hi,
Ik overweeg de aankoop van Volvo. Bovenaan mijn lijstje staat een V70 my2008 (maar met een V50 of S60 zou ik ongetwijfeld ook heel blij zijn).
In Antwerpen, waar ik woon, start binnenkort een lage emissiezone. Belangrijk dus om na te gaan of mijn 'toekomstige' de volgende jaren de stad nog in mag.
Met benzinemotoren is er geen probleem, maar die vind je in België niet 2dehands (enkel de S60 kom je wel eens op benzine tegen).
Welke euro emissie norm hebben de verschillende V70 diesels dus?
(staat normaal op het inschrijvingsbewijs, online vind ik geen gegevens)
Ter info de regels:
na 2017
Diesel toegelaten: euronorm 3 (met roetfilter), 4, 5 en 6
na 2020
Diesel toegelaten: euro 5 en 6
na 2025
Diesel toegelaten: euro 6
Bedankt.
Staf
Euro emissie norm
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13.09.2016 - 18:40
Bedankt tvc15, dat is alle informatie die ik nodig heb in 1 klap.
Dan wordt het dus:
- een diesel van na 2012
- ofwel eentje op benzine uit Nederland importeren, want nederlanders zijn blijkbaar niet zo verzot op diesel als de belgen
Heel erg bedankt.
Dan wordt het dus:
- een diesel van na 2012
- ofwel eentje op benzine uit Nederland importeren, want nederlanders zijn blijkbaar niet zo verzot op diesel als de belgen

Heel erg bedankt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 15.11.2013 - 08:35
Dat komt doordat het bezit van een auto met dieselmotor zwaarder wordt belast dan het bezit van een auto met een benzinemotor. Althans, zo was het 6 jaar geleden nog toen ik van NL naar B verhuisde.zdav schreef: Dan wordt het dus:
- ofwel eentje op benzine uit Nederland importeren, want nederlanders zijn blijkbaar niet zo verzot op diesel als de belgen![]()
De zwaardere belasting was gedaan ter compensatie van de goedkopere brandstof.
Volvo V70 D4 Polestar getuned (St. 1) (2015)
Saab 900 T16 Aero (1987)
Saab 900 T16 Aero (1987)
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Hum, de smoes was vroeger niet het prijsverschil in de brandstof, maar het feit dat diesels in principe veel meer rijden en dus de wegen zwaarder belasten. Later werd het ordinaire "flappeninname" door vadertje staat. Het verschil tussen benzine- en dieselaccijns wordt sinds 2010 per aanpassing kleiner.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Leuke vraag.
Ik heb er al eens naar gezocht maar nooit kunnen vinden wat euro 5B zou moeten zijn.
Volgens mij is er alleen euro 5 en na 2014/15 is Euro 6 gekomen.
Bij euro 6 zijn er wel diverse toevoegingen.
Kijk anders, voor een nederlands kenteken, bij de rdw ( https://ovi.rdw.nl ) , daar staat het keurig aan gegeven welke norm de auto valt.
Ik heb er al eens naar gezocht maar nooit kunnen vinden wat euro 5B zou moeten zijn.
Volgens mij is er alleen euro 5 en na 2014/15 is Euro 6 gekomen.
Bij euro 6 zijn er wel diverse toevoegingen.
Kijk anders, voor een nederlands kenteken, bij de rdw ( https://ovi.rdw.nl ) , daar staat het keurig aan gegeven welke norm de auto valt.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 29.03.2017 - 18:55
Belgisch kentekenRene64 schreef: ↑21.06.2022 - 19:47 Leuke vraag.
Ik heb er al eens naar gezocht maar nooit kunnen vinden wat euro 5B zou moeten zijn.
Volgens mij is er alleen euro 5 en na 2014/15 is Euro 6 gekomen.
Bij euro 6 zijn er wel diverse toevoegingen.
Kijk anders, voor een nederlands kenteken, bij de rdw ( https://ovi.rdw.nl ) , daar staat het keurig aan gegeven welke norm de auto valt.

- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Deze ( toevallig ook een Belgische) site met een overzicht nog gevonden.
Zover ik kan zien maakt euro5 of 5B voor een diesel niet uit.
https://ecoscore.be/nl/legislation/european
Zover ik kan zien maakt euro5 of 5B voor een diesel niet uit.
https://ecoscore.be/nl/legislation/european
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Het is wel een aardige discussie.
In Nederland gaat 1 juli dit jaar , dus net als in Belgie, de zelfde keuring van roetfilters onderdeel worden van de Apk.
Met een deeltjesteller wordt dan de roetfilter op werking getest en er wordt uiteraard gekeken of de roetfilter er nog wel in zit
In de gegevens die te vinden zijn van oa de Bovag staat dat het gaat gelden voor voertuigen vanaf 2011 toen euro 5 verplicht is ingevoerd.
En uiteraard ook euro 6 en hoger van latere bouwjaren.
Ik zie nergens op NL sites iets over eiro 5b staan, wel op Belgische sites.
Inderdaad zeer verwarrend allemaal en logisch dat MeOnline het ook niet meer snapt.
Mijn Volvo D3 is van bj 2010, heeft een roetfilter en is euro 5 ( zonder toevoeging b).
Valt die dan buiten de regeling omdat deze van voor 2011 is , of is het verschil mogelijk de aanwezigheid van een start-stop systeem?
Mijn auto is euro 5 maar heeft (gelukkig) geen start stop systeem.
Misschien kan een van de forumleden met een euro 5 met start stop eens kijken hoe die geregistreerd staat?
Opmerkelijk en typisch nederlands is dat bij een niet werkende of weggesloopte roetfilter dat bij de RDW kan worden aangegeven en je tegen betaling van het vergoogde MRB bedrag gewoon mag rijden.
Het zoveelste bewijs dat het op knaken gaat en niet om het millieu bij de overheid...
En daarom blijf ik ook heerlijk dieselen
In Nederland gaat 1 juli dit jaar , dus net als in Belgie, de zelfde keuring van roetfilters onderdeel worden van de Apk.
Met een deeltjesteller wordt dan de roetfilter op werking getest en er wordt uiteraard gekeken of de roetfilter er nog wel in zit

In de gegevens die te vinden zijn van oa de Bovag staat dat het gaat gelden voor voertuigen vanaf 2011 toen euro 5 verplicht is ingevoerd.
En uiteraard ook euro 6 en hoger van latere bouwjaren.
Ik zie nergens op NL sites iets over eiro 5b staan, wel op Belgische sites.
Inderdaad zeer verwarrend allemaal en logisch dat MeOnline het ook niet meer snapt.
Mijn Volvo D3 is van bj 2010, heeft een roetfilter en is euro 5 ( zonder toevoeging b).
Valt die dan buiten de regeling omdat deze van voor 2011 is , of is het verschil mogelijk de aanwezigheid van een start-stop systeem?
Mijn auto is euro 5 maar heeft (gelukkig) geen start stop systeem.
Misschien kan een van de forumleden met een euro 5 met start stop eens kijken hoe die geregistreerd staat?
Opmerkelijk en typisch nederlands is dat bij een niet werkende of weggesloopte roetfilter dat bij de RDW kan worden aangegeven en je tegen betaling van het vergoogde MRB bedrag gewoon mag rijden.
Het zoveelste bewijs dat het op knaken gaat en niet om het millieu bij de overheid...
En daarom blijf ik ook heerlijk dieselen

Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
MeOnline, je kan het ook controleren aan datum van 1é inschrijving.
https://www.autogids.be/auto-advies/alg ... ennen.html
https://www.autogids.be/auto-advies/alg ... ennen.html
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 29.03.2017 - 18:55
BedanktLudo schreef: ↑23.06.2022 - 22:29 MeOnline, je kan het ook controleren aan datum van 1é inschrijving.
https://www.autogids.be/auto-advies/alg ... ennen.html
Op basis van dat artikel zou mijn auto (Bouwjaar einde 2011) dus niet getest worden met de deeltjesteller?
"Euro 5
Van 1 januari 2011 tot 31 december 2012"
"Euro 5b
Van 1 januari 2013 tot 31 augustus 2015"
Toch vreemd allemaal en ook nergens echt duidelijkheid over te vinden.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3696
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Aan deze mogelijkheid zijn uiteraard voorwaarden verbonden: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... erwijderenRene64 schreef: ↑23.06.2022 - 19:02 Opmerkelijk en typisch nederlands is dat bij een niet werkende of weggesloopte roetfilter dat bij de RDW kan worden aangegeven en je tegen betaling van het vergoogde MRB bedrag gewoon mag rijden.
Het zoveelste bewijs dat het op knaken gaat en niet om het millieu bij de overheid...
En daarom blijf ik ook heerlijk dieselen
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 29.03.2017 - 18:55
Heb eens gebeld met Goca vlaanderen.MeOnline schreef: ↑24.06.2022 - 11:19BedanktLudo schreef: ↑23.06.2022 - 22:29 MeOnline, je kan het ook controleren aan datum van 1é inschrijving.
https://www.autogids.be/auto-advies/alg ... ennen.html
Op basis van dat artikel zou mijn auto (Bouwjaar einde 2011) dus niet getest worden met de deeltjesteller?
"Euro 5
Van 1 januari 2011 tot 31 december 2012"
"Euro 5b
Van 1 januari 2013 tot 31 augustus 2015"
Toch vreemd allemaal en ook nergens echt duidelijkheid over te vinden.
In Vlaanderen zou de deeltjesteller ingezet worden vanaf Euro5, in Wallonië vanaf Euro5b.
Online vind ik hier echter niets van terug... Vreemd...
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3696
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Mooie website over de deeltjesteller: https://www.deeltjestest.nl/
In NL dus ook voor euro 4.
In NL dus ook voor euro 4.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1005
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Niet alles wat op internet te vinden is klopt.
De informatie op deeltjestest.nl over auto's die aan de deeltjestes onderworpen zullen worden is onjuist.
Vanaf 1 januari 2023 wordt bij auto's met een euro 5 motor en een euro 6 motor het aantal deeltjes gemeten.
Euro 3 testen op deeltjes is onzin omdat die auto's niet voorzien zijn van een roetfilter.
Euro 4 is in de meeste gevallen wel voorzien van een roetfilter maar wordt niet onderworpen aan de deeltjestest.
Dit werd mij door de RDW meegedeeld. Het lijkt me dat de RDW goed op de hoogte is van de nieuwe APK eisen die voor Nederland gelden.
De informatie op deeltjestest.nl over auto's die aan de deeltjestes onderworpen zullen worden is onjuist.
Vanaf 1 januari 2023 wordt bij auto's met een euro 5 motor en een euro 6 motor het aantal deeltjes gemeten.
Euro 3 testen op deeltjes is onzin omdat die auto's niet voorzien zijn van een roetfilter.
Euro 4 is in de meeste gevallen wel voorzien van een roetfilter maar wordt niet onderworpen aan de deeltjestest.
Dit werd mij door de RDW meegedeeld. Het lijkt me dat de RDW goed op de hoogte is van de nieuwe APK eisen die voor Nederland gelden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26875
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik weet ook niet beter dan dat een Euro 3 en 4 niet getest worden op de nieuwe methode.
Vanaf bouwjaar 2012 is wat ik meermaals heb gelezen.
Vanaf bouwjaar 2012 is wat ik meermaals heb gelezen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D