correcte valse "collision alert" ingreep

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
123669
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 04.09.2015 - 17:14

Dag,

Iemand al eens een ingreep van de auto gehad door de collision alert op bochtige wegen?

Mijn vrouw kreeg de schrik van haar leven, ik zat er naast, door een ingreep van de auto. Riemen werden aangespannen en er werd even snoeihard geremd door de auto. Er waren een paar hele korte scherpe bochten en een tegenligger kwam hard aanrijden. De radar kan de bochten niet zien en de software heeft dus geconcludeerd dat er een frontale botsing zou komen en greep in. Strikt genomen klopte de ingreep,

Ik vind het wel een goed gevoel dat het werkt. Niettemin vraag ik mij af hoe het zit met aansprakelijkheid e.d. als er ongeluk was veroorzaakt hierdoor. Wat als er een auto achter ons had gereden en op ons was ingereden of ons had moeten ontwijken door de harde remingreep? Weet iemand dit?

Trouwens, erg leuk om met de xc90 op de bochtige franse d-wegen te rijden.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21361
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat betreft de schade zou je eens aan de verzekering moeten voorleggen. Er komen steeds meer zelf denkende auto's dus ik verwacht niet dat je de eerste bent met deze vraag.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Toch lees ik dit erg vaak, ook in andere topics. (Door een straat rijden en slalommen tussen om en om links en rechts geparkeerde auto's.)
Ik zou het gewoon allemaal uitzetten of er eigenlijk helemaal niet op willen hebben (kan dat?).

Dit soort ingrepen zouden in mijn geval echt het vertrouwen in de auto laten verliezen.
Valse positives kunnen net zo goed dodelijk zijn!
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
caterham
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19

Eén keer na een bocht de melding gezien, maar niets van gemerkt. Eén keer vol in de ankers bij het parkeren op de eigen oprit. Alsof ik anders door de voorgevel zou rijden? Och ja, hopelijk werkt dat ding net zo actief als ik het echt een keer nodig heb...
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik rijd nu al meer dan 4 jaar met het systeem in 2 verschillende evoluties. Ik heb diverse valse waarschuwingen gehad, maar nooit een valse ingreep. De ingreep is ook te voorkomen. Er is eerst een melding en als de bestuurder niets doet grijpt de auto daarna pas in. Als bij een melding en stuur beweging gemaakt wordt, geremd, ontkoppeld of gas gelost dan wel gegeven, dan zal de auto niet uit zichzelf remmen aangezien de auto aanneemt dat de bestuurder de situatie onder controle heeft.

Het is wel zo dat de tijd die je hebt om te reageren kort is. Als je er nog over na moet denken bij een melding, dan is het te laat. Overigens, als de auto eenmaal aan het remmen is en je doet dan alsnog een actie, dan worden de remmen gelost. (Kwam ik achter bij een demo).
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Als ik me niet vergis dan gaat het hier over City Safety en dat kan je voor zover ik weet niet uitschakelen.
Aansprakelijkheid is één ding, maar kan je bewijzen dat het de auto was die remde en daardoor een ongeluk veroorzaakte?
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29438
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb bij mijn V70 sporadisch last van een valse waarschuwing van het systeem, ik schrik er nog steeds van.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
123669
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 04.09.2015 - 17:14

@lancer, ik denk dat je gelijk hebt. Het remmen stopte omdat mijn vrouw ingreep (of stuurde vanwege de bocht). Ik heb eerder een vals alert gehad maar geen heftige ingreep op deze manier.

Ik heb de dashcam bekeken en eigenlijk was het niet eens een scherpe bocht. Ik zal ook eens de vraag stellen bij de verzekering. Ik weet even niet meer wat de melding in het display was of het nou city of collision alert was. Is het zinvol in een geval als dit om de info naar volvo NL te sturen?
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Iedere ingreep wordt iig geregistreerd in de boord computer.

Voor wat betreft de achterliggende. De basisregel is dat die afstand moeten houden. Overstekend wild kan hetzelfde effect hebben. Net zoals een vastloper of klapband.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Bij mijn XC60 & XC70 heb ik 2 keer een valse interventie van City Safety gehad, een keer ook bij het oprijden van de oprit en de auto dacht dat ik door de garagepoort ging rijden.
Een keer bij de supermarkt toen ik met de voorbumper te kort bij een buxushaagje parkeerde.

Maar City Safety is ook al 2 keer terecht tussen gekomen, vandaar dat ik het zeker niet uitzet (wat in de XC60 & XC70 trouwens wel kan via Sensus)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

lancer schreef: Iedere ingreep wordt iig geregistreerd in de boord computer.

Voor wat betreft de achterliggende. De basisregel is dat die afstand moeten houden. Overstekend wild kan hetzelfde effect hebben. Net zoals een vastloper of klapband.
Geregistreerd wel, maar wie zal bepalen of het remmanoeuver nodig was? De computer kan alles registreren
wat er in de auto gebeurde, maar niet wat de omstandigheden op dat ogenblik waren.
Een achteropkomende auto moet kunnen stoppen, maar je mag niet zonder reden een (nood)stop maken
en daarbij een gevaarlijke toestand veroorzaken. Daarvoor kan je voor een ongeval verantwoordelijk gesteld worden.
Allemaal erg moeilijk aan te tonen, 't zou uiteraard beter niet gebeuren en al zeker niet door een voorbarige
ingreep van een systeem dat bedoeld is om de veiligheid te verhogen!
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ik heb dat ook gehad, zo'n 3 maanden geleden. Reed door het centrum van Basel bij het Spalentor, gaat van 2-baans naar 1 richting Rijn. In de tegenovergestelde richting een lange rij stilstaand voor het stoplicht. Aan mijn rechterzijde een fietser. Bij groen zachtjes opgetrokken maar het was krap. Ik reed erg dicht op de middellijn. Eerst een rood en visueel signaal, die ik interpreteerde als een vaker voorkomend vals alarm en toen greep de auto in, bij ongeveer 10-20 km/u. Ik schrok me wild en toen, bonk....taxi erachterop. We hebben het in minne geschikt nadat ik de auto bij dedealer heb na laten kijken (zie andere topic) de enige schade was de plastic "skidplate" en de trekhaak kap.

Maar ik weet nog steeds niet of het een terrechte ingreep was of niet.
Ben het eens met bovenstaande opmerkingen, het heeft me in het verleden vaker gered dan geschaad. Nu let ik veeeeeeel beter op, was een goede les waar ik redelijk ben weg gekomen.
Laatst gewijzigd door PeerTronic op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

vandaag reed ik op de a2 van amsterdam naar utrecht. het was vrij druk en op een recht stuk kreeg ik een ingreep. zag iets wits knipperen op de HUD. hij remde 1 sec en daarna zag hij geen gevaar meer. vraag me af wat er aan de hand was, op een 5 baans (recht stuk) weg kan je moeilijk verwarren met tegenligger denk ik dan.

op de v60 pih had ik ook wel random rood knipperende waarschuwingen op de snelweg, maar nooit een ingreep.
Laatst gewijzigd door Autozoeker op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RJ_XC90
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 12.09.2016 - 11:23

Over een aanrijding van achter moet je je geen zorgen maken qua verzekering. De wegcode stelt duidelijk dat je voldoende afstand moet houden om goed te kunnen handelen in onverwachte situaties. Enkel als kwaad opzet in het spel is, liggende kaarten anders (echter zonder dashcam bijna niet aan te tonen).
Wat de valse meldingen betreft, ik rij nu al verschillende generaties met systemen die waarschuwen en ook ingrijpen. Zowel bij Audi als bij Volvo heb ik valse meldingen gehad, echter die van Audi waren altijd te verklaren cq. te voorkomen. De Volvo heeft mij en mijn vrouw al verschillende keren laten verschieten, maar nog niet effectief ingegrepen. Soms was het niet duidelijk waarom debatten ingreep.Ik denk dat onze generatie nog wat moeite gaat hebben met de systemen te vertrouwen, maar de jonge generatie, die opgroeit met deze technologie, zal er veel beter mee kunnen omgaan. Overigens blijft het een vreemd en onaangenaam gevoel als zo'n wagen iets onverwachts doet, ook al is het om ons te beschermen.
2017 Volvo XC90 T8 Twin Engine 4WD - Magic Blue Mettalic
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Ik heb ook al een aantal valse ingrepen gehad. Maar het belangrijkste: 1 keer een echte die terecht was. Zat even niet op te letten in start stop verkeer (in gesprek met een bijrijder) en toen greep de auto ineens in. Terecht, want het was anders raak geweest.
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Bij mijn V60 gaat soms de rode lamp knipperen en geeft hij een akoestisch signaal terwijl er geen tegenligger of dergelijke is. Meestal is dit op de snelweg. ik denk dan dat de elektromagnetische lussen in het wegdek een fout signaal doorgeven ofzo. Maar het systeem werkt voor de rest feilloos en doet wat het moet doen. Toen ik een paar weken geleden wat sneller optrok dan men voorganger aan de verkeerslichten, toen gaf hij een signaal en kreeg ik de melding "Assist heeft ingegrepen" op men dashboard. Echter had ik wel niks van het remmanoeuvre gevoeld. Misschien dat het maar zeer weinig was dat hij mee geremd had.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3160
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Deze week had ik een ingreep van het 'bicycle detection system' (of zoiets): op een zeer donkere rotonde in de stromende regen reed een geheel in het zwart gekleed meisje, zonder enige verlichting. Ik zag haar ietsje later dan de auto deed en ik denk dat het systeem ingreep (terecht dus) in ieder geval liep het goed af!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”