Melding motor service vereist niet weg te krijgen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
baath
Starter

Sinds eind vorig jaar heb ik wat problemen met mijn V50 1.6 d2 diesel, op een gegeven moment bleef mijn fan na het uitschakelen van de auto elke keer 5 minuten langer aan waarna hij uit eindelijk toch stopte.
Na een week met die probleem gereden te hebben kwam de melding ruim tijd voor onderhoud in beeld hij moest toen nog 2.000 km een dag later kwam de melding Motorsysteem service vereist in beeld.

Gelijk de garage gebeld voor een beurt netjes uitgevoerd alle storingen gerest via bosch kts uitlees systeem en alles wat weer goed, helaas bleef de fan nog wel na draaien.
Na 500 km kwamen allebei de meldingen weer terug in het systeem, vervolgens met de auto langs de volvo dealer geweest deze heeft alles wederom gerest (de auto gaf op dat moment fout code P253f00 aan Motoroliesensor: oliekwaliteit algemene fout)
Maar na 500 km kwamen allebei de fouten weer terug.

Vervolgens weer bij mijn garage langs geweest weer uitgelezen en wederom de zelfde fout: fout code P253f00 aan Motoroliesensor: oliekwaliteit algemene fout, de garage weer alles gerest.
Dit ook nog geprobeerd om het op de hand te restten via de dag teller.
De garage waar ik zit is het ook redelijk beu aan het worden dus hij heeft zelfs een volvo uitlees systeem gekocht maar hier blijft de zelfde fout maar in terug komen. ook na het resetten.

Maar het probleem blijft gewoon elke 500km terug komen vervolgens de volvo gebeld om de motoroliesenor te bestellen maar gek genoeg zit deze volgens de plaatselijke volvo dealer niet in de auto? weet iemand waar deze melding vandaan komt?

volgens mij garage komt het door er iets niet goed gerest word, zie onderstaande foto de Tijd bij laatste inspectie blijft op 70.47 maanden staan.

Heeft iemand een idee hoe ik voorgoed van deze meldingen af kom?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Longone
5th Gear member

Mmm, als ik zo kijk op:

https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_ ... 54400.html

http://www.mondeo-mk4.de/index.php?page ... adID=14262

Dan denk ik toch in de richting van roetfilter / regeneratie en daarmee dunner wordende olie die telkens de foutmelding geeft.

En op deze kilometerstand lijkt de 2e vervanging van het roetfilter ook niet heel vreemd, toch?
haasje
4th Gear member

hoeveel olie zit er in de motor? indien er teveel inzit krijg je ook foutmeldingen (weet zo niet welke een V50 aangeeft). Olieniveau mag absoluut niet boven de max uitkomen, liever nog aantal mm onder de max.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
baath
Starter

Net de olie gepeild en deze zit inderdaad boven het max, dus vanmiddag maar even langs de garage om te kijken wat dit probleem is.
Nu staat er gelukkig voor volgende week weer een beurt gepland dus dan moet alles sowieso ververst worden.

Iemand een idee hoe het kan dat dit olie peil te hoog is? en wat de kans op de schade zou wezen. aangezien ik vrees dat ik hier nu al bijna 20.000 km mee rond rij.
Laatst gewijzigd door baath op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
I-Volvo
1st Gear member

Naar wat ik weet (please correct me if i'm wrong, ook ik maak fouten) zijn de 1.6d vrij gevoelig voor het verstopt raken van de EGR klep. Hierdoor stijgt het oliepijl. Als je blijft rijden met een te hoog oliepijl heb je kans dat je motor op hol slaat waarbij je er op kan rekenen dat deze geheel moet worden vervangen.
Mijn advies, ga het liefst nu nog naar de garage en rij er niet meer mee rond totdat het probleem is opgelost.
Volvo S40 2.0D Sport
haasje
4th Gear member

Als het een diesel is die doet regenereren kan het zijn dat daardoor het olieniveau gestegen is, zeker als het regeneren eenn aantal keer afgebroken is.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Kurt1975
4th Gear member

Er zijn al verschillende 1.6D en 2.0D in de soep gedraaid door dit probleem.
Probleem heeft waarschijnlijk te maken met een verstopt roetfilter owv mogelijk teveel korte ritten of zoals eerder gemeld leeftijd roetfilter.
De auto gaat dan te dikwijls de roetfilter proberen te reinigen.
Er wordt dat extra diesel + regeneratievloeistof ingespoten om de temperatuur in de uitlaat (en roetfilter) te verhogen (wandaar ook het nadraaien van je ventilator).
Als je dan je motor net stopt, vloeit deze extra ingespoten diesel af langs je cilinderwanden waardoor je olie dunner wordt, en het niveau te hoog kan worden.
Eens dit niveau te hoog, kan dit meegenomen worden in je cilinder, met alle gevolgen vandien.
Zoals hierboven aangegeven: zeeeeer dringend wat olie aflaten! Een vervangmotor kost een aardige duit.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
baath
Starter

gistermiddag nog gelijk langs de garage geweest, ze hebben er flink wat olie uitgehaald.
Dinsdag staat de afspraak voor een beurt, daar zullen ze ook gelijk mijn roetfilter er uithalen en uit de computer programmeren dus ik hoop dan van al het gezeur af te wezen :)
Ramon&Ramon
7th Gear member

baath schreef: gistermiddag nog gelijk langs de garage geweest, ze hebben er flink wat olie uitgehaald.
Dinsdag staat de afspraak voor een beurt, daar zullen ze ook gelijk mijn roetfilter er uithalen en uit de computer programmeren dus ik hoop dan van al het gezeur af te wezen :)

Dan begint het gezeur pas, volgend jaar bij de apk..
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ramon&Ramon schreef:
baath schreef: gistermiddag nog gelijk langs de garage geweest, ze hebben er flink wat olie uitgehaald.

Dan begint het gezeur pas, volgend jaar bij de apk..
Geen roetfilter
Het verwijderen van het af-fabriek roetfilter bij diesels was per ongeluk niet meer strafbaar per 1 januari 2015. Dat wil staatssecretaris Dijksma corrigeren per 1 juli 2017 (updated).

DPF

Het roetfilter (of Diesel Particulate Filter) is ingevoerd om de uitstoot van roetdeeltjes van dieselauto’s terug te dringen, maar blijkt een grote kostenpost voor dieselrijders met hogere kilometerstanden. Een roetfilter heeft namelijk niet het eeuwige leven en als leaserijder heb je daar wellicht geen last van, maar een particulier legt niet graag 1000 euro of meer neer voor een nieuw filter in geval van storingen.

Roetfilter
baath
Starter

Net even nagevraagd bij mijn garage, het roetfilter zelf blijft er gewoon onder zitten ze maken heb alleen compleet schoon en programmeren hem vervolgens uit in de software.
Ramon&Ramon
7th Gear member

baath schreef: Net even nagevraagd bij mijn garage, het roetfilter zelf blijft er gewoon onder zitten ze maken heb alleen compleet schoon en programmeren hem vervolgens uit in de software.
Dan nog is het apk afkeur..
Hij voldoet niet meer aan de toelatings eisen rdw, dus helaas..
Je garage is dus nog niet op de hoogte van de wijzigingen.
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Gewoon nieuw roetfilter er onder. Is ook beter voor de medemens.
Kost je zo'n €600 boven op de normale beurt, maar roetfilter leeghalen en uitprogrammeren is ook niet gratis.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Obbetuning
2nd Gear member
Contacteer:

baath schreef: Net even nagevraagd bij mijn garage, het roetfilter zelf blijft er gewoon onder zitten ze maken heb alleen compleet schoon en programmeren hem vervolgens uit in de software.
..????...

Voor zover mijn kennis aanwezig is over deze materie :
(please correct me when i'm wrong)

Het roetfilter proces werkt als volgt:
De fijnstof (Nox) wordt opgevangen in het diesel partikel filter (DPF), de druksensor, (in jou geval: locatie links naast de accu) neemt de druk waar in het DPF.
Indien deze te hoog wordt, lees: het filter geraakt vol, dan gaat de ECM (engine control module) de motor laten regenereren.

Regenereren is: bij de uitgaande slag van de motor er diesel wordt ingespoten, deze komt dus in het DPF en gaat daar verbranden zodat het DPF door deze verbranding weer schoon wordt.

Indien men in de software het regeneratie proces stil legt, lees jou tekst: programmeren hem vervolgens uit in de software.
Dan heb je mijns inziens een leuke uitdaging...

De niet verwijderde al dan aangepaste DPF blijft aanwezig, het proces zoals hierboven beschreven :
Druk sensor neemt waar dat het filter vol raakt, echter in dit geval kan/mag niet tot het regeneratie proces overgaan....

DPF raakt vol, raakt verstopt, wordt te heet, (de gassen moeten tenslotte ergens heen) = probleem.

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
evert65
6th Gear member

Scherp Obbe!
keep calm!, your randomizer is running
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”