Speling op beide aandrijfassen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1913
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Wanneer ik open rijd of met de ramen neer in de C70 hoor ik duidelijk een metalig "klikkend" geluid.
Zeker wanneer het geluid via geparkeerde auto's, of een muur of heg weerkaatst wordt is het duidelijk waarneembaar.
Het geluid lijkt op het tikken van de airco als die aan/uit gaat, maar dan veel harder en meer metalig.

Ik ben naar de plaatselijke dealer geweest (niet de dealer waar we nog 9 maand garantie hebben), die hebben de auto op de brug gezet en geconstateerd dat op beide aandrijfassen heel veel speling zat. Ook gaf de monteur aan dat bij handmatig draaien met de assen hij van binnen beweging voelde alsof de assen te weinig smering hadden.

Nu weet ik niet goed hoe dat precies werkt met aandrijfassen, maar is dit een zwakke plek van de C70 serie? Monteur gaf aan dat ze bijna nooit allebei tegelijk versleten zijn.
Auto heeft nu ongeveer 90.000 gelopen. Is dat niet wat snel?
Kosten van vervanging van beide assen ongeveer € 1.200!

Ik heb ook de dealer gebeld waar de garantie is en die gaf aan, afgaande op de klacht zoals ik de verwoord had en de conclusie van de dealer hier, dat zij dachten het een klacht was die wel vaker voor komt en met Loctite verholpen kan worden??

Iets lijmen wat nu los zit of rammelt, wat eerder niet loszat lijkt mij een lapmiddel?

We hebben afgesproken nog even te wachten alvorens langs te gaan om hen te laten kijken naar de klacht.

Wat denken jullie? Komt iemand dit bekend voor?

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2809
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

De bevestiging vd aandrijf-assen kun je gerust zien als een constructie fout, hoe kun je nu aandrijfas met een M10 bout goed vast klemmen, juist dat gaat dus niet, de meeste assen zitten met een M20 moer of groter vast, zo ook bij de 850, waarom Volvo voor deze oplossing gekozen heeft is mij een raadsel.

De assen hebben nog nooit goed vast gezeten en zullen dat ook nooit doen, echter heb je er nu speling opgekregen en dat hoor je nu, vast lijmen helpt wel.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Heb het ook gehad. Verlijmen was de 'oplossing'
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1913
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Oke, bedankt voor de reacties.
Dan denk ik dat er bij de C70 hetzelfde speelt.
Kan me herinneren dat de monteur als eerste controleerde of de bout onder het velgdopje wel vast zat.
En als ik het goed begrijp is "verlijmen" dan de beste/enige(?) optie, omdat bij vervanging het euvel wrs. weer op zal gaan treden?

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1346
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

bij mij zijn ze (na klachten over wiegelen van de voortrein) beide vervangen.
onder garantie dat wel, maar destijds pas 50K op de teller.
geen idee of er Loctite gebruikt is

maar wel een kwaaltje van deze auto lijkt me
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1913
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Sinds de "verlijm oplossing" is het tikken weer terug.
Weliswaar minder vaak, maar nog steeds is duidelijk een metalen "klik" te horen bij open rijden.
Nu lijkt het echter wel een ander soort klik. Het lijkt vooral te gebeuren net voor of na het schakelen van de GT.
De vorige "klik" kon ik zelf veroorzaken door gaswisselingen, maar als ik dat nu doe hoor ik niet de klik.
Nu is ie er gewoon spontaan onder het rijden, waarbij ik dus vermoed dat het met het schakelen te maken heeft.
Het lijkt op de airco aan/uit klik, maar de airco is het sowieso niet, want die staat uit bij open rijden.
Of gaat de airco pomp sowieso af en toe aan en uit, ongeacht of die uitstaat?

Vraag is dan ook of dit geluid door de versnellingsbak veroorzaakt kan worden?
(of zou het mogelijk zijn dat de verlijming weer los is gegaan?)
Herkent iemand dit ook?

gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ja, bij mij precies zo.
Kan het niet opwekken zoals voor het verlijmen, maar hoor het nog wel af en toe.
Met name bij het schakelen van R naar D.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Airco uit is uit, dus die kan het niet zijn.
Als deze aanstaat hoor je hem wel in en uitschakelen, dit is normaal.

Probleem met de assen is ook bij de V50 zo, kwaaltje wat alleen met lijmen (of nieuwe assen) te verhelpen is.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2006”