display olietemperatuur??

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Kwint T8
2nd Gear member

Heeft iemand een idee of het mogelijk is om de olietemperatuur te raadplegen?
Ik vind het nergens terug en op de bestuurdersdisplay zie ik het ook niet. Zowat elke wagen heeft dit maar bij de xc90 zie ik het niet of kijk ik erover. Ik vind dit toch belangrijk aangezien je de benzinemoter niet continue gebruikt en dus de motor niet na X km's is warm gereden.
Driving a Volvo xc90 MY17 T8 R-design onyx black
Willy.VdW
4th Gear member

Bedoelt u misschien de motortemperatuur?
Die wordt op het bestuurdersdisplay van het 8" instrument weergegeven.
Bij wagens met het 12" display is dat niet het geval.
Voor zover ik weet is die temperatuur nergens anders te raadplegen, er komen enkel alarmen als ze te hoog is.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Kwint T8
2nd Gear member

Willy.VdW schreef: Bedoelt u misschien de motortemperatuur?
Voor zover ik weet is die temperatuur nergens anders te raadplegen, er komen enkel alarmen als ze te hoog is.
Ja, motortemperatuur of olietemp is volgens mij gelijk. Het zou handig zijn moest dit wel zichtbaar zijn. Je bent bijv. aan het rijden met je t8 in pure modus. Je wilt eens op zijn staart trappen en zet hem in power modus. Als je dan niet zeker bent van de temp. kan je de motor beschadigen. De olie is niet vloeibaar genoeg waardoor de smering niet optimaal is maar je jaagt de wagen hoog in toeren. Met mijn vorige wagens hield ik daar wel rekening mee. Niet dat ik continue wil jagen ;)
OGA244
8th Gear member

Bijna iedere wagen heeft n olietemperatuurmeter? Echtniet… koelvloeistoftemp, hooguit…
Willy.VdW
4th Gear member

Kwint T8 schreef:
Willy.VdW schreef: Bedoelt u misschien de motortemperatuur?
Ja, motortemperatuur of olietemp is volgens mij gelijk. Het zou handig zijn moest dit wel zichtbaar zijn. Je bent bijv. aan het rijden met je t8 in pure modus. Je wilt eens op zijn staart trappen en zet hem in power modus. Als je dan niet zeker bent van de temp. kan je de motor beschadigen. De olie is niet vloeibaar genoeg waardoor de smering niet optimaal is maar je jaagt de wagen hoog in toeren. Met mijn vorige wagens hield ik daar wel rekening mee. Niet dat ik continue wil jagen ;)
Met motortemperatuur wordt meestal de temperatuur van het koelwater bedoeld.
Met olietemperatuur wordt meestal de temperatuur van de olie in het carter bedoeld en dat kan, al
naargelang de omstandigheden, nogal verschillen van de temperatuur van het koelwater.
Ik vroeg ernaar om zeker te weten wat u bedoelde, indien u werkelijk de olietemperatuur zou bedoeld
hebben dat had ik niet hetzelfde antwoord gegeven :-)
Ik zou ook graag de motortemperatuur kunnen zien, maar de enige manier blijkt dus het 8" display te zijn.
Het is weliswaar niet uitgesloten dat het nog mogelijk zou worden, de parameter is uiteindelijk gekend, alleen niet zichtbaar gemaakt.
Waarom Volvo ervoor gekozen heeft om de temperatuur bij het ene display wel en bij het andere
niet weer te geven is een raadsel, mogelijk weten ze het zelf niet of hadden ze nog een leegte op te vullen <_<
Eigenlijk vind ik dat er ergens plaats zou moeten zijn om een aantal door de bestuurder gekozen parameters
zichtbaar te maken, zoals bijvoorbeeld parameters die door OBDII gemeten worden. Ze zijn er, dus...
lint
Geartronic member

OGA244 schreef: Bijna iedere wagen heeft n olietemperatuurmeter? Echtniet… koelvloeistoftemp, hooguit…
Was het maar zo, olietemperatuur is een hele goede indicatie voor het opgewarmd zijn van de motor.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Kwint T8
2nd Gear member

OGA244 schreef: Bijna iedere wagen heeft n olietemperatuurmeter? Echtniet… koelvloeistoftemp, hooguit…
Mijn vrouw haar beetle heeft dit zelfs. En via de boordcomputer kan je dit meestal ook terugvinden.
Koelvloeistof is geen goede indicatie.
Ik wil er niet op blijven doorgaan maar het is jammer dat dit niet te raadplegen valt.
Een nuttige update zou dit wel zijn :)
OGA244
8th Gear member

je mag zo je dromen hebben maar een olietemperatuurmeter is al heel veel jaren geen gemeengoed meer, een V70/135 vanaf 2007 had niet eens een koelvloeistoeftemperatuurmeter.
Conradi
3rd Gear member

Ik denk ook dat metertjes zo langzamerhand iets van vroeger geworden is. Er wordt natuurlijk nog wel gemeten, maar alleen nog gewaarschuwd als het van belang is. Zelfs de toerenteller mis ik eigenlijk niet, alleen handig als de caravan er achter hangt.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Willy.VdW
4th Gear member

Het punt met de motortemperatuur vind ik dat een alarm waarschuwt waneer er al een probleem is
terwijl je met een meting kan zien dat er een zit aan te komen. Nu kan een alarm weliswaar ruim op
tijd gegeven worden, maar ik weet van de XC90 niet welke de temperatuur hoort te zijn en bij welke
temperatuur een alarm gegeven wordt. We gaan er neem ik aan niet van uit dat er bij de moderne
wagen geen problemen meer kunnen ontstaan met de motortemperatuur, ik denk bijvoorbeeld aan
het bergop rijden met een carvan bij zomerse temperaturen.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
OGA244
8th Gear member

is hij te warm presteert hij niet meer voluit
Kwint T8
2nd Gear member

Een feit blijft dat een koude motor bij hogere toerentallen meer onderhevig is aan slijtage door een mindere smering doordat de olie niet op temperatuur is.
Met een hybride lijkt me het zeer moeilijk om een juist idee te krijgen over wanneer de motor warm is gedraaid.
Ga je te hoog in toeren dus boven de 3500 tpm, kan dit slijtage geven. Niet dat de moter na x aantal km's het begeeft maar toch.
De watertemperatuur warmt ook sneller op dan de olietemperatuur dus daar kan je ook niet mee vergelijken.
Doordat Volvo zo safetyminded is, leek me het ook evident om een tool te voorzien in het menu om dit te raadplegen ;)
Oh ja, verder rijdt de auto wel waanzinnig lekker :) ! Nog geen errors gehad toe nu toe;)
Kwint T8
2nd Gear member

Willy.VdW schreef: Het punt met de motortemperatuur vind ik dat een alarm waarschuwt waneer er al een probleem is
terwijl je met een meting kan zien dat er een zit aan te komen. Nu kan een alarm weliswaar ruim op
tijd gegeven worden, maar ik weet van de XC90 niet welke de temperatuur hoort te zijn en bij welke
temperatuur een alarm gegeven wordt. We gaan er neem ik aan niet van uit dat er bij de moderne
wagen geen problemen meer kunnen ontstaan met de motortemperatuur, ik denk bijvoorbeeld aan
het bergop rijden met een carvan bij zomerse temperaturen.
Ik geloof dat dit rond 90 graden hoort te zijn ;)
Willy.VdW
4th Gear member

Kwint T8 schreef:Ik geloof dat dit rond 90 graden hoort te zijn ;)
Tja, wie zal het met zekerheid zeggen?
Bovendien heb je daar weinig aan omdat je de temperatuur niet kan aflezen.
90° is trouwens weinig, de thermostaat in mijn XC70 is volledig open bij 103°C.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Gewoon slecht dat Volvo heeft gekozen om die meter weg te laten.
Is het te lelijk om weer te geven? Is het niet nodig? Is het te duur?

De sensor zit er wel, maak dan even één extra regeltje in dat schermpje waar je het kan aflezen. Desnoods met een druk op de knop ergens.
Hoeveel moeite kan het zijn.
Zit er nog wel een toerenteller op? Kan je ook wel zonder.
Brandstofmeter ook wel, er gaat vanzelf een lampje branden als het niveau laag is. Maar ja, je wil toch graag ten alle tijde weten wat het niveau is of niet?
Waarom dan voor de temperatuur geen meter?

Btw, koelwater van mijn S60 zit op 95 graden en komt nooit boven de 100. Geen idee wanneer die lamp gaat branden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
hans98
4th Gear member

Kwint heeft wel een punt. je rijdt thuis weg op pure, rijdt zonder de brandstofmotor naar de snelweg en daar geef je lekker gas om in te voegen. "vroeger" had je de motor dan al warm gereden, met een hybride is de motor ijskoud. In de zomer misschien niet zo'n probleem maar als de temperaturen rond het vriespunt zijn lijkt me dat niet erg lekker voor de motor.

En om over de metertjes terug te komen: Ik heb nu in de VS als huurauto een nieuwe Infinity XQ80 (zó groot dat een XC90 er een schattige midsize-SUV bij is) en daar zitten zowaar een koelvloeistof én een olietemperatuurmeter op het display!
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

hans98 schreef:Ik heb nu in de VS als huurauto een nieuwe Infinity XQ80 (zó groot dat een XC90 er een schattige midsize-SUV bij is) en daar zitten zowaar een koelvloeistof én een olietemperatuurmeter op het display!
Zou standaard moeten worden vind ik.
De Benz van de baas heeft koelwater, motorolie, en versnellingsbakolie temperatuurmeters. Kost tegenwoordig alleen een beetje extra moeite in de software, verder niets.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Thieuke
2nd Gear member

Ik kan me voorstellen dat Volvo toch voor dit probleem ook een oplossing heeft bedacht. Die engineers weten toch ook hoe het zit? Wordt de olie tijdens rijden op stroom niet gewoon voorverwarmd of iets dergelijks?

Overigens heeft de mazda cx-5 van dit jaar van mijn vrouw ook geen temperatuurmeter meer in het digitale display. Alleen een lampje als de motor nog koud is. Tevens een waarschuwingslampje als de motor te heet wordt.

Kan me niet voorstellen bij Mazda maar ook niet bij Volvo dat dat lampje pas aan gaat als het te laag is. Staat er ergens in de manual niet bij hoeveel graden die aan gaat?

Bij mijn vorige auto (9-5) zat een koelvloeistof temperatuurmeter in het dashboard die langzaam naar het midden kroop. Vanaf 80 graden tot 115 graden stond de meter exact in het midden. Da wordt je daar niet zenuwachtig van. Boven 115 graden steen het metertje. Misschien begint bij Volvo dan het lampje al branden, en '' zie je het dus toch aankomen''.....
Volvo V70 D4 Polestar getuned (St. 1) (2015)
Saab 900 T16 Aero (1987)
Javar52
1st Gear member

Heb je wel eens overwogen om een wireless OBD2 stekker aan te schaffen en die in te pluggen onder het dashboard? Zet je op je smartphone een app zoals Torque en krijg je alle informatie waar je maar van kunt dromen en ook nog configureerbaar .....
Volvo V60 D6 PIH
Volvo XC90 T8 Inscription
E.Werker
2nd Gear member

Er even vanuit gaand dat er voor alle vloeistoffen een temperatuurmeter beschikbaar is via OBD.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”