Voor de vorm nog even mijn keuze vermelden hier
Mijn wensen EGR-uit

, DPF-intact, minder snel terug schakelen, veel vermogen en super zuinig.
Na lang wikken en wegen, slechte resultaten gelezen over Rica, goede resultaten gelezen over Rica. Goede verhalen over VolvoTune, maar weinig harde feiten.
Bij Rica staat op de website iets over "Reduced delay from standstill on Automatic / Geartronic", ik heb niet meer gevraagd of andere tunings bedrijven hier iets aan gedaan hebben. Ik las toevallig net (heel ergens anders) een stukje over vrijloop in de software aanpassen. Dit zal wel over het zelfde gaan.
Ook contact gehad met VolvoTune, die gaf aan niks aan het schakelen te kunnen doen, buiten in de tabellen aanpassen dat hij meer koppel mag leveren, met het idee dat de automaat minder snel de neiging krijgt om terug te schakelen. Ik heb het niet meer gehad over vrijloop/wegrij verbetering.
Uiteindelijk gekozen voor
VolvoTune.
In de eerste 3 versnellingen is niks gebeurd, als ik het goed herinner. In de andere versnellingen kan ik nu inderdaad het pedaal (langzaam) dieper intrappen zonder dat hij direct 2x terug schakelt. Bij kickdown gebeurt dit nog wel.
EGR is (bijna altijd) uit, dit zie ik in Torque. Enkel bij remmen op de motor zie ik de EGR even open staan. Misschien is dit ook wel tijdens uitspoelen van de turbo.
De Torque app berekent ook de PK's, welke nodig is om je huidige versnelling te halen. Dit getal is van ongeveer 140-145, naar 160-165. (Hoop verlies in de aandrijving e.d.)
Ik ben nog met mijn eerste complete tank bezig, welke ik heel rustig rij, om het meest gunstige verbruik te kunnen zien. De kapotte inlaattemperatuur sensor heeft ook wel invloed, welke 200km eerder was vervangen. De sensor gaf eerst 70 graden aan, daarna de correcte.
Mocht de auto nu iets zuiniger zijn, is dat dus door tuning en sensor.
Klein detail nog

, voor de plaatsing van de tuning is nog even de motor geinspecteerd. Hij 'zweet' toch wel wat olie bij de kering van de wervelklep arm. Ik zou het preventief kunnen vervangen, maar dat kan je dan misschien wel iedere 3 jaar.... (Auto heeft net de 140dkm gepasseerd)
Auto geeft nu wel een storing aan, als ik de DTC codes uitlees,
"U0322 Software Incompatibility With Body Control Module", hopelijk geen afkeur bij een APK.