Uitgesteld laden met XC90 T8

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Harryeast
2nd Gear member

Ik zou graag uitgesteld laden met mijn T8.

Dus niet zodra ik de auto aan de kabel hang gaan laden maar op een later tijdstip.
Ik zou de auto namelijk graag s nachts laten laden, omdat ik nu af en toe een storing op mijn stroomnetwerk ondervindt tijdens het laden van de auto (stoort in mijn domotica).

Gezien Volvo dit (nog) niet aanbiedt in de software van de auto, vroeg ik mij af of iemand hier al zelf een slimme oplossing voor heeft verzonnen?
silk blue
1st Gear member

Ik zelf gebruik een tijdschakelklok van een tientje.
Gewoon de stroom er op om 23.00u en eraf om 5.00u.
Werkt al 4 maanden probleemloos.
Mavi57
1st Gear member

silk blue schreef: Ik zelf gebruik een tijdschakelklok van een tientje.
't leven kan soms simpel zijn :D
hvt
5th Gear member

Relais in de voeding en laten schakelen door je domotica.
Kun je een tijd programmeren en indien nodig vanaf de bank het laden starten.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
RoaldH
6th Gear member

hvt schreef: Relais in de voeding en laten schakelen door je domotica.
Kun je een tijd programmeren en indien nodig vanaf de bank het laden starten.
Beter idee dan dat VOC je 12v accu leeg trekt omdat de auto elke keer kijkt of ie al mag laden...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Harryeast
2nd Gear member

Bedankt voor de reacties, ik ga eens even met de elektricien in overleg. Het enige wat ik nog afvraag is, ik moet een tag voor mijn laadpaal langshalen (EV Box) dus ik vraag me alleen af als ik de stroom eraf haal en laad schakelen door een tijdklok oplossing of de laadsessie wel gaat starten, maar dat is natuurlijk te testen.
Wordt vervolgd.
Javar52
1st Gear member

Ik denk dat dat wel kan hoewel het niet in de VOC app zelf lijkt te zitten maar in een afgeleide functie ervan. Ik gebruik het zelf niet maar heb wel gezien dat het erin zit.
Wat ik bedoel:
- Onder instellingen / berichten kun je een laadherinnering instellen
- Ook kun je een bericht aanzetten als de lading wordt onderbroken

Wat je de eerste keer doet is:
- Zet de auto onder lading en trek een paar minuten later de stekker er weer uit (je weet wel: deur ontgrendelen enz om de stekker vrij te laten geven)
- Kort daarna krijg je een melding
- Open die melding !!! NIET VOC starten !!
- Nu krijg je een scherm met het actuele laadniveau, daaronder kun je 7 laadlocaties invullen (Locatie toevoegen)
- Als je dan op die laadlocatie tikt krijg een plattegrond waar dat is, of je geprogrammeerde oplading wilt en of je een herinnering wilt als je binnen 30 minuten na parkeren de auto niet hebt aangesloten
- Als je nu geprogrammeerde oplading aanzet krijg je een begin en eindtijd.

Wat ik al aangaf aan het begin: ik gebruik het zelf niet en heb geen flouw idee of het werkt maar het zit wel logisch in elkaar. Onlogisch is alleen dat je via de normale VOC functies niet bij dat scherm lijkt te kunnen (mij is het in ieder geval nog niet gelukt)

Doe er je voordeel mee !!!
Volvo V60 D6 PIH
Volvo XC90 T8 Inscription
eric vermeer
3rd Gear member

silk blue schreef: Ik zelf gebruik een tijdschakelklok van een tientje.
Vindt dat toch gevaarlijk met tijdklok ertussen.
tijdens het laden van de accu gaat er toch 2300watt door de kabel dit is op zich geen probleem maar een paar uur constant 2300watt
kan bij verlengsnoeren/haspels en tijdklokken toch extreem warm worden met kans op smelt of brand gevaar.
je mag zo'n laadkabel officieel ook alleen in een wandcontactdoos stoppen en geen gebruik maken van van verlengsnoeren of andere apparaten.

Een stroomgroep in huis is meestal 16A afgezekerd dat wil zeggen dat deze groep belast kan worden tot 16A maar wel voor korte tijd
de maximale belasting constant over een aantal uur constant ligt op 10A tot max 13A.
Wat ik ermee wil zeggen is dat een tijdklok misschien wel die 2300watt aan kan voor korte tijd maar langere tijd.....

Ik weet dat er veel mensen toch verlengsnoeren en klokjes gebruiken en dat er meestal niets aan de hand is maar let er wel mee op.
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Harryeast
2nd Gear member

Heb inmiddels professionele tijdklok in de meterkast tussen de diverse groepenschakelaars laten monteren. Werkt perfect nu, helemaal blij mee.
Zoals boven ook al gemeld is het ABSOLUUT af te raden om een simpel tijdsklokje van 10 euro te monteren hiervoor. Vermogen is behoorlijk groot, bij mij 3700 Watt. Dit moet je absoluut niet over een simpel tijdklokje laten lopen, kan grote gevolgen hebben.
silk blue
1st Gear member

Ik laad snachts (goedkope stroom) met 6 amp. = 1.300watt en dat gaat prima met een klokje van 10 Euries.
Laden met lage amp. is ook beter voor de accu's.
Volvogel
2nd Gear member

Javar52 schreef: Ik denk dat dat wel kan hoewel het niet in de VOC app zelf lijkt te zitten maar in een afgeleide functie ervan. Ik gebruik het zelf niet maar heb wel gezien dat het erin zit.
Wat ik bedoel:
- Onder instellingen / berichten kun je een laadherinnering instellen
- Ook kun je een bericht aanzetten als de lading wordt onderbroken

Wat je de eerste keer doet is:
- Zet de auto onder lading en trek een paar minuten later de stekker er weer uit (je weet wel: deur ontgrendelen enz om de stekker vrij te laten geven)
- Kort daarna krijg je een melding
- Open die melding !!! NIET VOC starten !!
- Nu krijg je een scherm met het actuele laadniveau, daaronder kun je 7 laadlocaties invullen (Locatie toevoegen)
- Als je dan op die laadlocatie tikt krijg een plattegrond waar dat is, of je geprogrammeerde oplading wilt en of je een herinnering wilt als je binnen 30 minuten na parkeren de auto niet hebt aangesloten
- Als je nu geprogrammeerde oplading aanzet krijg je een begin en eindtijd.

Wat ik al aangaf aan het begin: ik gebruik het zelf niet en heb geen flouw idee of het werkt maar het zit wel logisch in elkaar. Onlogisch is alleen dat je via de normale VOC functies niet bij dat scherm lijkt te kunnen (mij is het in ieder geval nog niet gelukt)

Doe er je voordeel mee !!!
wat voor telefoon heb jij?
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”