Zelf heb ik een XC90 T8 qua ruimte, weggedrag en comfort de ultieme familie cruiser een hele grote maar…. De ieniemienie tankinhoud van 50 liter. Wanneer je een lange rit maakt dan zijn de accu’s na ca 30 km leeg en heb je vervolgens een verbruik van rond de 1:9 volstrekt logisch gezien het gewicht en de afmetingen van de auto. Zij die door een caravan achter de auto knopen of 180 km/h gaan rijden over de duitse autobahn (doe mij overigens dat laatste maar want dat kan de auto verbazend goed) vinden een verbruik van 1:6.
Aangezien je niet op benzinedamp bij de pomp wilt binnenrollen is ligt de praktische range van de auto ergens tussen de 250 en max 400 km. En dat is gewoon veel te weinig. Dit doet af aan het enorme comfort en luxe die de auto op alle andere vlakken biedt. De praktijk is dat je tankt en na een klein uurtje de range al weer rond de 200 km ziet staan en vervolgens overgeleverd kunt zijn aan een mega rij wachtenden voor een te duur tankstation aan de route a peage waar je helemaal niet wilt zijn.
Nu wordt er gezegd door insiders dat de tank echt niet groter kon ivm de erad en de derde zitrij. In eerste instantie had ik de neiging dit te geloven. Bij nader inzien doe ik dit niet want dezelfde mega ontwerp fout is gemaakt met de S/V 90 die auto heeft ook maar een 55 liter tankje. De AWD modellen hennen een 60 liter tankje…. Euh minder ruimte door de AWD en wel een groter tankje in verband met het forsere verbruik ja….
Een oproep aan de engineers bij Volvo, range anxiety is iets wat voorbehouden was aan electrische aangedreven auto’s diet is een eigenschap die we NIET willen kopiëren naar de modellen met verbrandingsmotoren. Daarbij bieden de nieuwe Volvo’s zoveel comfort dat je erg veel tijd en energie hebt om je te concentreren op die mini range, je bent je reis aan het plannen alsof je met een motorfiets op pad bent en dat wil je niet.
De kleine tank inhoud van de nieuwe Volvo's
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Grappige vaststelling. In al mijn Volvo's (behalve een 940 op LPG van 55 liter) zaten brandstoftanks van 75 a 80 liter. En dat was met 1 op 8 best goed rijden. Maar voor het zelfde geld wil Volvo gewoon dat je na 2 uur stopt om even te bewegen ... Geen idee verder.
In mijn X5 gaat 93 liter en met 1 op 7 a 8 kun je uren sturen zonder te stoppen.
In mijn X5 gaat 93 liter en met 1 op 7 a 8 kun je uren sturen zonder te stoppen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
-
- 2nd Gear member
Het heeft met co2 te maken. Hier kun je er globaal wat over lezen:
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... TDI__.html
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Contacteer:
Tis wel een gepruts tegenwoordig, kleine tankjes, kleine geblazen torretjes, emissie- en verbruiksfraude etc..caterham schreef: Het heeft met co2 te maken. Hier kun je er globaal wat over lezen:
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- Fredraket
- 4th Gear member
Klink heel plausibel, het kan net het verschil maken tussen 7% of veel meer bijtelling..........caterham schreef: Het heeft met co2 te maken. Hier kun je er globaal wat over lezen:
Een andere insteek zou kunnen zijn dat de gedachte is dat maximaal gebruik gemaakt wordt van het hybride systeem, dus veel elektrisch (als dat functioneert

Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Geweldige uitleg ... Stompzinnige redenen om de CO2-uitstoot laag te houden.
Je kunt een nog zo zuinige auto kopen, al dan niet met lage bijtelling als je dat wilt, maar zodra je gaat trappen of je bent een beetje zwaarlijvig dan houdt het gewoon op. Je C1 loopt geen 1 op 27, zelfs niet als je nog jong bent en anorexia hebt. De CO2-uitstoot is een gotspe geworden die nergens op gebaseerd is.
Je kunt een nog zo zuinige auto kopen, al dan niet met lage bijtelling als je dat wilt, maar zodra je gaat trappen of je bent een beetje zwaarlijvig dan houdt het gewoon op. Je C1 loopt geen 1 op 27, zelfs niet als je nog jong bent en anorexia hebt. De CO2-uitstoot is een gotspe geworden die nergens op gebaseerd is.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- Fredraket
- 4th Gear member
Mooi geformuleerd en zeker waar. Hier in de buurt is een huishouden waar ze een V60 PIH en een VW Golf GTE hebben. Géén van beide ooit aan de stekker gezien thuis. En ze staan er al een tijdje..... Dus ik kan me zo voorstellen dat ook daar het beloofde verbruik niet gehaald wordt.Msuidgeest schreef: Geweldige uitleg ... Stompzinnige redenen om de CO2-uitstoot laag te houden.

Groeten, Freddy
-
- 2nd Gear member
Fredraket, het is niet dat ze willen dat je een hybridesysteem maximaal benut. Want dan hadden ze dat in auto's met alleen een normale verbrandingsmotor niet ook verkleind.
In theorie is de kleinere tank vandaag de dag helemaal niet zo erg omdat de verbruikscijfers op papier natuurlijk best goed zijn.
In de praktijk wordt het alleen een ander verhaal en dan ben ik blij dat die v70 van me nog een ouderwetse 70 liter tank heeft. Die haalt het opgegeven verbruik met normaal rijden natuurlijk bij lange na niet. Ik kan wel overal 90 gaan rijden, maar daar heb ik geen D4 voor gekocht.
In theorie is de kleinere tank vandaag de dag helemaal niet zo erg omdat de verbruikscijfers op papier natuurlijk best goed zijn.
In de praktijk wordt het alleen een ander verhaal en dan ben ik blij dat die v70 van me nog een ouderwetse 70 liter tank heeft. Die haalt het opgegeven verbruik met normaal rijden natuurlijk bij lange na niet. Ik kan wel overal 90 gaan rijden, maar daar heb ik geen D4 voor gekocht.
- lint
- Geartronic member
Het kolderverhaal van de politieke regels over uitstoot en bijtelling, die regels veranderen constant.OGA244 schreef: @ lint, wat wilde je nu precies zeggen?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Dat je door een kleinere tank meer zou gaan laden en is onzin. Soms rijdt ik twee weken zonder te tanken, vnl stukjes van ca 30 km en ik laad keurig op kantoor en thuis. Mijn XC90 rijdt gemiddeld 1 : 13 op benzine (elektriciteit dus niet meegenomen). Dat wij politici hebben die 4 jaar nodig hebben om te snappen wat er zou gaat gebeuren als gevolg van onze bizarre bijtellingenregels is treurig en jammer maar heeft met de eigenlijke discussie niets te maken.
De T8 is geïntroduceerd als verstandig alternatief voor V8 prestaties en de nieuwe Volvo's zijn echt hele goede auto's die men probeert te positioneren als luxe premium reis auto's. Een actieradius van 250 - 400 km past daar niet bij. Als het argument voor de kleinere tank de homologatie en CO2 emissie zou zijn. Waarom dan niet dezelfde oplossing als die audi en mercedes bieden met een gratis of bijna gratis upgrade van de tank inhoud als optie net zoals Volvo dat overigens zelf met de V40 deed. Het grappige is dat wij wij thuis ook een V40 D2 hebben die auto heeft een range die ongeveer 2 1/2 zo groot is als onze XC90.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat het slechts een nadelige product eigenschap van de XC90 T8 betrof. Nu zie ik dat men het op de nieuwe S/V90 ook doet sterker nog dat men daar een 5 liter groter tankje monteert op de AWD modellen. Zie mijn topic als een oproep aan Volvo
De T8 is geïntroduceerd als verstandig alternatief voor V8 prestaties en de nieuwe Volvo's zijn echt hele goede auto's die men probeert te positioneren als luxe premium reis auto's. Een actieradius van 250 - 400 km past daar niet bij. Als het argument voor de kleinere tank de homologatie en CO2 emissie zou zijn. Waarom dan niet dezelfde oplossing als die audi en mercedes bieden met een gratis of bijna gratis upgrade van de tank inhoud als optie net zoals Volvo dat overigens zelf met de V40 deed. Het grappige is dat wij wij thuis ook een V40 D2 hebben die auto heeft een range die ongeveer 2 1/2 zo groot is als onze XC90.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat het slechts een nadelige product eigenschap van de XC90 T8 betrof. Nu zie ik dat men het op de nieuwe S/V90 ook doet sterker nog dat men daar een 5 liter groter tankje monteert op de AWD modellen. Zie mijn topic als een oproep aan Volvo
- sbv
- 6th Gear member
Ik constateer het bij Renault Megane en Talisman van die kleine tankjes. Zijn wel met gewicht te maken hebben. geen idee of ze bijv testen met halve tank.
iedere kg gewichtsbesparing is er dan 1.
Bij hybrides al helemaal van die kleine tankjes
iedere kg gewichtsbesparing is er dan 1.
Bij hybrides al helemaal van die kleine tankjes
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 2nd Gear member
Het is met iedere nieuwere wagen. Lager gewicht is een lager brandstofverbruik dus minder uitstoot.
Zelfs een VW Transporter heeft tegenwoordig een 10 liter kleinere tank welke je optioneel weer kunt krijgen met de 'normale'.
Zelfs een VW Transporter heeft tegenwoordig een 10 liter kleinere tank welke je optioneel weer kunt krijgen met de 'normale'.