Levensduur V50 T5 blok

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Hallo, ik ben Kogelman. Ik ben nieuw hier en al jaren, tot grote tevredenheid, rijdend in achterwiel aangedreven Volvo's (begonnen met een robijnrode '67 Amazon op lpg, toen een Volvo 245 1993 B230F benzine, M47 ) en momenteel een Blackberry Pearl 940 (B230FK ,automaat, LPT+MBC 165 pk, G3, Limited Edition 357 dkm.). Ik probeer hier meer informatie te krijgen over met name de V50 (benzine 2004-2007)

Voor mijn vrouw ben ik aan het kijken naar een pittige V50, maar ik ben nog niet zo bekend met de reputatie van de voorwielaandrijvers van Volvo.
Zij wil in ieder geval een trekhaak, zwarte/donkere kleur en leren interieur.

Wat is de globale levensduur van een 2.5 liter V50 T5 blok (220PK)? Zelf heb ik geen angst voor hoge km-standen, mits de auto zorgvuldig bereden en onderhouden is. De redblocks gaan daardoor tonnen mee, maar hoe zit het met dit specifieke 5 cilinder turbo-blok (wat is eigenlijk de officiële benaming van dit blok?)
Is 3,5 of 4 a 5 ton haalbaar, mits aantoonbaar goed onderhouden?

Als de koppeling er na een paar ton op en vervangen is, is dan automatisch het dubbel massa vliegwiel ook aan de beurt? Of hoeft dat niet perse en staat het een los van het ander, m.a.w. je vervangt dan alleen de koppeling+druklager zo lang het vliegwiel nog niet trilt/ratelt en dus okay is?

Alvast bedankt!
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Deze blokken zijn heel erg sterk en kunnen met goed onderhoud zeer hoge km standen halen. Het onderhoud is wel iets kritischer dan bij een redblock (is natuurlijk ook veel hoger belast). Bij een benzine gaat het vliegwiel niet zo vaak stuk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29290
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom. Dat is een goede keus een V50 T5, wel de onderhoudshistorie controleren en een aankoopkeuring door een Volvodealer laten uitvoeren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Dit blok heeft wat meer "te verduren" dan de 2.4-motoren, die zijn volgens de overlevering nog onverwoestbaarder. Die kan je eventueel nog overwegen en kunnen een V50 ook wel vooruit krijgen ^_^ . Uiteraard staat of valt alles bij het onderhoud eraan!
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Let wel op als je veel korte stukjes rijdt en de motor niet gied op temperatuur komt, vindt een T5 niet zo fijn....
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Bedankt voor alle reacties dusver!
Zo'n aankoopkeuring door een dealer zat ik zelf ook al aan te denken.

Dus een twee massa vliegwiel kan langer meegaan als puur de koppeling zelf bij de benzine-motoren.
Dat is goed te horen, want de koppeling is zojuist vervangen en ze hebben (helaas) het vliegwiel niet meegenomen om te vervangen.

Wat zijn korte stukjes? Hoe lang duurt het voordat een 2.5T warm is?
Mijn vrouw rijdt er naar haar werk zo'n 15 km (enkeltje) in op voornamelijk binnenwegen (60-80 km/uur wegen)

Weet iemand de exacte benaming van dit blok, zodat ik daar iets meer op kan zoeken? (B.....T...)
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Dan staat de meter net een paar kilometer in de 90. Dat telt niet echt als warmrijden.
Je motorcode is (denk ik) B5254T2
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Klopt. Let goed op dat je carterontluchting niet dicht gaat zitten. Gebeurt als de motor vaak niet goed op bedrijfstemperatuur komt. Gevolg kan olielekkage langs diverse keerringen en of turbo zijn, omdat de druk ergens heen moet. Non turbo's schijnen hier minder last van te hebben, maar daar kan ik (nog) niet over oordelen.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Ik heb op Wikipedia het type gevonden dat bij dit blok hoort: T5254T3

B5254T3[edit]
The B5254T3 is a 2.5 L (2,522 cc) straight-five. It has VVT, is turbocharged and intercooled. Unlike previous designs, the turbocharger is integral with the exhaust manifold. It uses the Bosch ME 9.0[115] engine management system.[116]

Using the M66W (FWD) or M66C (AWD) manual transmission output is 217 hp (162 kW; 220 PS) at 5000 rpm with 236 lb·ft (320 N·m) of torque at 1500–4800 rpm. With the AW55-51 automatic transmission, torque is limited in first and second gear.[117]

Adaptations of this engine were used by Ford, with power levels ranging from 217bhp[118] to 345bhp.[119] At Ford the engine was called "Duratec-ST", "Duratec ST"[120] or "Duratec RS".[121]

Applications:[122]

2004–2008 Volvo S40 II[91] badged as S40 T5
2004–2008 Volvo V50[91][123] badged as V50 T5
2007 Volvo C30 badged as C30 T5
2006[124]–2007[125] Volvo C70 badged as C70 T5
2005[126]–2011 Ford Focus[115] badged as Focus ST[127]
2009[128]–2010[129] Ford Focus badged as Focus RS[128]
2011 Ford Focus badged as Focus RS 500[119]
2007[130]–2009 Ford Mondeo badged as Mondeo 2.5T[118]
2006–2010 Ford S-Max badged as S-Max 2.5T[131]
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ik heb het idee dat de Volvo dealer bij de aankoopkeuring helemaal niet kijkt naar de carterontluchting. Ik ben er bij geweest, tenzij ze het bepalen adv zichtbare lekkages? Er zijn zat mensen die dagelijk woonwerkverkeer hebben van 30 km, wat kan je dan het beste doen om problemen te voorkomen. 1 keer per 2 weken een lange rit, voldoende? Die truc met die rubbere handschooen om eventuele bovendruk te bepalen, wel of niet vertrouwbaar?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27275
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

BasG schreef: Let wel op als je veel korte stukjes rijdt en de motor niet gied op temperatuur komt, vindt een T5 niet zo fijn....
Dat geldt voor alle motoren
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Wat fredhead zegt ! Mijn 2.5T maakt dagelijks 60 snelweg kilometers, daar kan een motor heel oud mee worden. Rustig warm rijden en af en toe "de pijpen even schoon blazen". Je hebt die pk's niet voor niets.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Wederom bedankt!
Zijn er nog andere aandachtspunten waar ik op moet letten m.b.t. een T5?
Hoe kwetsbaar zijn bijv. de aandrijfassen na verloop van tijd, die al dat vermogen moeten reguleren?
Hoe lang gaat bijv. een uitlaat mee als die altijd goed warm geweest is?
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Kogelman schreef: Wederom bedankt!
Zijn er nog andere aandachtspunten waar ik op moet letten m.b.t. een T5?
Hoe kwetsbaar zijn bijv. de aandrijfassen na verloop van tijd, die al dat vermogen moeten reguleren?
Hoe lang gaat bijv. een uitlaat mee als die altijd goed warm geweest is?
Sowieso zou ik de onderste motorsteun vervangen voor een stuggere variant.
Carterontluchting is een hele belangrijke. Kun je controleren met een rubberen handschoen en een elastiekje en kijken of die opblaast ofniet.
Subframerubbers ook even controleren, worden gaar en daardoor meer speling op het gebeuren.
Distributie moet tussen de 160k en de 180k.
Uitlaat gaat jaren mee, de originele in iedergeval. Mijne is 12 jaar oud en is op wat oppervlakkige roest na nog in goede staat.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Ik zal eens een afspraak maken met de Volvo dealer voor een aankoopkeuring.
Er zal altijd wel wat aan het licht komen, maar het gaat mij meer om de algehele staat en de te verwachten onkosten voor de toekomst.
Hoeveel tijd neemt zo'n keuring in beslag en mag je daarbij aanwezig zijn?
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Zo'n keuring duurt dacht ik een uur ongeveer en je mag er gewoon bij zijn. Dat is ook het hele idee, dat je mee kan kijken, vragen kan stellen. Ze je zwakke punten kunnen laten zien. De monteur heeft wel alleen een klein ritje gemaakt. Achteraf worden alle punten uitgewerkt en krijg je die geprint mee. Eventueel kunnen ze ook de kosten vermelden als je het bij hun laat doen. Ook krijg je een computeruidraai mee(van je boardcomputer dus). Tenminste zo ging het allemaal bij mijn aankoopkeuring.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Volvo Nieuwenhuijse in Meppel gaat morgen een aankoopkeuring doen op de T5 die ik op het oog heb.
Aan de hand daarvan ga ik bepalen of deze V50 voldoende potentieel biedt.
De T5 staat te koop bij E.C.H. in Hoogeveen (voor wie mee wil kijken), heeft bijna 340 dkm gereden, maar is vrijwel altijd door dealer Broekhuis onderhouden. Complete onderhoudshistorie t.m. de laatste beurt april 2015 is bekend.
Ik heb contact gehad met Broekhuis en deze dealer beaamde dat er nooit bezuinigd was op onderhoud. Ook de vorige eigenaar heb ik weten te traceren en deze kende ook de eerste eigenaar; de auto komt uit een goed nest is zakelijk bereden door de vrouw v.d. tweede eigenaar en heeft veel snelweg km (o.a. ritjes naar beurzen in Duitsland) gereden. De auto had hen de laatste 10 jaar nooit laten staan, ze hebben er fijne herinneringen aan.
Het interieur is her en der lichtelijk beschadigd; portiergreep, knoppen airco etc. En ook aan de buitenkant zitten wat gebruikerssporen (butsjes, kras), de nozzle van de koplampreiniging (die omhoog komt uit de bumper) is gebarsten (wat kost zo'n onderdeel en is dat zelf te vervangen?).
Kijken wat morgen de keuring uitwijst.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

De T5 heeft een aankoopkeuring ondergaan. Ik heb er de hele tijd bij en onder mogen staan en kon zodoende alles goed zien.
De monteur vertelde en maakte aantekeningen en na afloop (ruim een uur later) kreeg ik een rapportje.
Veel kleine dingen (ruitenwisser afstellen, paneel mistlamp ontbreekt,rem LA loopt iets aan, hoezen achterschokbrekers laten los) en 3 grotere zaken: de nieuwe koppeling komt soms het laatste stukje niet helemaal omhoog. Bij de laatste 5 cm vd vrije slag blijft het koppelingspedaal soms hangen om na een paar seconden alsnog naar boven te gaan (ontluchten? remvloeistof bijvullen? lekke koppelingscilinder?), verder sloeg de koelventilator niet aan bij stilstand (storing koelvin)en lekte de retourleiding v.d turbo (o ringetje vervangen). Al met al geen onoverkomelijke dingen, waarmee ik de onderhandelingen in gegaan ben met de verkoper. Volgens de monteur was het blok in goede staat en kan nog wel even mee ("dit is nog een echt Volvo-blok").
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29290
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat klinkt goed, toch nuttig zo'n aankoopkeuring,
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Zelf nog nooit een aankoopkeuring gedaan, maar als ik dit zo lees klinkt het als erg nuttig.
Kogelman schreef: waarmee ik de onderhandelingen in gegaan ben met de verkoper.
En is de verkoper bereid om wat aan de punten te doen?
Wie heeft die nieuwe koppeling geplaatst? De verkoper?
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”