegevoegd
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

3.2 bar? Dat lijkt me niet helemaal normaal toch?
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
JoostVos
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 04.11.2014 - 09:33

Klopt! Dat hebben we nu expres gedaan om het effect van het zwabberende auto minder te laten zijn en dat werkt. Normaal hou ik 2.9 bar aan.
Laatst gewijzigd door JoostVos op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15374
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Euromaster? Ik zou naar je dealer gaan.

Totaal geen problemen hier. Bandenspanning rondom altijd op 2,9 bar en we rijden ong. 60k km op een set banden.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

zou juist naar de bandenboer gaan, die heeft het meeste verstand van banden en uitlijnen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21028
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Terugkoppelen aan de wagenparkbeheerder van je werk en eisen om een goed rijdende auto. Eventueel de leasemaatschappij inschakelen: die maken kosten voor een goede auto en dat lukt blijkbaar niet.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Donker
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 05.01.2014 - 21:12

JoostVos schreef: Hebben jullie ook zoveel last van problemen bij bandenwissels (V60 PiH R-Design (Oxion 18" velgen)

Log
  • 30k - onderhoudsbeurt - Volvo dealer - Nieuwe voorbanden -> trillend stuur
  • 3 keer terug geweest bij Volvo dealer --> Eindelijk verholpen door balanceren banden
  • 45k - Zomer naar Winterbanden (nieuwe banden) - Euromaster --> trillend stuur
  • 4 keer teruggeweest bij euromaster om te balanceren --> euvel eindelijk verholpen
  • 55k - Winter naar Zomerbanden wissel, nieuwe achterbanden bij Euromaster-> trillend stuur, auto trekt naar rechts
  • 1e terugkom poging, auto uitgelijnd, auto rijdt als een dwijl, net alsof ik achter lekke banden heb met overstuur.
De banden worden om de bestaande velg gelegd. Bij de laatste poging was het zo erg dat ik zelfs Volvo On Call heb gebeld om de ANWB langs te sturen, dacht echt dat er iets los zat in de auto. Het viel ANWB wel op dat er voor Bridgestone en achter Michelin gemonteerd waren en dat de Bridgestone banden een stuggere wang hebben. Heb er helaas weinig controle op welke banden er onder gaan ivm leasebak

De auto rijdt nu iets beter met voor de banden op 3.2bar en achter op 2.8 bar. Morgen om 8 uur weer naar Euromaster... om gek van te worden.

Als een bandenboer en een Volvo dealer er niet uitkomen, wat rest er dan? Zijn er meer mensen met balanceer problemen?
Jazeker, jouw verhaal zou bijna 1-op-1 mijn verhaal kunnen zijn. Gek werd ik na elke wissel. De laatste keer met 4 nieuwe banden (Conti Sportcontact) 5x terug geweest voor balanceren en uitlijnen en het bleef trillen en trekken. Na 4x Euromaster (in twee filialen om afwijking in het balanceerapparaat uit te sluiten) en 1x Kwik-Fit kom ik hier nooit meer met mijn Volvo. Let wel, ik schrijf met mijn Volvo, want onze Swift (ook een nieuwe auto) krijgt hier ook zijn nieuwe bandjes en nooit problemen met trillingen of iets dergelijks.

Wat is er aan de hand. Grotere en bredere lichtmetalen wielen zijn veel gevoeliger voor onbalans. En misschien is dat bij de V60 PIH nog meer het geval. In elke band zitten namelijk afwijkingen, bijvoorbeeld in de wangen waarbij beide zijden van de band niet precies even stug zijn wat naar één kant trekken veroorzaakt. Of de band is op een plek net iets minder stug waarbij het dus in zijn geheel meer ingedrukt wordt op die plek, wat trillingen veroorzaakt. Terwijl de (gewone) balanceerapparaat een perfecte balans meet want qua gewicht is de balans in orde.

Je kunt hem perfect trillingvrij en sporend krijgen maar je hebt een goede bandenspecialist nodig met speciale apparatuur die gewoon even de tijd neemt voor je banden. Bij mij moesten twee banden op de velg verdraaid worden. Twee banden wekten (binnen acceptabele marges) een zijdelingse kracht op, die zijn op dezelfde as gemonteerd en de naar buiten trekkende krachten heffen elkaar op. Ze zaten eerst achter elkaar en versterkten de zijdelingse kracht, terwijl de auto prima was uitgelijnd.....

Hier kun je lezen en in het filmje zien hoe het werkt: http://www.josverschuren.nl/uitbalanceren-banden.aspx
Ik ben overigens bij een andere zaak geweest maar met dezelfde Hunter Roadforce 9700 machine. Mijn auto rijdt sindsdien zonder een spoortje trilling en spoort als een trein.
JoostVos
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 04.11.2014 - 09:33

Donker schreef: Ik ben overigens bij een andere zaak geweest maar met dezelfde Hunter Roadforce 9700 machine. Mijn auto rijdt sindsdien zonder een spoortje trilling en spoort als een trein.
Thank voor de reactie Donker. Vorige week is de auto geweest bij KARELSEN BANDEN in Soest. Zij beschikken over deze Roadforce 9700 en wat een bazen! De boel weer uitgelijnd en uitgebalanceerd en daarmee hebben ze het probleem verholpen. Professioneel en zeer klantvriendelijk. Auto rijdt weer zoals het zou moeten. Ze hebben 1 bridgetone band vervangen en gaven aan dat de Michelin Premacy Sport toch niet al te beste banden zijn. We zullen het zien ;)

Voor nu geniet ik weer volop van de auto!
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Bij welke snelheden manifesteert dit probleem zich bij jullie? Ik was vorige week voor het eerst op zomerbanden naar Dld en boven de 160km/u ging het steeds meer trillen. Ook trok de auto heel licht naar rechts. Ik durfde daardoor niet boven de 200 te gaan, het voelde niet vertrouwd. Bij Nederlandse snelheden heb ik overigens geen klachten. Kan dit hetzelfde balanceerprobleem zijn?
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 685
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Zijdelings.

Mijn auto is standaard afgeleverd met Michelin Primacy banden. Met die banden 'zoekt' de auto.
Bij sporen in de weg, oneffenheden of dwarse wind blijf ik maar aan het bijsturen.
Ook op de autosnelweg is er geen rust te vinden.

Het is me laatst weer opgevallen nadat ik van de winterbanden (Vredestein Snowtrack 3) weer met de zomerbanden ben gaan rijden.
Vredestein spoort lekker en de auto 'zoekt' veel minder.

PS Wat was die Verstappen goed hè!
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
JoostVos
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 04.11.2014 - 09:33

Summum schreef: Bij welke snelheden manifesteert dit probleem zich bij jullie?
Tussen de 90 km/u en 110 km/u
Summum schreef: Kan dit hetzelfde balanceerprobleem zijn?
Zo te te horen idd wel balanceerproblemen
JoostVos
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 04.11.2014 - 09:33

HeinvdW schreef: Ook op de autosnelweg is er geen rust te vinden.
Herkenbaar, ik had het ook, bleef aan het stuur trekken. De michelins zitten nu achter, dat scheelt een hoop
HeinvdW schreef: PS Wat was die Verstappen goed hè!
pff, ik ben een watje.. had vochtige ogen in de laatste lap. Wat een baas!
Donker
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 05.01.2014 - 21:12

JoostVos schreef: Thank voor de reactie Donker. Vorige week is de auto geweest bij KARELSEN BANDEN in Soest. Zij beschikken over deze Roadforce 9700 en wat een bazen! De boel weer uitgelijnd en uitgebalanceerd en daarmee hebben ze het probleem verholpen. Professioneel en zeer klantvriendelijk. Auto rijdt weer zoals het zou moeten. Ze hebben 1 bridgetone band vervangen en gaven aan dat de Michelin Premacy Sport toch niet al te beste banden zijn. We zullen het zien ;)

Voor nu geniet ik weer volop van de auto!
Graag gedaan. Daar is het forum voor hè. Geniet van je trillingvrije auto.
Gebruikersavatar
R.Bijl
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
Locatie: Bergambacht
Contacteer:

Ik heb nog nooit een auto gehad die zo gevoelig is met banden, ik heb dan wel 19 inch maar in het begin trillen en het geluid van een gecupte band. na diverse malen balanceren eindelijk ok.
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

HeinvdW schreef: Zijdelings.

Mijn auto is standaard afgeleverd met Michelin Primacy banden. Met die banden 'zoekt' de auto.
Bij sporen in de weg, oneffenheden of dwarse wind blijf ik maar aan het bijsturen.
Ook op de autosnelweg is er geen rust te vinden.

Het is me laatst weer opgevallen nadat ik van de winterbanden (Vredestein Snowtrack 3) weer met de zomerbanden ben gaan rijden.
Vredestein spoort lekker en de auto 'zoekt' veel minder.

PS Wat was die Verstappen goed hè!
De Michelin Primacy zijn eraf. Nu de nieuwe vredestein Satin erop.
Mensen wat stuurt dat stukken beter. Echt een klasse verschil. Zeer stil, maar vooral. Het spoort en stuurt duidelijk beter. Het soms wat zoekerige gevoel op binnenwegen is helemaal weg. Op de snelweg had ik dat probleem overigens niet.

Ook opvallend. Kom nu 2km verder op elektrisch dan voorheen. Letwel: bij gelijksoortig weer. Nooit geweten dat rolweerstand zoveel uitmaakt.

Maar de Michelin Primacy heb ik tot 2mm opgereden zonder problemen. Behalve dan dat ze de 40k niet gehaald hebben.
Ze slijten me te hard en de besturing is me te zoekerig. Daarom neem ik voorlopig afscheid van deze band.
Zal de slijtage van de Vredestein Satin goed bijhouden.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
JoostVos
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 04.11.2014 - 09:33

JoostVos schreef: Voor nu geniet ik weer volop van de auto!
Nou de pret is voorbij. Een subtiele trilling weer in het stuur vanaf 70 km/uur. Je voelt het ook in de stoel. Het is niet de remmen of aandrijflijn. De bandenfirma komt er niet meer uit, auto is perfect uitgelijnd en banden goed uitgebalanceerd.

Over 1 1/2 maand! naar de Volvo dealer in Zeist.. kijken of die verder komen
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

JoostVos schreef: .... Het is niet de remmen of aandrijflijn. De bandenfirma komt er niet meer uit, auto is perfect uitgelijnd en banden goed uitgebalanceerd.

Over 1 1/2 maand! naar de Volvo dealer in Zeist.. kijken of die verder komen
Tja, dan blijven de wielen/velgen over. Dat moet toch op te lossen zijn ???
JoostVos
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 04.11.2014 - 09:33

60k km - Onderhoudsbeurt - Volvo dealer Broekhuis Zeist
  • Werkzaamheden: Onderhoudsbeurt 60k km
  • Na bezoek: Trilling is minder voelbaar maar nog wel steeds aanwezig / Auto trekt subtiel naar rechts
82k km – Extra garage bezoek - Volvo dealer Broekhuis Zeist
  • Voor bezoek: Trilling is minder voelbaar maar nog wel steeds aanwezig / Trekken naar rechts is ‘verdwenen’
  • Analyse tijdens bezoek: Subframe krom? Of scheef onder auto? rechtgezet / Achterband vervangen ivm profiel slijtage
  • Na bezoek: Niet optimaal, toch auto meegenomen. Monteur geeft aan dat de rest zit in contact band/wegdek / Auto trekt subtiel naar rechts
  • Auto stuurt zwaarder
  • Iets meer onbalans achter bij uitwijken (wiegelen) tov andere V60
83k km - Zomer naar Winterbanden – Euromaster Dordrecht
  • Na bezoek: Auto trekt subtiel naar rechts / Stuur trilt bij snelheden 80 km/h + Ik geef het op.
85k km - Extra garage bezoek - Volvo dealer Broekhuis Zeist
  • Voor bezoek: Auto trekt naar rechts / Stuur trilt bij snelheden 80km/h+
  • Analyse tijdens bezoek: Banden gebalanceerd / Onafhankelijk onderzoek. Auto goed bevonden
92k km
  • Stuur trilt bij 105+ km/uur / Trilling voelbaar in hoofdsteun passagiersstoel
  • Woeshend geluid op achteras. Waarschijnlijk cupvorming
  • Trilling is erger als auto paar dagen heeft stilgestaan. Ineens spraken van vierkante wielen (Volvo Nederland)
En dit voor een auto van 73.000 euro / 1700,- euro lease per maand.
17 maart weer naar de volvo dealer. Ik voel me in de kou gelaten door Volvo. Nooit meer een volvo!
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Laat de auto eens opmeten door een goed bekendstaande bandenspecialist.
Daaronder verstaan we bedrijven die de uitlijning laten verzorgen door een zeer ervaren medewerker, die weet waar hij het over heeft.
Het blijkt dat die dun gezaaid zijn. Maar via google zijn ze te vinden!
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32891
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik ben dit aan het lezen en ik denk ik heb hier toch op gereageerd.
Dubbele post dus! Ik zal je oude even sluiten.
viewtopic.php?t=74520&page=fst_unread&highlight=
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”