weer een oplossing voor trillen tijdens het rijden

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Superv701981
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.05.2016 - 20:31

Beste Mede forumers.

Ik schrijf dit stukje in de hoop dat ik andere een hoop geld kan besparen op dure reparaties.
Het betreft een v70 AWD uit 2001

Ik heb de auto gekocht met een trillings probleem. ik voelde dat het zo goed als zeker in de aandrijf lijn zat en dacht het wel makkelijk te kunnen fixen.
Zelf gekeken en kon niks ontdekken. dus opzoek naar een specialist.
1e volvo specialist ( kiers uit groningen ) heeft er naar gekeken en een ashoes vervangen. een bizare oplossing voor het probleem. ik reed weg en de wagen trilde uiteraard nog steeds. Ik ben niet eens terug gegaan was ergens diep teleur gesteld.
2e garage adviseerde de as rechts voor maar helemaal te vervangen.is lijkbaar een veel voorkomend probleem. echter een as rechts voor voor mijn type v70 vind je niet makkelijk 2e hans en een nieuwe as van 500 is dan ook gemonteerd. helaas trilt de auto nog steeds.
3e garage auto laning in eelde. de kerel was een van de eerste die gewoon zei laten we eerst de auto eens helemaal goed bekijken op de brug enz enz. liever 100,- euro kwijt en weten wat er is dan bijv 500,- voor een as betalen en dan er achter komen dat dat het niet was...
conclusie het gat van de velg is groter dan de as waar deze op moet.


Nu komt het
de as van de v70 tot 2006 geproduceerd is 65,1mm
mijn velg heeft ook as maat 65.1
MAAR..... mijn V70 AWD úit 2001 heeft rondom assen van 63,4 mm (deze zitten op alle v70 vanaf 2006)
1,7 mm verschil maar als ze alle 2 scheef zitten wordt het gauw 2,5 mm je trilt er mee alle kanten op..
dus check deze optie voor je veel verder gaat kijken

ik ben alleen heel benieuwd hoe ik aan andere as gaten kom.....
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je kunt centreer ringen monteren, deze druk je in de velg en zorgt ervoor dat de velg niet kan slingeren. Scherp van de garage.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Zelf de velgen nooit los gehad en daarna zoiets van: goh, dat gat is wel wat groot?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Hoe moet 1,7mm bij zo'n afstand opvallen...?
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Superv701981
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.05.2016 - 20:31

je legt het wiel op de rand van de as. en draait hem voor de bout ingangen. Als je ervanuit gaat dat het gewoon past zul je niet merken dat er 1,7 mm speling op zit. maar het is idd wel wat suffig.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”