Vaag versnellingsbak probleem

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Hoi mensen,

Gisteren is het voor de tweede (of derde?) keer gebeurd dat na het starten van de motor de bak niet meer werkt. D.w.z. het bewegen van de pook gaat heel zwaar richting alle versnellingen. Schakelen gaat gewoon niet.
' Oplossing' is dan om de motor uit te zetten en opnieuw te starten en de bak werkt weer zoals vanouds. Wat kan dit zijn?
Het gaat volgens mij om de Renault bak. M5P?

Nu ik erover nadenk zou het misschien ook de koppeling kunnen zijn? Net alsof het koppelingspedaal niet is ingedrukt.
Laatst gewijzigd door yerun op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Klinkt als een koppeling/drukgroep die niet helemaal goed zijn werk doet.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Kan idd drukgoeplager /drukgroep /koppeling zijn.
Kan ook in de bak zelf liggen. De Renault bakken die in alle ph1 1.8 zitten zijn goed maar willen wel sneller slijten / stuk dan de Volvo 2.0, 1.9t en automatenbakken.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
loely
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 05.04.2016 - 15:05
Locatie: HEERS

Hoor je bij een poging een versnelling in te schakelen de bak knarsend geluid maken net zoals wanneer je wil schakelen zonder koppeling in te trappen?
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

loely schreef: Hoor je bij een poging een versnelling in te schakelen de bak knarsend geluid maken net zoals wanneer je wil schakelen zonder koppeling in te trappen?
Nee gelukkig geen bijgeluiden. Alles lijkt normaal voor de rest. De koppeling opnieuw intrappen maakt ook geen verschil. Alleen de motor uit- en weer aanzetten helpt.
Weet iemand wat het ongeveer kost om dit te laten repareren? Stel dat het de drukgroep is bijv.
Gezien de restwaarde van de auto wil ik graag weten of het nog zin heeft.

De bak heeft al wel schade, heeft een keer zonder olie gestaan waardoor de 2e versnelling anders aanvoelt. Maar nog steeds wel naar behoren werkt.
Laatst gewijzigd door yerun op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Zit er wel olie in het rem potje ?
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
loely
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 05.04.2016 - 15:05
Locatie: HEERS

In theorie moet je zelfs kunnen schakelen zonder koppeling.Zit er niet teveel speling op de schakelstang waardoor je de hendel wel naar de juiste plaats brengt maar de bediening aan de bak (onder de bak) tussen twee versnellingen inzet Dan heb je geen tandwiel geselecteerd of twee gelijktijdig en dan krijg je hem er niet in.Op de brug iemand alle versnellingen laten schakelen en onder kijken of de stang juist beweegt.
Voor de koppelingsset ben je toch rond de150€ kwijt en nog een halve dag werk(minstens),maar ik gok erop dat die niet de oorzaak is.
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Olie in het rempotje? Het gaat om de versnellingsbak en/of koppeling, niet om de remmen.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

loely schreef: In theorie moet je zelfs kunnen schakelen zonder koppeling.Zit er niet teveel speling op de schakelstang waardoor je de hendel wel naar de juiste plaats brengt maar de bediening aan de bak (onder de bak) tussen twee versnellingen inzet Dan heb je geen tandwiel geselecteerd of twee gelijktijdig en dan krijg je hem er niet in.Op de brug iemand alle versnellingen laten schakelen en onder kijken of de stang juist beweegt.
Voor de koppelingsset ben je toch rond de150€ kwijt en nog een halve dag werk(minstens),maar ik gok erop dat die niet de oorzaak is.
De pook heeft wel heel veel speling, maar dat mag t probleem niet zijn lijkt me. Ik hou t wel ff in de gaten en ga anders langs de garage voor een oordeel.
Bedankt in elk geval.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28362
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij een hydraulische koppeling is het reservoir van de remvloeistof ook voor de koppelingsvloeistof.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

lint schreef: Bij een hydraulische koppeling is het reservoir van de remvloeistof ook voor de koppelingsvloeistof.
Aha, thnx!
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

yerun schreef: Olie in het rempotje? Het gaat om de versnellingsbak en/of koppeling, niet om de remmen.
Heb je al in het rem potje gekeken voor dat je commentaar gaf ? 8-)
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Blijft angstvallig stil hier. 8-)


Misschien kan die het rempotje niet vinden, of het probleem heeft zich spontaan opgeheven ! :'(
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Kan de inhoud van t rempotje niet zo goed zien. Misschien keek ik naar de verkeerde, maar hij is niet echt doorzichtig dus niet goed af te lezen.
Laatste keer dat ik t probeerde was het probleem er niet meer, maar ik gebruik m'n auto niet zo vaak vandaar. Soms staat hij 2 tot 4 weken stil.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Om er in te kijken en te vullen hebben ze er een deksel in gemaakt.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Er zit een slang verbonden aan het deksel. Heb geprobeerd hem los te draaien maar dat lukt niet. Of ik heb het verkeerde potje. Enig idee?
Hij zit (als de motorkap open is) en je ervoor staat, helemaal rechtsachter.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

yerun schreef: Er zit een slang verbonden aan het deksel. Heb geprobeerd hem los te draaien maar dat lukt niet. Of ik heb het verkeerde potje. Enig idee?
Hij zit (als de motorkap open is) en je ervoor staat, helemaal rechtsachter.

Het is een wit / geel enigzins doorzichtig potje, met halverwege de hoogte van het potje een slang naar op zij, deze gaat naar de koppeling cilinder.
Potje heeft een zwart deksel met een gekartelde rand, misschien even de waterpomp tang erop om iets meer grip te krijgen.( wel de goede kant op draaien )
De slang die jij noemt aan het deksel is een kabel, in de deksel zit een drijver die het niveau in het rempotje meet, bij een te lage stand krijg je een melding in je dashboard

Anders even een foto maken onder de motorkap
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Bedankt Snorremans, dat moet idd het potje zijn. Ik zal binnenkort nog es goed kijken. Maar in principe is het er wel af te draaien dus?
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

De zwarte dop op het witte potje kan soms idd vacuüm zuigen. Maar kan er af.
Check je vloeistof, en vul het eventueel aan.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Zojuist even gecheckt (sorry voor de late reactie weer) en volgens mij ziet t er goed uit. Qua hoeveelheid dan, kleur kan ik niet over oordelen.

Afbeelding
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”