De V70 classic van mijn vrouw heeft een serieus probleem met de airco. Er komt geen koude lucht meer uit de ventilatieroosters en ik hoor een permanente tik vanuit de aircopomp. De auto is uit 1999 en is aangeschaft in november 2015 met afgevulde airco, in februari 2016 is er een sensor in het dashboard van de airco vervangen. Ik denk zelf aan een defecte magneetkoppeling van de aircopomp, maandag a.s. neem ik contact op met een Volvospecialist voor reparatie.
Zijn er nog ander mogelijkheden als oorzaak van deze storing?
probleem met de airco
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12
De "permanente tik" is waarschijnlijk de koppeling van de compressor die aantrekt. Ik neem aan dat die tik ophoudt wanneer je de airco uitzet.
Aannemende dat de koppeling wordt geactiveerd, is er elektronisch waarschijnlijk niets mis. Wat overblijft is een mogelijk defecte compressor, een lek (grootste kans), of een defect expansieventiel.
Naar een airco-specialist. Die zal hem waarschijnlijk vacuum trekken. Dan kan hij bepalen hoeveel koelmiddel er in het systeem zat en of er een groot lek in het systeem zit. Als er geen groot lek in het systeem zit, kan hij het systeem weer vullen met toevoeging van fluor. Als er dan een klein lekje ergens zit kun je dat na enkele dagen vinden met UV-licht. De ontsnapte fluor licht dan op. Is er niks lek en zat er voldoende koelmiddel in het systeem, dan valt de verdeniking op de compressor of het expansieventiel.
De analyse van een amateur
Aannemende dat de koppeling wordt geactiveerd, is er elektronisch waarschijnlijk niets mis. Wat overblijft is een mogelijk defecte compressor, een lek (grootste kans), of een defect expansieventiel.
Naar een airco-specialist. Die zal hem waarschijnlijk vacuum trekken. Dan kan hij bepalen hoeveel koelmiddel er in het systeem zat en of er een groot lek in het systeem zit. Als er geen groot lek in het systeem zit, kan hij het systeem weer vullen met toevoeging van fluor. Als er dan een klein lekje ergens zit kun je dat na enkele dagen vinden met UV-licht. De ontsnapte fluor licht dan op. Is er niks lek en zat er voldoende koelmiddel in het systeem, dan valt de verdeniking op de compressor of het expansieventiel.
De analyse van een amateur

- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29521
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Als de airco wordt uitgezet is het getik inderdaad weg. Verder dank voor de uiteenzetting, wat is een expansieventiel?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
lint schreef: Als de airco wordt uitgezet is het getik inderdaad weg. Verder dank voor de uiteenzetting, wat is een expansieventiel?
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Air ... damper.htm
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29521
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dank u voor de link naar de airco-site. Het is mij al iets duidelijker geworden, moet ik met deze storing naar een aircospecialist of naar mijn Volvospecialist?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12
Kan allebei. Mijn dealer heeft zelf de benodigde apparatuur en de kosten voor legen, testen en vullen zijn niet exorbitant, als ik het mij goed herinner. Indien er wat moet word vervangen, ben je bij de dealer natuurlijk niet erg flexibel: alles komt nieuw van Volvo, met stevige prijzen. Bijvoorbeeld de droger kun je voor veel minder krijgen, hetzelfde zal waarschijnlijk gelden voor het ventiel en de compressor (misschien hebben ze daarvoor wel een inruilprogramma).lint schreef: Dank u voor de link naar de airco-site. Het is mij al iets duidelijker geworden, moet ik met deze storing naar een aircospecialist of naar mijn Volvospecialist?
Wat je misschien het best kunt doen, is de dealer de diagnose laten stellen (inclusief legen/vullen en evt. fluor check na enkele dagen). Blijkt dan dat de condensor moet worden vervangen (de "radiator") of de compressor, dan kun je altijd nog naar een airco-specialist of universele garage gaan om de kosten te drukken. Houdt er rekening mee dat je mogelijk twee keer moet dokken voor legen/vullen: een keer voor de diagnose en een keer wanneer er onderdelen worden vervangen.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29521
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dank u voor de informatie, ik ga maandag a.s. eerst even telefonisch overleggen met mijn Volvospecialist over het probleem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21407
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Gewoon specialist Leo. Die zijn prima in staat om je te helpen. Maar voordat iemand een andere menig heeft: de dealer heeft ook koelmonteurs in dienst die deze werkzaamheden kunnen doen. En zo heb je meteen nieuwe onderdelen indien dat nodig is.
Voor beiden is wat te zeggen.
Voor beiden is wat te zeggen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Airco service bedrijf lijkt me beter..lint schreef: Dank u voor de link naar de airco-site. Het is mij al iets duidelijker geworden, moet ik met deze storing naar een aircospecialist of naar mijn Volvospecialist?
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29521
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ja, de V70 gaat 1 augustus naar de Volvospecialist voor nadere diagnose en reparatie van de airco. Wij zijn nu op vakantie in Frankrijk met mijn V70.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Heb dit niet zelf bij de hand gehad, maar op Matthew's volvo site in de VS is er meen ik een boel informatie over het afstellen ('shimmen') van de koppeling. Schijnt vaak voor te komen en prima zelf te doen.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Magneetkoppeling kan ze zelf de speling opmeten. Past je bankpas er tussen dan is de speling te groot. Het effect is dan dat bij warm weer de koppeling niet meer wordt aangetrokken waardoor de compressor niet meeloopt en het dus niet doet. Verkleinen van de speling is zelf te doen als je wat handig bent. Denk dat je er ca een uur mee bezig bent
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29521
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De V70 van mijn vrouw is naar de Volvospecialist geweest en de airco is gerepareerd. Het was helaas een lekke verdamper en daar kan je heel lastig bij, het halve dashboard moet dan los. Gelukkig kregen wij ongeveer 50% korting op de reparatie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wat koste deze reparatie zo ongeveer als ik vragen mag?lint schreef: De V70 van mijn vrouw is naar de Volvospecialist geweest en de airco is gerepareerd. Het was helaas een lekke verdamper en daar kan je heel lastig bij, het halve dashboard moet dan los. Gelukkig kregen wij ongeveer 50% korting op de reparatie.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Lint,, Met alle respect,, ik vroeg dit omdat je aangaf dat er een deel van het dashboard weg moest.lint schreef: De rekening was 427.90 euro.
Dat klopt namelijk niet, het complete dashboard moet namelijk verwijderd worden, anders is het onmogelijk de verdamper te vervangen.
De prijs die je opgeeft is ongeveer de prijs van de serviceset en nog wat andere onderdelen.
Ik vraag me in alle eerlijkheid af of de verdamper wel vervangen is, het is niet zo dat er een dichtmiddel toegevoegd is?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dan hebben ze voor niets gewerkt en dat lijkt me stug.lint schreef: Volgens de Volvospecialist is dit bedrag de helft van de normale prijs, ik ga er vanuit dat dit klopt.
Een en ander is wel te zien natuurlijk, maar dan is demontage van het dashboard kastje nodig.
Het verhaal heb ik namelijk al twee keer eerder meegemaakt in korte tijd, bleek dat er gesjoemeld was.
Ik zeg niet dat het nu zo is, maar het bedrag enz klopt niet.
Dat weet ik uit ervaring, ik heb er zelf al zo,n 50 gedaan plusminus..