Pagina 1 van 1

Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 15.05.2016 - 17:00
door eta76
Wie rijdt hier met een tuning rond? :devil: En dan ben ik enkel geinteresseerd in het model motor wat ik heb. De D5 Automaat MY2008 O-)
Ik zie veel tuning bij de "tot 2007" modellen, maar een model nieuwer niet zoveel.
Zoekende op internet :sick: vind je altijd wel slechten gevallen (veel ARD, sommige Rica), maar de meeste vaak mbt een eerder model.

Ik neig naar de DPF in tact te laten :police: , maar wel de EGR dicht te zetten :bandit: .

Dus... Wie heeft VolvoTune(=ARD?), Rica, andere... Of wie heeft het er juist uit gehaald? Wel graag eigen ervaring of een directe kennis. Niet via via via via via en zo :D

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 15.05.2016 - 17:49
door Thijs
De laatste modellen vanaf 2006 hebben exact dezelfde motor. Volvo tune is een aanrader!

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 15.05.2016 - 17:59
door Driven2Shine
Mijn voormalige D5 MY2008 met automaat had een Volvotune ecotune.
DPF was verwijderd en weg geschreven (Obbe).

Ik heb er heel veel plezier van gehad met name het extra vermogen onderin aangezien ik er regelmatig een zware aanhanger achter had hangen.
het verbruik is op papier gunstiger maar in de praktijk bleeg het gelijk omdat ik het ook ging gebruiken :D

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 15.05.2016 - 23:25
door Peter248
Mijn auto heeft een Obbe kuurtje gehad. Geen DPF aanpassingen. Wel EGR dicht. Dus wellicht precies zoals jij vraagt. Ik ben er op zich wel tevreden over. Maar heb ook al eens een oproep gedaan om te vergelijken. Twijfel wat over de rauwheid van de motor en het schakelgedrag.

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 16.05.2016 - 09:07
door eta76
Peter248 schreef: Mijn auto heeft een Obbe kuurtje gehad. Geen DPF aanpassingen. Wel EGR dicht. Dus wellicht precies zoals jij vraagt. Ik ben er op zich wel tevreden over. Maar heb ook al eens een oproep gedaan om te vergelijken. Twijfel wat over de rauwheid van de motor en het schakelgedrag.
Met de EGR weer open, zal de motor iets minder rauw lopen begreep ik. In iedergeval bij weinig belasting, als de EGR iets kan betekenen.

Welke motor had jij origineel, ook de 185pk naar nu ongeveer 220pk? Of heb jij origineel 163pk of 205pk?

Wat is jouw ervaring met het schakelen? Heb je de bak al een keer laten flushen?
Ik zou willen dat hij niet zo snel 2 versnellingen terug schakeld bij veel gas, of al meteen 1 versnelling terug bij half gas.

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 16.05.2016 - 10:58
door Peter248
Mijn motor is de 185 pk versie. Nu +/-230 dacht ik.

Dat snel terugschakelen heb ik ook. Powerflush is vorig jaar ook uitgevoerd in Elst. Ik weet nog niet wat ik er mee moet...

Nu in ieder geval even naar Best. Andere mooie bolides aanschouwen op het Volvodrive treffen :-)

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 16.05.2016 - 11:15
door Fredhead
Een powerflush veranderd het schakelgedrag ook niet.
Althans niet in de zin dat de bak ineens minder snel terug zal schakelen.

De bak past zich deels aan de berijder aan, maar ook zijn er gewoon schakelmomenten ingeprogrammeerd en hier verander je niets aan.

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 16.05.2016 - 13:14
door eta76
fredhead schreef: Een powerflush veranderd het schakelgedrag ook niet.
Althans niet in de zin dat de bak ineens minder snel terug zal schakelen.
:D Inderdaad, maar het kan wel wat minder lomp aanvoelen allemaal met verse olie. Dat bedoelde ik er eigenlijk mee.

Obbe gaf trouwens aan, dat er wel iets te wijzigen is met schakelmomenten in een koppeltabel.
(mijn theorie is dan => ) Waarschijnlijk door in te vullen dat er meer koppel beschikbaar is bij lagere toeren, hoeft bij een bepaalde drivers-wish niet meteen terug geschakeld te worden,

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 16.05.2016 - 14:14
door Bart
Ik heb weliswaar een XC90, maar wel met de combi die jij zoekt. Ben er erg tevreden over!

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 19.05.2016 - 19:03
door EwoutSchalkwijk
Heb nu 40k gereden met de combinatie die jij bedoelt. vorig jaar in Nederland bij Obbe laten tunen. Ben er zeer tevreden over. Zeker hier in de bergen.

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 19.05.2016 - 20:05
door diesel01
Hier een Polestar van 185 naar 205pk.
De polestar is er in 2013 opgezet bij 60k en de auto staat nu op 145k en heeft nog nooit 1 misslag gedaan, bevalt mij zeer goed.

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 11.06.2016 - 18:00
door eta76
Voor de vorm nog even mijn keuze vermelden hier :D
Mijn wensen EGR-uit :bandit: , DPF-intact, minder snel terug schakelen, veel vermogen en super zuinig. 8-)

Na lang wikken en wegen, slechte resultaten gelezen over Rica, goede resultaten gelezen over Rica. Goede verhalen over VolvoTune, maar weinig harde feiten.
Bij Rica staat op de website iets over "Reduced delay from standstill on Automatic / Geartronic", ik heb niet meer gevraagd of andere tunings bedrijven hier iets aan gedaan hebben. Ik las toevallig net (heel ergens anders) een stukje over vrijloop in de software aanpassen. Dit zal wel over het zelfde gaan.

Ook contact gehad met VolvoTune, die gaf aan niks aan het schakelen te kunnen doen, buiten in de tabellen aanpassen dat hij meer koppel mag leveren, met het idee dat de automaat minder snel de neiging krijgt om terug te schakelen. Ik heb het niet meer gehad over vrijloop/wegrij verbetering.

Uiteindelijk gekozen voor VolvoTune.
In de eerste 3 versnellingen is niks gebeurd, als ik het goed herinner. In de andere versnellingen kan ik nu inderdaad het pedaal (langzaam) dieper intrappen zonder dat hij direct 2x terug schakelt. Bij kickdown gebeurt dit nog wel.

EGR is (bijna altijd) uit, dit zie ik in Torque. Enkel bij remmen op de motor zie ik de EGR even open staan. Misschien is dit ook wel tijdens uitspoelen van de turbo.

De Torque app berekent ook de PK's, welke nodig is om je huidige versnelling te halen. Dit getal is van ongeveer 140-145, naar 160-165. (Hoop verlies in de aandrijving e.d.)

Ik ben nog met mijn eerste complete tank bezig, welke ik heel rustig rij, om het meest gunstige verbruik te kunnen zien. De kapotte inlaattemperatuur sensor heeft ook wel invloed, welke 200km eerder was vervangen. De sensor gaf eerst 70 graden aan, daarna de correcte.
Mocht de auto nu iets zuiniger zijn, is dat dus door tuning en sensor.

Klein detail nog :sick: , voor de plaatsing van de tuning is nog even de motor geinspecteerd. Hij 'zweet' toch wel wat olie bij de kering van de wervelklep arm. Ik zou het preventief kunnen vervangen, maar dat kan je dan misschien wel iedere 3 jaar.... (Auto heeft net de 140dkm gepasseerd)

Auto geeft nu wel een storing aan, als ik de DTC codes uitlees, "U0322 Software Incompatibility With Body Control Module", hopelijk geen afkeur bij een APK.

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 13.06.2016 - 15:05
door Bart
eta76 schreef: Voor de vorm nog even mijn keuze vermelden hier :D
Mijn wensen EGR-uit :bandit: , DPF-intact, minder snel terug schakelen, veel vermogen en super zuinig. 8-)

Na lang wikken en wegen, slechte resultaten gelezen over Rica, goede resultaten gelezen over Rica. Goede verhalen over VolvoTune, maar weinig harde feiten.
Bij Rica staat op de website iets over "Reduced delay from standstill on Automatic / Geartronic", ik heb niet meer gevraagd of andere tunings bedrijven hier iets aan gedaan hebben. Ik las toevallig net (heel ergens anders) een stukje over vrijloop in de software aanpassen. Dit zal wel over het zelfde gaan.

Ook contact gehad met VolvoTune, die gaf aan niks aan het schakelen te kunnen doen, buiten in de tabellen aanpassen dat hij meer koppel mag leveren, met het idee dat de automaat minder snel de neiging krijgt om terug te schakelen. Ik heb het niet meer gehad over vrijloop/wegrij verbetering.

Uiteindelijk gekozen voor VolvoTune.
In de eerste 3 versnellingen is niks gebeurd, als ik het goed herinner. In de andere versnellingen kan ik nu inderdaad het pedaal (langzaam) dieper intrappen zonder dat hij direct 2x terug schakelt. Bij kickdown gebeurt dit nog wel.

EGR is (bijna altijd) uit, dit zie ik in Torque. Enkel bij remmen op de motor zie ik de EGR even open staan. Misschien is dit ook wel tijdens uitspoelen van de turbo.

De Torque app berekent ook de PK's, welke nodig is om je huidige versnelling te halen. Dit getal is van ongeveer 140-145, naar 160-165. (Hoop verlies in de aandrijving e.d.)

Ik ben nog met mijn eerste complete tank bezig, welke ik heel rustig rij, om het meest gunstige verbruik te kunnen zien. De kapotte inlaattemperatuur sensor heeft ook wel invloed, welke 200km eerder was vervangen. De sensor gaf eerst 70 graden aan, daarna de correcte.
Mocht de auto nu iets zuiniger zijn, is dat dus door tuning en sensor.

Klein detail nog :sick: , voor de plaatsing van de tuning is nog even de motor geinspecteerd. Hij 'zweet' toch wel wat olie bij de kering van de wervelklep arm. Ik zou het preventief kunnen vervangen, maar dat kan je dan misschien wel iedere 3 jaar.... (Auto heeft net de 140dkm gepasseerd)

Auto geeft nu wel een storing aan, als ik de DTC codes uitlees, "U0322 Software Incompatibility With Body Control Module", hopelijk geen afkeur bij een APK.
Goede keuze!\

Die inschakeling van de neutraalstand bij lager stilstaan (en dus het even wachten bij het lossen van de rem voordat de 1e versnelling ingeschakeld wordt) kun je volgens mij gewoon bij de dealer laten regelen. Heb ik laten doen destijds bij mijn XC70 uit 2005, kostte dacht ik €10...

Re: Wie rijdt met een tuning rond? (Enkel D5 Automaat MY2008 graag)

Geplaatst: 13.06.2016 - 21:42
door Marc Apeldoorn
Ik heb destijds bewust voor bob volvotech rica gekozen. Twin turbo D5 origineel 215 pk, na rica 250 pk. Maar met softloader, kon op ieder gewenst moment originele volvo software terugladen