Een tijdje terug viel me op dat de auto flink rookt, na een flink stuk snelweg, en dan in de file stil komen te staan. Als je dan weer iets gas geeft, rookt ie behoorlijk. Dat vinden de mensen achter me dat niet heel prettig volgens mij.
Ik heb eea nageplozen op fora's en het zijn waarschijnlijk de klepseals of de klepstang-rubbers?!
Ga ik naar een prijzige reparatie, of is dit niet al te duur om 't op te lossen. Of kan 't nog iets anders zijn. Moet binnenkort toch voor een onderhoudsbeurtje weg.
Nu net over de 300K gelopen, en vziw. goed onderhouden voor ik 'm begin dit jaar kocht.
2.0D, 2006
Laatst gewijzigd door darko360 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
darko360 schreef:
Een tijdje terug viel me op dat de auto flink rookt, na een flink stuk snelweg, en dan in de file stil komen te staan. Als je dan weer iets gas geeft, rookt ie behoorlijk. Dat vinden de mensen achter me dat niet heel prettig volgens mij.
Ik heb eea nageplozen op fora's en het zijn waarschijnlijk de klepseals of de klepstang-rubbers?!
Ga ik naar een prijzige reparatie, of is dit niet al te duur om 't op te lossen. Of kan 't nog iets anders zijn. Moet binnenkort toch voor een onderhoudsbeurtje weg.
Nu net over de 300K gelopen, en vziw. goed onderhouden voor ik 'm begin dit jaar kocht.
2.0D, 2006
Denk eerder iets mis met het roetfilter, zwarte rook is dieselroet.
Blauwe is motorolie.
En slechte klepseals komen bij deze motoren bijna niet voor..
darko360 schreef:
2.0D, 2006
Denk eerder iets mis met het roetfilter, zwarte rook is dieselroet.
Blauwe is motorolie.
En slechte klepseals komen bij deze motoren bijna niet voor..
Laat de auto even goed uitlezen op storingen en laat de inlaat turbo slangen controleren op scheurtjes.
Bedankt voor de reactie's , maar de turboslang is het niet. Daar zit nog niet zo heel lang een nieuwe op. Dat veroorzaakt idd rook en troep.
Het probleem is dat na een zware belasting, een uur snelweg bijvoorbeeld, de motor in een file oid tot rust komt. Op een of andere manier komt er dan olie ofzo op de cylinders(?), en als je dan weer gas geeft, om in de file op te trekken, hij dan ommeundig rookt. Ik vond 't niet heel tof, dus niet echt naar kleur ofzo gekeken helaas.
Tijdens normaal gebruik geen rook oid te zien. Voldoende vermogen, turbo pakt ook goed op e.d.
Heb al iets op forums gelezen hierover, maar is niet heel veel over te vinden helaas.
Maar in meerdere topics hebben ze het over de klepsteelrubbers, of de klepseals. En als volgens bovenstaand bericht de klepseals wel oke zijn bij dit type motor, dan blijven de klepsteelrubbers over. (Ik weet niet echt waar ik het over heb, maar ik praat gewoon internet na....)
darko360 schreef:
Bedankt voor de reactie's , maar de turboslang is het niet. Daar zit nog niet zo heel lang een nieuwe op. Dat veroorzaakt idd rook en troep.
Het probleem is dat na een zware belasting, een uur snelweg bijvoorbeeld, de motor in een file oid tot rust komt. Op een of andere manier komt er dan olie ofzo op de cylinders(?), en als je dan weer gas geeft, om in de file op te trekken, hij dan ommeundig rookt. Ik vond 't niet heel tof, dus niet echt naar kleur ofzo gekeken helaas.
Tijdens normaal gebruik geen rook oid te zien. Voldoende vermogen, turbo pakt ook goed op e.d.
Heb al iets op forums gelezen hierover, maar is niet heel veel over te vinden helaas.
Maar in meerdere topics hebben ze het over de klepsteelrubbers, of de klepseals. En als volgens bovenstaand bericht de klepseals wel oke zijn bij dit type motor, dan blijven de klepsteelrubbers over. (Ik weet niet echt waar ik het over heb, maar ik praat gewoon internet na....)
Ik heb dat niet eerder meegemaakt bij deze motoren en ik ken ze dromen.
Het probleem kan zitten in de carterventilatie, dat komt vaker voor, dat is een compleet onderdeel
incl oliefilterhuis.
Daar zit een inwendige lekkage dan in..
Dat is toch te testen door bij een warme motor de oliedop los te draaien of de pijlstok los te trekken. Dan moet ie roken, of dampen? Ofzoiets? Of juist niet?
Welke kosten moet ik aan denken als dat vervangen moet worden? Zijn daar ook gereviseerde dingen in te krijgen?
Kan ook slijtage aan je turbo zijn. Dan lekt er via het turbine-asje wat olie in je uitlaattraject, dit verdampt/verbrandt en komt als rook uit je uitlaat. Doet hij het alleen bij stationair? Uberhaupt olieverlies?
Wat voor kleur heeft de rook dan? Is het wit? Of blauw? Of zwart? Maakt nogal wat uit voor mogelijke oorzaken... Zo kan je alles wel aanhalen als verdacht...
ChrisV40 schreef:
Wat voor kleur heeft de rook dan? Is het wit? Of blauw? Of zwart? Maakt nogal wat uit voor mogelijke oorzaken... Zo kan je alles wel aanhalen als verdacht...
Kwestie van ervaring met Volvo en die motoren denk ik?
Dat membraam in de carterventilatie gaat namelijk vaak stuk,
maar op afstand is dat idd moeilijk te beoordelen.
Geen noemenswaardig olieverbruik.
Kleur vd rook weet ik zo niet. Het is ook alweer een maandje of 2 terug ofzo dat ik 't voor t laatst zag. Terugweg van vakantie. Na ruim 200 km 160+ in een keer in de file in. Daarna binnen een paar minuten rook.
Een paar uur later, na een lange pauze ook wel weer file gehad, maar toen niks aan de hand, of in ieder geval niet duidelijk te zien.
Donkere rook. Maar zwart of blauw durf ik zo niet te zeggen.
Ik ga 't binnenkort wel eens even op een rustige zaterdag of zondag in duitsland weer proberen op te wekken. Motor moet echt heel erg goed warm worden, en dan in een keer stoppen en stationair.
darko360 schreef:
Geen noemenswaardig olieverbruik.
Kleur vd rook weet ik zo niet. Het is ook alweer een maandje of 2 terug ofzo dat ik 't voor t laatst zag. Terugweg van vakantie. Na ruim 200 km 160+ in een keer in de file in. Daarna binnen een paar minuten rook.
Een paar uur later, na een lange pauze ook wel weer file gehad, maar toen niks aan de hand, of in ieder geval niet duidelijk te zien.
Donkere rook. Maar zwart of blauw durf ik zo niet te zeggen.
Ik ga 't binnenkort wel eens even op een rustige zaterdag of zondag in duitsland weer proberen op te wekken. Motor moet echt heel erg goed warm worden, en dan in een keer stoppen en stationair.
Je kunt beter eerst een goeie diagnose laten doen voor dat de motor op hol slaat,
Dat gebeurt namelijk regelmatig en dan is het einde motor.
Stijgt het oliepeil niet?
Is het niet verdund met diesel brandstof?
Even mijn oude topic weer nieuw leven in blazen...
Tijdje geen rook gezien tijdens stationair. Maar laatst een keer toch weer dikke rookpluimen bij een baustelle in Dld.
Toch maar weer even verder zoeken.
De carterventilatie blijft verdacht. Lees er idd meer over bij de 2.0D. Is dat een alles-in-1 ding dat ik met m'n beperkte technische autokennis kan vervangen? Als ik een beetje google kom ik ze wel tegen bij webshops. Zou een gebruikte een optie zijn? Van een volvo-demontage bedrijf?
Een paar weken geleden ben ik met 't probleem bij de garage geweest. Maar die konden niks vinden. Carterventilatie hebben ze gecontroleerd, maar die gaf geen problemen. Ik kan 't ook niet 'opwekken'. Heb 't een paar keer geprobeert, maar lukt niet. Maar in de file, of in de drukte van de stad gebeurt het soms.
Het is in ieder geval blauwe rook, dat heb ik nu gezien. Dus olie (helaas).
Het gebeurt als ik rustig rijd, dan beetje remmend en weer gas gevend, in de lichte versnellingen. Dus echt filerijden.
Iemand nog een idee, dan kan ik daar mee verder, en weer naar de garage.