Klakgeluid bij inschakelen.

Plaats reactie
Kaleaso
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30.11.2015 - 19:56

Ben nu bijna een jaar in het bezit van een fijne xc90 5d uit 2008 met al 270k op de teller.

Wat me opvalt is dat de automaat bij manouvreren (en dus paar keer schakelen van D naar R of andersom) een 'klak-geluid' maakt bij het schakelen (gewoon voet op de rem en ff rustig wachten bij het schakelen). Dit is vooral buiten de auto heel goed te horen en vraag me af of dit normaal is, normale slijtage of toch duidt op problemen die ontstaan. Verder schakelt de bak wel zonder enige problemen.

Sowieso staat een powerflush nog op de wensenlijst omdat ik niet weet wanneer dit de laatste keer gebeurd is. Auto is wel altijd bij een volvo dealer in
onderhoud geweest.


Iemand een idee? Zijn dit de 'plunjers' in de bak die te laat loslaten?

Grtz, K
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Ik denk in eerste instantie aan speling op de aandrijfassen.
Wellicht is dit simpel op te lossen door de centrale bout in de naaf met het juiste moment aan te halen.

Een nieuwe bout kan ook helpen, deze heeft een andere constructie.

'Probleem' is eigenlijk bij elke dealer / Volvo specialist bekend.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik heb precies hetzelfde en baal er behoorlijk van.

Ik ben al in Elst bij Dennis geweest en daar is de centrale bout nagekeken en opnieuw op moment gezet. Geen resultaat. De bouten hebben al een rubber ring welke dit effect zou moeten voorkomen maar doen dat dus niet.
Vastlijmen van de as in de naaf is een optie maar dan hebben je wel een potentieel probleem indien het weer los moet.

Misschien dat nieuwe bouten ook nog iets helpen.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Kaleaso
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30.11.2015 - 19:56

Dank voor jullie reacties.

Ben gisteren nog voorbij de Volvo dealer geweest en kon de auto gelijk daarlaten.
Vandaag opgehaald en dat probleem lijkt goed verholpen. Helaas kan ik nu niet zeggen wat er precies aan gedaan is maar
dat zal ik zsm hier plaatsen, maar het had wel met de aandrijving te maken en niet met de automaat. Voor mij is het ook een taalprobleem, zeker op autotechnisch gebied (ik woon in Polen) Vandaar dat ik extra geholpen ben met antwoorden op dit forum.
Helaas hoor ik 10 min nadat ik mijn auto opgehaald heb, af en toe een ratelend geluid bij het rechter voorwiel. Het klinkt of er een stangetje loshangt die
bij een bepaald toerental ergens tegenaan gaat stoten. Meestal als ik geen gas bij geef en een laag toerental rij. Morgen maar weer naar de dealer om hier
naar te laten kijken. Pech weekje :)
Zover bedankt en ik kom hier zsm op terug.

Grtz, Leon
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Ga uberhaupt voor de powerflush, wordt veel aangeraden, kan erg veel helpen (voorkomen). Even naar Elst rijden is misschien wat bewerkelijk, maar er zouden vele anderen zijn die dezelfde service aanbieden.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 546
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Ik had ook een klak-geluid bij schakelen van voor naar achter. Mijn moeder heeft het ook bij haar Kia Picanto.
Het was steeds een hard enkele tik, als of er iets op zijn plaats moest schieten.
Of bij het rijden van voor naar achter, maar ook na een tijdje gereden te hebben en weer bij eerste keer remmen.

Het waren gewoon mijn remblokken. Deze zijn vervangen, een laag kopervet er bij en het geluid is weg.
De monteur wist niet zeker of de nieuwe blokken zouden helpen, omdat er toch nog een klein beetje speling zat tussen de blokken en de remklauw.
Als het geluid terug kwam, kom ik een stukje gelijder van de remklauw vervangen, zodat de remblokken weer mooi strak in de klauw kwamen te zitten.
Maar voorlopig heb ik er geen last meer van.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”