Afscheid van de V40 ...
Geplaatst: 14.10.2016 - 19:00
Lang, lang geleden, in een land ver van hier, de stad waar ik woon, werd een prachtige Volvo V40 D3 gebouwd en net iets meer dan 4 jaar lang heb ik er intussen van genoten. De supercomfortabele zetels, de goede geluidsinstallatie, de gepaste mix tussen comfort en rijplezier en uiteraard de overheerlijke 5-cylinder maakten er fantastische 165 000 km's van.
En nu beslist de leasingmaatschappij dat ik er bij 170k à 180k km afscheid van zal moeten nemen.
Tijd voor iets nieuws! Altijd leuk, en ondanks constant gebleven leasebudget kan ik wel veel meer catalogusprijseuro's spenderen dan 4 jaar geleden. (€ 42k vs. € 33,5k)
Na veel piekeren en een heel aantal proefritten viel alvast de Mercedes C200d break af wegens karakterloos rijgedrag en onaangename motor en versnellingsbak, de BMW X1 wegens relatief duur, beetje stug rijden en slechte audio. Nu blijven er nog 3 optie's over en ik vroeg me af wat jullie ervan denken.
Een BMW 318d touring, een Volvo V60 D3 Volvo Ocean Race of een dik uitgeruste V40 D3 Insription. Een luxeprobleem dat zoekt naar een oplossing en de tijd om te peinzen en overwegen tikt weg.
De 318d is een heerlijke wagen. Uitgebreid aan de tand gevoeld en het rijgedrag is ronduit indrukwekkend: comfortabel (vooral op korte oneffenheden waar m'n V40 het eigenlijk slecht op doet) en toch een zeer neutraal en plezierig karakter 'when driven hard'. Zeer goede audio-installatie, zelfs de basisversie, die ook FLAC kan afspelen. Wel duur, dus nepleder, kleine navigatie-scherm, geen achteruitrijcamera, en zelf meer 1000 euro bijleggen. Daarnaast nog eens een (Belgisch en dus miniem vergeleken met de Nederlandse bijtelling) Voordeel van Alle Aard van € 230, 25 euro meer dan de V60 en ruim € 50 meer dan de V40.
De Volvo V60 D3 Volvo Ocean Race stond 4 jaar geleden op mijn wensenlijstje en is nu ook een sterke concurrent. Dezelfde optie's als er nu op mijn V40 zitten, met navigatie als extra. Een grotere auto, een beetje comfortabeler en stiller. Een beetje volwassener rijgedrag dan de V40; ik zou het 'net een tikje beter' noemen, globaal gezien. Als ik ook vooraan parkeersensoren wil en een achteruitrijcamera, wordt het ook wel een redelijk dure auto, al is-sie over de 4 jaar die ik ermee zal rijden toch € 500 goedkoper dan de BMW. En uiteraard als voordeel ten opzichte van de BMW de overheerlijke sportstoelen.
En dan tenslotte de V40 D3 Inscription. Een heel pak goedkoper dan de 2 bovengenoemde: zonder eigen bijdrage nog steeds beter uitgerust dan m'n huidige: Premium sound erbij, en het Intellisafe Pro Pack (adaptive cruise control, eindelijk!) -als belangrijkste verschillen, naast de navigatie die m'n werkgever nu verplicht maakt. En als ik wel zelf bijleg, dan komen daar nog heated rear seats, front parking sensors en Volvo On Call bij. Een écht complete wagen die ook écht een stap vooruit is op m'n huidige auto. Al zal ik de 5e cylinder in de wagen wel missen. Net als de 30 Nm koppel die de VEA armer is. Het VAA is zoals al gezegd echt belachelijk laag.
Dus: de V40 is 'the sensible choice': netto tussen de € 500 en de € 1500 goedkoper dan de rest, en om te rijden ongetwijfeld puur genieten. De V60 is een nuchtere upgrade die ik, denk ik, eerder zou kiezen om naar buiten toe als een verbetering over te komen. En de BMW, tja, die heeft stiekem een bijzonder sterke indruk achter gelaten. If it wasn't for the money ...
En dus, graag ook jullie inzichten. Hebben jullie gelijkaardige keuzes gemaakt? Een uitgesproken mening over de concurrenten van onze geliefde V40? Suggestie's waar ik mogelijks niet aan gedacht heb?
Ik ben benieuwd ...
En nu beslist de leasingmaatschappij dat ik er bij 170k à 180k km afscheid van zal moeten nemen.
Tijd voor iets nieuws! Altijd leuk, en ondanks constant gebleven leasebudget kan ik wel veel meer catalogusprijseuro's spenderen dan 4 jaar geleden. (€ 42k vs. € 33,5k)
Na veel piekeren en een heel aantal proefritten viel alvast de Mercedes C200d break af wegens karakterloos rijgedrag en onaangename motor en versnellingsbak, de BMW X1 wegens relatief duur, beetje stug rijden en slechte audio. Nu blijven er nog 3 optie's over en ik vroeg me af wat jullie ervan denken.
Een BMW 318d touring, een Volvo V60 D3 Volvo Ocean Race of een dik uitgeruste V40 D3 Insription. Een luxeprobleem dat zoekt naar een oplossing en de tijd om te peinzen en overwegen tikt weg.
De 318d is een heerlijke wagen. Uitgebreid aan de tand gevoeld en het rijgedrag is ronduit indrukwekkend: comfortabel (vooral op korte oneffenheden waar m'n V40 het eigenlijk slecht op doet) en toch een zeer neutraal en plezierig karakter 'when driven hard'. Zeer goede audio-installatie, zelfs de basisversie, die ook FLAC kan afspelen. Wel duur, dus nepleder, kleine navigatie-scherm, geen achteruitrijcamera, en zelf meer 1000 euro bijleggen. Daarnaast nog eens een (Belgisch en dus miniem vergeleken met de Nederlandse bijtelling) Voordeel van Alle Aard van € 230, 25 euro meer dan de V60 en ruim € 50 meer dan de V40.
De Volvo V60 D3 Volvo Ocean Race stond 4 jaar geleden op mijn wensenlijstje en is nu ook een sterke concurrent. Dezelfde optie's als er nu op mijn V40 zitten, met navigatie als extra. Een grotere auto, een beetje comfortabeler en stiller. Een beetje volwassener rijgedrag dan de V40; ik zou het 'net een tikje beter' noemen, globaal gezien. Als ik ook vooraan parkeersensoren wil en een achteruitrijcamera, wordt het ook wel een redelijk dure auto, al is-sie over de 4 jaar die ik ermee zal rijden toch € 500 goedkoper dan de BMW. En uiteraard als voordeel ten opzichte van de BMW de overheerlijke sportstoelen.
En dan tenslotte de V40 D3 Inscription. Een heel pak goedkoper dan de 2 bovengenoemde: zonder eigen bijdrage nog steeds beter uitgerust dan m'n huidige: Premium sound erbij, en het Intellisafe Pro Pack (adaptive cruise control, eindelijk!) -als belangrijkste verschillen, naast de navigatie die m'n werkgever nu verplicht maakt. En als ik wel zelf bijleg, dan komen daar nog heated rear seats, front parking sensors en Volvo On Call bij. Een écht complete wagen die ook écht een stap vooruit is op m'n huidige auto. Al zal ik de 5e cylinder in de wagen wel missen. Net als de 30 Nm koppel die de VEA armer is. Het VAA is zoals al gezegd echt belachelijk laag.
Dus: de V40 is 'the sensible choice': netto tussen de € 500 en de € 1500 goedkoper dan de rest, en om te rijden ongetwijfeld puur genieten. De V60 is een nuchtere upgrade die ik, denk ik, eerder zou kiezen om naar buiten toe als een verbetering over te komen. En de BMW, tja, die heeft stiekem een bijzonder sterke indruk achter gelaten. If it wasn't for the money ...
En dus, graag ook jullie inzichten. Hebben jullie gelijkaardige keuzes gemaakt? Een uitgesproken mening over de concurrenten van onze geliefde V40? Suggestie's waar ik mogelijks niet aan gedacht heb?
Ik ben benieuwd ...