Zwalkend stuurgedrag >100 km/u

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
V70 1999 2.4T
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2016 - 23:52

Onlangs hebben we samen met een nieuwe set Dunlop SP Sport fastresponse banden en Eibach veren en (standaard) Bilstein dempers onder onze V70 laten plaatsen. De oude set begon te deinen en als ik ergens een hekel aan heb..
De auto ligt nu iets lager en rijdt inderdaad een stuk fijner. Bandenspanning is 2.5bar. Echter, nu valt op dat wanneer je een 'slingertje' aan het stuur geeft boven de 100 km dat de carrosserie speling/vertraging lijkt te vertonen ten opzichte van de stuurbeweging hetgeen dan een zwalkerig gevoel oplevert. Wie heeft een tip hoe we dit kunnen verminderen? Stuurstangrubbers vervangen? Andere suggesties?
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

Wat is de precieze bandenmaat (b.v 205/65/r15 83 V)
Als je gewend was aan b.v. 91v banden dan zullen de 83v sponziger aanvoelen omdat de gewichtsklasse een stuk lager is.
Als die gelijk gebleven is zal je inderdaad moeten gaan zoeken in wielophangingsdelen (en dan meestal de de rubberen)
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Is 2,5 bar de aanbevolen spanning? Ik ga zelf altijd 0,2 boven aanbevolen zitten. Wellicht scheelt dat.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
V70 1999 2.4T
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2016 - 23:52

De bandenmaat is de aanbevolen 205/50/16 (Dunlop SP Sport Fastresponse, juist vanwege wat stijvere wang gekozen), de bandendruk is 2,5 bar rondom.

De auto is weliswaar 17 jaar oud maar qua kilometers nog niet zo belegen (165.000 km, volledige historie aanwezig). Ik ben de 2e eigenaar. Zouden de ophangingsrubbers dan ook zoveel merkbare speling mogen hebben?

Kan iemand me zeggen welk effect een niet goed werkende stabilisator(rubbers) kan hebben en heeft de V70 deze zowel voor als achter?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De voorste draagarm rubbers gaan wel eens stuk, deze eerst even checken. Dan speling op fusee en stuurkogels. En dan natuurlijk de uitlijning controleren. Als dat allemaal goed is mag de auto niet zwalken.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
V70 1999 2.4T
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2016 - 23:52

Ok bedankt, ik zal het laten checken.
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

V70 1999 2.4T schreef: De bandenmaat is de aanbevolen 205/50/16 (Dunlop SP Sport Fastresponse, juist vanwege wat stijvere wang gekozen), de bandendruk is 2,5 bar rondom.

De auto is weliswaar 17 jaar oud maar qua kilometers nog niet zo belegen (165.000 km, volledige historie aanwezig). Ik ben de 2e eigenaar. Zouden de ophangingsrubbers dan ook zoveel merkbare speling mogen hebben?

Kan iemand me zeggen welk effect een niet goed werkende stabilisator(rubbers) kan hebben en heeft de V70 deze zowel voor als achter?
De bandenmaat zegt niet heel veel over de stijfheid, de loadindex zegt daar meer over.
Ik zie dat de loadindex van de dunlops 87 is, dat is natuurlijk prima toereikend voor de auto maar als je vorige banden een loadindex hadden van 91, 95 of zelfs 98 ga je dat verschil wel voelen (dus iets rollen 'over' de banden). Nakijken van de rubbers is natuurlijk een goed plan, rubbers slijten niet alleen van gebruik maar ook door uitdroging en dat kan na 17 jaar best wel eens spelen.
Maar zou toch eens achterhalen welke loadindex je oude banden hadden.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
V70 1999 2.4T
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2016 - 23:52

De zaak is opgelost! De V70 rijdt inmiddels als een trein!

Uitlijning bleek het antwoord; de voorste wielen stonden beide naar buiten waardoor de auto niet 'spoorde', erg vaag rond de middenstand was en elke stuurbeweging als het ware werd versterkt door de suine wielstanden. Sturen met één hand was er niet bij. Wat een verschil! Hehe... Tevens kwamen kromme voorste remschijven aan het licht, meteen ook maar vervangen, alsook 4 remblokken omdat de oude 'nieuwe' hindelijk begonnen te piepen, goedkope troep waarschijnlijk.

Nu heerlijk vlot cruisen met één handje aan het stuur, fijne vakantie en dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Das mooi opgelost!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29521
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Fijn dat het probleem is opgelost, kan je weer fijn rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V70 1999 2.4T
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2016 - 23:52

Net weer terug van een weekje Frankrijk. Ruim 3100 heerlijke kilometers in de V70, gemiddeld 1 op 10, ons beste resultaat totnogtoe, wat een genot, wat een reiswagen! Wat loopt die 5 cilinder prachtig, en wat een fijne combi met automaat. Wie had ooit gedacht dat ik enthousiast zou raken voor Volvo, maar dat ben ik inmiddels dus wel degelijk!

Deze rit was natuurlijk meteen een goede test voor de rijeigenschappen zoals eerder hierboven aangehaald.

Bemerkingingen:
Zoals hierboven opgemerkt is het stuurgedrag na uitlijnen verbeterd / normaal geworden (geen vaag middengebied meer). Wel is te merken dat er nog zaken voor verbetering vatbaar zijn. Ik verdenk de stabilisatorstang(en) van slappe/versleten rubbers. Bij insturen reageert de auto niet direct, in lange bochten loopt de auto niet 'als op rails' (2 handen aan het stuur, ellebogen langs mn lichaam voor precieze stuurcontrole anders erg gevoelig voor koerswisselingen, en waneer ik vanaf 100 km korte stuurbewegingen heen en weer maak dan lijkt de koets niet strak de gekozen stuurcorrecties te volgen. Nu snap ik dat het geen sportwagen is qua scherpte maar de auto zou bij deze snelheid toch vrij scherpt moeten insturen. De auto is qua onderstel 2 maal door een ervaren monteur nagelopen voor en na het vervangen van de banden/veren en dempers en ook door de uitlijnspecialist.

Zoals eerder in dit topic vermeld zijn banden, dempers en veren onlangs vervangen. Ook zit ik er aan te denken de rubbers in de draagarmen te vervangen door PU bussen. Heb hier bij mijn vorige auto goede ervaringen mee. Iemand ervaring hiermee bij de V70 classic? Is mijn vermoeden van mogelijke ruimte op stabilisatorstangen terecht of is dit gemakkelijk op een brug te controleren?

Bestaan er verschillende types veerpootbruggen voor de V70 classic? (comfort vs. sportiever voor snellere versies)?

Heeft een veerpootbrug... voor en evt. achter. nog zin?


Dan nog een 'kleinigheid', in het drukke (en warme!) Parijse verkeer begaf de airco het (met een hoog piepend geluid alsof in de motorruimte een wiel langzaam tot stilstand kwam). Ventilator blijft gewoon draaien. Na enkele minuten uitgeschakeld te zijn deed hij het weer een poosje waarna hetzelfde ritueel volgde.. Op de terugweg vanuit het zuiden de airco met opzet minder koud gezet en naar mijn idee bleef de airco dan wel werken zolang de auto op snelheid bleef (rijwindkoeling?).
Laatst gewijzigd door V70 1999 2.4T op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29521
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je zegt het eigenlijk zelf al, de V70 uit 1999 is geen strak sturende sportauto, je kan proberen de rubbers te vervangen om het stuurgedrag te optimaliseren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

uitlijning helemaal goed. Verder doen draagarmrubbers best wel wat. Indien draagarmen al redelijk op leeftijd zijn, vervangen door verse
Je geeft aan dempers en veren veranderd, veerpootlagers etc ook ?

De stabistang aan de voorzijde kan ook wat slapper in de rubbers hangen. Ik heb onder onze S70 de dikste gezet die Volvo kan leveren. Eventueel is er aftermarket nog een set van IPD dan wordt het nog strakker. Veerpoot brug voorzijde doet wel degelijk wat. Achter minder, zeker als er al een trekhaak op de auto zit.


Airco, Gokje afstelling mageneetkoppeling

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
V70 1999 2.4T
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2016 - 23:52

Bedankt voor het delen van je kennis!

De veerpootlagers zijn niet vervangen, want waren nog goed volgens monteur.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”