Hallo,
Wederom een uitdaging.
Vorig weekend, opeens op de snelweg met 130-140 leek het alsof ik af en toe windkracht 7 tegen had. Merkbaar op de cruise en zelf gasgeven. Auto houdt af en toe heel licht in.
Wegrijden bij stoplicht geen enkel probleem, ook ff flink gassen richting rood geen probleem, maar zodra je constante snelheid wil rijden wordt het inhouden weer merkbaar. Consequent op te wekken bij 45 km/h in zn 3, ong 2150 toeren.
Bij dealer geweest, uitgelezen, niets kunnen vinden, geen enkele foutcode. Hebben er mee gereden en voelen het, maar geen idee wat het kan zijn.
Heb het idee dat er iets aan het stukgaan is en wil weten wat voordat ie me echt in de steek laat. Dealer wil me graag helpen, maar schatten dat het wel ruim een dag kan duren voordat ze mogelijk iets hebben gevonden, aangezien ze geen goed begin hebben om te gaan zoeken. a 125 euro per uur...
Heb al weer twee tanks benzine leeg gereden, verschillende merken, dus mag aannemen dat het niet meer kan komen door eventuele slechte peut.
Stilstaand en gasgevend schudt de auto en motor tussen 2100-2550 toeren, daarna niet meer. heeft ook even moeite om voorbij 2600 toeren te komen lijkt wel dan.
Wat heb ik gedaan.
-gezocht naar luchtlekkages met remmenreiniger, niets gevonden, geen reactie van de motor.
-beide lambda sensoren losgekoppeld en gereden, geen verandering, uiteindelijk wel een storingslampje, maar duurde erg lang.
-gasklephuis schoon gemaakt, geen verandering.
-gasklep positiesensor vervangen, dacht dat die trilde bij het testen, (org.) geen verandering. fuck eerste 120 euro naar de balle.
-bougies vervangen, geen effect.
-Uitgelezen met snapon, niets kunnen vinden.
-wat me wel opvalt als ik m uitlees met vida, dat de langetermijn lambda correctie richting 10-11% gaat tijdens het fenomeen.
Misfire en zuurstof in de uitlaat waardoor meer brandstof? is dan wel een lichte misfire in mijn ogen, ook aangezien deze geen storingscode opwekt.
Korte termijn blijft laag. zelfde gebeurd tijdens stilstand en dan gasgeven. 2100-2550 schudden en dan langetermijn richting 11% zie bijlage
Stationair korte termijn variërend -2 +2 langetermijn 0.16 en blijft daar. vacuümissue eigenlijk uitgesloten dan volgensmij.
Licht schokken / inhouden bij constante snelheid 2.0 benzine
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Bougies al eens vervangen?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11718
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Misschien domme vraag, maar heb je de airco al eens uit gehad?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 22:20
Jep. Zoals aangegeven. Geprobeerd met andere bougies, geen enkel effect.
Ook met airco uit doet ie het nog steeds. Had ik idd even kunnen melden.
Gebeld met diverse Volvo en Ford dealers. Zo aan de telefoon staan deze blokken niet bekend om bobines. Wel om vervuilde bougies. Maar zoals gezegd. Die zijn reeds vervangen.
Iemand ervaring met het uitlezen van een nokkenas en krukas signaal? Toerental op vida slingert stationair ca 100 heen en weer. Toerenteller in de auto niet...
Ook met airco uit doet ie het nog steeds. Had ik idd even kunnen melden.
Gebeld met diverse Volvo en Ford dealers. Zo aan de telefoon staan deze blokken niet bekend om bobines. Wel om vervuilde bougies. Maar zoals gezegd. Die zijn reeds vervangen.
Iemand ervaring met het uitlezen van een nokkenas en krukas signaal? Toerental op vida slingert stationair ca 100 heen en weer. Toerenteller in de auto niet...
C30
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Bij een onjuiste werking van de nokkenas sensor, heb je juist problemen met het starten, niet met het rijden zelf.Hugo87 schreef: Jep. Zoals aangegeven. Geprobeerd met andere bougies, geen enkel effect.
Ook met airco uit doet ie het nog steeds. Had ik idd even kunnen melden.
Gebeld met diverse Volvo en Ford dealers. Zo aan de telefoon staan deze blokken niet bekend om bobines. Wel om vervuilde bougies. Maar zoals gezegd. Die zijn reeds vervangen.
Iemand ervaring met het uitlezen van een nokkenas en krukas signaal? Toerental op vida slingert stationair ca 100 heen en weer. Toerenteller in de auto niet...
Krukassensor zou idd wel kunnen, die heet ook wel toerentalsensor, en zou problemen kunnen geven.
Zijn volgens mij niet de duurste sensoren om te testen.
Geen gekke meldingen van de lambdasonde?
Kun je eventuele misfire per cilinder uitlezen met vida? Zoja, dan even die bobine wisselen met 1 van de cilinder waar geen misfire op is, en kijken of de misfire mee verhuist. Zoja, dan een brakke bobine.(er even van uit gaande dat je losse bobines hebt, en niet een rail.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
De solenoid voor de inlaatklep?
Heb ik ook stuk gehad, en gaf ook inhouden als resultaat. Na enige tijd fout p2008 uit de obd2 en een motorstoring op het Dash.
Gebeurde ook rond 2000-2500rpm.
Kostte me destijds €170 bij de dealer. Ook zij konden het probleem eerst niet begrijpen.
Gaat om dit ding:

Heb ik ook stuk gehad, en gaf ook inhouden als resultaat. Na enige tijd fout p2008 uit de obd2 en een motorstoring op het Dash.
Gebeurde ook rond 2000-2500rpm.
Kostte me destijds €170 bij de dealer. Ook zij konden het probleem eerst niet begrijpen.
Gaat om dit ding:

Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 22:20
@martijn. Thnx voor het meedenken. Zie het toerental op de teller wel kleine stapjes maken bij het inhouden. Dus kan proberen een krukassensor te vervangen. Starten doet ie probleemloos. Dus dan zal het wel meevallen met de nokkenassensor als ik het zo begrijp.
Wat me opvalt tijdens het uitlezen is dat het toerental nogal fluctueert. Bij stationair 60 omw heen en weer.
Ik ben er nog niet achter waar ik een misfire kan uitlezen of de teller hiervan kan vinden in vida.
Data van de Lambda sensoren zien er in mijn ogen goed uit. En ook met losgekoppelde sensoren rijden maakt geen verschil.
@JTC30 heb hier wel over gehoord van een Volvo specialist dat hier problemen mee zijn geweest. De ene stuurt de variabele inlaatkleppen aan. Die slangen naar die aansturing zitten er nog maar m'n klepjes heb ik er uitgehaald. Aansturing niets aan veranderd dus vacuümsysyeem niet aangetast.
Die andere solenoïd stuurt volgensmij de carterventilatie aan? Zie die wel aangestuurd worden tijdens starten. Weet alleen niet wat er gebeurd als ik de stekker er eens van trek en dan ga rijden. In slechtste geval vrees ik voor teveel overdruk in karter en olielekkage tot gevolg?
Nogmaals heb nog geen storingscodes/meldingen.
Grtz Hugo.
Wat me opvalt tijdens het uitlezen is dat het toerental nogal fluctueert. Bij stationair 60 omw heen en weer.
Ik ben er nog niet achter waar ik een misfire kan uitlezen of de teller hiervan kan vinden in vida.
Data van de Lambda sensoren zien er in mijn ogen goed uit. En ook met losgekoppelde sensoren rijden maakt geen verschil.
@JTC30 heb hier wel over gehoord van een Volvo specialist dat hier problemen mee zijn geweest. De ene stuurt de variabele inlaatkleppen aan. Die slangen naar die aansturing zitten er nog maar m'n klepjes heb ik er uitgehaald. Aansturing niets aan veranderd dus vacuümsysyeem niet aangetast.
Die andere solenoïd stuurt volgensmij de carterventilatie aan? Zie die wel aangestuurd worden tijdens starten. Weet alleen niet wat er gebeurd als ik de stekker er eens van trek en dan ga rijden. In slechtste geval vrees ik voor teveel overdruk in karter en olielekkage tot gevolg?
Nogmaals heb nog geen storingscodes/meldingen.
Grtz Hugo.
Laatst gewijzigd door Hugo87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
C30
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 22:20
Compressie is gemeten. Alle 4 de cilinders 15 bar.
Twee flesjes forte en 2000 km verder op vpower en ultimate ( ff heen en weer naar Frankrijk) nog geen verbetering. Eerder wordt het steeds erger.
Injectoren er uit gehaald en laten testen en reinigen. Waren in orde en geen effect.
Vandaag krukas sensor vervangen. Ook geen succes.
Nokkenassensor heeft deze niet meer. Bdp wordt bepaald met krukassensor en wasted spark.
Map sensor schoongemaakt.
Gereden zonder pingel sensor. Ook geen effect.
Afdekkap losgehaald en uitlaatspruitstuk gechecked op eventuele lekkages.
Lijkt wel iets minder te worden als ik de stekker loshaal van de egr klep. Maar het fenomeen verdwijnt niet.
Ik weet het dus echt niet meer. Of de ecu is niet helemaal lekker meer. Staat wel op de laatste software aldus de dealer.
Iemand nog andere ideeën?
Twee flesjes forte en 2000 km verder op vpower en ultimate ( ff heen en weer naar Frankrijk) nog geen verbetering. Eerder wordt het steeds erger.
Injectoren er uit gehaald en laten testen en reinigen. Waren in orde en geen effect.
Vandaag krukas sensor vervangen. Ook geen succes.
Nokkenassensor heeft deze niet meer. Bdp wordt bepaald met krukassensor en wasted spark.
Map sensor schoongemaakt.
Gereden zonder pingel sensor. Ook geen effect.
Afdekkap losgehaald en uitlaatspruitstuk gechecked op eventuele lekkages.
Lijkt wel iets minder te worden als ik de stekker loshaal van de egr klep. Maar het fenomeen verdwijnt niet.
Ik weet het dus echt niet meer. Of de ecu is niet helemaal lekker meer. Staat wel op de laatste software aldus de dealer.
Iemand nog andere ideeën?
C30
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 22:20
Iemand wel eens gehoord van het oprekken van de distributieketting?
Ik was er zo vol van, of huiverig voor in een eerdere post met een ander probleem, dat het nu eigenlijk een beetje uit mn hoofd was en geen moment aan heb gedacht.
Maar zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn denk ik zo?! kleptiming beetje off en voila, lichte misfire tot gevolg? ploffen in uitlaat? en rijden als een dweil. Want goh wat rijdt de V40 van mn ma (van 12 jaar oud) toch een heel stuk relaxter en prettiger.
weet alleen niet of dat te checken is zonder de ketting dr af te halen?
Niemand eerder een ketting laten vervangen?
Ik was er zo vol van, of huiverig voor in een eerdere post met een ander probleem, dat het nu eigenlijk een beetje uit mn hoofd was en geen moment aan heb gedacht.
Maar zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn denk ik zo?! kleptiming beetje off en voila, lichte misfire tot gevolg? ploffen in uitlaat? en rijden als een dweil. Want goh wat rijdt de V40 van mn ma (van 12 jaar oud) toch een heel stuk relaxter en prettiger.
weet alleen niet of dat te checken is zonder de ketting dr af te halen?
Niemand eerder een ketting laten vervangen?
C30
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51
Je kan gewoon nokkenassensor en krukas grafisch vergelijken.
Als het dan lijkt alsof die niet goed is kan je kijken met een pico ofzo.
Ketting vervangen is niet niks en veel speciaal gereedschap nodig. Ook niet nodig als je hem kan testen met pc of meetapparatuur.
Het enige wat ik aan die motoren heb moeten herstellen waren de solenoïde blokken van een paar post's geleden. Maar dan had ik idd ook een foutmelding daarop.
Kan je eens wat meer data geven? Gasklep positie met snelheid en rpm in grafiek.
Weet nu niet meer of het 2 nokkenassensoren zijn; maar zoja; vergelijk met krukas.
Zijn de lambda sensoren wisselbaar? zoja, uitmeten voor en na wisselen.
Heb je toegang tot een oscilloscoop? Anders kan je ook wel bobijnen testen enz.
Ben je zeker dat het niet brandstof is? Kan je bij die modellen brandstof in rail testen? Anders grafiek van start + 20sec ralenti
Ook testen wanneer hij probleem heeft.
Laat maar horen en zien
Als het dan lijkt alsof die niet goed is kan je kijken met een pico ofzo.
Ketting vervangen is niet niks en veel speciaal gereedschap nodig. Ook niet nodig als je hem kan testen met pc of meetapparatuur.
Het enige wat ik aan die motoren heb moeten herstellen waren de solenoïde blokken van een paar post's geleden. Maar dan had ik idd ook een foutmelding daarop.
Kan je eens wat meer data geven? Gasklep positie met snelheid en rpm in grafiek.
Weet nu niet meer of het 2 nokkenassensoren zijn; maar zoja; vergelijk met krukas.
Zijn de lambda sensoren wisselbaar? zoja, uitmeten voor en na wisselen.
Heb je toegang tot een oscilloscoop? Anders kan je ook wel bobijnen testen enz.
Ben je zeker dat het niet brandstof is? Kan je bij die modellen brandstof in rail testen? Anders grafiek van start + 20sec ralenti
Ook testen wanneer hij probleem heeft.
Laat maar horen en zien
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Brandstofdruk gemeten?
Zowel warm als koud?
Zowel warm als koud?