Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 546
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Wie rijdt hier met een tuning rond? :devil: En dan ben ik enkel geinteresseerd in het model motor wat ik heb. De D5 Automaat MY2008 O-)
Ik zie veel tuning bij de "tot 2007" modellen, maar een model nieuwer niet zoveel.
Zoekende op internet :sick: vind je altijd wel slechten gevallen (veel ARD, sommige Rica), maar de meeste vaak mbt een eerder model.

Ik neig naar de DPF in tact te laten :police: , maar wel de EGR dicht te zetten :bandit: .

Dus... Wie heeft VolvoTune(=ARD?), Rica, andere... Of wie heeft het er juist uit gehaald? Wel graag eigen ervaring of een directe kennis. Niet via via via via via en zo :D
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

De laatste modellen vanaf 2006 hebben exact dezelfde motor. Volvo tune is een aanrader!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1395
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Mijn voormalige D5 MY2008 met automaat had een Volvotune ecotune.
DPF was verwijderd en weg geschreven (Obbe).

Ik heb er heel veel plezier van gehad met name het extra vermogen onderin aangezien ik er regelmatig een zware aanhanger achter had hangen.
het verbruik is op papier gunstiger maar in de praktijk bleeg het gelijk omdat ik het ook ging gebruiken :D
Gebruikersavatar
Peter248
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
Locatie: Limburg

Mijn auto heeft een Obbe kuurtje gehad. Geen DPF aanpassingen. Wel EGR dicht. Dus wellicht precies zoals jij vraagt. Ik ben er op zich wel tevreden over. Maar heb ook al eens een oproep gedaan om te vergelijken. Twijfel wat over de rauwheid van de motor en het schakelgedrag.
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 546
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Peter248 schreef: Mijn auto heeft een Obbe kuurtje gehad. Geen DPF aanpassingen. Wel EGR dicht. Dus wellicht precies zoals jij vraagt. Ik ben er op zich wel tevreden over. Maar heb ook al eens een oproep gedaan om te vergelijken. Twijfel wat over de rauwheid van de motor en het schakelgedrag.
Met de EGR weer open, zal de motor iets minder rauw lopen begreep ik. In iedergeval bij weinig belasting, als de EGR iets kan betekenen.

Welke motor had jij origineel, ook de 185pk naar nu ongeveer 220pk? Of heb jij origineel 163pk of 205pk?

Wat is jouw ervaring met het schakelen? Heb je de bak al een keer laten flushen?
Ik zou willen dat hij niet zo snel 2 versnellingen terug schakeld bij veel gas, of al meteen 1 versnelling terug bij half gas.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
Peter248
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
Locatie: Limburg

Mijn motor is de 185 pk versie. Nu +/-230 dacht ik.

Dat snel terugschakelen heb ik ook. Powerflush is vorig jaar ook uitgevoerd in Elst. Ik weet nog niet wat ik er mee moet...

Nu in ieder geval even naar Best. Andere mooie bolides aanschouwen op het Volvodrive treffen :-)
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een powerflush veranderd het schakelgedrag ook niet.
Althans niet in de zin dat de bak ineens minder snel terug zal schakelen.

De bak past zich deels aan de berijder aan, maar ook zijn er gewoon schakelmomenten ingeprogrammeerd en hier verander je niets aan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 546
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

fredhead schreef: Een powerflush veranderd het schakelgedrag ook niet.
Althans niet in de zin dat de bak ineens minder snel terug zal schakelen.
:D Inderdaad, maar het kan wel wat minder lomp aanvoelen allemaal met verse olie. Dat bedoelde ik er eigenlijk mee.

Obbe gaf trouwens aan, dat er wel iets te wijzigen is met schakelmomenten in een koppeltabel.
(mijn theorie is dan => ) Waarschijnlijk door in te vullen dat er meer koppel beschikbaar is bij lagere toeren, hoeft bij een bepaalde drivers-wish niet meteen terug geschakeld te worden,
Laatst gewijzigd door eta76 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12695
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Ik heb weliswaar een XC90, maar wel met de combi die jij zoekt. Ben er erg tevreden over!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
Contacteer:

Heb nu 40k gereden met de combinatie die jij bedoelt. vorig jaar in Nederland bij Obbe laten tunen. Ben er zeer tevreden over. Zeker hier in de bergen.
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21044
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier een Polestar van 185 naar 205pk.
De polestar is er in 2013 opgezet bij 60k en de auto staat nu op 145k en heeft nog nooit 1 misslag gedaan, bevalt mij zeer goed.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 546
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Voor de vorm nog even mijn keuze vermelden hier :D
Mijn wensen EGR-uit :bandit: , DPF-intact, minder snel terug schakelen, veel vermogen en super zuinig. 8-)

Na lang wikken en wegen, slechte resultaten gelezen over Rica, goede resultaten gelezen over Rica. Goede verhalen over VolvoTune, maar weinig harde feiten.
Bij Rica staat op de website iets over "Reduced delay from standstill on Automatic / Geartronic", ik heb niet meer gevraagd of andere tunings bedrijven hier iets aan gedaan hebben. Ik las toevallig net (heel ergens anders) een stukje over vrijloop in de software aanpassen. Dit zal wel over het zelfde gaan.

Ook contact gehad met VolvoTune, die gaf aan niks aan het schakelen te kunnen doen, buiten in de tabellen aanpassen dat hij meer koppel mag leveren, met het idee dat de automaat minder snel de neiging krijgt om terug te schakelen. Ik heb het niet meer gehad over vrijloop/wegrij verbetering.

Uiteindelijk gekozen voor VolvoTune.
In de eerste 3 versnellingen is niks gebeurd, als ik het goed herinner. In de andere versnellingen kan ik nu inderdaad het pedaal (langzaam) dieper intrappen zonder dat hij direct 2x terug schakelt. Bij kickdown gebeurt dit nog wel.

EGR is (bijna altijd) uit, dit zie ik in Torque. Enkel bij remmen op de motor zie ik de EGR even open staan. Misschien is dit ook wel tijdens uitspoelen van de turbo.

De Torque app berekent ook de PK's, welke nodig is om je huidige versnelling te halen. Dit getal is van ongeveer 140-145, naar 160-165. (Hoop verlies in de aandrijving e.d.)

Ik ben nog met mijn eerste complete tank bezig, welke ik heel rustig rij, om het meest gunstige verbruik te kunnen zien. De kapotte inlaattemperatuur sensor heeft ook wel invloed, welke 200km eerder was vervangen. De sensor gaf eerst 70 graden aan, daarna de correcte.
Mocht de auto nu iets zuiniger zijn, is dat dus door tuning en sensor.

Klein detail nog :sick: , voor de plaatsing van de tuning is nog even de motor geinspecteerd. Hij 'zweet' toch wel wat olie bij de kering van de wervelklep arm. Ik zou het preventief kunnen vervangen, maar dat kan je dan misschien wel iedere 3 jaar.... (Auto heeft net de 140dkm gepasseerd)

Auto geeft nu wel een storing aan, als ik de DTC codes uitlees, "U0322 Software Incompatibility With Body Control Module", hopelijk geen afkeur bij een APK.
Laatst gewijzigd door eta76 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12695
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

eta76 schreef: Voor de vorm nog even mijn keuze vermelden hier :D
Mijn wensen EGR-uit :bandit: , DPF-intact, minder snel terug schakelen, veel vermogen en super zuinig. 8-)

Na lang wikken en wegen, slechte resultaten gelezen over Rica, goede resultaten gelezen over Rica. Goede verhalen over VolvoTune, maar weinig harde feiten.
Bij Rica staat op de website iets over "Reduced delay from standstill on Automatic / Geartronic", ik heb niet meer gevraagd of andere tunings bedrijven hier iets aan gedaan hebben. Ik las toevallig net (heel ergens anders) een stukje over vrijloop in de software aanpassen. Dit zal wel over het zelfde gaan.

Ook contact gehad met VolvoTune, die gaf aan niks aan het schakelen te kunnen doen, buiten in de tabellen aanpassen dat hij meer koppel mag leveren, met het idee dat de automaat minder snel de neiging krijgt om terug te schakelen. Ik heb het niet meer gehad over vrijloop/wegrij verbetering.

Uiteindelijk gekozen voor VolvoTune.
In de eerste 3 versnellingen is niks gebeurd, als ik het goed herinner. In de andere versnellingen kan ik nu inderdaad het pedaal (langzaam) dieper intrappen zonder dat hij direct 2x terug schakelt. Bij kickdown gebeurt dit nog wel.

EGR is (bijna altijd) uit, dit zie ik in Torque. Enkel bij remmen op de motor zie ik de EGR even open staan. Misschien is dit ook wel tijdens uitspoelen van de turbo.

De Torque app berekent ook de PK's, welke nodig is om je huidige versnelling te halen. Dit getal is van ongeveer 140-145, naar 160-165. (Hoop verlies in de aandrijving e.d.)

Ik ben nog met mijn eerste complete tank bezig, welke ik heel rustig rij, om het meest gunstige verbruik te kunnen zien. De kapotte inlaattemperatuur sensor heeft ook wel invloed, welke 200km eerder was vervangen. De sensor gaf eerst 70 graden aan, daarna de correcte.
Mocht de auto nu iets zuiniger zijn, is dat dus door tuning en sensor.

Klein detail nog :sick: , voor de plaatsing van de tuning is nog even de motor geinspecteerd. Hij 'zweet' toch wel wat olie bij de kering van de wervelklep arm. Ik zou het preventief kunnen vervangen, maar dat kan je dan misschien wel iedere 3 jaar.... (Auto heeft net de 140dkm gepasseerd)

Auto geeft nu wel een storing aan, als ik de DTC codes uitlees, "U0322 Software Incompatibility With Body Control Module", hopelijk geen afkeur bij een APK.
Goede keuze!\

Die inschakeling van de neutraalstand bij lager stilstaan (en dus het even wachten bij het lossen van de rem voordat de 1e versnelling ingeschakeld wordt) kun je volgens mij gewoon bij de dealer laten regelen. Heb ik laten doen destijds bij mijn XC70 uit 2005, kostte dacht ik €10...
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1940
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ik heb destijds bewust voor bob volvotech rica gekozen. Twin turbo D5 origineel 215 pk, na rica 250 pk. Maar met softloader, kon op ieder gewenst moment originele volvo software terugladen
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”