460 - dashbord verlichting

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Henk de Boer
1st Gear member

Allereerst zal ik me even voorstellen.
Na het rijden in een Xantia (erg fijne wagen) toch overgestapt naar "mijn" merk Volvo. Een mooi exmplaar gevonden in de vorm van een 460 nov. 1995 1.9 TD. Erg gelukkig mee. Tot op heden.

Ik zal snel een foto ervan bij mijn profiel zetten

Toch een paar vragen:

* Wat is er allmaal verlicht op het dashbord?
Eigenlijk brand bij mij alleen het klokken gedeelte. Ik vind dit wat donker. Ik zou het leuk vinden als b.v.ook het analoge klokje verlicht is etc. Kan iemand mij vertellen hoe het er werkend allemaal uit hoort te zien?

* Ik heb een 1.9 TD uit 1995. Bij het starten maakt de motor een raar ratelend geluid. Na het intrappen van de koppeling gaat dit over. Weet iemand wat dit is en hoe dit te verhelpen?

* Wat vor olie moet ik erin gooien? Ben 15W40 gewend om in de Xantia te gooien.

Alvast bedankt oor de reactie

Groet,

H&K
Knots
3rd Gear member

Ha Henk, Welkom op het Volvo forum :D

Altijd leuk een rijder die ook voor de 400 serie heeft gekozen.

Met die verlichting kan ik wel helpen. De olie weet ik niet, ik rij geen diesel. Het zou in het serviceboekje moeten staan.

Wat moet er branden op je dashboard?

* Je schakelaars om je verlichting te bedienen (linkerpaneeltje..)
* Je klokken gedeelte
* je analoge klokje
* Je schakelaars om je luchtcirculatie te bedienen

Onder je stuur zit waarschijnlijk een wieltje waar je alles mee kan dimmen of juist feller.

Andere:
* Elektrische raambediening op je deurpanelen
* Schakelpatroon bij een automaat

Lampjes vernieuwen is erg makkelijk om zelf te doen.

Ik ben zeker benieuwd naar foto's van de 460... net als vele andere hier :D
Greetz, Marcel.
My Ride: Volvo 460 2.0i sport-line automaat '95 Green Metallic
marsm104
5th Gear member
Contacteer:

Lampjes vernieuwen... dat betekent wel het dashboard loshalen. Ooit eens met een S40 gedaan. Pielen met die kleine prut. Maar het is zeker de moeite waard. Zelf heb ik de kachelbediening links donker. Best lastig, maar een kwestie van doen.
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Knots
3rd Gear member

marsm104 schreef:Lampjes vernieuwen... dat betekent wel het dashboard loshalen. Ooit eens met een S40 gedaan. Pielen met die kleine prut. Maar het is zeker de moeite waard. Zelf heb ik de kachelbediening links donker. Best lastig, maar een kwestie van doen.
Hey Mars, Heb jij de kachelbediening links?
Greetz, Marcel.
My Ride: Volvo 460 2.0i sport-line automaat '95 Green Metallic
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Kachel bediening is niet moeilijk alleen erg lastig om de knoppen los te krijgen/wrikken. daar achter zitten schoefjes en kan je het los klikken en je kan bij de lampjes.
De schakkelaars onder je licht schakelaar is ook makkelijk die kan je zo los wippen, alleen uit kijken met los maken van de fitting omdat deze al wat ouder is en droog door de warmte van het lampje en breekbaar dus.
het klokje is helemaal makkelijk di kan je er zo uit wippen en dan kan jet fittinkje los draaien (deze is alleen is anders als andere lamjes)
Klokkenhuis is wel een iets moeilijker grapje. Voor dit moet je als je geen verstelbaar stuur heb je stuur verwijderen en de kappen er om zoizo (okk als hij verstalbaar is kan je hem verwijderen wat het makkelijker maakt. dan moet je de twee kappen voor je dash losmaken en dan kaj je bij de schroefjes van je klokkenhuis. bij het los moken verzichtich naar voren halen ivm kabel en snelheidskabel (deze kan je haast niet los krijgen en kan je bij via een kapje onder je dash)

Ik hoop dat mijn beschrijving een beetje duidelijk is en wens je suc6 met het klusje
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Henk de Boer
1st Gear member

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga vandaag beginnen met het verwisselen van de dashbord almpjes. OOk moet er volgens mij een lampje achter de aircoknop branden.....

Helaas heb ik niemand nog gehoord over het ratelende geluid van de motor bij het starten. Na in trappen van de koppeling is dit weg.
Bij het uitzetten komt de motor piepend tot stilstand. Ik ben zelf bang dat dit met de rubbers te maken heeft....

Probeer via de attachmenet een presentatie toe te voegen, maar mag niet worden toegevoegd...weet iemand hoe dit wel te doen
Volvo 460 1.9 TD
Caerbannog
5th Gear member
Contacteer:

Bij het piepende geluid bij het uitzetten zit ik aan de multiriem te denken.

Het rammelen heb ik ook bij mijn 480. INderdaad bij het intrappen van de koppeling, en optrekken is het lawaai weg.
Ik ben er achter gekomen, dat als ik mijn voet tegen de stuurstang aanhoud (waar hij door het schutbord heen gaat) dat het gerammel ook over is.
Bij jou ook?
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Henk de Boer
1st Gear member

Ik zal eens even kijken of dit inderdaad het geval is.

Zeg, ik ben bezig met mijn verlichting.

- Lampje links i sgeen probleem; vervangen en werkt weer.
- Geen stekker aan het lampje van de klok. Waar kan ik die vinden of hoe hoort fit te zitten?
- Ik krijg het paneel met de verwarming en de airco er niet uit. De rest geeft geen probleem. Weet iemand hoe ik hiervan de verlichting kan repareren of hoe dit onderdeel te demonteren?

Groet,

Henk
Volvo 460 1.9 TD
Henk de Boer
1st Gear member

O ja, de airo wordt niet koud genoeg naar mijn idee. Iemand hier ervaring mee?
Volvo 460 1.9 TD
Henk de Boer
1st Gear member

O ja, de airo wordt niet koud genoeg naar mijn idee. Iemand hier ervaring mee?
Volvo 460 1.9 TD
Henk de Boer
1st Gear member

Bij het piepende geluid bij het uitzetten zit ik aan de multiriem te denken.

Het rammelen heb ik ook bij mijn 480. INderdaad bij het intrappen van de koppeling, en optrekken is het lawaai weg.
Ik ben er achter gekomen, dat als ik mijn voet tegen de stuurstang aanhoud (waar hij door het schutbord heen gaat) dat het gerammel ook over is.
Bij jou ook?
Het gerammel houdt alleen op als ik de koppeling intrap.
Adri
2nd Gear member

Het rammelende geluid herken ik. Ik heb het ook in mijn 440td. Ik heb me wel eens laten vertellen dat het druklager is en dat je er rustig een tijd mee door kan rijden. tip, zoek even op dit forum op 'druklager', misschien wordt je daar wat wijzer van.
Ik gooi er trouwens 10W40 in, halfsynthetisch. 15W zal denk ik ook wel gaan. Staat wel in het boekje.

Groet,
Adri
440 1.9TD

850 GLT 2.5 20V automaat
marsm104
5th Gear member
Contacteer:

Knots schreef:
marsm104 schreef:Lampjes vernieuwen... dat betekent wel het dashboard loshalen. Ooit eens met een S40 gedaan. Pielen met die kleine prut. Maar het is zeker de moeite waard. Zelf heb ik de kachelbediening links donker. Best lastig, maar een kwestie van doen.
Hey Mars, Heb jij de kachelbediening links?
Nee, Marsmania heeft het linker lampje in het kachelpaneeltje donker :D
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
The Real Master
3rd Gear member

Verlichting van je klokkenunit is simpel mits je langere armen als 30 cm hebt onder bij de pedalen je arm erin steken dus ondersteboven met je hoofd bij de pedalen en ff met je arm strekken en je kan ze vervangen.
Als je dit niet lukt is het verwijderen van de klokkenunit voor iemand die het voor het eerst doet wel ff pielen maar moet lukken binnen 30 minuten.
Ehm kachelverlichting zou ik dan gelijk meenemen want die unit eruit halen lijkt me niet slim omdat daar ijzeren draden achter vastzitten die je als ze loskomen van je levensdagen er niet meer goed opkrijgt.
Demonteren en monteren in een 4 serie heb ik in de loop der jaren wel geleerd :)
Ga binnenkort airco installeren op mijn eigen auto.
Das pas pielen werk :P

Groet
TRM
Caerbannog
5th Gear member
Contacteer:

Klokkenset verwijderen kan ik bij mijn 480 in precies 6 minuten (H)
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
The Real Master
3rd Gear member

Ik heb het erover om de tellerplaten ook om te wisselen en er daarna weer in te bouwen :wink:

Nee heb geen zin in een wedstrijdje :D

Groet
TRM
arjen-440
3rd Gear member

Adri schreef:Het rammelende geluid herken ik. Ik heb het ook in mijn 440td. Ik heb me wel eens laten vertellen dat het druklager is en dat je er rustig een tijd mee door kan rijden. tip, zoek even op dit forum op 'druklager', misschien wordt je daar wat wijzer van.
Ik gooi er trouwens 10W40 in, halfsynthetisch. 15W zal denk ik ook wel gaan. Staat wel in het boekje.

Groet,
Adri
druklager lijkt me niet
ik heb ook een 440...
en die had ook last van een herie makend druklager,
en pasgeleden me bak er af gehaald omdat ie in de soep was gelopen,
andere dr op gezet en ook een nieuw druklager koppeling en drukgroep.

een druklager hoor je stationair vaak minder en als je je koppeling intrapt hoor je het nog wat feller.

wat je kan proberen om te kijken of dat het is:
als ie stationair draait en je hoort je favoriete geluidje,
licht dan het koppelingspedaal eens omhoog ipv dat je het intrapt,
is het geluid dan weg... dan is het idd je drukgroep lager omdat je dat de druk er af haalt. (je kan ook je kap openen en je koppelingshendel naar links trekken als de motor draait ;) )

is het nou idd wat ik hierboven heb beschreven aan de hand,
dan kan je de druk er iets afhalen (soms werkt dit) door de stelmoer van je koppelingskabel ietsjes terug te draaien dus dat je pedaal een stukje zakt... ga niet verder als onder je rempedaal. want dan werkt je koppeling niet goed meer :D .
mathijs
1st Gear member

Knots schreef:Ha Henk, Welkom op het Volvo forum :D

Altijd leuk een rijder die ook voor de 400 serie heeft gekozen.

Met die verlichting kan ik wel helpen. De olie weet ik niet, ik rij geen diesel. Het zou in het serviceboekje moeten staan.

Wat moet er branden op je dashboard?

* Je schakelaars om je verlichting te bedienen (linkerpaneeltje..)
* Je klokken gedeelte
* je analoge klokje
* Je schakelaars om je luchtcirculatie te bedienen

Onder je stuur zit waarschijnlijk een wieltje waar je alles mee kan dimmen of juist feller.

Andere:
* Elektrische raambediening op je deurpanelen
* Schakelpatroon bij een automaat

Lampjes vernieuwen is erg makkelijk om zelf te doen.

:D
bij mij is ook alle verlichting kapot bij de lichten schakelaar, maar hoe kan ik dat paneeltje loskrijgen? en moet er bij het kontaktslot ook verlichting branden? Groetjes Mathijs
mightyspawn
5th Gear member

ja bij kontaktslot ook, en alle verlichting bij je lichten schakelaar, is idd al je verlichting omdat er maar 1 lampje inzit :lol:

via een plastic plaatje wordt het licht naar de andere knoppen verplaatst. slim he.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”