Zuigerveren stuk en hoog olie verbruik... graag jullie mening.

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Albert67
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.03.2016 - 15:23

Beste Forumleden,
Ik heb een Volvo S40 1.8 benzine uit 2006.
Deze heeft een olie verbruik van iets meer dan 4 liter op 3500km in 3 maanden tijd.
Meeste wat gereden wordt is snelweg en 80km wegen.
De olie die erin gaat is 5w30
Er zijn geen lekkages gezien op en rond het blok, ook geen rook of roet uit de uitlaat..

Wel was er iets opgevallen aan de 4e cilinder, de eerste drie cilinders waren droog van boven alleen op de 4e zat een soort van smurrie. ( zie de foto )
Mijn vraag aan jullie is of dit goed is of dat dit iets zou kunnen zijn met vastzittende zuigerveren.

Een 2e vraag is of de bougies nog goed zijn of vervangen moeten worden.

Ik heb bougies op het oog van NGK Iridium type ITR 6 F-13

Graag hoor ik van jullie,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3133
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Op de foto lijkt het of bougie 3 er anders uitziet, zwarter en met meer aanslag.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Doe eerst maar eens een compressietest, dan weet je (bijna) alles.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Albert67
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.03.2016 - 15:23

V70/2.4D/2003 schreef: Doe eerst maar eens een compressietest, dan weet je (bijna) alles.
Dat is wel een goed plan , die set hebben ze in de garage op het werk nog wel liggen .
Kan ik daar wel even laten doen .

Maar zou dat alles het olie verbruik verklaren en kan je doorrijden zolang je maar bij blijft vullen?
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Met olie en benzine blijft hij wel lopen. Maar op enig moment en afhankelijk wat exact de klus gaat worden, moet je kiezen wat je wil: dikke sleutelklus of een schop geven en wat anders.
Laatst gewijzigd door V70/2.4D/2003 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Albert67
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.03.2016 - 15:23

V70/2.4D/2003 schreef: Met olie en benzine blijft hij wel lopen. Maar op enig moment en afhankelijk wat exact de klus gaat worden, moet je kiezen wat je wil: dikke sleutelklus of een schop geven en wat anders.
Heb nog een maand garantie op de motor , maar moet natuurlijk wel eerst vaststellen wat het probleem is voor ik terug ga.
Als ik zeg dat het olie verbruik hoog is dan krijg ik waarschijnlijk te horen dat het binnen de norm is.

Ergens heb ik zoiets van of repareren of auto terug.
En reparatie schijnt niet te kunnen ( volgens de Volvo dealer ) geen onderdelen te krijgen .
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28652
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Eerst verder onderzoek doen met een compressietest en dan verder nadenken over de vervolgstappen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

Ik zou dan garantie claimen.
Niet verder zelf eraan sleutelen.

4 liter in 3500 km is buiten de norm.
Bij heel veel merken is de max 1 liter per 1000 km. (zelf ervaring met BMW motorfietsen)

Succes
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Olieverbruik is bekend euvel bij deze (Ford) motoren. Revisie is niet of nauwelijks mogelijk. Origineel alleen een compleet draaiend gedeelte verkrijgbaar, in de revisiewereld zijn er wel onderdelen te verkrijgen.

10W40 erin kan het verbruik wel terugdringen.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Het komt wel redelijk veel voor ja, maar niet iedereen heeft er last van. Overigens zijn het eigenlijk Mazda motoren. Van wat ik begrijp is het vooral een probleem van een serie uit 2005/2006 en daarbuiten komt het zo nu en dan voor. Die van mij hoef ik tussen beurten door niet bij te vullen. <0,5L/20000km. Teller staat bijna op 175k.

Ik denk overigens niet dat TS moet vaststellen wat het probleem is. Dat is zaak van de garage. Door zelf onderzoeken kunnen de schuld bij jou neerleggen. Je olieverbruik is niet binnen de norm, dus kun je er gewoon mee terug.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kan TS mogelijk even een update geven over de stand van zaken?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Albert67
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.03.2016 - 15:23

Ben ik weer met een update...

Ik ben inderdaad ook niet meer van plan om zelf het probleem te gaan verhelpen.
Ook om de reden die er al genoemd was, " straks heb ik het gedaan "
Heb garantie en ga ook contact op nemen met de verkoper.

Wat ik wel heb gedaan is om dingen samen met jullie hulp en die van een paar monteurs vast te stellen wat het probleem kan zijn.
Dit ook om het makkelijker te maken voor degene die straks de reparatie gaat uitvoeren.

Compressie test gedaan en de waarden waren 15, 15, 14,4 15 zuiger veren goed maar olie schraap veren kan je zo niet testen.

Cilinder 1 t/m 3 goed en 4 vol olie ( zie fotos ) de monteurs houden het op cilinder 4 kleppen seals stuk en misschien de olie schraap veer.

Wat er verder nog ontdekt wordt weet je natuurlijk niet..

Wat is jullie mening over de vaststelling ( noem het expres nog geen conclusie )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Tja, wat zullen we daar eens op zeggen? Niets! Dat blok mag open en vervolg "meten is weten". Mooi kleauten, dat dan weer wel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28652
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Er is inderdaad verder onderzoek nodig om het probleem duidelijk te krijgen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Dat wordt een open hartoperatie... Absoluut geen genoegen mee nemen, is een garantiekwestie. Als je niets doet wordt dit alleen maar erger.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Albert67
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.03.2016 - 15:23

lancer schreef: Op de foto lijkt het of bougie 3 er anders uitziet, zwarter en met meer aanslag.
Het zou kunnen dat ik de volgorde toch net verkeerd heb ;-)
Maar de bougies zijn ook gewisseld geweest om uit te sluiten dat het aan de bougie zou liggen...
Maar dat was helaas niet zo, dan was het probleem snel verholpen geweest.
Laatst gewijzigd door Albert67 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert67
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.03.2016 - 15:23

Nog weer even een update tussendoor..

Intussen is het gele lampje waarschuwing lampje met het motortje erop gaan branden.

Heb de auto even aan de uitlees kast laten zetten en daar kwam storing P400 eruit....

De EGR of leidingen naar de EGR raken vervuilt, kan natuurlijk best met die olie in de cilinder.

Heb intussen maar even een auto geleend van iemand zodat ik er niet in hoef te rijden en de boel sloop.

Eind van de week gaat hij trouwens naar de garage waar ik hem gekocht heb en daar gaan ze de zaak bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”