Pagina 1 van 1

service beurt

Geplaatst: 17.07.2016 - 22:08
door JosW
Als opvolger van de V70 II diesel ben ik nu in het bezit van de laatste versie (2009).
De II had een onderhoudsinterval van 15.000 km. Mijn nieuwe een interval van 30.000 kilometer. Een keer zoveel dus.
Mijn garage kan eigenlijk dit verschil niet goed uitleggen. Iemand van jullie?

Re: service beurt

Geplaatst: 17.07.2016 - 22:25
door lint
Nee, ik weet het ook niet, misschien iet te maken met nieuwere techniek en betere motorolie.

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 08:54
door MN-NL
Andere olietechniek, met longlife motorolie. Overigens is de common sense om tussentijds een oliewissel te doen. Komt de levensduur van de motor ernstig ten goede. Dit in relatie tot het roetfilter.

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 13:19
door JosW
MN-NL schreef: Andere olietechniek, met longlife motorolie. Overigens is de common sense om tussentijds een oliewissel te doen. Komt de levensduur van de motor ernstig ten goede. Dit in relatie tot het roetfilter.
Wat bedoel je met "tussentijds een oliewissel doen?" Om de 15.000 kilometer ongeveer?

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 13:34
door MartijnAbel
JosW schreef:
MN-NL schreef: Andere olietechniek, met longlife motorolie. Overigens is de common sense om tussentijds een oliewissel te doen. Komt de levensduur van de motor ernstig ten goede. Dit in relatie tot het roetfilter.
Wat bedoel je met "tussentijds een oliewissel doen?" Om de 15.000 kilometer ongeveer?
Zeker om de 15.000. Ik zelf doe het altijd rond de 10.000 a 12.000 km

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 14:04
door MN-NL
Ik wissel idd om de ca. 15000 km olie en filter. Ander onderhoud doe ik ook grotendeels zelf dus ik kijk meer naar de toestand van de onderdelen dan naar de termijn. Slijtagedelen vervang ik dus indien nodig (remmen bijv.). Als je om de 30.000 in de garage komt worden noodzakelijkerwijs die dingen vervangen die geen 30.000 km meer meegaan. Maar daar kan je dus vaak nog een heel eind mee voorruit :-)

Jij doet toch ook veel zelf?

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 18:31
door Marcnij
MN-NL schreef: Als je om de 30.000 in de garage komt worden noodzakelijkerwijs die dingen vervangen die geen 30.000 km meer meegaan.
Dat hoeft niet altijd zo te gaan.
Ik heb zojuist een beurt bij de dealer laten doen, en kreeg het advies mee de banden in de gaten te houden, aangezien die nog maar zo'n 10.000 km te gaan hebben.

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 20:03
door BlackSpider
Voor banden oke,voor andere slijtage delen geldt bij volvo de norm dat ze de volgende beurt zouden moeten kunnen halen onder normale omstandigheden.

Wat betreft die interval, afhankelijk van rijstijl en gebruik is verkorten naar 15.000 of 20.000 sterk aan te bevelen. De vervuilingsproblemen zijn inmiddels wel bekend op het forum en dealers. Nogmaals, pas de interval aan naar gebruik.

Veel korte stukken (circa <40 KM) per dag en het nieuwe rijden: 15.000 KM

Elke dag snelweg, langere stukken en af toe lekker in de toeren, dan zou 30.000 met goede olie haalbaar moeten zijn

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 20:40
door hvt
Mijn Renault master H2L2 moet 40000 km met zijn olie doen.
En ik denk dat die door zijn grootte en gewicht wel wat zwaarder belast wordt dan de meeste personenauto's. (5.5 lang, 2.5m hoog, 2m breed en 3500+ O-) kg)
Rij er ook nog veel binnenweggetjes mee, dus veel optrekken en remmen.
Door die grootte intervaltijd sta ik wel vaker bij de garage doordat de slijtdelen niet uitkomen met de onderhoudsbeurt.
En vroegtijdig vervangen mag niet van de leasemaatschappij.

Dus ik denk dat 30000 km voor de moderne personenauto geen probleem mag zijn.

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 21:29
door BlackSpider
@HVT, je hebt het dan over een ander soort dieselblok. Ik weet niet welk type er bij jou inligt, maar deze hebben andere tolleranties en ook hier zijn de problemen van interne vervuiling bekend als er veel korte stukken mee worden gereden. Daarnnaast ontstaan de "echte" problemen pas na de lease termijn.

Overigens kan het wel, denk maar aan BMW. Zij passen een sensor toe die samen met de computer een aantal waardes meet en aan de hand hiervan het interval bepaald.
Kan 20000 zijn, aar ook 40000. Afhankelijk van rijstijl en omstandigheden.

Hierbij nog even een linkje uit een vakblad, daarna in het artikel op de link klikken.

http://www.automotive-werkplaats.nl/com ... ntervallen

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 21:39
door Msuidgeest
Een motor slijt niet van het rijden maar van koude starts. Niet voor niets gaan vrachtwagens en bussen zomaar een miljoen kilometer mee zonder noemenswaardige storingen.

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 21:45
door BlackSpider
Deels waar, maar bij diesels speelt er nog een kwestie. Namelijk het smeren bij lage toeren.

Een olie heeft minder moeite met het goed smeren van een blok dat bijvoorbeeld een uur lang 2500 toeren draait, dan een blok dat 1200 toeren draait. Vandaar dat bij veel file rijden de interval korter zou moeten worden. Met de huidihe additieven is dit deels op te vangen, maar vergt vaak een duurdere (Long Life) olie. In de lease BMW van mijn vrouw is dit ook het geval. Dagelijks in de file van Den Haag naar A'dam, Elke circa 25000 KM staat de auto bij de dealer, daar waar BWM zegt dat een interval van 40.000 km haalbaar kan zijn.

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 21:55
door kuupertie
Mijn ervaring heeft mijn doen besluiten het interval bij 20dkm neer te leggen ipv 30dkm.
Door het afbreken van roetfilter regeneraties vervuild je olie enorm. Als je daar te lang mee door rijdt, kan je olie minder smering opleveren waardoor klepstoters of tuimelaar slijten als een malle. Deze vervangen kost minimaal 1500. Als je kop er bij kapot gaat, reken er maar 3000 bij. Je oliepijl kan ook gaan stijgen. De D5244T4 (?) 185pk versie staat hierom bekend. Het begon met de MY2006 uit 2005.

Ik spreek uit ervaring. Misschien klopt mijn theorie niet helemaal, maar de praktijk heeft het geleerd.

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 22:07
door hvt
BlackSpider schreef: @HVT, je hebt het dan over een ander soort dieselblok. Ik weet niet welk type er bij jou inligt, maar deze hebben andere tolleranties en ook hier zijn de problemen van interne vervuiling bekend als er veel korte stukken mee worden gereden. Daarnnaast ontstaan de "echte" problemen pas na de lease termijn.
Even opgezocht, was ook wel benieuwd: Dci 125

2298cm3, euro 5b+, direct ingespoten commonrail, 4 cilinders met 4 kleppen per cilinder, single turbo met vaste geometrie
92kw (125pk) / 3500 toeren
310 nm / 1250-2500 toeren

Is een soepel draaiende motor, kan tot 140km/h goed meekomen.
Moet het 2 ton of 6 jaar bij mij volhouden.
In september heb ik hem 5 jaar en staat momenteel op 165k km.

Re: service beurt

Geplaatst: 18.07.2016 - 22:27
door BlackSpider
@kuupertie: Helemaal juist, dit is ook zo'n reden.
Hierbij nog zo'n voorbeeld uit de praktijk

http://www.driving-dutchman.nl/verdiepi ... en-mazda6/

Het zou garages sieren om beter te achterhalen hoe de auto wordt gebruikt.
Voor een moderne diesel bijvoorbeeld zijn korte ritten (< 40 KM) niet heel bevordelijk, even als het nieuwe rijden.

Hier nog een mooie tekst van EUROL:

Motorolie bevat van zichzelf belangrijke additieven, onder andere om vuil effectief af te voeren. Bij oudere motoren kan door verschillende oorzaken vervuiling ontstaan, maar ook nieuwere krachtbronnen blijken er gevoelig voor. Daarbij komt dat veel automobilisten korte ritten maken, waardoor de dopes in de olie onvoldoende de kans krijgen om effectief te werken, wat tot lakafzettingen in hoog belaste delen (zuigerveren, turbolagers) leidt. Vuildeeltjes blijven juist kleven aan koudere delen, zoals olieleidingen. Het wachten is dan op schade aan een turbocompressor, black sludge en olieverbruik; dit laatste door lakafzetting op de olieschraapveren. EGR en roetfilter zullen dan eerder vervuild raken

En nog meer uit de praktijk:

http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... r-er-hoop/

Re: service beurt

Geplaatst: 19.07.2016 - 06:42
door kuupertie
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ght=bonken

Pagina 1 en 2 ... de rest gaat over een verstuiverprobleem...of jullie moeten willen lezen hoe ik mij enorm opwond over mensen die achteraf altijd een oplossing hebben :-)

Re: service beurt

Geplaatst: 19.07.2016 - 07:37
door sbv
Ik hou meestal rond de 20000 aan. Soms iets meer, soms iets minder. Het ligt er op dat moment aan of ik op korte termijn een lange trip voor de boeg heb. Mijn ervaring is dat boven de 20000 a 25000 km de motor minder lekker gaat lopen. Het kan verbeelding zijn maar het lijkt wat rauwer te gaan. Wisselen doe ik op mijn werk, alle mogelijkheden heb ik daar incl olie afvoer

Re: service beurt

Geplaatst: 19.07.2016 - 08:49
door Fredhead
Ik doe ook gemiddeld om de 15.000 km een beurt.
Auto maakt dagelijks redelijke snelwegritten, maar ook wat kortere stukken of moet nog wel eens aan het werk met een trailer of aanhanger achter zich.