Water in achterspoiler

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
trialestes
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.05.2016 - 11:35

Hey,

Afgelopen weekend heb ik de spoiler van mijn V40 af gehad om het bekende probleem van lekkage vanaf de achter sproeier te verhelpen <_< . Ik heb een sports edition uit 2001, dus de phII spoiler met piano-inleg. Nou viel het me op dat er in de spoiler nogal wat water heeft verzameld (ik gok zo'n halve liter) dat heen en weer klotst. Alleen kon ik geen gat vinden waar ik hem mee kon laten leeglopen.

Nou ben ik van plan om, aan de buitenkanten, net achter waar de spoiler aan het dak zit twee gaatjes te boren (4/5mm) om de boel leeg te laten lopen. Kan iemand een reden verzinnen waarom ik dat echt niet zou moeten doen aka of dat een slecht idee is?

Daarnaast vroeg ik me af of en waar ik de 'pakking'/het dubbelzijdige tape kan vinden dat tussen de spoiler en het dak zit? Deze is wel redelijk op en past vast beter dan mijn eigen tape-kunsten.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Tis een kunstoffen spoiler toch? Gaatjes boren van 4 a 5mm is sowieso veel te groot. Max 2mm is meer dat zat en zal dus ook minder opvallen
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Dat plakspul haal je bij de dealer.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40373
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

De vraag is natuurlijk hoe dat water in die spoiler komt.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Denk dat een 2mm gaatje te klein is om het water af te laten. Zou inderdaad 4-5 mm boren. Kan geen bezwaar bedenken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Ben schreef: De vraag is natuurlijk hoe dat water in die spoiler komt.
Daar zit ik ook over te piekeren. Als de spoiler geen voorziening heeft om te ontwateren, kan ik me voorstellen dat hij water verzamelt door temperatuurswisselingen. Als hij opwarmt, zet de lucht uit, die op de een of andere manier ontsnapt. Als het afkoelt, krimpt de lucht en zuigt hij lucht van buiten aan. Het water in die lucht condenseert wanneer de temperatuur onder het dauwpunt zakt. Zwakke plek: als er eenmaal water in de spoiler staat, zal de luchtvochtigheid in de spoiler 100% zijn en voert hij volgens mij meer vocht af dan hij aanzuigt.

Misschien hoopt er zich een klein beetje water op in de "pakking" tussen de spoiler en de klep en wordt dat door afkoeling vloeibaar naar binnen gezogen?
trialestes
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.05.2016 - 11:35

Plausibel verhaal, verwacht ook dat het te maken heeft met condensatie en niet volledig luchtdicht zijn. Heb wel eindelijk de tijd genomen om het op te lossen;

Afbeelding

Afbeelding

Het is even zoeken naar een nette plek waar je het niet/amper ziet en dat ook nog het laagste punt is. Die lijk ik gevonden te hebben. Even met een 4mm metaalboortje en leeg laten lopen en probleem opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”