Ik weet dat DAB+ nog deels in kinderschoenen staat maar ben aan het overwegen om een DAB+ adapter (Dension Dab+ U) aan te schaffen.
Hierbij zal de antenne (type) en plaatsing hiervan cruciaal zijn voor een fatsoenlijk ontvangst.
Zijn er mensen die ook een DAP+ adapter gebruiken?
Welke antenne gebruiken jullie?
Waar heb je die geplaatst?
Zijn er ervaringen met Sensus Connect en een antenne splitser voor FM en DAB+ in een V60 met antenne in achterruit?
Ik hoor graag jullie ervaringen, adviezen etc.
Bedankt alvast.
DAB+ adapter
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
- Paul
- Geartronic member
Ik had het in mijn V40 en heb in de V70 de voorbereiding, staat absoluut op het lijstje er weer in te doen. Mijn vader heeft het in zijn D6 en is er heel content mee!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- -KJ-
- 5th Gear member
Ik gebruik een SmartDAB van Connects2. Ik raad je aan om sowieso geen raamantenne te nemen, dat werkt niet. Ik gebruik een magneetvoet-antenne van Blankenburg. Die staat op het dak, waar een antenne hoort te staan
. Werkt prima, maar er blijven blinde vlekken in het land, zeker bij de commerciële zenders.
Met een antennesplitter heb ik geen ervaring, maar eigenlijk is je radioantenne nu ook al een raamantenne, dus...

Met een antennesplitter heb ik geen ervaring, maar eigenlijk is je radioantenne nu ook al een raamantenne, dus...
Laatst gewijzigd door -KJ- op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- mga1600
- 6th Gear member
Ik had in mijn vorige XC60 een DAB adapter van Pure Highway met een plakantenne die ik op het derde zij-ruitje had geplaatst. Werkte echt prima, net zo goed als de originele DAB die ik nu in mijn nieuwe auto heb (maar is uiteraard niet zo mooi geïntegreerd). Vrijwel geen uitval. Waar ik woon is juist het FM signaal erg zwak en is DAB dus een waardevolle aanvulling en ik reed heel het land door met maar een paar 'hikkers' en die heb ik nu met de echte Volvo-unit op dezelfde plek ook.
Het signaal van de Pure DAB Unit kan op verschillende manieren naar de radio geleid worden, ik gebruikte de Sensus AUX ingang, de DAB unit heeft zelf ook weer een AUX ingang die te selecteren is zodat je altijd een AUX ingang overhoudt voor een evt. ander doel. Je kunt op het apparaat trouwens ook een USB stick afspelen. Het apparaat heeft een heel klein eigen bedieningskastje (met een display en een paar knoppen) wat ik in de middelconsole had ingebouwd (met 2-zijdige tape) onder het schuifluikje. Het centrale kastje lag onder de bijrijdersstoel.
Mocht je interesse hebben: ik heb de complete unit en alle bedrading, bedieningskastje, inbouwinstructies etc. etc. uit de auto gehaald voor Ik die inleverde en wil die wel aan een liefhebber kwijt voor 50 euro (en evt. verzendkosten). Je moet dan alleen een nieuwe antenne bij kopen, die is blijven zitten en die moest ik er trouwens sowieso los bijkopen voor ca. 27,50.
Bij interesse graag P.M. ( ik kan pas over 2 weken 'in actie komen' omdat de hele unit thuis ligt en ik nu in Noorwegen aan het vakantievieren ben.......
Het signaal van de Pure DAB Unit kan op verschillende manieren naar de radio geleid worden, ik gebruikte de Sensus AUX ingang, de DAB unit heeft zelf ook weer een AUX ingang die te selecteren is zodat je altijd een AUX ingang overhoudt voor een evt. ander doel. Je kunt op het apparaat trouwens ook een USB stick afspelen. Het apparaat heeft een heel klein eigen bedieningskastje (met een display en een paar knoppen) wat ik in de middelconsole had ingebouwd (met 2-zijdige tape) onder het schuifluikje. Het centrale kastje lag onder de bijrijdersstoel.
Mocht je interesse hebben: ik heb de complete unit en alle bedrading, bedieningskastje, inbouwinstructies etc. etc. uit de auto gehaald voor Ik die inleverde en wil die wel aan een liefhebber kwijt voor 50 euro (en evt. verzendkosten). Je moet dan alleen een nieuwe antenne bij kopen, die is blijven zitten en die moest ik er trouwens sowieso los bijkopen voor ca. 27,50.
Bij interesse graag P.M. ( ik kan pas over 2 weken 'in actie komen' omdat de hele unit thuis ligt en ik nu in Noorwegen aan het vakantievieren ben.......
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
Bedankt voor de reacties.
@-KJ- hoe heb de kabel naar buiten lopen, via achterklep en deels over het dak? ( Eventueel een foto)
En hoe houdt deze antenne zich bij hoge snelheden, blijft ie goed vastzitten?
@-KJ- hoe heb de kabel naar buiten lopen, via achterklep en deels over het dak? ( Eventueel een foto)
En hoe houdt deze antenne zich bij hoge snelheden, blijft ie goed vastzitten?
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
@mga1600 hoe had deze plak antenne geplaatst horizontaal of verticaal, bij V60 is de ruit nl redelijk klein en is meeste ruimte bij een horizontale plaatsing.
Wat ik heb gelezen wordt geadviseerd om antenne verticaal te plaatsen i.v.m. polarisatie.
Wat ik heb gelezen wordt geadviseerd om antenne verticaal te plaatsen i.v.m. polarisatie.
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
@mga1600 hoe had deze plak antenne geplaatst horizontaal of verticaal, bij V60 is de ruit nl redelijk klein en is meeste ruimte bij een horizontale plaatsing.
- mga1600
- 6th Gear member
De antenne zat ongeveer vertikaal, precies parallel aan de door Volvo daar aangebrachte bedrukking op de ruit. Dat kon, want de antenne is slechts een cm of 15, lang (zeg ik uit mijn hoofd). De aansluitingen aan de bovenzijde. Hij heeft een soort aardstrip die ik onder de bekleding'kap'van het raam aan d bovenkant had weggewerkt had en een lange kabel voor signaal en voeding van de antenne (het is een actieve antenne) die ik achter de c-stijl bekleding had gedaan en dan via de drempel bekleding naar voren had geleid. Stroom voor de antenne komt uit het hoofdkastje (dat iets van 13 bij 8 bij 3 cm is en onder de stoel laf vastgemaakt. Daarop zat alles ingeplugd met prefab kabels (dus antenne, AUX, constante stroom, geschakelde stroom, min, uitgang naar radio, aansluiting naar bedieningskastje. De constante stroom had ik afgetapt van de 12V aansluiting in de bagageruimte, de geschakelde plus uit de 12V aansluiting achterop de midden console.Bluesbroeder schreef: @mga1600 hoe had deze plak antenne geplaatst horizontaal of verticaal, bij V60 is de ruit nl redelijk klein en is meeste ruimte bij een horizontale plaatsing.
Het grappige is dat je, als je bijvoorbeeld even moest tanken, je het programma op "pauze" kon zetten en later weer verder beluisteren vanaf het pint waar je gebleven was. Het originele Volvo systeem kan dat volgens mij niet.........
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
Bedankt voor je duidelijke uitleg en aanbod. Ik kan van een familielid al iets overnemen en daar zit nog een gebruikte plakantenne bij.
Dus je aanbod misschien iets voor een ander forumlid
.
Dus zal die eerst gebruiken en testen en als dat niet goed werkt de antenne -KJ- voorstelt proberen.
Dus je aanbod misschien iets voor een ander forumlid

Dus zal die eerst gebruiken en testen en als dat niet goed werkt de antenne -KJ- voorstelt proberen.
Laatst gewijzigd door Bluesbroeder op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.