Aankooptips C30?

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Ruud313
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 30.04.2016 - 16:33

Ik kon zo gauw geen topic vinden met deze info, maar als die er al is dan excuses voor de dubbele vraag.

Mijn zus staat op het punt om een C30 (benzine) aan te schaffen, haar budget is ongeveer 6000 euro. Zijn er specifieke zaken waar ze op moet letten? Bijvoorbeeld bepaalde modeljaren, uitvoeringen of motoren die te prefereren zijn boven andere of te vermijden zijn in verband met bekende issues?

Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13663
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Voor dat budget heb je niet heel veel keuze, een 1.6 of een 1.8 zijn prima motoren, een Momentum heeft een goed uitrustingsnivo
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

OGA244 schreef: Voor dat budget heb je niet heel veel keuze, een 1.6 of een 1.8 zijn prima motoren, een Momentum heeft een goed uitrustingsnivo
Momentum is idd goed uitgerust, maar ook andere types kunnen goed genoeg zijn. Mijn V50 ia een Kinetic, maar toch verdomde luxe uitgevoerd, met de nodige extra opties. Dus het hoeft niet veel te zeggen.
Laat de 1.6 aub staan, is domweg te weinig vermogen in een C30. Minimaal de 1.8 of 2.0 pakken. Rijdt een stuk lekkerder.
Bouwjaren maakt niet zoveel uit, ze hebben alleen op een gegeven moment een facelift doorgevoerd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

MartijnAbel schreef: Laat de 1.6 aub staan, is domweg te weinig vermogen in een C30. Minimaal de 1.8 of 2.0 pakken. Rijdt een stuk lekkerder.
Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Een rustige rijder zal aan een 1.6 ook voldoende hebben.
Hele volksstammen rijden een C-segmenter met een 1.4-1.6 motor van zo'n 100-120pk en zijn daar content mee.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13663
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

We hebben het over 6000, blijf realist qua wensen
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

De spoeling is inderdaad erg dun, er staan er 5 op autoscout <6000€
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13663
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ga dus vooral niet nadenken over n faceliftmodel van >2010 of over n 2.0 dat is echt te hoog gegrepen
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik vind het budget ook eigenlijk te laag.

Bedenk ook dat je bij zo'n auto van 9 jaar oud en 150-200k op de teller het vrij normaal is dat je 500-2000 Euro bij een onderhoudsbeurt moet wegtikken.
robert31
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 09.06.2006 - 20:01

Gewoon rustig zoeken, auto met veel km hoeft geen probleem te zijn. Goed onderhoud is veel belangrijker. soms heb je het geluk dat er al veel gedaan is, dat heb je dan gehad. Gewoon goede proefrit over slechte wegen. Remt goed rijd goed. Dan wat geld apart houden voor onverwachte zaken..
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Toevallig deze week een stuk over de C30 in autoweek. Staan alle voor en nadelen in. Ging wel over dieselversies.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

De 1.8 sport edition uit 2008 is een hele complete uitvoering. Maar die van ons gaat voor dat bedrag niet weg.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Ruud313
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 30.04.2016 - 16:33

Mensen, bedankt voor alle reacties, ik was vanwege vakantie even niet in staat te reageren.

Ik wilde haar zelf ook al een 1,8 of 2 liter aanraden, ik denk dat de 1,6 wat aan de lichte kant is. Het is zonder om een sportief ogende kleine hatchback te kopen die vervolgens niet erg sportief rijdt. Pre-facelift lijkt me inderdaad ook een noodzaak met dit budget, maar dat lijkt me geen bezwaar, want ook die zijn er met een setje lichtmetalen velgen vind ik prima uit. Wel goed om te horen dat er geen specifieke valkuilen zijn met de C30, als het onderhoud een beetje goed is uitgevoerd moet alles eigenlijk wel goed komen dus.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Ik zou zelf de 1.6 of 2.0 aanraden, de 1.8 geeft geen meerwaarde en is zelfs qua gevoel minder krachtig dan de 1.6. De 2.0 is daar en tegen een heel fijn blok is een mazda blok en geen ford zoals de 1.6.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Dat jij zegt dat de 1.8 voor je gevoel minder krachtig is ben ik het niet mee eens, en de cijfers ook niet. Bovendien is juist de 1.8 veel soepeler doordat er veel meer koppel bij lage toerentallen is, en dit ook veel langer door blijft gaan. Ik denk dat jij een hele slechte 1.8 moet hebben gehad dan.. Daarnaast voelt de 1.8 veel rustiger.

Links de 1.6, rechts de 1.8
Afbeelding

En laten we dan ook niet vergeten dat de 1.6 eigenlijk continu meer toeren draait.
0-100 is de 1.6 1 seconde langzamer. Dus ook daar is duidelijk een verschil.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Richo schreef: Ik zou zelf de 1.6 of 2.0 aanraden, de 1.8 geeft geen meerwaarde en is zelfs qua gevoel minder krachtig dan de 1.6. De 2.0 is daar en tegen een heel fijn blok is een mazda blok en geen ford zoals de 1.6.
Waarom zou de 1.8 geen meerwaarde hebben? Het koppel is hoger en komt gelijkmatiger in. Dat het 2.0 blok een Mazda blok is klopt, maar is door ford geleverd. Het zogenaamde duratec blok. Als je hierover gaat lezen zal je er achter komen dat de 1.8 en 2.0 bijna identiek zijn aan elkaar, en beide van ford komen. Dit omdat ford rond de bouwdatum van het model eigenaar was van Volvo.
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Voordeel van de 1.8 is dat deze geleverd is als een sport uitvoering en dat heeft het meest betrekking op een luxe uitvoering met veel optie's extra t.o.v. de 1.6 en de 2.0.

Maar denk niet dat je het gaat halen met het beschikbare budget.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
robert31
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 09.06.2006 - 20:01

Leuk topic!
Zou er inmiddels. na 2 maanden al niet iets gekocht zijn?
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

robert31 schreef: Leuk topic!
Zou er inmiddels. na 2 maanden al niet iets gekocht zijn?
Met het beschikbare budget is de kans groot dat er nog gezocht wordt :) en anders info voor de volgende die een C30 zoekt. Maar ik ben ook wel benieuwd.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
awouters
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 27.07.2016 - 10:33

Het verschil tussen een 1,6 en een 1,8 is dat een 1.6 een distributieriem heeft deze moet naar een aantal jaren of km vervangen worden, Een 1,8 heeft een distributieketting.
Een punt waar je op moet letten zijn de draagarmen voor, de rubbers slijten waardoor de auto niet meer goed spoort een reparatie die zon 700 euro kost bij de Volvo dealer.
Is is vrij gemakkelijk te checken als de auto op de brug staat . Dit zijn de punten waar wij tegen aan liepen bij het zoeken naar een c30 in die prijsklasse.
Ik zou zelf nooit voor een c30 2007 gaan die heeft wat mij is verteld nog wat productie problemen die in 2008 zijn opgelost.
Goed de airco controleren of deze goed werkt, en de condensor op steenslag. een dure grap als deze vervangen moet worden zon 1300 euro bij de volvo dealer als ik mij niet vergis.
Wij hebben onze c30 een halfjaar geleden particulier gekocht 1,6 98000 km bj 2008 in uw prijs klasse , Het kan dus wel maar je moet geen haast hebben.
Wij hebben de Auto voor de koop laten checken bij Volvo service in Lent, de uitslag was doorslaggevend.
Succes
Laatst gewijzigd door awouters op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “C30”