Sinds kort ruik ik een vieze muffe lucht in de auto bij het instappen.
Als ik de ventilator aanzet lijkt het even erger te worden waarna het verdwijnt.
Vooral wanneer het geregend heeft en daarna de zon op de auto heeft gestaan. Er wordt niet gerookt in de auto.
Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Kan het de airco zijn?
Waterlekkage?
Wie kent het probleem.
Die lucht is echt Volvo onwaardig.
vieze lucht in de auto.
Waarschijnlijk enkele (veel) bacteriën op je verdamper.
Daar zijn spuitbussen voor.
Die zet je midden in de auto, knop indrukken en deur dicht gooien.
De airco staat dan al op zo koud mogelijk en de ventilator op vol.
Heeft bij mij perfect gewerkt, kosten ongeveer € 15,-
Daar zijn spuitbussen voor.
Die zet je midden in de auto, knop indrukken en deur dicht gooien.
De airco staat dan al op zo koud mogelijk en de ventilator op vol.
Heeft bij mij perfect gewerkt, kosten ongeveer € 15,-
- JosB
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 27.12.2005 - 15:40
- Locatie: Eindhoven
Ja en dan heb je vervolgens je hele auto interieur onder die rotzooi zitten, mijn advies niet doen.AlexV70 schreef:......Daar zijn spuitbussen voor.
Die zet je midden in de auto, knop indrukken en deur dicht gooien.
De airco staat dan al op zo koud mogelijk en de ventilator op vol...
Het probleem moet je aanpakken waar het zit en dat is je verdamper in de kachelunit en niet je hele interieur.
De Volvo dealer of elke willekeurige AC specialist heeft daar een speciale behandeling voor die over het algemeen vrij simpel uitgevoerd kan worden en volgens mij geen rib uit je lijf kost.
Die vieze lucht is dan waarschijnlijk wat wij zeggen net een "natte cement lucht". Dat zijn dus de bacteriën die op je verdamper leven.
JosB
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 17:53
Als ik het me goed herinner hebben ze voor rond de 45 euro een mogelijkheid om het systeem te reinigen. Daarna komt er gegarandeerd geen "natte cement" lucht meer uit de roosters. Ga je nog een stap verder, ook qua euro's, wordt het hele systeem nagekeken, gereinigd en zo nodig bijgevuld.
Heren,JosB schreef:Ja en dan heb je vervolgens je hele auto interieur onder die rotzooi zitten, mijn advies niet doen.AlexV70 schreef:......Daar zijn spuitbussen voor.
Die zet je midden in de auto, knop indrukken en deur dicht gooien.
De airco staat dan al op zo koud mogelijk en de ventilator op vol...
Het probleem moet je aanpakken waar het zit en dat is je verdamper in de kachelunit en niet je hele interieur.
De Volvo dealer of elke willekeurige AC specialist heeft daar een speciale behandeling voor die over het algemeen vrij simpel uitgevoerd kan worden en volgens mij geen rib uit je lijf kost.
Die vieze lucht is dan waarschijnlijk wat wij zeggen net een "natte cement lucht". Dat zijn dus de bacteriën die op je verdamper leven.
Hebben jullie wel eens gekeken hoe een airco-specialist dit doet?
Zo dus en niet anders!
Soms een extra spuitbus waarmee in ventilatieroosters wordt gespoten.
Ik heb nog geen airco-specialist meegemaakt die het dashbord sloopt om bij de verdamper te komen.
Maarja € 15,- zelf doen of € 45,- door de "specialist".
Die 15 euro is dus incl. korting bij de groothandel.
Weet je gelijk wat er verdient wordt.

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
- Locatie: omgeving Utrecht
Bedankt voor jullie reacties.
Alleen het idee dat je die bacteriën ook inademt.
Dat verklaart ook misschien het feit dat ik de laatste tijd aan één stuk door verkouden ben.
Mijn auto moet volgende maand toch voor de apk naar de volvo dealer.
Zal ik meteen vragen of ze airco willen reinigen.
Heeft een S60 ook een interieurfilter? En zo ja om de hoeveel tijd moet deze vervangen worden? Kun je deze makkelijk zelf vervangen?
Alleen het idee dat je die bacteriën ook inademt.
Dat verklaart ook misschien het feit dat ik de laatste tijd aan één stuk door verkouden ben.
Mijn auto moet volgende maand toch voor de apk naar de volvo dealer.
Zal ik meteen vragen of ze airco willen reinigen.
Heeft een S60 ook een interieurfilter? En zo ja om de hoeveel tijd moet deze vervangen worden? Kun je deze makkelijk zelf vervangen?
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Ja, dat heeft ie. En ja, deze kun je makkelijk zelf vervangen.
Kijk maar;
http://www.miketdi.de/faq/80/pf.htm
Kijk maar;
http://www.miketdi.de/faq/80/pf.htm
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ik heb laatst mijn airco bij Volvo Broekhuis laten reinigen en tevens nieuw interieurfilter. Bijna 1 week plezier gehad van de lentebloemenlucht, nu heerst alweer de "puin recycling" / natte cement lucht.
Ca. 10 minuten voor het einde van iedere rit zet ik de airco uit.
Wat is er nog aan te doen?
Ca. 10 minuten voor het einde van iedere rit zet ik de airco uit.
Wat is er nog aan te doen?
Wat dacht je van terug gaan? Is niet goed.Frumpy schreef:Ik heb laatst mijn airco bij Volvo Broekhuis laten reinigen en tevens nieuw interieurfilter. Bijna 1 week plezier gehad van de lentebloemenlucht, nu heerst alweer de "puin recycling" / natte cement lucht.
Ca. 10 minuten voor het einde van iedere rit zet ik de airco uit.
Wat is er nog aan te doen?
Wel een vraag; wat bedoel je met laatst? Is namelijk een ruim begrip!
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
AlexV70 schreef:
Moet er wel bij zeggen dat het alleen de eerste minuten na opstart van de airco is, daarna verdwijnt het. Maar ik had begrepen van Broekhuis dat het helemaal zou verdwijnen.
Medio juli 2006, zo'n maand geleden. Een week later hing die meur er weer.wat bedoel je met laatst? Is namelijk een ruim begrip!
Moet er wel bij zeggen dat het alleen de eerste minuten na opstart van de airco is, daarna verdwijnt het. Maar ik had begrepen van Broekhuis dat het helemaal zou verdwijnen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
- Locatie: Obbicht
Wat dachten jullie ervan om een aanjager te laten installeren. Bij de S70 van mijn pa hadden ze ook zo een kreng erin gezet. het stonk er altijd heel muf. Oorzaak; er bleef vocht in de pijpen van de airco staan als de auto niet reed. Na een aanjager erin te zetten joeg deze nog circa een half uur het voicht eruit.
Succes!
Succes!
Maurice
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 11.05.2006 - 00:00
Hallo Frumpy,Frumpy schreef:Ik heb laatst mijn airco bij Volvo Broekhuis laten reinigen en tevens nieuw interieurfilter. Bijna 1 week plezier gehad van de lentebloemenlucht, nu heerst alweer de "puin recycling" / natte cement lucht.
Ca. 10 minuten voor het einde van iedere rit zet ik de airco uit.
Wat is er nog aan te doen?
je moet vooral NIET de airco uitdoen voor het einde van de rit.
dat heb ik zelf gemerkt. Als je de airco aan laat, 'weet' de auto dat de airco aan was, en na ongeveer een half uur begint de auto dan vanzelf even 10 minuten loeihard te blazen (de airco droog te blazen).
Zo is deze voor de volgende rit gebruiksklaar.
Tenminste, bij mijn s60 d5 2003.
als je de airco juist uit zet, gaat ie niet droog blazen, en dan ga je die stank krijgen.
probeer het maar eens (en probeer op het blazen te letten; laatste keer dat ik het merkte was toen ik weer terugkwam in de parkeergarage alwaar ik aan het geblaas mijn auto kon vinden)

-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 11.05.2006 - 00:00
trouwens, wat ook goed werkt is de airco laten reinigen met een heel apart middeltje, dat verdampen ze met ultrasoon geluid.Frumpy schreef:Ik heb laatst mijn airco bij Volvo Broekhuis laten reinigen en tevens nieuw interieurfilter. Bijna 1 week plezier gehad van de lentebloemenlucht, nu heerst alweer de "puin recycling" / natte cement lucht.
Ca. 10 minuten voor het einde van iedere rit zet ik de airco uit.
Wat is er nog aan te doen?
het ziet er een beetje uit als de rook in discotheken; dit wordt dan door het filter en de hele airco unit gejaagd. zo gaat alles dood. ik weet niet meer hoe de behandeling heette, volgens mij was dat een speciaal kastje van wynn's, die dealers hebben.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
the fonz schreef:
jonkeren1 schreef:
Dat uitzetten tijdens de rit doe ik eigenlijk alleen maar op advies van de Volvo dealers. :?
Hoor wel altijd als ik mijn auto wegzet een behoorlijke blazer werken, maar dat zal dan waarschijnlijk de fan van de motor zijn, die probeert wat motorwarmte af te voeren?
Een half uur later hoor ik eigenlijk niets, zal het eens uitproberen.
Bedankt!
Ik weet niet beter, dan dat deze aanjager al standaard aanwezig is in de nieuwere modellen, juist door dit soort klachten. Heeft een monteur van Volvo mij ooit eens wijsgemaakt.Wat dachten jullie ervan om een aanjager te laten installeren. Bij de S70 van mijn pa hadden ze ook zo een kreng erin gezet. het stonk er altijd heel muf. Oorzaak; er bleef vocht in de pijpen van de airco staan als de auto niet reed. Na een aanjager erin te zetten joeg deze nog circa een half uur het voicht eruit.
jonkeren1 schreef:
je moet vooral NIET de airco uitdoen voor het einde van de rit.
dat heb ik zelf gemerkt. Als je de airco aan laat, 'weet' de auto dat de airco aan was, en na ongeveer een half uur begint de auto dan vanzelf even 10 minuten loeihard te blazen (de airco droog te blazen).
Zo is deze voor de volgende rit gebruiksklaar.
Dat uitzetten tijdens de rit doe ik eigenlijk alleen maar op advies van de Volvo dealers. :?
Hoor wel altijd als ik mijn auto wegzet een behoorlijke blazer werken, maar dat zal dan waarschijnlijk de fan van de motor zijn, die probeert wat motorwarmte af te voeren?
Een half uur later hoor ik eigenlijk niets, zal het eens uitproberen.
Bedankt!
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
De laatste twee dagen toch maar even het advies van div. Volvogarage's in de wind geslagen en uitgeprobeerd wat o.a. jonkeren1 en hollander ook doen, nl. de auto met de airco aan weg te zetten.
En wat blijkt? Totaal geen last meer van die ellendige meur!
Jongens, bedankt voor jullie tip!
Nu alleen nog allerlei irritante bijgeluiden verhelpen, waarvan ik het idee heb dat het er alsmaar meer worden. Van die Volvo-onwaardige geluiden die er in het begin niet waren. :evil:
En wat blijkt? Totaal geen last meer van die ellendige meur!
Jongens, bedankt voor jullie tip!
Nu alleen nog allerlei irritante bijgeluiden verhelpen, waarvan ik het idee heb dat het er alsmaar meer worden. Van die Volvo-onwaardige geluiden die er in het begin niet waren. :evil:
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Bij elke beurt worden de filters standaard verwisseld, dat moet voldoende zijn, ik ken de "meur"ook, maar dat probleem is na een (kleine) beurt opgelost. Ik weet niet of elke dealer dat standaard doet, maar het lijkt me noodzakelijk als je gezond wilt blijven.
XC70 D5 2009 Ocean Race