Afscheid van de V40 ...

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Fietsventje
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25

Lang, lang geleden, in een land ver van hier, de stad waar ik woon, werd een prachtige Volvo V40 D3 gebouwd en net iets meer dan 4 jaar lang heb ik er intussen van genoten. De supercomfortabele zetels, de goede geluidsinstallatie, de gepaste mix tussen comfort en rijplezier en uiteraard de overheerlijke 5-cylinder maakten er fantastische 165 000 km's van.

En nu beslist de leasingmaatschappij dat ik er bij 170k à 180k km afscheid van zal moeten nemen.

Tijd voor iets nieuws! Altijd leuk, en ondanks constant gebleven leasebudget kan ik wel veel meer catalogusprijseuro's spenderen dan 4 jaar geleden. (€ 42k vs. € 33,5k)

Na veel piekeren en een heel aantal proefritten viel alvast de Mercedes C200d break af wegens karakterloos rijgedrag en onaangename motor en versnellingsbak, de BMW X1 wegens relatief duur, beetje stug rijden en slechte audio. Nu blijven er nog 3 optie's over en ik vroeg me af wat jullie ervan denken.

Een BMW 318d touring, een Volvo V60 D3 Volvo Ocean Race of een dik uitgeruste V40 D3 Insription. Een luxeprobleem dat zoekt naar een oplossing en de tijd om te peinzen en overwegen tikt weg.

De 318d is een heerlijke wagen. Uitgebreid aan de tand gevoeld en het rijgedrag is ronduit indrukwekkend: comfortabel (vooral op korte oneffenheden waar m'n V40 het eigenlijk slecht op doet) en toch een zeer neutraal en plezierig karakter 'when driven hard'. Zeer goede audio-installatie, zelfs de basisversie, die ook FLAC kan afspelen. Wel duur, dus nepleder, kleine navigatie-scherm, geen achteruitrijcamera, en zelf meer 1000 euro bijleggen. Daarnaast nog eens een (Belgisch en dus miniem vergeleken met de Nederlandse bijtelling) Voordeel van Alle Aard van € 230, 25 euro meer dan de V60 en ruim € 50 meer dan de V40.

De Volvo V60 D3 Volvo Ocean Race stond 4 jaar geleden op mijn wensenlijstje en is nu ook een sterke concurrent. Dezelfde optie's als er nu op mijn V40 zitten, met navigatie als extra. Een grotere auto, een beetje comfortabeler en stiller. Een beetje volwassener rijgedrag dan de V40; ik zou het 'net een tikje beter' noemen, globaal gezien. Als ik ook vooraan parkeersensoren wil en een achteruitrijcamera, wordt het ook wel een redelijk dure auto, al is-sie over de 4 jaar die ik ermee zal rijden toch € 500 goedkoper dan de BMW. En uiteraard als voordeel ten opzichte van de BMW de overheerlijke sportstoelen.

En dan tenslotte de V40 D3 Inscription. Een heel pak goedkoper dan de 2 bovengenoemde: zonder eigen bijdrage nog steeds beter uitgerust dan m'n huidige: Premium sound erbij, en het Intellisafe Pro Pack (adaptive cruise control, eindelijk!) -als belangrijkste verschillen, naast de navigatie die m'n werkgever nu verplicht maakt. En als ik wel zelf bijleg, dan komen daar nog heated rear seats, front parking sensors en Volvo On Call bij. Een écht complete wagen die ook écht een stap vooruit is op m'n huidige auto. Al zal ik de 5e cylinder in de wagen wel missen. Net als de 30 Nm koppel die de VEA armer is. Het VAA is zoals al gezegd echt belachelijk laag.

Dus: de V40 is 'the sensible choice': netto tussen de € 500 en de € 1500 goedkoper dan de rest, en om te rijden ongetwijfeld puur genieten. De V60 is een nuchtere upgrade die ik, denk ik, eerder zou kiezen om naar buiten toe als een verbetering over te komen. En de BMW, tja, die heeft stiekem een bijzonder sterke indruk achter gelaten. If it wasn't for the money ...

En dus, graag ook jullie inzichten. Hebben jullie gelijkaardige keuzes gemaakt? Een uitgesproken mening over de concurrenten van onze geliefde V40? Suggestie's waar ik mogelijks niet aan gedacht heb?

Ik ben benieuwd ...
BMW 318d (F31 mj 2017) Touring Sport-line (01/2017 - ...)
Volvo V40 (mj 2013) D3 Summum (10/2012 - 01/2017) - Afbeelding
Volvo V50 (mj 2004) 2.0d Kinetic (08/2009 - 09/2012)
Ford Focus (mj 2004) 1.8 TDCi (04/2007 - 07/2009)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29572
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik adviseer de V60 D3 Volvo Ocean Race.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Fietsventje
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25

Kan je dat motiveren, Lint?

En intussen is er zowaar een BMW-stemmer opgedoken in de Poll!

Voor zij die echt mee willen kijken, hierbij de links naar de verschillende configuratie's:

Volvo V60 D3 VOR

Volvo V40 D3 Inscription++

BMW 318d Touring
BMW 318d (F31 mj 2017) Touring Sport-line (01/2017 - ...)
Volvo V40 (mj 2013) D3 Summum (10/2012 - 01/2017) - Afbeelding
Volvo V50 (mj 2004) 2.0d Kinetic (08/2009 - 09/2012)
Ford Focus (mj 2004) 1.8 TDCi (04/2007 - 07/2009)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29572
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een V60 is toch iets meer auto dan een V40, niet alleen qua uiterlijk maar ook met het rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Mijn keuze zou (is) de V60 zijn. Ik heb zelf enige maanden geleden voor dezelfde vraag gestaan en heb toen ook als laatste twee de V60 en een 320ede touring op mijn lijst gehad (leaseauto en beide 21%).

Ik heb in het verleden al eens een 3 serie gehad en heb er zeer fijne herinneringen aan overgehouden en in het geval van de 320ede is het ook nog eens een automaat. Op het rijden en de kwaliteit zeker geen bezwaar, iets dynamischer dan de V60 en tja een automaat icm met de 2.0l diesel van BMW komt ook erg goed van zijn plaats.

Grootste nadeel is dat als je een BMW enigszins gelijkwaardig wilt uitrusten met een V60 ( lees high exec. vs Nordic+ Luxury) je toch al gauw tussen de 7 en 10.000 euro verschil hebt in het nadeel van de BMW.

Hoe dan ook succes en veel plezier met het maken van je keuze.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
HarroJansen

Ik zit in de zelfde fase. Wat ga ik kiezen?
Heb nu een V40 maar het gaat nu toch een VW P....t worden.
Mede door het feit dat het lease is en we energieklasse AB moeten kiezen en ook geen SUV mogen.
Anders had ik graag een XC60 gekozen maar helaas.
Vandaar de keuze voor iets anders.
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Na de V40 heb ik gekozen voor de V60. Het is een groter verschil dan ik had verwacht. De stoelen zitten beter en het rijdt volwassener (bij gebrek aan een beter woord)

Stel dat ik om wat voor reden in een V40 ga rijden is dat ook zeker geen straf hoor! De BMW is het gewoon niet voor mij. Afgezien dat ik er niet lekker in zit is het qua uiterlijk en misschien ook qua image niet de geschikte auto voor mij.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
ovlov60
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27.08.2016 - 17:34
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

V60 uiteraard.
Ben zelf nogal een fan van BMW, in het verleden een aantal 5 serie's gereden, dit blijft voor mij de absolute nummer 1.
Onlangs was ook hier weer het moment van ruilen aangebroken, dus op naar de 5 serie F11, mijn vrouw vond hem veel te groot, en ik kon met goed fatsoen geen nette gebruikte vinden met de juiste specs.
Dus alternatief was een 3 serie F31, en die valt ronduit tegen, echt een heel andere auto dan de F11, (was me al eerder overkomen met de 525D naar de 318D) de V60 komt hier een stuk dichter bij de 5 en staat in mijn beleving op een hoger niveau dan de 3 serie
Aldus het oordeel van een BMW fan..
V60 R-design T3
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

We hebben een BMW gehad en nu een V60 en een full options V40.

De optie waar ik nooit mee zonder wil is ACC (zeker in combinatie met een automaat). (De assistentiesystemen in de V40 zijn een halve generatie verder dan de V60).

De V40 is wat kleiner, maar in combinatie met een panoramadak, heb ik daar zittend in de auto geen last van. De V40 ligt ook iets beter op de weg voor een dynamische rijstijl.

Als je geen automaat in de overweging hebt, zou ik je adviseren om eens in een D2 met automaat te gaan rijden (D2 ter compensatie van het prijsverschil). Daarnaast; heb je al eens gereden met een V40CC? Vond ik zeer verrassend.

Wat de V60 voor heeft; zonder twijfel de beste stoelen van alle auto's uit het rijtje.

[Edit] zoals je ziet komt BMW in het hele verhaal niet meer voor[/edit]
Laatst gewijzigd door lancer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietsventje
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25

Da's toch opvallend, hoe er alvast 2 personen niet onder de indruk zijn van de BMW 3-reeks z'n dynamische eigenschappen. Misschien is het omdat er 2 weken zaten tussen de 2 proefritten dat ik me zo amuseerde in de BMW en dat dat bij de V60 minder is blijven plakken.

Intussen ook eens gepolst bij een paar mensen die belangrijk voor me zijn, en alleen al't imago van de BMW is voldoende voor hen om die niet te kiezen. Blijkbaar straal ik 'Volvo' uit, en niet 'BMW'. Wat dat ook moge betekenen 8-)

Als je dan nog eens nuchter naar de uitrusting die ik kan kiezen kijkt (zie onder), dan denk ik dat de BMW toch afvalt.

Een automaat, lancer, dat ligt minder in mijn aard. De combinatie met ACC is uiteraard zeer comfortabel. Als het nu de 8-speed zou zijn die bij de D4 wordt geleverd, misschien, maar de oude 6-speed en zijn minder vooruitstrevende software zouden me te vaak storen. En het gebrek aan paardenkracht en koppel mogelijks nog meer, zeker nu ik gewoon ben aan de 150 pf en 350 Nm koppel in m'n V40 D3 5-pitter.

Intussen nog een beetje aan de configs gesleuteld, en het tabelletje hieronder vind je nu de final four (met de V40 D4 die zijn her-intrede doet na het weglaten van Keyless Drive of Start).

Dinsdag nog eens in een V60 gaan zitten en dan met een paar dagen vertraging - het was het plan om dat dit weekend te doen - de knoop doorhakken.

Bedankt voor jullie input alvast!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW 318d (F31 mj 2017) Touring Sport-line (01/2017 - ...)
Volvo V40 (mj 2013) D3 Summum (10/2012 - 01/2017) - Afbeelding
Volvo V50 (mj 2004) 2.0d Kinetic (08/2009 - 09/2012)
Ford Focus (mj 2004) 1.8 TDCi (04/2007 - 07/2009)
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Persoonlijk vind ik BMW, net als Mercedes, te duur voor wat je krijgt. En na diverse proefritten won vooral de stoel het... Ik stap uitgerust uit mijn Volvo na zelfs 700 kM met caravan. Had na een rit van 500 kM met een collega in een BMW toch een vermoeide rug...
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Ray2016
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.10.2016 - 18:13

Een handig schema daar zeg, Fietsventje!
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Ik heb mijn stem gezet bij de V60.
Rij dagelijks met een V40 D3 (5 pitter) en een V60 D4 (ook 5 pitter).
Ik merk dat je redelijk wat KM's maakt, en dan zijn de sportstoelen in de V60 toch net nog een klasse beter dan die van de V40.
Ook qua uitstraling is de V60 volwassener als de V40.
En de Beemer? Absoluut geen voeling mee.
Maar zoals je eerder al zegt, een luxeprobleem.
Enkel jij kan de knoop doorhakken.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Qua rijgedrag en handling wint een BMW op dit moment eigenlijk altijd van een Volvo.

Echter de BMW sportstoelen halen hel zelfs niet eens tegen de zetel van de V40. Omslachtige iDrive en toch wat meer Plastic-Fantasic in de BMW.

En daar we hoofdzakelijk op de snelweg achter elkaar aankruipen wint de Volvo dus.

ACC met een handbak ik overigens ook al een hele vooruitgang. Er zit best wat souplesse in de VEA motoren. Alleen wanneer de snelheid er echt uit gaat hoeft er geschakeld te worden.
Gebruikersavatar
zonoskar
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
Locatie: Reusel
Contacteer:

Ik zou de V40 nemen. En dan in dezelfde kleur die je nu al hebt :) Laat de buren maar raden.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Fietsventje schreef: Een automaat, lancer, dat ligt minder in mijn aard. De combinatie met ACC is uiteraard zeer comfortabel. Als het nu de 8-speed zou zijn die bij de D4 wordt geleverd, misschien, maar de oude 6-speed en zijn minder vooruitstrevende software zouden me te vaak storen. En het gebrek aan paardenkracht en koppel mogelijks nog meer, zeker nu ik gewoon ben aan de 150 pf en 350 Nm koppel in m'n V40 D3 5-pitter.
Als ik me niet vergis, is de 6-traps vergelijkbaar met de 8-traps. In ieder geval is het niet meer de oude 6-traps waaraan je refereert
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “V40”