XC90 trilt bij afremmen

Plaats reactie
tvdhorst
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.04.2016 - 22:23

beste allen,
ben nieuw op het forum en lees allerlei interessante dingen over onze xc90s.
ik heb een d5, 2008, 176dkm. zwart-zwart, zoals het hoort :-). zit met hetzelfde probleem als al eens in 2012 door MarcIO beschreven: XC90 trilt (af en toe cq regelmatig) bij afremmen.
Reeds remschijven voor (Brembo), draagarmen voor vervangen en uitgelijnd. Rij met de originele Michelins (niet meer 100% rond leek het op de brug). Is nu zeker beter, maar blijft zomaar soms terugkomen. Als ik dan rempedaal harder indruk lijkt het trillen te minderen.
Vind over het algemeen dat de xc90 motorisch heerlijk rijdt, snelweg lekker stabiel. Maar sturen en remmen moet je zo min mogelijk. Bij sturen, bijv afslag snelweg, merk ik ook dat stuur wat zenuwachtig is en schokjes vertoont. Bij rechtdoor rijden merk ik dit nooit.

-wat trilt en waarom? (naaf krom? mis ik ergens rubbers die vervangen moeten)
-waar te beginnen? (stuurnaaf een mogelijk probleem)?

Als jullie tips hebben, graag! Vind de xc90 een topwagen, maar ook wat heftig in onderhoudskosten om zomaar dingen te gaan vervangen.

vr gr ted vd horst
Laatst gewijzigd door tvdhorst op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

Aandrijfas al vervangen en je draagarmen zijn nog ok?
Laatst gewijzigd door blastaway op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
tvdhorst
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.04.2016 - 22:23

draagarmen beiden vervangen. aandrijving niet. kan de aandrijving bij remmen trilling geven? bij accelereren namelijk geen problemen.

of is slijpen vd remschijven op de naaf bijvoorbeeld een oplossing?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Staan de wielen recht? Want als ik lees dat het zenuwachtig sturen is in een bocht dan is de uitlijning misschien een verdachte.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
tvdhorst
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.04.2016 - 22:23

uitgelijnd is ie, rapport in mijn bezit.

wat theoretisch zou kunnen is een kromme naaf ofzo, maar zou het uitlijnen dan lukken?

is er een volvo fanaat actief in de buurt van Venlo/Noord-Limburg om eens te speuren?
Laatst gewijzigd door tvdhorst op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Volvo4life
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 23.12.2015 - 07:41

Beste tvdhorst,

ik heb dit zelf ook gehad, maar na onderzoek kwam ik er toch achter dat de remschijven een klein beetje krom waren. Dit was bijna niet te zien op de draaibank. Nu heb ik het zelf weten te verhelpen met een aantal malen van hoge snelheid terug te remmen naar +/- 20 km/u en dit een aantal keer herhaald.
De auto natuurlijk pas terug zetten wanneer de remmen zijn afgekoeld anders kan het effect alleen maar verergeren.

uiteindelijk is het bij mij nu helemaal weg.
My other car was a Volvo.

Volvo V70 2.4 170pk My2001
Volvo V70 D5 163pk My2004
Volvo V70 2.5T 210pk My2005
Volvo XC90 T6 272pk My2004, 17 inch Neptune Winter + 19 inch Achilles Zomer.
Volvo XC90 D5 163pk My2004 Black Momentum + 19 inch Achilles M+S
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kan zijn dat de naag krom is. Dat kan worden veroorzaakt door bijv de wielen veel te vast zetten met een slagmoersleutel. Je kunt de schijven meten met een meetklok en magneet statief. Dan meet je zowel de schijven als de naaf. Als dit recht is weet je dat je verder moet zoeken. Brembo standaard schijven zijn overigens niet al te best itt het speciale spul.
Beste is gewoon originele schijven en blokken, dit levert nooit problemen op.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
tvdhorst
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.04.2016 - 22:23

dank voor de tips zover.
ik ga het een voor een doen:
reeds gedaan: remschijven, draagarmen en uitlijnen.
to do:
-banden en velgen controle (balanceren, voor-achter wissel)
-naafcontrole, naafafwijking is te corrigeren in de schijven bije en bedrijf niet ver uit de buurt)
-schijven achter vervangen???
-geartronic spoelen
-stuurhuis spoelen
-...

weet nog niet wat het me waard is, is gewoon irritant :-)

is het iemand wel eens opgevallen dat het uit de aandrijving (bak, cardan) kwam? het terugschakelen gaat ook met wat schokjes gepaard.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als de auto alleen trilt met remmen zou ik de schijven met een meetklok op de auto controleren. Is niet veel werk. Je hebt daar wel een paar adapters (ringen) voor nodig om de schijven te kunnen monteren zonder velg.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
tvdhorst
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.04.2016 - 22:23

probleem lijkt opgelost: vandaag schijven afgedraaid op de naaf, 25€ per schijf.

achteraf had ik dit moeten doen bij het originele paar schijven, maar garage ontraadde afdraaien, zou beter zijn om schijven te vervangen. niet bij naafafwijking dus, dan komen de problemen weer terug.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Dus als je straks nieuwe schijven nodig heb, heb je het probleem weer terug, immers het probleem zit in de naaf zeg je.

Hebben ze de slingering op de naaf gemeten dan?

Vaak helpt schijven afdraaien maar tijdelijk omdat er inwendig scheuren in kunnen zitten, je hebt het probleem vaak dan weer snel terug.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
tvdhorst
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.04.2016 - 22:23

klopt, nieuwe schijven zouden opnieuw moeten worden afgedraaid. voor dit geld wel te doen.

hoop dat het niet terugkomt, maar ik zal het zien. dan zijn de problemen en kosten hoger. kan in theorie ook dat ik met de nieuwe draagarmen eea heb opgelost, maar de schijven alweer krom waren. dat het geheel dan nu weer klopt.
Laatst gewijzigd door tvdhorst op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
tvdhorst
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.04.2016 - 22:23

helaas begint het trillen weer. stuur en pedaal. het rare is dat het trillen op het ene moment erger is dan het andere (warmte schijven?)

iemand nog tips? gewoon origineel volvo schijven en blokken monteren? (had nu brembo schijven)

of toch maar de portemonnee trekken voor de dealer?
Gebruikersavatar
Volvo4life
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 23.12.2015 - 07:41

tvdhorst schreef: helaas begint het trillen weer. stuur en pedaal. het rare is dat het trillen op het ene moment erger is dan het andere (warmte schijven?)

iemand nog tips? gewoon origineel volvo schijven en blokken monteren? (had nu brembo schijven)

of toch maar de portemonnee trekken voor de dealer?
Eventueel heb ik nog wel een set schijven liggen die je zou kunnen gebruiken, incl blokken. Schijven zijn recht en Ø336mm
My other car was a Volvo.

Volvo V70 2.4 170pk My2001
Volvo V70 D5 163pk My2004
Volvo V70 2.5T 210pk My2005
Volvo XC90 T6 272pk My2004, 17 inch Neptune Winter + 19 inch Achilles Zomer.
Volvo XC90 D5 163pk My2004 Black Momentum + 19 inch Achilles M+S
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Schijven trekken vooral krom door ongelijkmatige afkoeling na een remactie. Vooral als je na een zware actie de blokken op de schijven houdt (rem ingetrapt houden na een noodremactie, als extreem voorbeeld) koelt de schijf af, behalve bij de blokken. Ik kan me niet meer herinneren of het nou om te harde, of te zachte remblokken ging, maar ik had het met m'n S80 in het verleden ook. Daar waren eens "non Volvo" blokken op gekomen. Na afdraaien van de schijf en weer originele blokken was het weg en bleef het ook (zo goed als) weg. Vooral kunnen automaten dit kuurtje vertonen , omdat je daar - om kruipen te voorkomen - eigenlijk altijd de rem ingetrapt houdt.

Op grond van mijn ervaring zou ik inderdaad weer kiezen voor origineel spul. Lijkt me de grootste kans op de oplossing.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
tvdhorst
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.04.2016 - 22:23

origineel materiaal erop gezet: schijven en blokken
naven waren recht, wel roest. dus naven ontroest en zadelpenne vd remklauwen weer gangbaar gemaakt, zat veel corrosie op.

fingers crossed en rijden maar.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”