S60 T5 olie ravage

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
wasterfd
Starter

Beste allemaal,

Ik rij met veel plezier een Volvo S60 T5 uit 2001 met 225.000km op de teller. Helaas begint de motor behoorlijk olie te lekken. Na het weghalen van alle olie onder de beschermplaat lijkt de meeste olie te komen uit het gaatje tussen de motor en de versnellingsbak. Het lijkt erdus verdacht veel op dat de binnenste krukas keerring is gaan lekken.

Omdat ik het leuk vind om te sleutelen, de auto niet veel meer waard is en de reparatie vooral manuren kost ben ik van plan om de keerring zelf te gaan vervangen. Na wat rond speuren op het forum heb ik wel een aantal leden gevonden die het door de dealer hebben laten doen maar nog niemand die het zelf heeft gedaan. Heeft er iemand een stappenplan of een manual?

Aangezien het probleem waarschijnlijk ook met de carter ventilatie te maken heeft zal ik die ook moeten controleren. Als de motor er toch uit moet is dat een mooi moment om diverse andere onderdelen die anders niet te bereiken zijn te vervangen. De dynamo is onlangs al vervangen maar bijvoorbeeld de waterpomp zal ook wel aan vervanging toe zijn? Zijn er nog andere onderdelen die jullie me kunnen aanraden meteen te vervangen?

Alvast bedankt voor jullie input.
Johan s60
6th Gear member

Normaal gesproken haalt men de versn.bak er achter vandaan en blijft de motor zitten, ook kan de afdichting vh oliekanaal lekken achter het vliegwiel controleer dit iig.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
edraket
7th Gear member

Motor hoeft er niet uit idd, alleen de bak eraf. Als je even je motorcode doorgeeft of nog beter chassisnr kan ik een uitdraai sturen voor je van de hele reparatie.
Is wel een flinke klus, als je dat nog nooit eerder hebt gedaan ben je er snel een dikke dag mee zoet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
wasterfd
Starter

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb inmiddels toegang tot Vida en inderdaad gezien dat de motor er niet uit hoeft maar "alleen" de versnellingsbak.
In de Vida staat steeds dat je nieuwe bouten moet gebruiken. Waarom is dat en is het verstandig om je daar aan te houden?
Johan s60
6th Gear member

Je hoeft niet alle bouten te vern., wel die centrale bout vd aandrijf-assen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ramon&Ramon
7th Gear member

wasterfd schreef: Dank voor jullie antwoorden. Ik heb inmiddels toegang tot Vida en inderdaad gezien dat de motor er niet uit hoeft maar "alleen" de versnellingsbak.
In de Vida staat steeds dat je nieuwe bouten moet gebruiken. Waarom is dat en is het verstandig om je daar aan te houden?
Om de keerring te monteren heb je wel speciaal gereedschap nodig,,
En gereedschap om de motor op te hangen,,
Laten doen lijkt me verstandiger, voor een ervaren Volvo monteur is het een
kleine 5 uur werk..
albertje
2nd Gear member

wasterfd schreef: Dank voor jullie antwoorden. Ik heb inmiddels toegang tot Vida en inderdaad gezien dat de motor er niet uit hoeft maar "alleen" de versnellingsbak.
Bouten vervangen heeft ermee te maken dat ze zijn uitgerekend voor een bepaalde kracht. Meeste bouten worden op moment vastgezet en kunnen, volgens de specs, die kracht maar een keer aan. Heb het zelf gehad met m'n boutjes waarmee de koppelomvormer van de versnellingsbak aan het meeneemwiel vast zit. Dat zijn zes inbusboutjes die op x newtonmeter worden vastgezet. De eerste vijf gingen goed en van de laatste brak de kop af...
Met nieuwe bouten heb je minder kans dat ze afbreken.
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
gose91
3rd Gear member

Een bout wordt uitgerekt als je hem op moment zet, meerdere malen vast zetten kan inderdaad tot gevolg hebben dat er een breekt. Standaardvoorschrift in de industrieën is om vanaf een paar tiental Newton meter altijd de bout te vervangen en omdat de kleinste boutjes de kosten niet zijn, het daar ook voor te laten gelden.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”