Pagina 1 van 1
correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 10.08.2016 - 21:55
door 123669
Dag,
Iemand al eens een ingreep van de auto gehad door de collision alert op bochtige wegen?
Mijn vrouw kreeg de schrik van haar leven, ik zat er naast, door een ingreep van de auto. Riemen werden aangespannen en er werd even snoeihard geremd door de auto. Er waren een paar hele korte scherpe bochten en een tegenligger kwam hard aanrijden. De radar kan de bochten niet zien en de software heeft dus geconcludeerd dat er een frontale botsing zou komen en greep in. Strikt genomen klopte de ingreep,
Ik vind het wel een goed gevoel dat het werkt. Niettemin vraag ik mij af hoe het zit met aansprakelijkheid e.d. als er ongeluk was veroorzaakt hierdoor. Wat als er een auto achter ons had gereden en op ons was ingereden of ons had moeten ontwijken door de harde remingreep? Weet iemand dit?
Trouwens, erg leuk om met de xc90 op de bochtige franse d-wegen te rijden.
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 10.08.2016 - 22:35
door Msuidgeest
Wat betreft de schade zou je eens aan de verzekering moeten voorleggen. Er komen steeds meer zelf denkende auto's dus ik verwacht niet dat je de eerste bent met deze vraag.
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 11.08.2016 - 08:58
door m-kliko
Toch lees ik dit erg vaak, ook in andere topics. (Door een straat rijden en slalommen tussen om en om links en rechts geparkeerde auto's.)
Ik zou het gewoon allemaal uitzetten of er eigenlijk helemaal niet op willen hebben (kan dat?).
Dit soort ingrepen zouden in mijn geval echt het vertrouwen in de auto laten verliezen.
Valse positives kunnen net zo goed dodelijk zijn!
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 11.08.2016 - 09:26
door caterham
Eén keer na een bocht de melding gezien, maar niets van gemerkt. Eén keer vol in de ankers bij het parkeren op de eigen oprit. Alsof ik anders door de voorgevel zou rijden? Och ja, hopelijk werkt dat ding net zo actief als ik het echt een keer nodig heb...
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 11.08.2016 - 10:13
door lancer
Ik rijd nu al meer dan 4 jaar met het systeem in 2 verschillende evoluties. Ik heb diverse valse waarschuwingen gehad, maar nooit een valse ingreep. De ingreep is ook te voorkomen. Er is eerst een melding en als de bestuurder niets doet grijpt de auto daarna pas in. Als bij een melding en stuur beweging gemaakt wordt, geremd, ontkoppeld of gas gelost dan wel gegeven, dan zal de auto niet uit zichzelf remmen aangezien de auto aanneemt dat de bestuurder de situatie onder controle heeft.
Het is wel zo dat de tijd die je hebt om te reageren kort is. Als je er nog over na moet denken bij een melding, dan is het te laat. Overigens, als de auto eenmaal aan het remmen is en je doet dan alsnog een actie, dan worden de remmen gelost. (Kwam ik achter bij een demo).
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 11.08.2016 - 10:35
door Willy.VdW
Als ik me niet vergis dan gaat het hier over City Safety en dat kan je voor zover ik weet niet uitschakelen.
Aansprakelijkheid is één ding, maar kan je bewijzen dat het de auto was die remde en daardoor een ongeluk veroorzaakte?
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 11.08.2016 - 12:18
door lint
Ik heb bij mijn V70 sporadisch last van een valse waarschuwing van het systeem, ik schrik er nog steeds van.
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 11.08.2016 - 13:06
door 123669
@lancer, ik denk dat je gelijk hebt. Het remmen stopte omdat mijn vrouw ingreep (of stuurde vanwege de bocht). Ik heb eerder een vals alert gehad maar geen heftige ingreep op deze manier.
Ik heb de dashcam bekeken en eigenlijk was het niet eens een scherpe bocht. Ik zal ook eens de vraag stellen bij de verzekering. Ik weet even niet meer wat de melding in het display was of het nou city of collision alert was. Is het zinvol in een geval als dit om de info naar volvo NL te sturen?
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 11.08.2016 - 15:06
door lancer
Iedere ingreep wordt iig geregistreerd in de boord computer.
Voor wat betreft de achterliggende. De basisregel is dat die afstand moeten houden. Overstekend wild kan hetzelfde effect hebben. Net zoals een vastloper of klapband.
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 11.08.2016 - 20:58
door BlackcurrantV70
Bij mijn XC60 & XC70 heb ik 2 keer een valse interventie van City Safety gehad, een keer ook bij het oprijden van de oprit en de auto dacht dat ik door de garagepoort ging rijden.
Een keer bij de supermarkt toen ik met de voorbumper te kort bij een buxushaagje parkeerde.
Maar City Safety is ook al 2 keer terecht tussen gekomen, vandaar dat ik het zeker niet uitzet (wat in de XC60 & XC70 trouwens wel kan via Sensus)
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 11.08.2016 - 22:28
door Willy.VdW
lancer schreef:
Iedere ingreep wordt iig geregistreerd in de boord computer.
Voor wat betreft de achterliggende. De basisregel is dat die afstand moeten houden. Overstekend wild kan hetzelfde effect hebben. Net zoals een vastloper of klapband.
Geregistreerd wel, maar wie zal bepalen of het remmanoeuver nodig was? De computer kan alles registreren
wat er in de auto gebeurde, maar niet wat de omstandigheden op dat ogenblik waren.
Een achteropkomende auto moet kunnen stoppen, maar je mag niet zonder reden een (nood)stop maken
en daarbij een gevaarlijke toestand veroorzaken. Daarvoor kan je voor een ongeval verantwoordelijk gesteld worden.
Allemaal erg moeilijk aan te tonen, 't zou uiteraard beter niet gebeuren en al zeker niet door een voorbarige
ingreep van een systeem dat bedoeld is om de veiligheid te verhogen!
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 12.08.2016 - 11:07
door PeerTronic
Ik heb dat ook gehad, zo'n 3 maanden geleden. Reed door het centrum van Basel bij het Spalentor, gaat van 2-baans naar 1 richting Rijn. In de tegenovergestelde richting een lange rij stilstaand voor het stoplicht. Aan mijn rechterzijde een fietser. Bij groen zachtjes opgetrokken maar het was krap. Ik reed erg dicht op de middellijn. Eerst een rood en visueel signaal, die ik interpreteerde als een vaker voorkomend vals alarm en toen greep de auto in, bij ongeveer 10-20 km/u. Ik schrok me wild en toen, bonk....taxi erachterop. We hebben het in minne geschikt nadat ik de auto bij dedealer heb na laten kijken (zie andere topic) de enige schade was de plastic "skidplate" en de trekhaak kap.
Maar ik weet nog steeds niet of het een terrechte ingreep was of niet.
Ben het eens met bovenstaande opmerkingen, het heeft me in het verleden vaker gered dan geschaad. Nu let ik veeeeeeel beter op, was een goede les waar ik redelijk ben weg gekomen.
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 23.12.2016 - 21:33
door Autozoeker
vandaag reed ik op de a2 van amsterdam naar utrecht. het was vrij druk en op een recht stuk kreeg ik een ingreep. zag iets wits knipperen op de HUD. hij remde 1 sec en daarna zag hij geen gevaar meer. vraag me af wat er aan de hand was, op een 5 baans (recht stuk) weg kan je moeilijk verwarren met tegenligger denk ik dan.
op de v60 pih had ik ook wel random rood knipperende waarschuwingen op de snelweg, maar nooit een ingreep.
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 24.12.2016 - 09:03
door RJ_XC90
Over een aanrijding van achter moet je je geen zorgen maken qua verzekering. De wegcode stelt duidelijk dat je voldoende afstand moet houden om goed te kunnen handelen in onverwachte situaties. Enkel als kwaad opzet in het spel is, liggende kaarten anders (echter zonder dashcam bijna niet aan te tonen).
Wat de valse meldingen betreft, ik rij nu al verschillende generaties met systemen die waarschuwen en ook ingrijpen. Zowel bij Audi als bij Volvo heb ik valse meldingen gehad, echter die van Audi waren altijd te verklaren cq. te voorkomen. De Volvo heeft mij en mijn vrouw al verschillende keren laten verschieten, maar nog niet effectief ingegrepen. Soms was het niet duidelijk waarom debatten ingreep.Ik denk dat onze generatie nog wat moeite gaat hebben met de systemen te vertrouwen, maar de jonge generatie, die opgroeit met deze technologie, zal er veel beter mee kunnen omgaan. Overigens blijft het een vreemd en onaangenaam gevoel als zo'n wagen iets onverwachts doet, ook al is het om ons te beschermen.
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 24.12.2016 - 11:55
door thavipah
Ik heb ook al een aantal valse ingrepen gehad. Maar het belangrijkste: 1 keer een echte die terecht was. Zat even niet op te letten in start stop verkeer (in gesprek met een bijrijder) en toen greep de auto ineens in. Terecht, want het was anders raak geweest.
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 24.12.2016 - 12:17
door Volvo_Bjorn
Bij mijn V60 gaat soms de rode lamp knipperen en geeft hij een akoestisch signaal terwijl er geen tegenligger of dergelijke is. Meestal is dit op de snelweg. ik denk dan dat de elektromagnetische lussen in het wegdek een fout signaal doorgeven ofzo. Maar het systeem werkt voor de rest feilloos en doet wat het moet doen. Toen ik een paar weken geleden wat sneller optrok dan men voorganger aan de verkeerslichten, toen gaf hij een signaal en kreeg ik de melding "Assist heeft ingegrepen" op men dashboard. Echter had ik wel niks van het remmanoeuvre gevoeld. Misschien dat het maar zeer weinig was dat hij mee geremd had.
Re: correcte valse "collision alert" ingreep
Geplaatst: 24.12.2016 - 13:42
door mga1600
Deze week had ik een ingreep van het 'bicycle detection system' (of zoiets): op een zeer donkere rotonde in de stromende regen reed een geheel in het zwart gekleed meisje, zonder enige verlichting. Ik zag haar ietsje later dan de auto deed en ik denk dat het systeem ingreep (terecht dus) in ieder geval liep het goed af!