V70 airco zelf reinigen met valeo Climpur

Plaats reactie
Vlo-Vlo
Starter

Beste allemaal,

Heb een busje Valeo Climpur airco reiniger gekocht, die volgens de gebruiksaanwijzing direct ingespoten moet worden in de luchtinlaat bij de voorruit. Maar als ik de grill van de luchtinlaat verwijder, dan zie ik daar aan beide kanten een accu zitten. Kennelijk zit de echte luchtinlaat van de ruimte met verdamper verder onder de plastic afscherming, onderaan de voorrruit. Ik denk ergens in het midden. Als ik direct achter de verwijderde grill inspuit, ben ik ben bang dat er van de vloeistof niet veel overblijft zodra het de verdamper heeft bereikt, omdat het onderweg al is neergeslagen in het lange luchtkanaal. Om nog maar te zwijgen over het spuiten van vloeistoffen op elektrisch verbindingen, zoals de accupolen en ik dacht dat ook nog de ruitenwissermotor. Lijkt me niet verstandig. Ik had hier al met al geen goed gevoel bij, dus heb het interieurfilter maar weer onverrichter zake terug geplaatst... Ik vraag me af of ik niet beter zo'n busje kan kopen die je in je interieur zet en daar leeg laat lopen. Maar men zegt dat dat minder goed werkt. Wat denken jullie? En hoe doen ze het in de Volvo garage? Ze gaan toch niet het hele airco systeem uitelkaar halen om de verdamper te reinigen?

Graag jullie mening en hulp.
Oceanracer
Geartronic member

Bij de garage gebruikt men veelal een busje voor in het interieur. Recirculatieklep activeren, airco aan en het busje z'n werk laten doen. Liefst wel busje richten op de inlaat, onder het dashboardkastje. Kind kan de was doen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
mad2000
2nd Gear member

Alleen is de was dan niet schoon....
Door gewijzigde wetgeving mogen er geen fungiciden meer in de airco reinigers zitten.
Die interieur spuitbusjes dienen vooral om de putlucht weg te halen maar eigenlijk lossen ze het probleem van een vuile verdamper niet op.

Koop een bus airco reiniger.. kost bij de automaterialen zaak een euro of 6

Deze airco reinigers kun je vergelijken met scheerschuim. Er zit een spuitslangetje bij wat 360" rond spuit en wat je zover mogelijk in je kachelsysteem schuift.
Via je pollenfilter is een prima plek om te beginnen.

-Filter eruit halen.... je een hernia aanmeten door in de voetenbak passagierszijde te gaan liggen ;-)
-Slangetje zover mogelijk invoeren in de luchtkanalen die vanaf je pollenfilter richting airco unit lopen (boven middentunnel... zeg maar achter de kachelbediening)
-Schuim erin spuiten... Goed veel zodat de boel vol komt te zitten met schuim.
-Handelingen herhalen voor de ventilatie pijpen achter de roosters op je dashboard.
-contact cq auto minimaal enkele uren NIET aanzetten... Het schuim moet eerst oplossen en via de airco condenswater afvoer weglopen!
Klaar.

Tip: slangetje is vaak stug... leg hem efkes in een beetje kokend water.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”