Metaal in olie

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

Hi all,

Ik heb iets merkwaardigs. Ik had vorige week van werk naar huis ineens een knipperend oliedruklampje. Af en toe aan, dan weer uit. Auto direct aan de kant gezet, uit gezet, even laten staan en vervolgens weer gestart om te kijken of ie aan bleef. Ging uit en verder naar huis gereden en kwam ook niet meer terug. Nu verwachtte ik dat het de o-ringen in de carterpan het zijn, dus heb ik 'm naar Volvo Service Hardenberg gebracht. Gisteren is de carterpan er onderuit gehaald en wat blijkt, allemaal metalen deeltjes in de olie wat zij zagen. Hier heb ik foto's er van: https://www.dropbox.com/sh/2lv36mo12g6x ... bQ0ea?dl=0

Ik schrok er aanzienlijk van. Naar mijn mening best grote delen namelijk, geen fijn gruis. Iemand enig idee waar het van kan komen? De auto liep niets anders namelijk en naar mijn weten ook geen powerverlies toen. Waar komt dit toch weg... :( De auto heeft zo'n 189.000km gelopen, dus ook niet overdreven veel.. helemaal niet voor een Volvo.

Ik hoor graag naar bevindingen.

Greetz, Oscar
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

ik ben bang dat de motor toch overleden is, of op zijn minst terminaal.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

Dan vraag ik mij af waarom hij nog prima loopt?

Overigens een toevoeging, ik hield altijd het oliepeil strak in de gaten en heeft dus niet met een te laag oliepeil gereden. Ook was het oliepeil 3/4 toen het lampje opkwam.
Laatst gewijzigd door OscarrrJ92 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Te lage olie druk tgv versleten O-ringetjes in carter ??

In je carter zit een buisje dat vanaf de pomp naar de oliekoeler loopt. Dit buisje loopt in een bocht en zit maar aan 1 kant met een boutje vast. De olie die daar doorheen stroomt zal het buisje dus naar 1 kant gaan duwen met als gevolg dat het O-ringetje plat wordt geduwd. De oliedruk daalt hierdoor met uiteindelijk motorschade tot gevolg. Of je krukas al beschadigd is zal moeten blijken na demontage van de lagerkappen.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

Klopt, dat weet ik. Vandaar ik 'm ook weggebracht heb. Normaal doe ik dit soort dingen allemaal zelf qua onderhoud, maar wilde 'm nu eens daar heen brengen om te laten checken. Echter vind ik het zo vreemd dat er geen verschil is in hoe hij reed/rijdt. Ik zal het zien als alles weer in elkaar zit en het vervangen is hoe hij dan rijdt.
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29508
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is meestal een slecht voorteken als je metaaldeeltjes aantreft in het carter. Misschien is het de optie van SuperKnutsel dan kan het nog meevallen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Hmm... er is ergens iets gebroken of afgebroken en het lijkt erop dat het 'vermalen' is door de motor of zo.
Lagerschaal schade lijkt me niet direct waarschijnlijk... die zijn niet van 'glimmend' metaal maar van een babitmetaal (legering van koper/tin/antimoon/lood).
Koperkleurige metallic schitteringen in je olie zijn dus ernstig foute boel.

Sowieso geen goed teken deze meuk maar het kan nog meevallen gezien het feit dat je helemaal niet gemerkt hebt aan geluid, loop, etc..

Succes...
en.. sterkte...
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Motor heel goed inspecteren kwa slijtage, en goed schoonmaken. Ik zou zeker een drijfstanglager demonteren, als daar schade zit niets meer aan doen en ander blok zoeken. Dit gebeurt helaas wel eens bij deze motoren door inderdaad dit simpele rubbertje. Meestal krijg je slijtage aan de krukas, en dan is het einde oefening. Ik wil niet te pessimistisch doen, maar houd er sterk rekening mee dat dit blok niet meer te gebruiken is. Er is vrijwel zeker schade door de metaaldeeltjes, er zijn altijd wel kleinere deeltjes die door het gaasje gaan en door het blok zijn gaan zwerven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dit lijkt op oliepompschade....
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Kun je deze motoren laten reviseren (VEGE Motoren oid)? Of is het beter een gebruikt ruilblok op te snorren? Levert Volvo nog complete nieuwe blokken?

Mijn gok is dat er iets is afgebroken, 'ergens', dat is gaan zwerven en tijdelijk de oliedruk heeft verlaagd (stukjes metaal door leidingen/door de oliepomp). Toen het daar doorheen was, kwam de druk weer terug. Tijdje mee rijden en de olie blijven checken, wie weet valt het nog mee.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

Ik zou in ieder geval de oliepomp eens demonteren/nakijken.
Het lijkt mij ook oliepomp schade en als het niet de oorzaak is, zou ik toch zeker willen weten of die nog onbeschadigd is gebleven door dat ijzer er door heen gepompt is.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

Hi all,

Ik heb 'm gisteravond op kunnen halen. Ze hebben alles gereinigd, welbekende o-ringen vervangen, oliepomp gereinigd/gespoeld etc. en weer in elkaar gezet. Compressie is op mijn verzoek gemeten, maar niks aan het handje. Niks beschadigd aan de zuiger of cilinderwanden dus god zij dank. Loopt als een trein nogsteeds/weer. Damn luck I guess. Toch blijf ik mij ook afvragen waar het vandaan komt of vandaan kan komen, maar goed. Weird story. Is het een dramatisch verhaal om een oliepomp te vervangen? D-riem er af etc?
Laatst gewijzigd door OscarrrJ92 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Opmerkelijk verhaal, maar ik geloof niet zo in sprookjes. Zou eerst maar eens wat km's maken om te zien of alles nog ok is. Zou me niks verbazen als er toch ergens nog wat achter weg komt. Het kan onmogelijk dat er geen verdere schade is, al hoop ik dat uiteraard wel voor je! Zou echt super zijn als het hierbij bleef.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10635
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hmmm..... ik zou 1000km rijden olie eraf en opvangen en checken. Gelijk oliefilter vervangen en wellicht open knippen om te checken. Ik zou zeggen dat er een lagerschaal aangevreten is maar dan zou je dat ook duidelijk moet horen.....
ben benieuwd...
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Houd ook de turbo in de gaten. Die lagers kunnen erg slecht tegen vervuiling van de olie, heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

Klopt, heel opmerkelijk verhaal en was ik inderdaad ook van plan om over ±1000km nog een keer te verversen (dat is volgende week al, haha!). Ik ga de olie zeker opvangen. Oliefilter is gelukkig een los filter en niet zo'n metalen, dus valt dan zo te zien. En indd, zou je moeten horen als er lagerschade is, maar er valt gewoon niks te horen. De auto loopt niks anders dan 30.000km geleden. Bij Volvo Service (geen stealer) zeiden ze ook dat 'ie niet anders loopt dan hoort of rare geluiden maakt. Ook geen lack of power, dus turbo werkt ook nog naar behoren. We shall see hoe lang 'ie het volhoudt.. haha!
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10635
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

OscarrrJ92 schreef: Klopt, heel opmerkelijk verhaal en was ik inderdaad ook van plan om over ±1000km nog een keer te verversen (dat is volgende week al, haha!). Ik ga de olie zeker opvangen. Oliefilter is gelukkig een los filter en niet zo'n metalen, dus valt dan zo te zien. En indd, zou je moeten horen als er lagerschade is, maar er valt gewoon niks te horen. De auto loopt niks anders dan 30.000km geleden. Bij Volvo Service (geen stealer) zeiden ze ook dat 'ie niet anders loopt dan hoort of rare geluiden maakt. Ook geen lack of power, dus turbo werkt ook nog naar behoren. We shall see hoe lang 'ie het volhoudt.. haha!
Ben je ook met een Camera in het blok wezen kijken? Bovenste deksel is er ook af geweest?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

Nee, ik heb verder niet in het blok gekeken (enkel drijfstang zichtbaar en compressie getest) en nee, kleppendeksel is er ook niet af geweest. :$
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

OscarrrJ92 schreef: Nee, ik heb verder niet in het blok gekeken (enkel drijfstang zichtbaar en compressie getest) en nee, kleppendeksel is er ook niet af geweest. :$
Dat nokkenasdeksel kan er ook niet even op een eenvoudige manier af helaas.
Is de oliepomp gedemonteerd geweest van het blok?
Daar zit meestal het probleem..
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10635
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ramon&Ramon schreef:
OscarrrJ92 schreef: Nee, ik heb verder niet in het blok gekeken (enkel drijfstang zichtbaar en compressie getest) en nee, kleppendeksel is er ook niet af geweest. :$
Dat nokkenasdeksel kan er ook niet even op een eenvoudige manier af helaas.
Is de oliepomp gedemonteerd geweest van het blok?
Daar zit meestal het probleem..
Gewoon uit belangstelling.... Oliepomp zelf het probleem waarbij de tandwielen uitelkaar spatten? Waar komen dan de metaal deeltjes vandaan? Is en kan alleen tandwielen zijn dan..... Of mis ik wat?

Onlangs hetzelfde gehad met een Engels blok. Lagerschaal kaduuk en de krukas een paar mm dunner geworden op die plek.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”