Beste forummers,
ik rijd nu 2 dagen in een leenauto van de dealer, een V70 Dynamic edition D4 GT my'16. Wat mij tijdens de terugrit naar huis na enkele km's al direct opviel, was het rijgedrag cq stuurgedrag van deze auto. De leenauto ligt voor mijn gevoel vele malen beter op de weg, stuurt echt strakker terwijl het comfort heel behoorlijk is. Onder deze V70 zitten 18" (met naar mijn smaak hele lelijke) velgen, met bandenmaat 235/40/18.
Ik ben meer dan tevreden met onze V70, alleen vind ik de wegligging/het stuurgedrag een beetje te slap. En nu ik met een Dynamic edition rond stuur, ben ik er alleen maar meer van overtuigd dat ik dit graag zou willen aanpassen.
Nu vroeg ik mij dus af, wat ik er aan kan doen om onze V70 strakker op de weg te laten liggen, zonder in te hoeven leveren aan comfort. Is dit te realiseren met alleen ander vering en zoja met welke veren?
In de nabije toekomst komen er 19" wielen onder onze V70, zou dit al een merkbaar verschil opleveren?
Ik begrijp dat een V70 meer op comfort is afgestemd, maar zou dus graag onze V70 wat minder zweverig op de weg hebben.
Graag jullie advies
Wegligging V70 aanpassen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Grappig, ik rijd nu met een V70 met Dynamic onderstel, en ben daar juist niet zo content mee. Vind het comfort en rust (plush) wat een V70 kan bieden heel erg fijn. Ik rijd nu met het dynamisch onderstel en 19". Bor velgen. Prachtige combinatie, maar mis echt het comfort van mijn vorige V70 (2008).
Nu is electric silver de mooiste kleur naar mijn mening, dus ik zeg: ruilen?
Nu is electric silver de mooiste kleur naar mijn mening, dus ik zeg: ruilen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Eibach pro kit wellicht iets? Wordt iets verlaagd, maar comfort blijft grotendeels. En ook met andere velgen past het gewoon.
(Weet alleen niet of je ook nog nivomat hebt, dan lukt het niet met de eibach.)
Daarnaast misschien iets van een veerpootbrug of wellicht een swaybar a la jasper?
(Weet alleen niet of je ook nog nivomat hebt, dan lukt het niet met de eibach.)
Daarnaast misschien iets van een veerpootbrug of wellicht een swaybar a la jasper?

- Rha007
- 5th Gear member
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17
Als je een automaat had gehad, dan had ik er nog over na willen denkenedraket schreef: Grappig, ik rijd nu met een V70 met Dynamic onderstel, en ben daar juist niet zo content mee. Vind het comfort en rust (plush) wat een V70 kan bieden heel erg fijn. Ik rijd nu met het dynamisch onderstel en 19". Bor velgen. Prachtige combinatie, maar mis echt het comfort van mijn vorige V70 (2008).
Nu is electric silver de mooiste kleur naar mijn mening, dus ik zeg: ruilen?

V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
- Rha007
- 5th Gear member
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17
Geen idee of ik nivomats heb.V50 R schreef: Eibach pro kit wellicht iets? Wordt iets verlaagd, maar comfort blijft grotendeels. En ook met andere velgen past het gewoon.
(Weet alleen niet of je ook nog nivomat hebt, dan lukt het niet met de eibach.)
Daarnaast misschien iets van een veerpootbrug of wellicht een swaybar a la jasper?![]()
Het grootste gemis wat ik nu heb, is het directe stuurgedrag.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Wij hebben (deels naast elkaar) twee V70n's gehad. Een met Nivomats, de andere zonder, allebei gezonde auto's met een bescheiden 120000-140000 km op de teller. Goed vergelijkingsmateriaal dus.De auto met Nivomats stuurde aanmerkelijk minder strak dan de andere. Bij wijze van test heb ik de wielen ook wel eens omgewisseld (d Nivomat-auto had 16", de andere 17"). Een maatje groter maakte de Nivomat-auto wel ietsje strakker dan hij was, maar lang niet zo strak als die andere. Die was met een een maatje kleiner nog altijd de baas in dat opzicht. ik denk daarom dat Nivomats niet helemaal lekker zijn voor het stuurgedrag, en zou daarom als eerste stap inderdaad maar eens onderzoeken of die onder de auto zitten. Note : het ging bij ons om de V70n, niet het model van na 2008 dus!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29584
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Die zien er zo uit:Rha007 schreef: Thanks voor de input.
Beetje stomme vraag, maar hoe herken ik nivomats?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Millimetervreter.
- 5th Gear member
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
- Locatie: Oegstgeest
Toch zou ik in eerste instantie het stuurgedrag met de 19 inch even afwachten en dan verder kijken.
En een V70 wordt niet gauw een kart natuurlijk.
En een V70 wordt niet gauw een kart natuurlijk.

Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
- Rha007
- 5th Gear member
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17
Ben ik ook van plan.Millimetervreter. schreef: Toch zou ik in eerste instantie het stuurgedrag met de 19 inch even afwachten en dan verder kijken.
En een V70 wordt niet gauw een kart natuurlijk.![]()
Ik wacht eerst totdat ik enkele km's met 19" wielen heb gemaakt voordat ik een beslissing neem.
Heb net onder de auto gekeken maar ik heb geen nivomats.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
- V-driver
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 18.08.2013 - 17:51
Ik denk dat nivomats voornamelijk dienen om bij zware last nog een acceptabel weggedrag te hebben. Nivomats zijn achterdempers. Ik kan me goed voorstellen dat bij nivomats achter er ook voor andere dempers gebruikt worden. En het stuurgedrag komt met name van vóór. De achterdempers bepalen alleen of en hoe voortvarend de achterkant volgt.
Als ts het heeft over direct stuurgedrag zou ik dat eerder voor zoeken, maar nog eerder de vraag stellen od we toevallig verschillende stuurhuizen gebruikt worden bij Volvo.
Daarna kun je naar alles kijken waar extra beweging kan optreden. Immers direct stuurgedrag is het zonder vertraging draaien van de voorwielen als er aan het stuur gedraaid wordt. .
Als ts het heeft over direct stuurgedrag zou ik dat eerder voor zoeken, maar nog eerder de vraag stellen od we toevallig verschillende stuurhuizen gebruikt worden bij Volvo.
Daarna kun je naar alles kijken waar extra beweging kan optreden. Immers direct stuurgedrag is het zonder vertraging draaien van de voorwielen als er aan het stuur gedraaid wordt. .
Laatst gewijzigd door V-driver op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Wegligging verbeteren zonder inleveren comfort is zo goed als onmogelijk.
Maar het dynamic chassis vond je blijkbaar comfortabel genoeg. Dynamic chassis is 2 cm lager, waardoor wegligging al beter.
Daarnaast zijn de veren stugger ivm 2cm kortere veerweg. Verlagingsveren zouden dus een goede oplossing kunnen zijn.
Wel even navragen bij de specialist of de bestaande dempers dan nog gebruikt kunnen worden, anders wordt het een dure grap.
Alternatief is een dikkere stabilisatorstang achter. Dan helt de auto minder over in de bocht en is die minder onderstuurd. Je levert dan geen comfort in op de gladde Nederlandse wegen. Bij kuilen in de weg juist wel, omdat de achterwielen minder onafhankelijk worden
Maar het dynamic chassis vond je blijkbaar comfortabel genoeg. Dynamic chassis is 2 cm lager, waardoor wegligging al beter.
Daarnaast zijn de veren stugger ivm 2cm kortere veerweg. Verlagingsveren zouden dus een goede oplossing kunnen zijn.
Wel even navragen bij de specialist of de bestaande dempers dan nog gebruikt kunnen worden, anders wordt het een dure grap.
Alternatief is een dikkere stabilisatorstang achter. Dan helt de auto minder over in de bocht en is die minder onderstuurd. Je levert dan geen comfort in op de gladde Nederlandse wegen. Bij kuilen in de weg juist wel, omdat de achterwielen minder onafhankelijk worden
- hvt
- 5th Gear member
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
- Locatie: Westerkwartier (gr)
Dikkere stabilisatorstang?
Had ik daar laatst niet iets over gelezen op dit forum?
Had ik daar laatst niet iets over gelezen op dit forum?

Laatst gewijzigd door hvt op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
- Rha007
- 5th Gear member
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17
Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken. Het gaat mij inderdaad om het directe sturen en dit zou ik tot aan willen passen.
Ik wacht eerst even totdat ik er 19" onder heb liggen en wil dan de auto opnieuw laten uitlijnen om aan te voelen of dit een verbetering oplevert.
Heb gisteren de dealer gesproken en die vertelde dat in de nieuwe generatie V70's een heel ander stuurhuis zit tov mijn V70.
Dus wat V-driver stelt klopt enigszins wel.
Ik wacht eerst even totdat ik er 19" onder heb liggen en wil dan de auto opnieuw laten uitlijnen om aan te voelen of dit een verbetering oplevert.
Heb gisteren de dealer gesproken en die vertelde dat in de nieuwe generatie V70's een heel ander stuurhuis zit tov mijn V70.
Dus wat V-driver stelt klopt enigszins wel.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Maat heeft wel een punt... het staat in de manual. Ja of ja?vdmaaten schreef: Mogen er wel 19'' onder?
Bij mij staat in de handleiding een waarschuwing;
'Gebruik nooit 19 inch wielen op auto’s zonder de opties R-Design of Sportchas- sis. Het gebruik van 19 inch wielen op auto’s met een standaardchassis houdt een veiligheidsrisico in, kan chassisschade veroorzaken en leidt tot slechtere rijeigen- schappen."
Nu las ik op Swedespeed iets over een blauwe stang...maar dat weet ik niet zeker, pin me er niet op vast.
- Rha007
- 5th Gear member
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17
Ik zie toch genoeg niet r-design auto's of auto's met geen sportchassis met 19" wielen.
Maar aan de andere kant: ze zeggen het niet voor niets. Ik ga me er eens in verdiepen..
Maar aan de andere kant: ze zeggen het niet voor niets. Ik ga me er eens in verdiepen..
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59
Ik rij al meer als een 1/2 jaar met 2 sets 19 inch onder een Summum zonder verdere aanpassingen..
En nog steeds niet verongelukt...
En nog steeds niet verongelukt...

Was één V90