Pagina 2 van 2

Euro emissie norm

Geplaatst: 17.11.2022 - 14:00
door raspaardje
WillyWortel2 schreef: 17.11.2022 - 13:22 Het lijkt me dat de RDW goed op de hoogte is van de nieuwe APK eisen die voor Nederland gelden.
Is dat ergens terug te lezen?
Want ik lees alleen maar op Nederlandse websites dat de auto's die af fabriek van een roetfilter zijn voorzien bij de APK te maken krijgen met de deeltjesteller.
Bovendien wist ook mijn Saab-specialist mij te melden dat mijn euro 4 Saab straks met de deeltjesteller getest wordt.

@WillyWortel2
Dat geldt idd voor personenauto's vwb euro 3 icm roetfilter, ik weet alleen niet hoe met bestelauto's en vrachtwagens is gesteld.

Euro emissie norm

Geplaatst: 17.11.2022 - 14:04
door fredhead
Geen RDW, maar via de website van de Bovan en via carblogger.nl: personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012.

Euro emissie norm

Geplaatst: 17.11.2022 - 14:05
door raspaardje
Uit het RDW APK keurmeester blad:

"Deeltjestellermeting van
start in 2023
De invoering van het gebruik van de
deeltjesteller is uitgesteld. De reden
voor dit uitstel is omdat er problemen
zijn met de levering van apparatuur
en onderdelen. In tegenstelling tot
de eerdere ingangsdatum van 1 juli
2022 wordt vanaf 1 januari 2023 de
deeltjesteller onderdeel van de APK.
Alle betrokken partijen zijn het eens
over deze nieuwe datum. Het uitstel
is daarom zeker geen afstel. Het
extra halfjaar geeft leveranciers de
ruimte om de bestelde apparatuur
gespreid te kunnen leveren. Het
advies wat wij als RDW aan erkenninghouders willen meegeven is om een
eerdere bestelling niet te annuleren
of uit te stellen tot december. De
kans bestaat dat je dan alsnog met
lege handen staat. Zonder een in
RME geregistreerde deeltjesteller kun
je vanaf 1 januari 2023 geen diesel
met geregistreerd roetfilter (Ja in
raadpleegscherm)
meer keuren."

Ik denk dat er ook euro 3 auto's met die status zijn.

Euro emissie norm

Geplaatst: 17.11.2022 - 16:01
door WillyWortel2
Op de site van de RDW heb ik geen informatie kunnen vinden over de uitbreiding van de test voor diesel auto's die ingaat op 1 januari 2023.
De informatie op deeltjestest.nl leek mij twijfelachtig. Euro 3 motoren hebben geen partikel filter, euro 4 motoren hebben wel een filter maar dat filter is niet effektief genoeg om de norm van maximaal 1.000.000 deeltjes per cm³ te kunnen halen.
In geen enkel ander land worden auto's die ouder zijn dan 2011 getest.

Zoals gebruikelijk wordt er volop gefantaseerd over de op handen zijnde APK.
Daarom leek het mij zinvol even met de RDW te bellen voor meer informatie.
Wie de bevestiging zwart op wil hebben hebben zal nog even moeten wachten.

Euro emissie norm

Geplaatst: 17.11.2022 - 16:58
door raspaardje
Ah, dat is altijd goed, dank voor het navragen!

Op Euro 3 motoren kon je een retrofit roetfilter (halfopen systeem) laten monteren.
Met een veel minder effect dan een gesloten roetfiltersysteem.

Euro emissie norm

Geplaatst: 17.11.2022 - 19:50
door GerardV70
Deze retrofit roetfilters die gesubsidieerd waren door de overheid enige jaren terug zijn al een tijdje afgevoerd bij RDW. Het betrof inderdaad halfopen filters voor de Euro3. Zodoende kon je een milieusticker 4 krijgen. Deze Euro 3 motoren vallen nu onder een extra toeslag op de MRB.

Euro emissie norm

Geplaatst: 17.11.2022 - 21:25
door fredhead
Ik denk niet dat er nog veel auto's met zo'n filter rond rijden.
Deze liepen langzaam vol en daarna was de enige remedie vervangen of verwijderen.

Euro emissie norm

Geplaatst: 17.11.2022 - 22:53
door WillyWortel2
Nog iets van de RDW.
Bij een steekproef waarin alle soorten diesels werden gecontroleerd op de uitstoot van schadelijke bestanddelen bleek de helft niet te voldoen aan de normen waarmee ze werden gekeurd voor de typegoedkeuring.
Wanneer daar op gehandhaafd gaat worden krijgen de werkplaatsen het druk.
De steekproef betreft niet alleen de auto's vanaf 2011. Bij auto's die onder de nieuwe keuring vallen wordt ongeveer 6% afgekeurd.

Euro emissie norm

Geplaatst: 18.11.2022 - 09:53
door raspaardje
WillyWortel2 schreef: 17.11.2022 - 22:53 Nog iets van de RDW.
Bij een steekproef waarin alle soorten diesels werden gecontroleerd op de uitstoot van schadelijke bestanddelen bleek de helft niet te voldoen aan de normen waarmee ze werden gekeurd voor de typegoedkeuring.
Doe je op deze steekproef? https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... de-mand-2/

Zo niet, welke dan? Het is wel handig om een bron te vermelden indien je uitspraken met feitelijke uitspraken doet.

Euro emissie norm

Geplaatst: 18.11.2022 - 11:42
door WillyWortel2
Ik heb de bron toch vermeld?
Daar kan iedereen nalezen wat ik heb vermeld.

Euro emissie norm

Geplaatst: 18.11.2022 - 13:15
door raspaardje
Lekker makkelijk terug te vinden ook.

Euro emissie norm

Geplaatst: 26.11.2022 - 17:52
door Ferrari
Ik weet niet of het Europees geregeld gaat worden, maar hier in België geldt de test alleen voor euro 5 en 6. De euro 4 diesels vallen hier buiten.

Euro emissie norm

Geplaatst: 26.11.2022 - 17:54
door raspaardje
raspaardje schreef: 17.11.2022 - 11:27 Mooie website over de deeltjesteller: https://www.deeltjestest.nl/
In NL dus ook voor euro 4.
Dat stond in bovengenoemde link ook.

Euro emissie norm

Geplaatst: 26.11.2022 - 22:39
door Frits V70
We hebben het over "euro" stickers. Vreemd genoeg komt mijn auto uit Duitsland met een euro 4 sticker op de ruit en volgens de RDW kentekencheck zou dit een euro 5 zijn. Is er "euro" verschil tussen D en NL?

Euro emissie norm

Geplaatst: 27.11.2022 - 11:05
door Ferrari
De 4 op de groene Duitse milieusticker heeft niets te maken met de euro-normen. Mijn 30 jaar oude 850 heeft ook zo'n sticker en heeft alleen te maken of je auto in bepaalde milieuzones mag in de grote Duitse steden.

Euro emissie norm

Geplaatst: 27.11.2022 - 11:15
door Rene64
Duitsland kent maar 3 "umwelt" stickers, en het getal slaat niet direct op de euro klasse.
De rode met een 2, die wordt al een tijd niet meer uitgegeven.
Een Gele 3 was euro 3 maar wordt ook niet meer uitgegeven.
De groene 4 is voor alles van euro 4 t/m 6 ( en in duitsland ook euro 3 met extra roetfilter)
Er is ook nog een blauwe E voor de elektrische gevallen.

Ik heb een euro 5 en een groene 4 sticker, daar mag ik nagenoeg in alle duitse steden mee rijden , op een enkele uitzondering na.
Onder andere deze, en dat is wel grappig:
In Hamburg is een straat waar geen diesels mogen rijden.
Vlak er naast loopt een straat waar dat wel gewoon mag ...
En de laate keer dat ik er in de buurt was ( en de andere weg heb genomen) stonden er grote digitale waarschuwingsborden.
Hoe die hun voeding kregen? Met draaiende DIESELaggregaten :-D
Iets met boter en hoofden...?

Edit: Henry gaf ook al een antwoord over de stickers zag ik na het posten.

Euro emissie norm

Geplaatst: 27.11.2022 - 11:54
door Frits V70
Ferrari schreef: 27.11.2022 - 11:05 De 4 op de groene Duitse milieusticker heeft niets te maken met de euro-normen. Mijn 30 jaar oude 850 heeft ook zo'n sticker en heeft alleen te maken of je auto in bepaalde milieuzones mag in de grote Duitse steden.
Lekker verwarrend, die euronormen dan. Wat zegt het dan?

Ik laat mijn Duitse 4 maar mooi zitten. Voor Duitsland dan wel handig. Lijkt wel de kenteken sticker van vroeger. De hele ruit weer vol met stickers. En er is geen eenheid in Europa met die stickers heb ik inmiddels gevonden. Frankrijk heeft er maar liefst 6!

Euro emissie norm

Geplaatst: 04.12.2022 - 18:20
door Bover
Frits ik heb Cri air euro sticker no 2 de gele in France. Helemaal volg ik het ook niet meer. Volgens mij heb ik een Euro 5b motorkeuring.( wat dat ook moge zijn)
In France komt het ook allemaal maar weer naders dan in NL en belgie....We gaan het meemaken...Gelukkig keur je hier voor twee jaar APK. Horen we dat deeltjes test eraan komt dan meteen laten keuren voor invoering en ben je ieder geval weer twee jaar verder.