Ixion&Pirelli bijgeluiden

Plaats reactie
V70GT
2nd Gear member

Hallo,

Na 2 jaar V60 gereden te hebben nu weer terug in het V70 nest...heerlijk !
Het is een MY2012 T5 R-design geworden, electric silver met 19"Ixion velgen +Pirelli P Zero.
(ik maak binnenkort een paar foto's)
Op zich ben ik heel tevreden met deze combinatie maar bij ca. 80 km/uur is een zoemend geluid waarneembaar. Qua karakter lijkt het geluid op het gezang dat -snelheid afhankelijk- wordt veroorzaakt door het wegdek/band contact; dat is op zich normaal. Maar dit zoemen zwelt aan en dimt ca. 4 keer per seconde..
Het maakt daarbij niet uit of ik gas geef of niet. Het lijkt mij iets dat veroorzaakt zou kunnen worden door het feit dat er "ergens" twee draaiende delen bijna (maar niet exact) dezelfde snelheid hebben. Of door resonantie van de banden/velgen met net iets andere massa / resonantie frequentie... Bij de dealer kom ik niet veel verder tot nu toe; iemand een idee ?
Weer "thuis" in de V70 !
PGV90
6th Gear member

V70GT schreef: Hallo,

Het is een MY2012 T5 R-design geworden, electric silver met 19"Ixion velgen +Pirelli P Zero.
Op zich ben ik heel tevreden met deze combinatie maar bij ca. 80 km/uur is een zoemend geluid waarneembaar. Qua karakter lijkt het geluid op het gezang dat -snelheid afhankelijk- wordt veroorzaakt door het wegdek/band contact; dat is op zich normaal. Maar dit zoemen zwelt aan en dimt ca. 4 keer per seconde..
Het maakt daarbij niet uit of ik gas geef of niet. Het lijkt mij iets dat veroorzaakt zou kunnen worden door het feit dat er "ergens" twee draaiende delen bijna (maar niet exact) dezelfde snelheid hebben. Of door resonantie van de banden/velgen met net iets andere massa / resonantie frequentie... Bij de dealer kom ik niet veel verder tot nu toe; iemand een idee ?
Welkom terug,
ik ben geen expert, maar zoemend geluid kan ook een lager zijn.
Neem aan dat het geen windgeruis is.

Succes.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
diesel01
Geartronic member

Auto op de krik en het wiel in de vrij een paar keer rond draaien het zou kunnen zijn dan je het lager dan hoort schuren.
Overigens heeft mijn vader ook een zoemend geluid gehad bij pirelli banden en dat zat dus in het profiel van het type P6000
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
D5R-Design
5th Gear member

Voel maar eens met de hand over het loopvlak van de band..
Als je zaagtanden voel op je profiel heb je de boosdoener.
Ik zeg gecupte banden.. Pirreli en Conti hebben op de V70 hier heel veel moeite mee...
Ervaring....
Was één V90
RobbertV70
2nd Gear member

V70GT schreef: Hallo,

Hoi V70GT, dat fenomeen dat je beschrijft heet "beating" , of dit je probleem is weet ik niet, maar hier een kort filmpje met een demo.
Beating frequency demo
Laatst gewijzigd door RobbertV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T4 PowerShift MY2014 Nordic+
Mazda MX5 MY2006
Yamaha Tracer 900GT MY2019
V70GT
2nd Gear member

Dank voor jullie suggesties. Het laatste antwoord is wat ik bedoel ja , alleen blijft de vraag : WAT veroorzaakt die twee bijna identieke frequenties ?? (andere massa / resonantiefrequentie van velgen en/of banden/)

Groet !
Weer "thuis" in de V70 !
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”