Geen vermogen meer. "Motorsysteem service vereist"

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
XrayCharly
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.01.2015 - 19:57

[u]Mijn auto betreft een XC60 2.4d AWD D5 van MY12[/u]

Onlangs zijn de problemen begonnen en kreeg ik op de dashboard de melding "[b]Motorsysteem, service vereist[/b]". Dit ging gepaard met het inhouden van de motor bij hoge toerental. Op autosnelweg haalde ik amper 100 KM/u. Laten uitlezen door een onafhankelijke garagist maar zonder succes. Kreeg geen details van de uitlezing te zien. Volgens hem kon het liggen aan de Lucht massa meter, de turbo of de EGR klep. Even later kreeg ik ook de melding dat de roetfilter vol zat. Auto haalde nu nog geen 90km/u.
Terug laten uitlezen door iemand anders. Er verschenen een hele boel foutmeldingen op zijn scherm. Tijdens het gas geven merkte hij op dat er ergens lucht werd geblazen. Kon duiden op een lek in een turbo-darm. Onder de auto gaan kijken, bodemplaat verwijderd, en rechts onder de voorbumper bleek een slang/darm dewelke van de intercooler komt een grote scheur te vertonen, van waaruit lucht ontsnapte. Wij hebben kunnen vaststellen dat deze slang op een ijzeren stang rust. Door de wrijving is met de jaren een snede in de slang ontstaan. De snede is heel mooi afgesneden alsof er met een mes is overgegaan. Ik heb dit op de foto proberen af te beelden. Ik zou zeggen dat dit een montagefout betreft en niet onder de noemer van normale slijtage kan vallen.

Zijn er nog mensen die met gelijkaardige auto, dezelfde problemen hebben opgelopen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door XrayCharly op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 2.4D D5 AWD MY'12
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Slangv ervangen en van de oude slang de metalen stang wat afdekken zodat je minder slijtage krijgt

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
XrayCharly
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.01.2015 - 19:57

Uiteraard slang vervangen, en was eveneens van plan iets op de stang te plakken zodat die geen schade meer kan brengen.
Volvo XC60 2.4D D5 AWD MY'12
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Van de week een V70 D3 op de brug waarvan ook de slang onderaan de intercooler lek was geschuurd. Komt inderdaad wel vaker voor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
XrayCharly
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.01.2015 - 19:57

Update: Zoals hierboven gemeld is de slang naar de intercooler lek geslagen door wrijving met een metalen stang. Volgens Volvo is er op die stang een rubber gemonteerd om juist deze slang te beschermen tegen slijtage. Op de technische tekening konden wij dezer rubber echter niet terugvinden. (anders zou ik het ook besteld hebben). Zo'n slang besteld en ontvangen bij Volvo. Prijs 101 Euro. Wat mij onmiddellijk opviel is dat deze nieuwe slang rondom voorzien was van een extra bescherming.

Dus slang vervangen en roetfilter met product behandeld door onafhankelijke garage. Alle foutcodes zijn nu verdwenen. Herstellingskosten 95 Eur.

Naar mijn mening is deze slang gewoon te krap behuisd waardoor die in aanraking kan komen met de stang, met abnormale slijtage tot gevolg. Volvo zou gewoon moeten toegeven dat de montage niet goed is en de kosten op zich moeten nemen.
Volvo XC60 2.4D D5 AWD MY'12
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Als ik de foto bekijk is dit een u balk van plaatmateriaal.
Dan kun je er een stukje carrosserieband omheen doen.
Deze heeft weerhaakjes aan de binnenzijde zodat het er niet makkelijk afgaat.
Zelf zou ik er nog wat carrosseriekit oid onder doen.
Dit is denk ik ook wat Volvo bedoeld.
Hadden ze bij de garage ook kunnen bedenken.

Maar de eerste garage niet meer heengaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Die stang lijkt ook gebroken of gescheurd? Of hoort dat?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
XrayCharly
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.01.2015 - 19:57

@Thijs: De stang is daar gelast, of het zo hoort weet ik niet. Ik heb de auto alvast tweedehands gekocht. Betrof een recente directiewagen. Heb ook onlangs ontdekt dat de voorruit vervangen is geweest, door Volvo zelf. Werk was niet goed gedaan, namelijk verkeerde afdichtingskit gebruikt. Heb de voorruit terug moeten laten herplaatsen.
Volvo XC60 2.4D D5 AWD MY'12
Marcel1973
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 31.03.2016 - 21:43
Locatie: Rosmalen

Ik had het op terugweg vanuit Italie. Een keer een melding, daarna niet meer gehad.
Op de wintersport hadden we hetzelfde met de Focus. Bleek uiteindelijk met sensor van de katalysator te maken te hebben.
Volvo XC60 D3 2.4D AWD (03-2012)
Kawasaki ZX-6R (04-2000)
Mini Cooper S
Mercedes A-klasse
Volkswage Passat
Gebruikersavatar
V-driver
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 18.08.2013 - 17:51

Ik had een vergelijkbare storing met mijn vorige auto (my 10 V70 2,4D). De computer gaf foutieve waarden aan in de lmm en in de turbo. Een beetje dealer zou beginnen bij de LMM vervangen en daarna de turbo. Mijn garage had echter de tegenwoordigheid van geest om een rookmachine op het inlaatkanaal te zetten en toen bleek er een miniem scheurtje te zitten in een bocht.

Vreemd was echter toen hij een nieuwe bestelde hij een gemodificeerde kreeg. Dus het ging om een bekend probleem bij Volvo. En helaas mag je dan gewoon de volle mep betalen ondanks dat blijkens de modificatie Volvo al aangeeft dat het om te beginnen om een ontwerpfout ging.

Maar gelukkig heeft mijn eigen garage me enorm gematst. Ik kocht het onderdeel voor hun inkoopprijs en de onderzoekskosten (incl gebruik computer etc.) werden niet berekend, alleen het half uurtje voor het daadwerkelijk vervangen.
V70 (my2010) 2,4D geartronic LE. Van huis uit 175pk/420nm, na Volvotune 235pk/510 nm

2013 V60 R-Design D5
Eerst 215 pk/420nm nu 245 pk/500nm
E-Powered by Obbe, voor het verbuik natuurlijk
After 4, the fun begins

Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”