Airco probleem V70 (2001)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
blaastoeter
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 23.01.2007 - 12:35
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Onze Volvo V70 heeft een probleem met de airco.
Al langere tijd blaast de airco na verloop van tijd warmere lucht.
Dit probleem is nu ook door een aantal bedrijven onderzocht en opgelost (volgens eigen zeggen)
Echter na 2 x een controle te hebben gedaan en dito laten vullen van de airco nog geen oplossing.
Volgens een systeem uitlezing is duidelijk dat er geen storing bekend is en ook is de verdamper niet kapot. (visuele inspectie)
Nu las ik dat het mogelijk speling zou kunnen zijn van de magneetkoppeling.
Wellicht dat dit forum oplossingen brengt en wellicht hulp om dit probleem dan ook op te lossen.
Alvast dank voor het mee denken in deze.
Volvo T5 geartronic 2001 comfortline, sportline etc. nebula 18";
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

De magneet koppeling kan .
Wat je ook even kan kijken is of je leidingen bevriezen.
had ik ooit ook bij mijn S80.

Op het moment dat hij warme lucht blaast even kijken onder de motorkap. Zijn de leidingen die vanaf de airco de auto ingaan wit van het ijs is het systeem bevroren.
Dan is je temperatuursensor die inkomende lucht meet defect of heeft een afwijkende waarde waardoor het systeem op maximaal blijft draaien.
Dit is een simpele sensor die VIDA niet ziet.

Hij zit schuin boven je gaspedaal en kost iets van 22 euro.
Ik had er een topic van, maar kennelijk heeft dat een crash van enige tijd geleden niet overleeft.
Laatst gewijzigd door Plein69 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29539
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Storingen bij een aircosysteem zijn altijd lastig op te sporen, vooral als niet alle sensoren zijn uit te lezen. Logisch nadenken brengt vaak de oplossing.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Luchtspleet op de magneetkoppeling opmeten. Kost niks!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Jan-v-S
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 11.07.2016 - 12:15

Klinkt inderdaad als de luchtspleet; ik heb het zelf ook bij mijn net aangeschafte. Wat zou er aan gebeurd zijn volgens die bedrijven waar je het al hebt laten doen?
blaastoeter
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 23.01.2007 - 12:35
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Nou vandaag een ritje naar het strand gemaakt en zoals het eerste antwoord aangaf gestopt nadat de airco warme lucht begon te blazen.
Kap open en kijken bijna helaas geen ijsvorming te zien op de slangen dus sluit dit probleem van de sensor dus even uit.
De luchtspleet blijft dan ook idd als enige voor nu even over.
Op de vraag wat hebben de bedrijven gedaan het volgende:
- visuele controle verdamper
- controle op lekkages van het systeem
- vacumeren van het systeem en bijvullen.

Ga nu dan ook de luchtspleet laten controleren op overmatige speling.
Volvo T5 geartronic 2001 comfortline, sportline etc. nebula 18";
blaastoeter
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 23.01.2007 - 12:35
Locatie: Maarssen
Contacteer:

in navolging op bovenstaande bericht.
Adres om deze speling te laten controleren en oplossen omgeving Utrecht.
Volvo T5 geartronic 2001 comfortline, sportline etc. nebula 18";
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Stuur Ramon&Ramon even een bericht, zijn zoon heeft een garagebedrijf in de Meern. Klaar terwijl u wacht en geen dealerprijzen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Jan-v-S
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 11.07.2016 - 12:15

Blaastoeter, dat zijn wel echt de allersimpelste dingen. Visuele controle van de magneetkoppeling zou moeten uitwijzen of je dit probleem hebt. Als je weet waar de koppeling zit kun je het ook zelf zien met draaiende motor en de kap open.
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik heb het van de week ook gedaan bij Volvoservice.eu :)
Niet omdat hij niet meer werkte. Maar omdat het een kabaal was als hij aansloeg. (deed hij al 3 jaar) Er zat een gat tussen van 1 mm! Terwijl maximaal 0.7mm wordt aangehouden. Dat hij nog werkte was knap...

Nu blijft hij langer aanstaan en wordt het veel koeler in de auto. De ventilator gaat zelfs aan als ik de auto net start. Je voelt de warmte van de condensor gewoon wegblazen. Had ik dit maar eerder gedaan.... :P
Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”