Welke motorsteunen vervangen bij motorkanteling en R naar D schok

De grotere Volvo's
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Bij de powerflush is geconstateerd dat m'n motor erg kantelt. Er werd gezegd alle 3 de motorsteunen vervangen.

Nu heb ik een beetje onderzoek gedaan en vind wel meer dan 3 steunen.
Mijn auto(automaat) schokt wat bij de eerste versnellingen en wisselen tussen D en R geeft een flinke schok.
De bovenste motorsteun, die brede horizontale balk, die zit helemaal los. Hoort dat?

Is er nog een risico te rijden met slechte steunen? Moet er namelijk nog aardig wat km's mee rijden voordat die naar de garage kan.

Zijn het soms deze 1, 2 en 3
Of wordt de stang (1) zelf niet vervangen, maar alleen 2 en 3 waar die op rust?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 8 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ik zie hier een instructie van bovenste motorsteun vervangen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=15308

Kan je dat aan een univerele garage toevertrouwen, in het topic staat het volgende, kan me voorstellen dat een garage dat niet zo nauw neemt:
"De dealer was zo aardig mij te waarschuwen voor het voorzichtig vast (en los) draaien van de bouten in het aluminium blok. Zorg er vooral voor dat bij het vastdraaien de bouten RECHT naar beneden gaan en forceer niets, je wilt niet dat het schroefdraad in het blok beschadigd... De tip die hij gaf was dat je eerst de schroef in het gat zet, linksom draait totdat je voelt dat het schroefdraad over het uiteinde loopt en daarna de schroef vast draait (met de hand). Als je gewoon rustig aan doet gaat het prima hoor."
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Die steuntjes op het plaatje is de ophanging van de "strut bar". Het is geen echte strut bar, want die hoort stijfheid te geven aan de carosserie, en dat doet deze niet. Deze hoort te kunnen kantelen van voor naar achteren. Als je er nieuwe rubbers in zet doet hij nog steeds hetzelfde. De bovenste motorsteun zit daaraan vast (9), die is waarschijnlijk stuk. En verder denk ik de baksteun (32). Dan zitten er nog 2 onder de motor (40 en 23) en nog een aan de zijkant bij de distri (15). Ik zou even goed uitzoeken welke er stuk zijn, vooral de laatste 3 zijn nogal prijzig, dus zomaar alles vervangen lijkt me niet zinvol.

Je kunt eenvoudig checken of 9 en 32 stuk zijn, kijk of er niet teveel beweging in zit. 15 gaat alleen maar stuk als je olie lekkage hebt aan die kant.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 388
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Ja, waarschijnlijk 9 en/of 32 stuk. Je kunt deze alleen goed beoordelen na uitbouw. Dit is geen rocket science, je kunt ze er gewoon tussenuit nemen en aan nadere inspectie onderwerpen.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

aha super. Erg bedankt voor de informatie.

Ik heb even op je site gezocht Maurits. Als ik het goed heb dan:
Nr 32 is Motorsteun Torsiestang, 30680750
Nr 9 Bovenste motorsteun, 30680770 of 8649597 (is dat bij een xc70 2004 model keuze ivm aardedraad omlegging?, zoals op je site staat).

Alleen orgineel bij voorkeur toch? dan kan ik dat aangeven bij de dealer waar ik nog bovag garantie heb.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11618
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik heb even de plaatjes bij het gelinkte bericht bijgewerkt, zodat die het ook weer doen.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

arnoud schreef: Ik heb even de plaatjes bij het gelinkte bericht bijgewerkt, zodat die het ook weer doen.
Mooi, Dank daarvoor!
Had jij ook bij het overschakelen van D & R en visa versa een aardige schok?
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11618
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Met mijn huidige wel soms. Maar op het oog ziet de bovenste steun er nog vrij aardig uit. Ik denk dat ik bij de volgende kans de onderste baksteun eens ga vervangen.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

arnoud schreef: Met mijn huidige wel soms. Maar op het oog ziet de bovenste steun er nog vrij aardig uit. Ik denk dat ik bij de volgende kans de onderste baksteun eens ga vervangen.
Bij de volgende kans? Is 5 minuten werk. :D

Bovenste kan je volgens mij alleen controleren door de steun los te maken en rubber heen en weer te bewegen.
Dan goed kijken of er scheuren in zitten.
En die aan de distributiezijde is één die vaak vergeten wordt.
Die van mij laatst bekeken en zag er doorgezakt uit. Ik ga hem vandaag vervangen.
Zal dan even een foto maken van het hoogteverschil .
Als deze doorgezakt is, hangt de motor schuin en dat heeft naar mijn idee weer invloed op de levensduur van de andere steunen.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11618
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik heb geen brug, dus die 'kans' heb ik wel even nodig...
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Zover Ik mij kan herinneren heb ik die al eens vervangen gewoon met de bandjes op de grond.
Zit helemaal vooraan.
Gewoon een klusje die je op de rug kunt doen. ^_^
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8423
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik heb die 3 'vaste' steunen inmiddels allemaal vervangen, en nog steeds geluid en getril van het blok in de auto.
Ben bang dat de vacuüm steunen ook aan de beurt zijn.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11618
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

hvt schreef: Zover Ik mij kan herinneren heb ik die al eens vervangen gewoon met de bandjes op de grond.
Zit helemaal vooraan.
Gewoon een klusje die je op de rug kunt doen. ^_^
Haha, dan heb jij vast geen verlaagd onderstel :P Ik krijg mijn rolkrik er niet eens onder zonder 'm met de noodkrik een stukje omhoog te brengen... Nee, dat valt af :)
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Eibach pro-kit -30mm. Dus in theorie 3cm lager dan orgineel. ^_^
Deze heb jij toch ook?

Net even op de rug gelegen, als je weet welke bouten het zijn moet het net kunnen. O-)

Maar zo te lezen heb jij een krik, iets omhoog is wel makkelijker.
Je hoeft er zelf niet onder, alleen wat hoger voor meer zicht.
Ook al zou hij van de krik vallen, komt hij op de bandjes terecht.
En ik denk wel dat jij meer ruimte onder de auto hebt dan jou armen dik zijn.
Dus geen smoesjes meer, gewoon gaan liggen en doen. :P
Laatst gewijzigd door hvt op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11618
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Als iemand anders in de sloot springt... :P

Maar nee, serieus, ik heb mezelf beloofd dat soort klusjes gewoon op een brug uit te voeren of het uit te besteden.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Oké, maar volgens mij doe jij wel ingewikkeldere klussen zelf. Dit zijn 4 boutjes.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11618
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Inderdaad, het is een niet al te moeilijke klus, maar ik doe klussen alleen als ik het 100% denk te kunnen overzien, en me er comfortabel bij voel. Onder een opgekrikte (zelfs met assteunen) auto werken doe ik niet. Daar hebben ze bruggen voor uitgevonden.

Maar om terug te komen bij het onderwerp en een paar vragen terug: ik heb de bovenste motorsteun vervangen van mijn vorige S60 en dat was niet zo veel werk. Maar dat was ook een handgeschakelde auto, en had iets andere kuren dan de automaat versie.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Auto is terug van garage, ze zeggen dat de motorsteunen goed zijn en eentje nog nieuw. Adaptiewaarde automaat gereset. Schakelen leek iets minder schokerig maar nog te kort meegereden. Was in iedergeval niet weg.
Maar uit stilstand, achteruit, vooruit, laat nog steeds hele auto schudden. Ik snap dat echt niet.

Ik heb 3 keer wisselen tussen D&R gefilmt. Is dit de normale beweging van de motor?

https://lne.app.box.com/v/motorsteun
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11618
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Mijn leken-blik zegt dat dat niet normaal kan zijn...
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

ik durf er zelfs geld op in te zetten - is niet normaal, motor wipt er zo'n beetje uit.

laatste Volvo (960) verkocht
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”