Beste forummers,
Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Chiel uit Rotterdam en rij al jaren met heel veel plezier een Renault Clio RS (sorry...). Als autoliefhebber (niet specifiek van Renault) ben ik lid van club renault sportives en rij ik regelmatig rallys of neem ik deel aan circuitdagen (verhoogde rijvaardigheid trainingen).
Mijn vrouw rijdt al jaren een Ford Ka maar baalt van de traagheid. Ze heeft leren rijden in de Volvo V70 van haar vader, met gezinsuitbreiding op komst willen we graag een wat grotere auto maar niet één waarmee we niet kunnen genieten van een leuk bergweggetje. Komende zaterdag ga ik kijken naar 2 exemplaren V70R, beiden met acceptabele kilometerstanden en een handbak.
Nu kom ik op het internet behoorlijk wat informatie tegen over de punten van aandacht bij de V70R:
- Ohlins/monroe dempers
- haldex koppeling
- automaat (zit er niet op)
- etc.
Autocar
V70R.com
Maar weet iemand een goede buyer's guide voor een V70R? Of heeft iemand goede tips waaraan ik eenvoudig kan zien of er typische V70/V70R mankementen voorkomen?
Ik ben van plan om de auto ook een aankoopkeuring bij een dealer te laten ondergaan.
Ben benieuwd naar jullie tips. Bij voorbaat dank.
edit: dempers
even voorstellen + aankoopadvies V70R
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Aankoopkeuring bij een dealer zou voldoende moeten zijn......en voor onderhoud en reparatie met zo'n ding ben je daar ook meer dan welkom.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- dbosker
- 6th Gear member
Ohlins zitten er niet onder, tenminste Ohlin heeft niet het 4C systeem geleverd voor Volvo (althans voor zover ik weet). Het schijnt dat Monroe wel vervangingsdempers heeft.
laatste Volvo (960) verkocht
-
- 5th Gear member
Monroe zijn inderdaad de dempers die eronder komen als e.e.a. aan vervanging toe is. AWD is zeker aandachtspunt, evenals turbo, de normale koppeling en verder gewone wear & tear . Naast aankoopkeuring zou ik in proefrit zeker de AWD testen, vermogen en kijken of er olie te vinden is onder motor en airco/ koelsysteem controleren. Veel plezier met aankoopproces!
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
-
- 1st Gear member
Het exemplaar wat ik op het oog heb, heeft nog geen 100.000 km gelopen en is sinds lange tijd in bezit van de eigenaar van de garage. Ik heb een vermoeden dat er heel netjes met de auto is omgegaan maar we gaan het morgen zien.
2003 - Volvo V70R
- Brambo67
- 3rd Gear member
Ik heb net een R gekocht, van 2007. Heel veel gedoe mee gehad. Nu goed maar wel na ander motorblok... De B5254T4 blokken die er standaard in zitten kunnen gemakkelijk stuk gaan. Vaak is het een scheur in een van de cilinders. Je merkt het aan drukopbouw in koelvloeistofreservoir als je gas geeft. Je kunt dit snel zien door een meting te laten doen bij een garagebedrijf. Ze kunnen met een viergasmeter boven het reservoir laten testen of bij gas geven CO in de koelvloeistof zit. Bij mij was dit zo. Reken op ongeveer € 4.000,00 voor het vervangen van een blok. Je hebt dan een T5 blok, wat sterker is maar minder vermogen levert. Een R-blok is veel duurder.
Blijf in principe weg bij auto's die getuned zijn want de R-blokken zitten met 300 pk echt aan hun max. Het kan wel maar dan moet het blok versterkt zijn of al vervangen door een B5244T5 blok uit een T5.
Naast blok heb je inderdaad de haakse overbrenging, de mof tussen de HO en de versnellingsbak en het airco-systeem. Niet te vergeten het 4C systeem met de dure (Monroe) dempers. Onderhoud is heel belangrijk. Ik had afgesproken dat ik garantie had op o.a. de motor. Ik heb nu een 2007 R met handbak en een T5 motor. Er komt nog een tuning van dit blok omdat het zich anders gedraagt dan een R-blok. Voordeel van een T5 blok is dat het veel sterker is dan een R-blok omdat de boring geringer is; dikkere cilinderwanden dus een R.
Veel succes en veel plezier.
Nog een tip; laat de auto uitlezen. De meeste 4C storingen laten zich dan zien.
Blijf in principe weg bij auto's die getuned zijn want de R-blokken zitten met 300 pk echt aan hun max. Het kan wel maar dan moet het blok versterkt zijn of al vervangen door een B5244T5 blok uit een T5.
Naast blok heb je inderdaad de haakse overbrenging, de mof tussen de HO en de versnellingsbak en het airco-systeem. Niet te vergeten het 4C systeem met de dure (Monroe) dempers. Onderhoud is heel belangrijk. Ik had afgesproken dat ik garantie had op o.a. de motor. Ik heb nu een 2007 R met handbak en een T5 motor. Er komt nog een tuning van dit blok omdat het zich anders gedraagt dan een R-blok. Voordeel van een T5 blok is dat het veel sterker is dan een R-blok omdat de boring geringer is; dikkere cilinderwanden dus een R.
Veel succes en veel plezier.
Nog een tip; laat de auto uitlezen. De meeste 4C storingen laten zich dan zien.
-
- 1st Gear member
Brambo, bedankt voor de tip! Er zit een half jaar bovag garantie op de auto en met een aankoopkeuring hoop ik dat ze een dergelijk probleem kunnen traceren, het is wel enorm pech hebben. Ik zal mijn obd stekker meenemen, lees ik m gelijk even uit.
Na de proefrit zal ik even een linkje online zetten.
Na de proefrit zal ik even een linkje online zetten.
2003 - Volvo V70R
-
- 5th Gear member
En Chiel82, proefrit bevallen?
Welke R is het nu?
Welke R is het nu?
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
-
- 1st Gear member
Excuus voor de trage reactie.
Ik ben inderdaad gaan rijden met 2 auto's, allebei met km standen onder de 100k km, beide met een handbak.
Eerst in de auto waar ik verder mee ga. Een exemplaar met een volledige historie en een waterdicht verhaal. Ik had nog nooit in een V70R gereden (wel in een gechipte 2.5T). Ik was direct verkocht, ongelooflijk hoe makkelijk zo'n grote zware auto rijdt. De heerlijke roffel en instelbare dempers maken het echt een ongelooflijk genot om in te rijden. De auto is nieuw geleverd door de garage aan een klant en is daar ook altijd in onderhoud geweest.
Het tweede exemplaar was totaal anders, was ook al reeds lange tijd in bezit van de eigenaar van de garage, maar was niet netjes mee omgegaan. Zowel interieur als exterieur zaten onder de krassen en her en der kale plekken. Er brandden wat lampjes op het dashboard (dempers & airbag). Voordeel was ook dat ik gelijk even de berijder (vanaf 2005) heb ik kunnen spreken. Toen was het mij helemaal duidelijk, dit gaat m niet worden.
Op korte termijn ga ik op mijn eerste keus een aankoopkeuring laten doen bij een dealer. Het is niet dat ik de verkoper niet vertrouw maar ik wil met dit soort auto's geen risico nemen en graag even het oordeel van een onafhankelijke partij. Ik ben echt verkocht, wat een geweldige auto.
Ik ben inderdaad gaan rijden met 2 auto's, allebei met km standen onder de 100k km, beide met een handbak.
Eerst in de auto waar ik verder mee ga. Een exemplaar met een volledige historie en een waterdicht verhaal. Ik had nog nooit in een V70R gereden (wel in een gechipte 2.5T). Ik was direct verkocht, ongelooflijk hoe makkelijk zo'n grote zware auto rijdt. De heerlijke roffel en instelbare dempers maken het echt een ongelooflijk genot om in te rijden. De auto is nieuw geleverd door de garage aan een klant en is daar ook altijd in onderhoud geweest.
Het tweede exemplaar was totaal anders, was ook al reeds lange tijd in bezit van de eigenaar van de garage, maar was niet netjes mee omgegaan. Zowel interieur als exterieur zaten onder de krassen en her en der kale plekken. Er brandden wat lampjes op het dashboard (dempers & airbag). Voordeel was ook dat ik gelijk even de berijder (vanaf 2005) heb ik kunnen spreken. Toen was het mij helemaal duidelijk, dit gaat m niet worden.
Op korte termijn ga ik op mijn eerste keus een aankoopkeuring laten doen bij een dealer. Het is niet dat ik de verkoper niet vertrouw maar ik wil met dit soort auto's geen risico nemen en graag even het oordeel van een onafhankelijke partij. Ik ben echt verkocht, wat een geweldige auto.
2003 - Volvo V70R
-
- 1st Gear member
Ik ben helemaal vergeten linkjes te plaatsen, woensdag gaat deze voor de aankoopkeuring:
V70R aankoopkeuring
En deze valt af:
Valt af
V70R aankoopkeuring
En deze valt af:
Valt af
2003 - Volvo V70R
-
- 1st Gear member
Silver_R het klopt inderdaad dat deze auto al een tijd bij de garage staat, die gebruikt de auto als 'mascotte' in de showroom, bruiloften en de lokale wielerronden.Ik heb verschillende auto's gezien, dit is veruit de allernetste en een auto waarvan ik verwacht nog een aantal jaren veel plezier van te hebben zonder al te veel problemen. De vraagprijs is niet de prijs waar de auto uiteindelijk voor weggaat. Daarnaast gaan er nog een aantal dingen vervangen worden, zoals de distirbutieriem, pompje snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, banden, etc.
2003 - Volvo V70R
- Silver_R
- 6th Gear member
Ik herken je verhaal, dwz de emotie er in. Volgens mij heb je de auto in gedachten al gekocht.
Als deze echt zo netjes is als je zegt top maar hij blijft aan de prijs. Wil je alleen behoeden voor een emotionele aankoop. Ik schat de waarde van deze R op zo'n €13k max. Kun je hem daar voor kopen doe je goed.

Als deze echt zo netjes is als je zegt top maar hij blijft aan de prijs. Wil je alleen behoeden voor een emotionele aankoop. Ik schat de waarde van deze R op zo'n €13k max. Kun je hem daar voor kopen doe je goed.
-
- 3rd Gear member
Eens met Silver R, ik vind de auto echt veel te duur voor zijn leeftijd, 13 jaar! Km stand mag dan wel laag zijn, ga er tenminste van uit dat deze klopt, maar het blijft een oude(re) auto. Dat ze er nog van alles aan doen mag ook wel voor dat geld, net zoals een goede garantie. Let goed op dat als je schade rijdt of te maken krijgt met diefstal, wat natuurlijk niet te hopen is, je geheid gedonder krijgt met de verzekeraar over de dagwaarde. Auto kopen is deels emotie, maat de ratio zou toch moeten prevaleren.....
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
-
- 1st Gear member
Ik begrijp jullie punt dat het een dure auto is voor wat je krijgt en dat ik er zeker niet meer helemaal objectief naar kan kijken. Het klopt inderdaad dat ik de auto in mijn hoofd al heb gekocht. Mijn doel was een V70R kopen met 15k bijleggen na inruil van een oude ford ka (ongeveer 1k waard). Ik zie geen nette auto's met een lage km stand, een handbak (essentieel voor mij) en niet getuned. Ik kijk inmiddels een half jaar maar kom niets tegen.Weten jullie een dergelijke auto te koop?
2003 - Volvo V70R
- Silver_R
- 6th Gear member
Geduld hebben. Er komt zeker iets beters en minder duur voorbij. Kijk eens op Mobile.de. Staan vaak mooie en nieuwere.
Geef even een lijstje van je wensen, kunnen we allemaal mee zoeken.
R. check
€16K. check
Handbak. check. (vanaf MY06 is de Geartronic een 6 bak geworden, is beter dan de 5 bak van eerdere bouwjaren)
Geef even een lijstje van je wensen, kunnen we allemaal mee zoeken.
R. check
€16K. check
Handbak. check. (vanaf MY06 is de Geartronic een 6 bak geworden, is beter dan de 5 bak van eerdere bouwjaren)