Voorstellen T5 van Kogelman

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Kogelman
2nd Gear member

Ik ben sinds kort op dit forum en nu wordt het tijd mij fatsoenlijk voor te stellen: De naam is Kogelman, 40+ jaar en wonend aan een mooi dorpje in Salland nabij de IJssel. Behoorlijk Volvofiel, maar dan vooral de achterwielaangedreven modellen : Na zo'n 12 jaar geleden begonnen te zijn met robijnrode Amzon uit 1967 op lpg als daily driver, werd met 2 kinderen de ruimte te krap en ben ik overgestapt om een zilvergrijs metallic 245 (1993) met shadowline en met een B230F blok. Hier heb ik 5 jaar met veel plezier in gereden, maar zocht toen iets meer passieve veiligheid en iets meer pit. Dus overgestapt op een Blackberry Pearl Limited Edition 945 uit 1998, met LPT (MBC ingebouwd dus toen 165 pk) op G3. Prachtige clubauto, de fijnste die ik ooit gehad heb en waar ik nog graag vele jaren mee had willen rijden. Met deze 940 waren mijn zoontje en ik afgelopen week op pad om een roadtrip aan het maken naar het Volvo museum in Gotenburg (Zweden). Kamperen doen we dan in de daktent op het dak van de Volvo.
Helaas kwam aan die trip een abrupt einde toen we afgelopen dinsdag in het centrum van Kopenhagen door een Mercedes taxi werden aangereden. Einde oefening, ik ben er nog zuur van. De 940 wordt gerepatrieerd en we gaan dan kijken of hij nog opnieuw opgebouwd kan worden. Via de ANWB een gloednieuwe V70 T4 meegekregen (3 weken geleden pas gekentekend), daar de daktent op bevestigd en eergisteren van Kopenhagen in een ruk naar huis geknald. Reed heerlijk en relatief zuinig (Bijna 800 km actieradius op een volle tank benzine). Deze T4 staat nu tijdelijk op de oprit naast de T5, maandag moeten we de V70 weer inleveren.
Sinds kort dus een T5 (2004) saphire black met licht leder interieur en inmiddels 339.000 km op de teller gekocht bij EHC Volvo Selectie in Hoogeveen.
Voor hogere km-standen ben ik niet zo bang bij een aantoonbaar goed onderhouden Volvo (mijn 940 heeft 356.000 gereden en rijdt nog als nieuw), mits ik de voorgeschiedenis van de auto ken. Ik heb mij eerst ingelezen op dit forum en heb de complete voorgeschiedenis van deze T5 weten te traceren incl. de 2 vorige eigenaren en de onderhoudsuitdraai van Volvo Broekhuis waar deze auto de laatste 10 jaar in onderhoud is geweest. Broekhuis kende deze auto goed en kon mij er veel over melden. Via Broekhuis heb ik de vorige eigenaar gesproken, deze beaamde dat hij zelf totaal niet technisch was en dat de T5 (auto was van zijn vrouw) voor elk wissewasje meteen naar de dealer ging. De auto moest immers betrouwbaar zijn en dat is ook gebleken. De auto heeft zijn vrouw nooit laten staan in die 10 jaar. Deze eigenaar had een woondesign winkel en moest voor zaken vaak in Duitsland en Milaan zijn, prima tripjes om met de T5 te maken over de Autobahn. Dat verklaard deels de hogere kilometerstand.
Totdat de koppeling er onlangs uit lag, toen hebben ze deze T5 ingeruild op een andere Volvo. EHC heeft een nieuwe koppeling incl druklager geplaatst en de auto te koop aangeboden. Wij zijn dus de derde eigenaar. Ik heb een aankoopkeuring door Volvo Nieuwenhuijse in Meppel laten verrichten, daar kwamen wat punten uit naar voren. Met dit lijstje ben ik terug gegaan naar EHC. Zij hebben deze punten keurig verholpen tegen een geringe meerprijs van 250,- (oa nieuwe o-ring turbo retourleiding ivm lekkage, koppelingspedaal bleef kwam soms niet helemaal ophoog: nieuw druklager (tot 2 keer toe omdat het eerste druklager lek bleek te zijn) nieuwe koppelingscilinder en leiding, alvast nieuwe distr,. incl. spanrollen en waterpomp, nieuwe multiriemen, verse olie, verse remvloeistof, bagagenet e.d.). Wij zijn in elk geval tevreden over de afhandeling en service van Chris en Erik van EHC.
Van de buiten- en binnenkant was hij niet moeders mooiste, maar de techniek zag er bullitproof uit. Het uiterlijk kunnen we stapje voor stapje aanpakken.
Mijn vrouw gaat er straks mee naar het werk (ik had haar alleen verteld dat het een zwarte V50 was met plek met trekhaak en plek voor 3 personen op de achterbank, dit i.t.t. tot haar vorige auto een Audi a2 waar maar 2 personen op de achterbank passen) dit waren nl. haar eisen, waarmee ik op zoek ben gegaan. Ik had haar niet gezegd dat het een 2.5 220 pk 5 cilinder betreft en geen 1.8 liter. Zo hebben papa en de zonen ook nog wat leuke ritjes voor de boeg. en ik hoop dat we er nog veel veilige kilometers mee zullen maken. Ik zal proberen wat foto's te plaatsen.
groet,
Kogelman
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kogelman op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Rha007
5th Gear member

Welkom, mooie Volvo geschiedenis heb je.
Veel plezier met de nieuwe Volvo.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
eiveertig
Starter

Heel netjes! Die 245 is echt een plaatje. :love:
Mijn gebruikersnaam is het gevolg van Appel's auto correct..
volvo- scania
Starter

Mooie wagen!! Veel plezier ermee
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”