Als opvolger van de V70 II diesel ben ik nu in het bezit van de laatste versie (2009).
De II had een onderhoudsinterval van 15.000 km. Mijn nieuwe een interval van 30.000 kilometer. Een keer zoveel dus.
Mijn garage kan eigenlijk dit verschil niet goed uitleggen. Iemand van jullie?
service beurt
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Wat bedoel je met "tussentijds een oliewissel doen?" Om de 15.000 kilometer ongeveer?MN-NL schreef: Andere olietechniek, met longlife motorolie. Overigens is de common sense om tussentijds een oliewissel te doen. Komt de levensduur van de motor ernstig ten goede. Dit in relatie tot het roetfilter.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Zeker om de 15.000. Ik zelf doe het altijd rond de 10.000 a 12.000 kmJosW schreef:Wat bedoel je met "tussentijds een oliewissel doen?" Om de 15.000 kilometer ongeveer?MN-NL schreef: Andere olietechniek, met longlife motorolie. Overigens is de common sense om tussentijds een oliewissel te doen. Komt de levensduur van de motor ernstig ten goede. Dit in relatie tot het roetfilter.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Ik wissel idd om de ca. 15000 km olie en filter. Ander onderhoud doe ik ook grotendeels zelf dus ik kijk meer naar de toestand van de onderdelen dan naar de termijn. Slijtagedelen vervang ik dus indien nodig (remmen bijv.). Als je om de 30.000 in de garage komt worden noodzakelijkerwijs die dingen vervangen die geen 30.000 km meer meegaan. Maar daar kan je dus vaak nog een heel eind mee voorruit 
Jij doet toch ook veel zelf?

Jij doet toch ook veel zelf?
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Dat hoeft niet altijd zo te gaan.MN-NL schreef: Als je om de 30.000 in de garage komt worden noodzakelijkerwijs die dingen vervangen die geen 30.000 km meer meegaan.
Ik heb zojuist een beurt bij de dealer laten doen, en kreeg het advies mee de banden in de gaten te houden, aangezien die nog maar zo'n 10.000 km te gaan hebben.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18
Voor banden oke,voor andere slijtage delen geldt bij volvo de norm dat ze de volgende beurt zouden moeten kunnen halen onder normale omstandigheden.
Wat betreft die interval, afhankelijk van rijstijl en gebruik is verkorten naar 15.000 of 20.000 sterk aan te bevelen. De vervuilingsproblemen zijn inmiddels wel bekend op het forum en dealers. Nogmaals, pas de interval aan naar gebruik.
Veel korte stukken (circa <40 KM) per dag en het nieuwe rijden: 15.000 KM
Elke dag snelweg, langere stukken en af toe lekker in de toeren, dan zou 30.000 met goede olie haalbaar moeten zijn
Wat betreft die interval, afhankelijk van rijstijl en gebruik is verkorten naar 15.000 of 20.000 sterk aan te bevelen. De vervuilingsproblemen zijn inmiddels wel bekend op het forum en dealers. Nogmaals, pas de interval aan naar gebruik.
Veel korte stukken (circa <40 KM) per dag en het nieuwe rijden: 15.000 KM
Elke dag snelweg, langere stukken en af toe lekker in de toeren, dan zou 30.000 met goede olie haalbaar moeten zijn
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
- hvt
- 5th Gear member
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
- Locatie: Westerkwartier (gr)
Mijn Renault master H2L2 moet 40000 km met zijn olie doen.
En ik denk dat die door zijn grootte en gewicht wel wat zwaarder belast wordt dan de meeste personenauto's. (5.5 lang, 2.5m hoog, 2m breed en 3500+
kg)
Rij er ook nog veel binnenweggetjes mee, dus veel optrekken en remmen.
Door die grootte intervaltijd sta ik wel vaker bij de garage doordat de slijtdelen niet uitkomen met de onderhoudsbeurt.
En vroegtijdig vervangen mag niet van de leasemaatschappij.
Dus ik denk dat 30000 km voor de moderne personenauto geen probleem mag zijn.
En ik denk dat die door zijn grootte en gewicht wel wat zwaarder belast wordt dan de meeste personenauto's. (5.5 lang, 2.5m hoog, 2m breed en 3500+

Rij er ook nog veel binnenweggetjes mee, dus veel optrekken en remmen.
Door die grootte intervaltijd sta ik wel vaker bij de garage doordat de slijtdelen niet uitkomen met de onderhoudsbeurt.
En vroegtijdig vervangen mag niet van de leasemaatschappij.
Dus ik denk dat 30000 km voor de moderne personenauto geen probleem mag zijn.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18
@HVT, je hebt het dan over een ander soort dieselblok. Ik weet niet welk type er bij jou inligt, maar deze hebben andere tolleranties en ook hier zijn de problemen van interne vervuiling bekend als er veel korte stukken mee worden gereden. Daarnnaast ontstaan de "echte" problemen pas na de lease termijn.
Overigens kan het wel, denk maar aan BMW. Zij passen een sensor toe die samen met de computer een aantal waardes meet en aan de hand hiervan het interval bepaald.
Kan 20000 zijn, aar ook 40000. Afhankelijk van rijstijl en omstandigheden.
Hierbij nog even een linkje uit een vakblad, daarna in het artikel op de link klikken.
http://www.automotive-werkplaats.nl/com ... ntervallen
Overigens kan het wel, denk maar aan BMW. Zij passen een sensor toe die samen met de computer een aantal waardes meet en aan de hand hiervan het interval bepaald.
Kan 20000 zijn, aar ook 40000. Afhankelijk van rijstijl en omstandigheden.
Hierbij nog even een linkje uit een vakblad, daarna in het artikel op de link klikken.
http://www.automotive-werkplaats.nl/com ... ntervallen
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20995
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Een motor slijt niet van het rijden maar van koude starts. Niet voor niets gaan vrachtwagens en bussen zomaar een miljoen kilometer mee zonder noemenswaardige storingen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18
Deels waar, maar bij diesels speelt er nog een kwestie. Namelijk het smeren bij lage toeren.
Een olie heeft minder moeite met het goed smeren van een blok dat bijvoorbeeld een uur lang 2500 toeren draait, dan een blok dat 1200 toeren draait. Vandaar dat bij veel file rijden de interval korter zou moeten worden. Met de huidihe additieven is dit deels op te vangen, maar vergt vaak een duurdere (Long Life) olie. In de lease BMW van mijn vrouw is dit ook het geval. Dagelijks in de file van Den Haag naar A'dam, Elke circa 25000 KM staat de auto bij de dealer, daar waar BWM zegt dat een interval van 40.000 km haalbaar kan zijn.
Een olie heeft minder moeite met het goed smeren van een blok dat bijvoorbeeld een uur lang 2500 toeren draait, dan een blok dat 1200 toeren draait. Vandaar dat bij veel file rijden de interval korter zou moeten worden. Met de huidihe additieven is dit deels op te vangen, maar vergt vaak een duurdere (Long Life) olie. In de lease BMW van mijn vrouw is dit ook het geval. Dagelijks in de file van Den Haag naar A'dam, Elke circa 25000 KM staat de auto bij de dealer, daar waar BWM zegt dat een interval van 40.000 km haalbaar kan zijn.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Mijn ervaring heeft mijn doen besluiten het interval bij 20dkm neer te leggen ipv 30dkm.
Door het afbreken van roetfilter regeneraties vervuild je olie enorm. Als je daar te lang mee door rijdt, kan je olie minder smering opleveren waardoor klepstoters of tuimelaar slijten als een malle. Deze vervangen kost minimaal 1500. Als je kop er bij kapot gaat, reken er maar 3000 bij. Je oliepijl kan ook gaan stijgen. De D5244T4 (?) 185pk versie staat hierom bekend. Het begon met de MY2006 uit 2005.
Ik spreek uit ervaring. Misschien klopt mijn theorie niet helemaal, maar de praktijk heeft het geleerd.
Door het afbreken van roetfilter regeneraties vervuild je olie enorm. Als je daar te lang mee door rijdt, kan je olie minder smering opleveren waardoor klepstoters of tuimelaar slijten als een malle. Deze vervangen kost minimaal 1500. Als je kop er bij kapot gaat, reken er maar 3000 bij. Je oliepijl kan ook gaan stijgen. De D5244T4 (?) 185pk versie staat hierom bekend. Het begon met de MY2006 uit 2005.
Ik spreek uit ervaring. Misschien klopt mijn theorie niet helemaal, maar de praktijk heeft het geleerd.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- hvt
- 5th Gear member
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
- Locatie: Westerkwartier (gr)
Even opgezocht, was ook wel benieuwd: Dci 125BlackSpider schreef: @HVT, je hebt het dan over een ander soort dieselblok. Ik weet niet welk type er bij jou inligt, maar deze hebben andere tolleranties en ook hier zijn de problemen van interne vervuiling bekend als er veel korte stukken mee worden gereden. Daarnnaast ontstaan de "echte" problemen pas na de lease termijn.
2298cm3, euro 5b+, direct ingespoten commonrail, 4 cilinders met 4 kleppen per cilinder, single turbo met vaste geometrie
92kw (125pk) / 3500 toeren
310 nm / 1250-2500 toeren
Is een soepel draaiende motor, kan tot 140km/h goed meekomen.
Moet het 2 ton of 6 jaar bij mij volhouden.
In september heb ik hem 5 jaar en staat momenteel op 165k km.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18
@kuupertie: Helemaal juist, dit is ook zo'n reden.
Hierbij nog zo'n voorbeeld uit de praktijk
http://www.driving-dutchman.nl/verdiepi ... en-mazda6/
Het zou garages sieren om beter te achterhalen hoe de auto wordt gebruikt.
Voor een moderne diesel bijvoorbeeld zijn korte ritten (< 40 KM) niet heel bevordelijk, even als het nieuwe rijden.
Hier nog een mooie tekst van EUROL:
Motorolie bevat van zichzelf belangrijke additieven, onder andere om vuil effectief af te voeren. Bij oudere motoren kan door verschillende oorzaken vervuiling ontstaan, maar ook nieuwere krachtbronnen blijken er gevoelig voor. Daarbij komt dat veel automobilisten korte ritten maken, waardoor de dopes in de olie onvoldoende de kans krijgen om effectief te werken, wat tot lakafzettingen in hoog belaste delen (zuigerveren, turbolagers) leidt. Vuildeeltjes blijven juist kleven aan koudere delen, zoals olieleidingen. Het wachten is dan op schade aan een turbocompressor, black sludge en olieverbruik; dit laatste door lakafzetting op de olieschraapveren. EGR en roetfilter zullen dan eerder vervuild raken
En nog meer uit de praktijk:
http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... r-er-hoop/
Hierbij nog zo'n voorbeeld uit de praktijk
http://www.driving-dutchman.nl/verdiepi ... en-mazda6/
Het zou garages sieren om beter te achterhalen hoe de auto wordt gebruikt.
Voor een moderne diesel bijvoorbeeld zijn korte ritten (< 40 KM) niet heel bevordelijk, even als het nieuwe rijden.
Hier nog een mooie tekst van EUROL:
Motorolie bevat van zichzelf belangrijke additieven, onder andere om vuil effectief af te voeren. Bij oudere motoren kan door verschillende oorzaken vervuiling ontstaan, maar ook nieuwere krachtbronnen blijken er gevoelig voor. Daarbij komt dat veel automobilisten korte ritten maken, waardoor de dopes in de olie onvoldoende de kans krijgen om effectief te werken, wat tot lakafzettingen in hoog belaste delen (zuigerveren, turbolagers) leidt. Vuildeeltjes blijven juist kleven aan koudere delen, zoals olieleidingen. Het wachten is dan op schade aan een turbocompressor, black sludge en olieverbruik; dit laatste door lakafzetting op de olieschraapveren. EGR en roetfilter zullen dan eerder vervuild raken
En nog meer uit de praktijk:
http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... r-er-hoop/
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ght=bonken
Pagina 1 en 2 ... de rest gaat over een verstuiverprobleem...of jullie moeten willen lezen hoe ik mij enorm opwond over mensen die achteraf altijd een oplossing hebben
Pagina 1 en 2 ... de rest gaat over een verstuiverprobleem...of jullie moeten willen lezen hoe ik mij enorm opwond over mensen die achteraf altijd een oplossing hebben

Laatst gewijzigd door kuupertie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Ik hou meestal rond de 20000 aan. Soms iets meer, soms iets minder. Het ligt er op dat moment aan of ik op korte termijn een lange trip voor de boeg heb. Mijn ervaring is dat boven de 20000 a 25000 km de motor minder lekker gaat lopen. Het kan verbeelding zijn maar het lijkt wat rauwer te gaan. Wisselen doe ik op mijn werk, alle mogelijkheden heb ik daar incl olie afvoer
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27004
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik doe ook gemiddeld om de 15.000 km een beurt.
Auto maakt dagelijks redelijke snelwegritten, maar ook wat kortere stukken of moet nog wel eens aan het werk met een trailer of aanhanger achter zich.
Auto maakt dagelijks redelijke snelwegritten, maar ook wat kortere stukken of moet nog wel eens aan het werk met een trailer of aanhanger achter zich.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D