Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
t5power
5th Gear member

Beste allemaal,

Sinds paar weken een paar drupjes olie op de oprit. Vandaag moest de auto voor de APK en heeft de lokale garage, waar ik overigens erg tevreden over ben, eens naar de motor gekeken. De reactie was dat de lekkage bij de nokkenas vandaan komt en dat de auto ervoor terug moest komen om een nokkenaskeering te vervangen. Omdat de distributieriem los moet, zou die en multieriem ook meegenomen kunnen worden (ook al zijn ze 4 jaar/40k geleden ook al gedaan).

Echter, bij het bestuderen van een schema van de auto met de desbetreffende onderdelen herinnerde hij zich dat hij eerder met een vergelijkbaar bijltje had gehakt. Bij die volvo was de nokkenastandwiel kapot. Aangezien een nokkenaskeerring maar 11 euro kost en het zelfstellende nokkenastandwiel het 26 voudige, ben je met laatstgenoemde + extra uurloon zo 400 euro verder. Ik lees zo nu en dan dat axiale speling een slecht teken is. Mijn vraag is nu hoe de diagnose defect keerring of defect tandwiel tot stand komt.

Overigens gokte de garage dat ze rond de 5 uur bezig zouden zijn wat mij, gezien de hoeveelheid werk, niet onredelijk lijkt.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Johan s60
6th Gear member

Het lijkt me niet zo moeilijk te achterhalen wat er nu lekt, de keerring of de verstel unit, die laatste gaat vlgs. mij niet vaak stuk.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
BasG
3rd Gear member

Hebben wij ook gehad met onze V70 T5. Lekkende keerring kan veroorzaakt worden door speling op nokkenastandwiel. Wel wat aan doen, gaat steeds meer lekken is onze ervaring. Dan ook gelijk maar d-riem, alles ligt toch los en veel olie op de riem is ook geen pretje...
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Plein69
4th Gear member

Ik heb zelf ook een lekkende nokkenas keerring gehad aan achterzijde van het blok.
Oorzaak bij mij was dat mijn carterventilatie defect was. Daarin zit een vacuüm membraan wat kapot was.
Dit gaf zo'n vacuüm dat de kering er uit was gezogen / brak.

Wat ook regelmatig gebeurd is dat hij verstopt zit door residu en dat er overdruk ontstaat en de keerring naar buiten wordt gedrukt.

Zou eerst een kijken of je carterventilatie in orde is.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
t5power
5th Gear member

BasG schreef: Hebben wij ook gehad met onze V70 T5. Lekkende keerring kan veroorzaakt worden door speling op nokkenastandwiel. Wel wat aan doen, gaat steeds meer lekken is onze ervaring. Dan ook gelijk maar d-riem, alles ligt toch los en veel olie op de riem is ook geen pretje...
Heb ook geen zin in dat soort olie-perikelen. Heb je nog andere riemen vervangen vanwege de olie? Of komt alleen de d-riem daarvoor in aanmerking. De boel is bij mij 4 jaar/40k geleden gedaan, beetje vroeg voor nieuwe waterpomp enzo. Maar bij jullie is dus nokkenastandwiel ook vervangen samen met keerring?
Plein69 schreef: Ik heb zelf ook een lekkende nokkenas keerring gehad aan achterzijde van het blok.
Oorzaak bij mij was dat mijn carterventilatie defect was. Daarin zit een vacuüm membraan wat kapot was.

Wat ook regelmatig gebeurd is dat hij verstopt zit door residu en dat er overdruk ontstaat en de keerring naar buiten wordt gedrukt.
Ah goede tip, zal het doorgeven. Bij jullie alleen een keerring vervangen?
(1997) Volvo S40 2.0
Plein69
4th Gear member

Nee, bij mij is buiten de keerring de distributiriem en multieriem vervangen,.
Zaten er beide 30.000 op maar omdat er olie op gekomen was heb ik ze vervangen.

Mijn rechter motorsteun heb ik daarna zelf nog vervangen.
Die zat ook onder de olie. En olie en rubber gaan niet zo goed samen.
Motorsteun was helemaal ingezakt omdat het rubber week was.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
t5power
5th Gear member

Plein69 schreef: Nee, bij mij is buiten de keerring de distributiriem en multieriem vervangen,.
Zaten er beide 30.000 op maar omdat er olie op gekomen was heb ik ze vervangen.

Mijn rechter motorsteun heb ik daarna zelf nog vervangen.
Die zat ook onder de olie. En olie en rubber gaan niet zo goed samen.
Motorsteun was helemaal ingezakt omdat het rubber week was.
Klinkt als goede tip, hopelijk geldt bovenstaand scenario ook voor mijn beestje, zal ook laten kijken naar de motorsteun.
(1997) Volvo S40 2.0
BasG
3rd Gear member

t5power schreef:
BasG schreef: Hebben wij ook gehad met onze V70 T5. Lekkende keerring kan veroorzaakt worden door speling op nokkenastandwiel. Wel wat aan doen, gaat steeds meer lekken is onze ervaring. Dan ook gelijk maar d-riem, alles ligt toch los en veel olie op de riem is ook geen pretje...
Heb ook geen zin in dat soort olie-perikelen. Heb je nog andere riemen vervangen vanwege de olie? Of komt alleen de d-riem daarvoor in aanmerking. De boel is bij mij 4 jaar/40k geleden gedaan, beetje vroeg voor nieuwe waterpomp enzo. Maar bij jullie is dus nokkenastandwiel ook vervangen samen met keerring?
Plein69 schreef: Ik heb zelf ook een lekkende nokkenas keerring gehad aan achterzijde van het blok.

Ah goede tip, zal het doorgeven. Bij jullie alleen een keerring vervangen?
Alle nokkenaskeerringen zijn vervangen en de d-riem. Verder niet. Later bleek ook nog dat de carterontluchting helemaal dicht zat. Ook die als set vervangen. Daarna was het klaar.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
t5power
5th Gear member

BasG schreef:
Alle nokkenaskeerringen zijn vervangen en de d-riem. Verder niet. Later bleek ook nog dat de carterontluchting helemaal dicht zat. Ook die als set vervangen. Daarna was het klaar.
Ah, dat van die carterontluchting lijkt op probleem wat Plein69 ook had:
Dus niet onverstandig om daar ook nog eens naar te kijken. Bedankt mannen.
(1997) Volvo S40 2.0
Kwartel
3rd Gear member

Vergeet ook niet om de rubberen ring in je olievuldop te vervangen. (á 3 euro) Ik weet uit ervaring dat die ook voor behoorlijk wat olie op/over je blok kan zorgen op het moment dat die is uitgedroogd. (ring leek in de verste verte niet meer op rubber, eerder hard plastic)
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”