Goedenavond allen,
Mijn eerste bericht hier!
Het volvo virus heeft mij gegrepen en ik ben sinds kort op zoek naar een v50 (2.0 of d5).
Ik rijd jaarlijks ongeveer 40.000km (voornamelijk snelweg) en kwam onderstaande auto tegen.
link naar advertentie
Ik ben wezen kijken en de auto ziet er strak uit. Een korte proefrit beviel goed! Hieronder de plussen en minnen:
Plus:
Zitcomfort
Uiterlijk (geen steenslag/deuken oid)
Rijdt/remt goed
Vol opties
Apk nieuw bij aankoop
Goede michelin banden
Nieuwe disdistributieriem/pomp/rollen bij aankoop
Min
Onderhoud tot 140k dealer, daarna niets in boekje te vinden
Leer van stuur kapot, voelt niet lekker in de hand (geprobeerd te lijmen en ziet er niet uit)
Ik twjfel nu sterk of ik het moet doen en ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren/helpen.
Hebben jullie tips?
Ben niet bekend met automaatbakken, waar op letten?
Hoe zit het met onderhoud van een D5?
Niet bekend dat distributie eerder vervangen is (geen sticker oid)..
Alvast heel erg bedankt!
Gr Bram
Advies gevraagd v50 D5 2007
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 20.03.2016 - 17:23
Je kan altijd een aankoopkeuring bij de dealer laten doen +- 90euro dacht ik
Een stuurtje kan je altijd overzetten CQ over laten zetten door iemand die er kaas van gegeten heeft...
APK verlopen op 03-08-2016 volgens WVE...
mijn mening, voor een uit het bouwjaar 2007 en die km stand vind ik het aardig geld, wel een lekkere motor!
ik heb voor de mijne (uit 2010 en 1.6D dus niet te vergelijken eigenlijk) en net geen 2 ton gelopen ongeveer 8300 betaald..
hoe de techniek van de D5 is laat ik even aan n ander forumlid over die zelf een D5 rijd
Een stuurtje kan je altijd overzetten CQ over laten zetten door iemand die er kaas van gegeten heeft...
APK verlopen op 03-08-2016 volgens WVE...
mijn mening, voor een uit het bouwjaar 2007 en die km stand vind ik het aardig geld, wel een lekkere motor!
ik heb voor de mijne (uit 2010 en 1.6D dus niet te vergelijken eigenlijk) en net geen 2 ton gelopen ongeveer 8300 betaald..
hoe de techniek van de D5 is laat ik even aan n ander forumlid over die zelf een D5 rijd
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26.09.2016 - 23:14
Hoi Mark,
Bedankt voor je reactie! Een aankoopkeuring lijkt mij ook niet verkeerd.
De verkopende partij heeft nog een V50 staan en het stuur kon overgezet worden.
De APK is idd verlopen, wat de eventuele mankementen zijn kan ik zo 1,2,3 niet zien. Hopelijk bied de aankoopkeuring helderheid.
De prijs is idd wat hoog maar als ik het vergelijk met andere V50 D5, is de prijs volgens mij best redelijk.
Hoop dat er nog andere forumleden zijn die mij kunnen adviseren.
Bedankt voor je reactie! Een aankoopkeuring lijkt mij ook niet verkeerd.
De verkopende partij heeft nog een V50 staan en het stuur kon overgezet worden.
De APK is idd verlopen, wat de eventuele mankementen zijn kan ik zo 1,2,3 niet zien. Hopelijk bied de aankoopkeuring helderheid.
De prijs is idd wat hoog maar als ik het vergelijk met andere V50 D5, is de prijs volgens mij best redelijk.
Hoop dat er nog andere forumleden zijn die mij kunnen adviseren.
- ferry25
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 10.03.2011 - 10:36
Hallo, prijs voor de D5 is redelijk .
Je betaald gewoon weg meer voor zo'n motor .
Maar daar heb je ook wat voor terug
Prijs is niet te vergelijken met een 1.6d .
Met automaat geen ervaring , ik rij een handbak .
Wat onderhoud betreft hoort de distributie riem bij 180dkm of 10 jaar vervangen te worden.
Olie verversen 0w30- 5w30 doe ik om de 20dkm
Mijn D5 heeft net 2wk geleden een nieuw massavliegwiel en koppeling gekregen bij kmstand 210dkm.
Tevens ook me klepstoters laten vervangen, deze zaten er ook aan te komen . Dus dat was wel dubbel pech. En een dikke rekening.
Je hebt grote kans dat zo'n vliegwiel komt tussen 200-250dkm.
Dus misschien een keuring laten doen wel verstandig, zo voorkom je dat binnen korte tijd dure reparatie moet laten uitvoeren.
Maar ik rij nu ruim een jaar in een v50 D5 , maar voor mij geen kleine dieselmotoren meer. Wat een heerlijk blok.
Je betaald gewoon weg meer voor zo'n motor .
Maar daar heb je ook wat voor terug

Prijs is niet te vergelijken met een 1.6d .
Met automaat geen ervaring , ik rij een handbak .
Wat onderhoud betreft hoort de distributie riem bij 180dkm of 10 jaar vervangen te worden.
Olie verversen 0w30- 5w30 doe ik om de 20dkm
Mijn D5 heeft net 2wk geleden een nieuw massavliegwiel en koppeling gekregen bij kmstand 210dkm.
Tevens ook me klepstoters laten vervangen, deze zaten er ook aan te komen . Dus dat was wel dubbel pech. En een dikke rekening.
Je hebt grote kans dat zo'n vliegwiel komt tussen 200-250dkm.
Dus misschien een keuring laten doen wel verstandig, zo voorkom je dat binnen korte tijd dure reparatie moet laten uitvoeren.
Maar ik rij nu ruim een jaar in een v50 D5 , maar voor mij geen kleine dieselmotoren meer. Wat een heerlijk blok.
Volvo s40 1.6d 2005 228dkm
Volvo v50 d5 2008 black stone
Volvo v50 d5 2008 black stone
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26.09.2016 - 23:14
Bedankt voor je reactie en goed om te horen dat de D5 bevalt!
Wat ik idd ook in andere topics lees, zit er tegen 250.000km het nodige onderhoud aan te komen.
Goed letten op tokkelen/rare geluiden en kijken of het blok goed schakelt meer kan ik denk ik niet doen.
Als er nog meer tips zijn, graag!
Ik houd jullie op de hoogte...
Wat ik idd ook in andere topics lees, zit er tegen 250.000km het nodige onderhoud aan te komen.
Goed letten op tokkelen/rare geluiden en kijken of het blok goed schakelt meer kan ik denk ik niet doen.
Als er nog meer tips zijn, graag!
Ik houd jullie op de hoogte...
Bij de D5 controleren of het plastic armpje van de wervelkleppen nog vastzit en bij voorkeur al een modificatie heeft gehad. Zoek maar eens op Google met "D5 swirlflaps", er is veel over te vinden.
Net boven de bediening van de wervelkleppen is een zwak punt van de pakking van het kleppendeksel. Daar wil 'ie nog wel eens een lichte olielekkage hebben. Ik heb het eerder op het forum gezien bij iemand met een V70 D5 (euro 4) en heb er zelf nu ook wat last van.
Geartronic: mag niet bonken tijdens schakelen, extreem brommen/vibratie bij stilstand (in D) en controleren op slip in de bak. Mijn D5 heeft 212.000km op de teller en heb net vorige week de automaat olie laten spoelen. Er is ook nog zoiets als een powerflush (ook genoeg discussies over te vinden). De 5-traps Geartronic in de V50 D5 heeft geen verwisselbaar filter en spoelen (vervanging van alle olie) was bij mij afdoende om minimaal slip in de 3e en 4e versnelling te doen verhelpen. Ik was net geen 200 euro kwijt bij een automaat revisie bedrijf en zou dit voor elke Geartronic met een respectabele kilometerstand aanbevelen.
Vliegwiel is bij een Geartronic geen sprake van, alleen bij de handgeschakelde versies. De distributieriem is als het goed is bij 180.000 vervangen, dat is een prijzig geintje.
Onderhoud hoeft niet perse bij 250.000 te komen. Als je een V50 met +/- 200.000 op de teller koopt, kun je verwachten dat slijtageonderdelen zoals schokbrekers, draagarmen, motorsteunen etc. aan vervanging toe kunnen zijn. Daarnaast loop je misschien tegen zaken aan, zoals het op druk laten brengen van de airco etc. Maar dit geldt eigenlijk voor zo'n beetje alle auto's.
Ik ben echt zeer tevreden over de D5. De handgeschakelde versie biedt meer prestaties/plezier, aangezien deze 50nm extra heeft. Maar voor dagelijks gebruik is de Geartronic zeer prettig en je rijdt er moeiteloos bovengemiddeld vlot mee. Ik haal tussen de 1:13 en 1:14 (aan de pomp) met regelmatig vol accelereren, maar ook hele stukken 110 op de cruise-control. Het zal nooit de zuinigste auto zijn/worden.
Net boven de bediening van de wervelkleppen is een zwak punt van de pakking van het kleppendeksel. Daar wil 'ie nog wel eens een lichte olielekkage hebben. Ik heb het eerder op het forum gezien bij iemand met een V70 D5 (euro 4) en heb er zelf nu ook wat last van.
Geartronic: mag niet bonken tijdens schakelen, extreem brommen/vibratie bij stilstand (in D) en controleren op slip in de bak. Mijn D5 heeft 212.000km op de teller en heb net vorige week de automaat olie laten spoelen. Er is ook nog zoiets als een powerflush (ook genoeg discussies over te vinden). De 5-traps Geartronic in de V50 D5 heeft geen verwisselbaar filter en spoelen (vervanging van alle olie) was bij mij afdoende om minimaal slip in de 3e en 4e versnelling te doen verhelpen. Ik was net geen 200 euro kwijt bij een automaat revisie bedrijf en zou dit voor elke Geartronic met een respectabele kilometerstand aanbevelen.
Vliegwiel is bij een Geartronic geen sprake van, alleen bij de handgeschakelde versies. De distributieriem is als het goed is bij 180.000 vervangen, dat is een prijzig geintje.
Onderhoud hoeft niet perse bij 250.000 te komen. Als je een V50 met +/- 200.000 op de teller koopt, kun je verwachten dat slijtageonderdelen zoals schokbrekers, draagarmen, motorsteunen etc. aan vervanging toe kunnen zijn. Daarnaast loop je misschien tegen zaken aan, zoals het op druk laten brengen van de airco etc. Maar dit geldt eigenlijk voor zo'n beetje alle auto's.
Ik ben echt zeer tevreden over de D5. De handgeschakelde versie biedt meer prestaties/plezier, aangezien deze 50nm extra heeft. Maar voor dagelijks gebruik is de Geartronic zeer prettig en je rijdt er moeiteloos bovengemiddeld vlot mee. Ik haal tussen de 1:13 en 1:14 (aan de pomp) met regelmatig vol accelereren, maar ook hele stukken 110 op de cruise-control. Het zal nooit de zuinigste auto zijn/worden.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26.09.2016 - 23:14
Super bedankt voor de uitleg!
Ik zal eens kijken of ik die swirl arm kan vinden.. volgens mij zit er een beschermingskap op dus die zal er denk ik af moeten?
Tijdens de volgende proefrit zal ik letten op hoe de bak zich gedraagd (brommen/slippen als deze in D staat). Olie verversen lijkt mij ook geen overbodige luxe!
De distributieriem/waterpomp/rollen zijn nog niet vervangen (niets over te vinden), deze zal bij aankoop vervangen worden...
De airco wordt direct goed koud dus dat werkt. Daarnaast deden alle knopjes het voor zover ik weet.
Wat betreft verbruik... ik ga uit van een hoop plezier en hoop 1:14 te halen
.
Denk dat de snelwegkilomers wel helpen daarin.
Ik zal eens kijken of ik die swirl arm kan vinden.. volgens mij zit er een beschermingskap op dus die zal er denk ik af moeten?
Tijdens de volgende proefrit zal ik letten op hoe de bak zich gedraagd (brommen/slippen als deze in D staat). Olie verversen lijkt mij ook geen overbodige luxe!
De distributieriem/waterpomp/rollen zijn nog niet vervangen (niets over te vinden), deze zal bij aankoop vervangen worden...
De airco wordt direct goed koud dus dat werkt. Daarnaast deden alle knopjes het voor zover ik weet.
Wat betreft verbruik... ik ga uit van een hoop plezier en hoop 1:14 te halen

Denk dat de snelwegkilomers wel helpen daarin.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
1;14 met d5 automaat euro 4 ga je denk ik niet redden tenzij je heel netjes rijdt en lange stukken.
distributie zou bij ca 180000 gedaan moeten zijn. Indien niet terug te vinden gelijk laten doen
distributie zou bij ca 180000 gedaan moeten zijn. Indien niet terug te vinden gelijk laten doen
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue