vroeger toen ik nog wat oudere auto's reed gebeurde het mij wel dat ik in de file terecht kwam en dat de temperatuur dan enorm opliep. Ramen open, kachel hard aan en meestal ging het dan wel. Waren allemaal benzine auto's, maar ik denk daar nog altijd aan terug als ik weer in de file kom. (soort mini traumaatje zeg maar ) Nu heb ik een D5 en zie ik de temperatuur wel eens een beetje dalen in de file. Ik heb dat nooit begrepen, maar nu hoorde ik laatst dat diesels dus minder snel warm lopen dan benzine auto's. Klopt dit en hoe komt dat?
Gr Alex
Viano 3.0 Cdi '06 XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Ik denk dat het te maken heeft met het verbrandingsprincipe van de diesel motor. Om de diesel te laten ontsteken is warmte nodig die bij het starten aangevoerd moet worden (door een gloeibougie of en door de zeer hoge compressiedruk) De diesel motor werkt ook met een lucht overschot. Ook is het rendement van een diesel veel hoger dan van een benzine motor.
Volgens mij is dat de reden dat een diesel motor allereerst niet zo snel warm wordt na de start en ook zie je vaak de temperatuur van de motor dalen bij stationair draaien, zeker in de winter. Er worden zelfs auto's geleverd die zorgen dat de diesel motor sneller opwarmt na de start en de temperatuur ook in de winter tijd wat hoger blijft zodat de verwarming in de auto ook nog wat doet.
Ik kijk uit naar de reacties van de "moderne" monteur
Volvo V40 D4 My2015 , Volvo V40 CC T3 My2016 VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
Ik kan geen cijfers geven, maar ik heb begrepen dat moderne diesels enorm efficient zijn. Dat wil zeggen dat ze een relatief groot deel van de verbrandingswaarde van de diesel omzetten in beweging en een relatief klein deel in warmte. Dat schijnt zelfs zo ver te gaan dat de restwarmte van sommige diesels te klein is om het interieur warm te stoken in de winter. Dat soort motoren heeft dan een extra kachel voor de verwarming (die je weer kunt gebruiken als standkachel na een donatie aan de fabrikant). Maar ik dwaal af. De conclusie die je hieruit zou kunnen trekken in het geval van filerijden, is dat de dieselmotor minder warmte hoeft af te voeren en minder kans loopt om te heet te worden.
Of het nou een benzine of diesel is, het koelsysteem moet hiervoor ontworpen zijn, als daar iets mis mee is loop je met een diesel net zoveel kans op een heet loper.
Bij normale temperaturen krijg je te maken met de keerzijde van het geringe verbuik van de dieselmotor hij produceert veel minder warmte dan vele andere motoren en bereikt daardoor opmerkelijk langzaam de gebruikelijke bedrijfstemperatuur. Als er dan ook nog warmte voor het interieur van het blok wordt onttrokken, dan wordt de opwarmtijd nog langer. Zeker bij temperaturen onder nul, heel rustig rijden en de interieurverwarming en ventilator op maximaal, kan beneden de normale bedrijfstemperatuur al een evenwicht ontstaan tussen warmteproductie in het blok en warmteafvoer naar de verwarming: de bedrijfstemperatuur van de motor komt dan bv. niet hoger dan 90 gr. Bij een zwaardere motorbelasting door bv. een hogere snelheid of een helling stijgt de motortemperatuur, om dan op een langere daling of in overwegend 'bumper aan bumper' verkeer zelfs nog lager dan 90 graden uit te komen.
Omdat de dieselmotor motor zo efficient is wordt de koelvloeistof minder snel opgewarmd dan bij vergelijkbare benzine motoren. Een dieselmotor motor bereikt zijn bedrijfstemperatuur niet door 'm stationair-draaiend warm te laten worden. Er is dus geen argument om de auto een paar minuten voor je vertrek te starten om op die manier een warm interieur te hebben als je wil wegrijden, want die wordt op die manier niet warm.
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sterker nog, bij de betreffende auto en meerdere modellen van Volvo wordt de verwarming uitgeschakeld totdat de naald van de koelvloeistoftemperatuurmeter omhoog begint te komen zodat het blok de kans krijgt om ook maar een beetje warm te worden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers '60 Fordson Dexta smalspoor Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D