Beste lezers,
Ik heb een probleem met mijn V70R AWD.
Soms wil de motor niet aanslaan. Hij start dus wel, ontsteekt heel even en slaat dan direct weer af (hij loopt zogezegd een halve seconde)
Doorstarten heeft geen zin. De startprocedure herhalen wel, na variabel aantal startpogingen slaat hij wel aan. (5 tot 25 keer, duurde 'n keer 15 minuten...)
Ik heb ondertussen uitgevonden dat de benzine injectoren niet aangestuurd worden als het probleem zich voor doet (LEDje op de bedrading erbij en dan even doorstarten). De ontsteking doet het wel. En via het ventiel op de brandstofrail merk dat er brandstofdruk is.
Als ie eenmaal loopt is er geen probleem meer, slaat dus ook nooit zomaar af.
Wat is hier aan de hand??
Weet iemand hoe de startonderbreker werkt? Ik zou denken dat die de startmotor (ook) blokkeert.
Wat doet de krukassensor, als deze niet censeert gaat in ieder geval de brandstofpomp na enkele seconden uit, maar wat doet ie nog meer?
Weet iemand of en hoe ik op LPG zou kunnen starten? Dat zou nog een work-around kunnen zijn.
Vialle LPI oude generatie G3
motor slaat soms niet aan
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb je een motor met of zonder hydraulische klepstoters? Wat wel eens wil gebeuren als je de auto heel kort laat lopen en af zet is dat de stoters de kleppen open zetten en de motor dan heel moeilijk te starten is. Lang doorstarten is dan de enige optie. Je merkt dan wel dat de startmotor wat sneller rond gaat omdat je geen compressie hebt.
Heb je dus toevallig de dag ervoor de auto een klein stukje verplaatst en meteen af gezet?
Heb je dus toevallig de dag ervoor de auto een klein stukje verplaatst en meteen af gezet?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Antennering defect?
Uitlezen dus even met Vida..
Vermeld ook het bouwjaar en type motor even als je wilt?
Uitlezen dus even met Vida..
Vermeld ook het bouwjaar en type motor even als je wilt?
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- maestro12
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
- Locatie: Brabant
Niet heel toevallig nog een 'gechipte' sleutel/kaart aan de sleutelbos zitten?
Zo ja, haal die er eens af en kijk hoe het dan gaat.
p.s. Startonderbreker blokkeert niet de startmotor.
Zo ja, haal die er eens af en kijk hoe het dan gaat.
p.s. Startonderbreker blokkeert niet de startmotor.
Laatst gewijzigd door maestro12 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11.07.2011 - 18:07
Dank voor de reactie.
Nee, geen andere sleutels aan de bos.
Maar wat doet de startonderbreker dan wel?
Nee, geen andere sleutels aan de bos.
Maar wat doet de startonderbreker dan wel?
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11.07.2011 - 18:07
Het gaat om een 98-er
B5234T6 / AW42AWD
En het zijn de klepstoters niet, doorstarten helpt niet want er is geen benzine inspuiting.
Ik heb met een universele lezer geen foutcodes kunnen vinden. (ook geen dash lampjes die gaan branden)
Ga het nog proberen met een lezer van de dealer.
B5234T6 / AW42AWD
En het zijn de klepstoters niet, doorstarten helpt niet want er is geen benzine inspuiting.
Ik heb met een universele lezer geen foutcodes kunnen vinden. (ook geen dash lampjes die gaan branden)
Ga het nog proberen met een lezer van de dealer.
- maestro12
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
- Locatie: Brabant
Nou ben ik nog niet een echte volvokenner maar bij veel andere merken wordt de chipcode pas gecontroleerd na het aanslaan van de motor, dus starten->aanslaan->controle->afslaan (als de code niet overeenkomt met de boordcomputer)
Je kan zelfs met een chiploze sleutel tot het aanslaan komen, maar dit klinkt inderdaad als een defecte antenne (spoel om je startslot), natuurlijk het makkelijkste te achterhalen met het uitlezen van de boordcomputer.
Mocht de antenne kapot zijn is deze meestal makkelijk te vervangen (maar nu praat ik even over andere merken want bij een volvo heb ik dat nog nooit gedaan)
Je kan zelfs met een chiploze sleutel tot het aanslaan komen, maar dit klinkt inderdaad als een defecte antenne (spoel om je startslot), natuurlijk het makkelijkste te achterhalen met het uitlezen van de boordcomputer.
Mocht de antenne kapot zijn is deze meestal makkelijk te vervangen (maar nu praat ik even over andere merken want bij een volvo heb ik dat nog nooit gedaan)
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11.07.2011 - 18:07
OK, ik ga dit checken.
Jullie verhaal klinkt aannemelijk.
Ik heb niet vaak van doen gehad met startblokkering, en jouw omschrijving aanslaan/ afslaan komt dus overeen.
wordt vervolgd
Jullie verhaal klinkt aannemelijk.
Ik heb niet vaak van doen gehad met startblokkering, en jouw omschrijving aanslaan/ afslaan komt dus overeen.
wordt vervolgd
- maestro12
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
- Locatie: Brabant
Nog even, mocht het de antenne-ring zijn en je besluit tot de aanschaf van een ander exemplaar, dit kan er gewoon één van de sloop zijn, het ding doet namelijk niets anders dan het lezen van de sleutelcode en dit doorgeven aan de startonderbreking.
Bij Renault had je er nog wel eens last van dat de windingen los kwamen van de spoel, alles weer netjes opwinden en vastplakken met tape verhielp dit uitstekend (geen idee of dit ook bij Volvo voorkomt)
Bij Renault had je er nog wel eens last van dat de windingen los kwamen van de spoel, alles weer netjes opwinden en vastplakken met tape verhielp dit uitstekend (geen idee of dit ook bij Volvo voorkomt)
Laatst gewijzigd door maestro12 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
- maestro12
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
- Locatie: Brabant
Maar hij schrijft toch "En via het ventiel op de brandstofrail merk dat er brandstofdruk is. " lijkt me dat het relais dan wel werkt of vergis ik me nu?Bart1563 schreef: Bij deze klacht kan relais103 (brandstofpomp relais) ook de boosdoener zijn.
Dit kan je controleren door het relais te omzeilen, op deze site vindt je een hoop info over hoe dat te doen.
Op de sloop kan zo'n ring in elk geval niet teveel kosten gezien de nieuwprijs Immobiliser/antennering
Laatst gewijzigd door maestro12 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11.07.2011 - 18:07
Sorry voor de late reactie.
Duurde even voordat ik terecht kon voor APK en uitlezen.
Helaas heeft deze Volvo iets tegen uitlezen; geen storingen in het geheugen, niet van de antennering of iets dergelijks, ook niet van de ABS terwijl de lampjes op het dashboard branden.
Op een ander forum schreef iemand het volgende:
Bekend verschijnsel: rode brandstofrelais 103. Zit in de zekeringenkast onder het deksel. 4 torx schroeven losdraaien, deksel eraf nemen, relais wisselen en hij loopt weer. Je zult zien dat telkens als je dit relais eruit trekt en terug stopt de motor kort aanslaat en daarna niet meer start tot het relais er weer uit is geweest.
Ik weet dat het relais bekend staat, maar dit relais regelt (naar mijn kennis) de aansturing van de brandstofpomp en de paar seconden naloop ervan.
Ik heb het geprobeerd, relais er uit enz, maar hij slaat elke keer aan en blijft lopen, wel steeds beroerder omdat de benzinedruk daalt. De injectoren blijven ook gewoon aangestuurd, dus hier zit het niet.
Los hiervan heb ik net de ABS module doorgesoldeerd. Had dus ABS en TRACKS storing. Af en toe, steeds vaker, jankend geluid bij de hoofdremcilinder en daarna de lampjes aan.
Sinds die actie heb ik het aanslaan probleem niet meer gehad (ABS storing ook niet meer). Erg vreemd.
Ben natuurlijk ook met het brandstofrelais bezig geweest. (contactpunten zien er goed uit van binnen)
Ik ga het maar even aanzien, tenzij er nog goede tips zijn.
Duurde even voordat ik terecht kon voor APK en uitlezen.
Helaas heeft deze Volvo iets tegen uitlezen; geen storingen in het geheugen, niet van de antennering of iets dergelijks, ook niet van de ABS terwijl de lampjes op het dashboard branden.
Op een ander forum schreef iemand het volgende:
Bekend verschijnsel: rode brandstofrelais 103. Zit in de zekeringenkast onder het deksel. 4 torx schroeven losdraaien, deksel eraf nemen, relais wisselen en hij loopt weer. Je zult zien dat telkens als je dit relais eruit trekt en terug stopt de motor kort aanslaat en daarna niet meer start tot het relais er weer uit is geweest.
Ik weet dat het relais bekend staat, maar dit relais regelt (naar mijn kennis) de aansturing van de brandstofpomp en de paar seconden naloop ervan.
Ik heb het geprobeerd, relais er uit enz, maar hij slaat elke keer aan en blijft lopen, wel steeds beroerder omdat de benzinedruk daalt. De injectoren blijven ook gewoon aangestuurd, dus hier zit het niet.
Los hiervan heb ik net de ABS module doorgesoldeerd. Had dus ABS en TRACKS storing. Af en toe, steeds vaker, jankend geluid bij de hoofdremcilinder en daarna de lampjes aan.
Sinds die actie heb ik het aanslaan probleem niet meer gehad (ABS storing ook niet meer). Erg vreemd.
Ben natuurlijk ook met het brandstofrelais bezig geweest. (contactpunten zien er goed uit van binnen)
Ik ga het maar even aanzien, tenzij er nog goede tips zijn.
- Pauljanv
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:00
Ik heb hetzelfde euvel gehad met mijn net aangeschafte C70 T5. Bij mijn garage hebben ze twee soorten software om uit te lezen. De ene gaf een aantal storingen maar niet alles ten opzicht van de andere software. Deze gaf aan dat de antennering kapot was. Even op de sloop voor een paar euro een nieuwe gehaald, sleutel omdraaien en lopen.
1994 440 glt 2.0 140.000
1996 S40 1.8 56.000
1997 V40 1.8 200.000
1999 V40 1.8 96.000
2000 V70 2.4 excl. 140 PK 283.500
2002 S60 D5 AUT 250.000
2004 XC90 D5 AUT Excutive. 296.000
2008 V50 1.6D 176.000
2010 c30 2.0 r-design 63.000
2009 XC60 2.4d fwd 223.000
1999 V70R AWD 235.000
2000 C70 T5 117.000
2017 XC90 D4 Inscription
1996 S40 1.8 56.000
1997 V40 1.8 200.000
1999 V40 1.8 96.000
2000 V70 2.4 excl. 140 PK 283.500
2002 S60 D5 AUT 250.000
2004 XC90 D5 AUT Excutive. 296.000
2008 V50 1.6D 176.000
2010 c30 2.0 r-design 63.000
2009 XC60 2.4d fwd 223.000
1999 V70R AWD 235.000
2000 C70 T5 117.000
2017 XC90 D4 Inscription
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 10.11.2014 - 20:26
Ik heb precies het zelfde probleem (gehad) met mijn C70 2.4T cabrio uit 2003.
De ene keer sloeg de motor aan maar binnen een seconde weer af, soms draaide de startmotor wel rond maar sloeg de motor helemaal niet aan.
Soms na 1, of 2 .....t/m 10x of meer startpogingen sloeg de motor aan alsof er niets aan de hand was.
Antennering vervangen, hielp niet
Relais 103 vervangen, leek te helpen..... toch niet.
Op een gegeven moment (uiteraard tijdens de vakantie) wilde de roffel helemaal niet meer starten.
ANWB er bij (dit was een echte hobbyist), zoeken, bellen met de ANWB helpdesk...... nog meer zoeken en het lijkt gevonden.
In het verleden heeft de vorige eigenaar het stekkertje voor de verbinding met de antennering, laten vervangen.
De "monteur" die de stekker vervangen heeft was duidelijk geen electronica-specialist, hij heeft gammele stekkertjes gebruikt voor het verbinden van de nieuwe stekker met de bestaande bekabeling.
Advies van de ANWB-er, stekkertjes er tussenuit en de verbindingen solderen, dit omdat het lezen van de sleutel (via de antennering) door de ECU erg nauwkeurig komt en gammele stekkers een extra weerstand opleveren.
Totdat ik tijd heb om te solderen laat ik de kap aan de onderzijde van het stuur er af.
1x wilde de Volvo niet starten, even aan de gammele stekkertjes geschud en ja hoor, in 1x starten en blijven lopen.
De monteur van de ANWB vertelde trouwens ook dat ik een (niet actieve) storingscode ECM-5200 (motortoerentalsensor-onjuist signaal) heb.
Beetje Googelen leert dat deze sensor ook voor start-issues kan zorgen.
In mijn vakantiepakket zit geen soldeerbout dus een update volgt....
De ene keer sloeg de motor aan maar binnen een seconde weer af, soms draaide de startmotor wel rond maar sloeg de motor helemaal niet aan.
Soms na 1, of 2 .....t/m 10x of meer startpogingen sloeg de motor aan alsof er niets aan de hand was.
Antennering vervangen, hielp niet
Relais 103 vervangen, leek te helpen..... toch niet.
Op een gegeven moment (uiteraard tijdens de vakantie) wilde de roffel helemaal niet meer starten.
ANWB er bij (dit was een echte hobbyist), zoeken, bellen met de ANWB helpdesk...... nog meer zoeken en het lijkt gevonden.
In het verleden heeft de vorige eigenaar het stekkertje voor de verbinding met de antennering, laten vervangen.
De "monteur" die de stekker vervangen heeft was duidelijk geen electronica-specialist, hij heeft gammele stekkertjes gebruikt voor het verbinden van de nieuwe stekker met de bestaande bekabeling.
Advies van de ANWB-er, stekkertjes er tussenuit en de verbindingen solderen, dit omdat het lezen van de sleutel (via de antennering) door de ECU erg nauwkeurig komt en gammele stekkers een extra weerstand opleveren.
Totdat ik tijd heb om te solderen laat ik de kap aan de onderzijde van het stuur er af.
1x wilde de Volvo niet starten, even aan de gammele stekkertjes geschud en ja hoor, in 1x starten en blijven lopen.
De monteur van de ANWB vertelde trouwens ook dat ik een (niet actieve) storingscode ECM-5200 (motortoerentalsensor-onjuist signaal) heb.
Beetje Googelen leert dat deze sensor ook voor start-issues kan zorgen.
In mijn vakantiepakket zit geen soldeerbout dus een update volgt....
C70 2.4t Cabrio 2003
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Waar is de auto mee uitgelezen dan ? Als het ABS lampje brand dan zou er zeker een storing uit te lezen moeten zijn.
Volvodealer heeft juiste uitlees apparatuur. Met universeel kom je lang niet altijd tot juiste codes of soms helemaal geen foutcodes.
Nokkenassensor kan ook nog defect zijn.
Relais 103 kan je simpel overbruggen om deze helemaal uit te sluiten
Volvodealer heeft juiste uitlees apparatuur. Met universeel kom je lang niet altijd tot juiste codes of soms helemaal geen foutcodes.
Nokkenassensor kan ook nog defect zijn.
Relais 103 kan je simpel overbruggen om deze helemaal uit te sluiten
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 10.11.2014 - 20:26
Mijn C70 is in de 1e instantie uitgelezen met een universele OBD2 lezer, deze gaf geen foutcode.
De ANWB heeft de auto uitgelezen met een OB2 diagnose-apparaat die een stuk meer kan, de zelfde mogelijkheden als de Volvo dealer.
Wel is het zo dat de ANWB hier een duur abonnement bij autofabrikanten voor heeft, alsdus de ANWB monteur.
Helaas......
De ANWB heeft de auto uitgelezen met een OB2 diagnose-apparaat die een stuk meer kan, de zelfde mogelijkheden als de Volvo dealer.
Wel is het zo dat de ANWB hier een duur abonnement bij autofabrikanten voor heeft, alsdus de ANWB monteur.
Helaas......
C70 2.4t Cabrio 2003
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 10.11.2014 - 20:26
Gisteren weer het zelfde probleem, de startmotor draait vrolijk rond maar de motor geeft geen sjoege.
Omdat de krukassensor een (niet actieve) foutmelding gaf, deze vanmorgen besteld bij de Volvo dealer.
Vanmiddag kwam het onderdeel binnen, uiteraard direct gemonteerd.
Bij de 4e startpoging kwam de roffel weer tot leven..... eindelijk.
afwachten hoe hij zich gaat houden, inmiddels heb ik ongeveer alle onderdelen vervangen die verband kunnen houden met dit specifieke probleem.
Ondertussen begin ik wel een beetje moe te worden van de startperikelen, hopen dat het nu dan over is.
Omdat de krukassensor een (niet actieve) foutmelding gaf, deze vanmorgen besteld bij de Volvo dealer.
Vanmiddag kwam het onderdeel binnen, uiteraard direct gemonteerd.
Bij de 4e startpoging kwam de roffel weer tot leven..... eindelijk.
afwachten hoe hij zich gaat houden, inmiddels heb ik ongeveer alle onderdelen vervangen die verband kunnen houden met dit specifieke probleem.
Ondertussen begin ik wel een beetje moe te worden van de startperikelen, hopen dat het nu dan over is.
C70 2.4t Cabrio 2003
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Vaak is het idd de krukassensor. Heb het bij 2 auto's gehad en ia gelukkig een niet al te dure oplossing 

Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA