Cruise -Control elke keer activeren

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Janbeul
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27.02.2016 - 16:09

Goedendag

Ik heb een Volvo V40 D3 CrossCountry model 2014. Ik merk dat je de cruise-Control elke keer weer moet activeren nadat de weg stil heeft gestaan. Uitermate irritant. Ik begreep dat via de site volvotech.eu een kastje te verkrijgen zou zijn waarmee de cruise-control wel automatisch geactiveerd wordt nadatde auto weer wordt aangezet. Iemand die weet wat ik zou moeten bestellen?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Een CFE / Canbus Function Extender.
Maar voor zo ver ik weet zijn die er alleen voor de S60/V70/S80 (P2 platform) en niet voor nieuwere Volvo's. Maar misschien is er inmiddels wat veranderd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Uitermate irritant om op een knopje te duwen als de auto gestart is...irriteer je je dan ook dat je telkens de auto zelf moet starten ?

Daarvoor moet je namelijk ook telkens een knop voor indrukken.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
caterham
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19

Niet vergelijkbaar imho. Ik zie zelf ook het nut niet van de extra handeling om zoiets speciaal aan te moeten zetten.
Hetzelfde heb ik met het start stop systeem. In de FIAT 500 van MdV kun je dat uit zetten en blijft dat zo. In zo'n duur als de Volvo moet ik dat iedere keer opnieuw weer zelf doen. Vervelend.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13741
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Had een Fiat gekocht
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3168
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Cruise control die opnieuw aangezet moet worden begrijp ik wel-dat heeft met veiligheid ter vermijding van een onbedoelde 'Resume' aktie. Het lijkt me ook erg lastig als je 's morgens op een 80 km weg rijdt en de cc aanzet die nog op 130 staat.
Maar dat die start/stop niet permanent uitgezet kan worden vind ik ook vreemd en irritant en slaat nergens op, in ieder geval niet op 'zorg voor het milieu' want er is eerder aangetoond dat zo'n stop functie alleen zin heeft bij een stop van aanzienlijke tijd, en dat het bij het stilzetten op iedere straathoek alleen maar averechts werkt.

Overigens: ik heb toevallig ontdekt dat als ik ook maar iets op het stopcontact in de bagageruimte inplug (met een minimaal maar kennelijk toch meetbaar verbruik van een paar mA) start/stop ook 'niet beschikbaar' is. Je krijgt dan een cryptische (lees onbegrijpelijke) mededeling in beeld. Haal je de stekker dan weer los dan werkt het weer, en ben hè weer verplicht het irritante geval handmatig te killen
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13741
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Start stop kan (uiteraard) overruled worden, daar zijn die "instructie"boekjes nu voor bedoeld..
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

mga1600 schreef: Cruise control die opnieuw aangezet moet worden begrijp ik wel-dat heeft met veiligheid ter vermijding van een onbedoelde 'Resume' aktie. Het lijkt me ook erg lastig als je 's morgens op een 80 km weg rijdt en de cc aanzet die nog op 130 staat.
De laatste gebruikte cc-snelheid moet ook niet onthouden worden na opnieuw starten van de auto, alleen de cc functie moet aangezet worden.
Dus als je op de + drukt, hij die snelheid vasthoudt.
Tenminste zo werkt het op mijn Renault Master standaard en op mijn V70n, met behulp van de CFE, nu ook. Erg makkelijk.

Op mijn Master kan ik zelfs de cc functie omzetten naar maximum snelheid. Dan kan hij niet harder dan de ingestelde snelheid.
Deze instelling blijf behouden na remmen of koppelen. Bij een inhaalactie oid kun je het gaspedaal door een zwaar punt heenduwen om het te overrulen.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
caterham
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19

@Oga, wellicht was dat geen slecht idee geweest, gezien ik m'n wagen nog maar sinds april heb en deze al voor de zevende of achtste maal weg is. Momenteel alweer een volle week, waarbij de importeur niet verder komt dan het bericht 'onder diagnose' in plaats van een lijst met punten die ze geprobeerd hebben. Die info willen ze niet verstrekken. Maar dat terzijde.

Even serieus, wellicht ben je heel erg bevlogen met het merk Volvo en valt m'n kritiek bij jou in het verkeerde keelgat. Zelf heb ik met welk merk dan ook niet zoveel moeite om de plus- en minpunten te benoemen. De V70 is in mijn geval puur gekocht als een relatief onopvallende, emotieloze, maar praktische en prijsgunstige boedelbak. Goed aangeschreven als trekauto, vlakke bodem met een neergeklapte achterbank, en de beste voorstoelen waar ik tot nu toe in heb mogen zitten. Om niet te vergeten dat iets kleins als de bediening van het grootlicht goed is uitgedacht.
Minpunten zoals hoe de CC en het start stop systeem werken, de kraakjes in het interieur, zonneschermen die uit de clips springen, geen dimlicht indicatie in het dashboard benoem ik net zo makkelijk.

Nu, blijkbaar lees ik niet goed de handleiding, maar hoeveel linkjes ik ook heb aangeklikt, nergens kon ik vinden hoe de start stop definitief een halt toegeroepen kan worden. De dealer vertelt me ook dat dat niet mogelijk is, maar wellicht dat jij dan kunt aangeven hoe dat wel kan.
Help je vast niet alleen mij mee, gezien de vele vragen hierover op het internet.
Mocht ik m'n wagen te zijner tijd terugkrijgen kan er wellicht 1 minpunt geschrapt worden.
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1221
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Start-stop is een milieumaatregel waardoor er een lager BPM-bedrag mogelijk is. Door het systeem uit te schakelen voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring. Daarom zal een importeur of dealer een permanente uitschakeling nooit (officieel) ondersteunen. Uiteraard kan het wel door softwarematig de temperatuurdrempel waarbij start-stop kan gaan werken zo hoog te zetten dat deze nooit bereikt wordt. Dit werkt o.a. bij VAG auto's, of het bij Volvo kan weet ik niet.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Bij VAG zijn het software specialisten, daar weet de hele wereld inmiddels alles van...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

@TS lees het forum eens door / gebruik de zoekfunctie alvorens een vraag te stellen.
Deze vraag is al ettelijke malen gesteld en het antwoord is altijd geweest nee, dat kan niet.
Volvo heeft kennelijk een goede reden om dit zo te doen, dat heeft niets met de prijs van een auto te maken.
Het zelfde geldt voor de regensensor, mocht je je dat ook afvragen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3168
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

OGA244 schreef: Start stop kan (uiteraard) overruled worden, daar zijn die "instructie"boekjes nu voor bedoeld..
Bij Volvo is start/stop 'default on', bij de meeste andere merken die ik ken juist 'default of'. Dat hoort het ook eigenlijk ook te zijn naar mijn mening.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Janbeul
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27.02.2016 - 16:09

Dank voor alle reacties.

Helaas niet verder gekomen dan mijn vraag. Is niet erg. Ik blijf de knop wel elke keer indrukken.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

OMG bij mijn vorige auto's moest ik.elke keer na het omdraaien van de sleutel zelf mijn stads- of dimlicht inschakelen, echt hoe bedenken ze het he.... ;-)

Dat is bij mijn volvo niet meer zo. In plaats daarvan is 1 der eerste handelingen nu de cc knop op mijn stuur indrukken.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

@ Janbeul, net als bijvoorbeeld Apple is Volvo een filosofie, a way of life, "Volvo for life" Er zit natuurlijk een 'filosofische' gedachte en visie achter waarom je de CC steeds bewust opnieuw moet aanzetten. Ik durf te wedden iets met veiligheid. Dat kan ik me goed voorstellen.
Vaak kan ik ze wel volgen, ook nu, al vind ik het van tijd tot tijd wel irritant. Ik denk dan steeds maar weer: 'gelukkig rij ik wel in een Volvo'
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Knap kinderachtig hoe sommigen hier reageren op een volkomen normale vraag. Helaas voor TS biedt Volvotech (nog) geen Canbus Function Extender voor de V40 zoals voor de oudere Volvo-modellen. Het achteraf toevoegen van niet fabriek-af functies zoals het automatisch inschakelen van de CC (wat natuurlijk helemaal niks met de veiligheid te maken heeft) is dan ook (nog) niet mogelijk. Wellicht dat een dealer bereid is om eens te kijken wat softwarematig mogelijk is qua aanpassingen.

En om nog even op die kinderachtige reacties in te gaan: Verlichting wordt automatisch ingeschakeld, ruitenwissers gaan vanzelf aan/uit, stoel en spiegels worden afgesteld na het openen van de auto, de parkeerrem wordt vanzelf geactiveerd door de voetrem, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dan is het automatisch inschakelen van CC dus helemaal geen rare luxe en bij andere automerken ook gewoon gemeengoed.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik vind het helemaal niet raar dat je de eerste keer dat je cc wilt gebruiken je daarvoor bewust een knopje op je stuur in moet drukken. Ik heb ook nooit een auto gehad die dat vanzelf deed (heb ook alleen maar Zweedse auto's bezit). Vind wel degelijk dat er een veiligheidsaspect aan kleeft. Staat het default on met de laatst ingestelde snelheid gaat de auto er ineens vandoor als je resume aanraakt. Uiteraard staat het TS vrij te informeren naar de wellicht "hidden" instellingen of after market oplossingen en ook ik vind dat er wat overspannen wordt gereageerd op een volstrekt normale vraag. Ook de verwijzing naar de zoekfunctie van het forum is wel interessant, wanneer we dat consequent zouden doorvoeren kunnen we straks alleen nog wat vragen over de nieuwe modellen, lijkt me niet de bedoeling toch.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21379
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mijn zakelijke Vivaro-ervaring: in deze bus zit een knop die naar boven gedrukt continue de CC paraat heeft en naar beneden gedrukt een snelheidsbegrenzing: stap op het gas en hij gaat toch niet harder dan ingesteld.

Het systeem bestaat dus wel degelijk en in mijn geval met een duidelijk drukknop, niet een bediening die je steeds moet activeren.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

NielsPHEV schreef: Staat het default on met de laatst ingestelde snelheid gaat de auto er ineens vandoor als je resume aanraakt.
Ik heb in meerdere auto's gereden waar de cc standaard aanstaat, maar na opnieuw starten is de cc de laatst ingestelde snelheid kwijt.
Dus de eerste keer op resumé drukken gebeurt er niets.
Als dit met veiligheid te maken heeft, dan zou hij ook uit moeten gaan na een bepaalde tijd niet gebruiken.

In mijn vorige v40 stond het ook altijd aan, was een schuifschakelaar.
Verbaasde mij dat je in de 70 hem eerst aan moest zetten.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”