Sinds een maand of 7 rijd ik (privé) in een S60 D2 115PK uit 2014 die nog geen 30.000km op de teller heeft staan. Hoewel deze auto me qua design en opties prima bevalt, begin ik toch te merken dat ik mogelijk een verkeerde motorkeuze heb gemaakt. Ik ben een rustige rijder (gemiddeld ruim 1 op 20), maar soms wil je wel eens snel (en (dus) veilig) inhalen op een 80-km weg of een keer net wat vlotter doorrijden. Dan komen de beperkingen van de D2 al snel in zicht.
Het formaat van de S60 heb ik niet per se nodig, een V40 zou ook voldoen.
Ik heb een zeer goed uitgeruste V40 D4 190PK op het oog uit midden 2014. Ik hik alleen aan tegen de kilometerstand: ruim 140.000. Ik rij diesel omdat ik het prettig vind rijden t.o.v. benzine en ik zal per jaar maximaal 20.000km op te teller erbij zetten. Heel snel zal de auto dus niet in de extreme km-standen terechtkomen.
Een auto bestaat uit meer dan de motor alleen en ook alle andere onderdelen hebben al een respectabele afstand afgelegd in korte tijd. Met de 12 maanden Volvo Selekt garantie zal ik me daar weinig zorgen over hoeven maken, toch?
Wat zijn jullie ideeën bij een overstap naar een jonge V40 met zo'n hoge kilometerstand?
Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Kilometerstand zal op zich niet zo'n probleem zijn.
Afgelopen 2wkn een V40 gereden en nu weer blij dat ik weer in de S60 rij.
De S60 ligt toch wel strakker op de weg. En de ruimte achterin is ook een groot verschil.
Afgelopen 2wkn een V40 gereden en nu weer blij dat ik weer in de S60 rij.
De S60 ligt toch wel strakker op de weg. En de ruimte achterin is ook een groot verschil.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
- Rob M
- 5th Gear member
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
- Locatie: Westerwolde
Deze auto heeft dus zo'n 5000Km/mnd gereden? Dat zijn vermoedelijk veel snelwegkilometers. Nu rij ik zelf ruim 6500Km/mnd en voor zover ik kan nagaan slijten mijn auto's nauwelijks. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een probleem met egr gehad of iets dergelijks. Als deze auto dealer onderhouden is en garantie heeft zou ik dit liever hebben dan een diesel die maar 20.000KM/jr rijdt.
Hartelijke groet,
Rob
Rob
Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Waarom niet naar Volvotune of Polestar om de D2 eens wakker te laten schudden? Dat scheelt je aanzienlijk in de knip.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- R-driver
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 12.09.2014 - 20:30
-KJ- schreef: Polestar heeft niets voor de D2. Bovendien hoor je van iedereen dat de D2 (= HDI van PSA) en zeer gevoelige motor is waar je van af moet blijven. Dan maar liever een echte stap nemen.
Dat is voor mij toen der tijd ook mede de keuze geweest om zeker een D4 te nemen.
D2 blokken zijn zeker geen aanrader. (ervaring genoeg mee) De nieuwe (D2) eigenlijk D4 blokken weinig ervaring mee?
Ze rijden soepeler en zijn stiller.
Maar goed om op het D4 blok terug te komen, fijn blok nu 100.000 km in 2 jaar gereden zonder problemen, (dus ook geen egr problemen etc.)
Misschien is een automaat nog wel een idee voor je?
Huidig V60CC B5 (21)
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Nah persoonlijk vind ik dat veel mensen hier een boel schreeuwen over de D2 zonder er zelf ervaring mee te hebben. Een feit is dat de 1.6 PSA diesel erg veel gebruikt is de laatste jaren bij diverse merken en modellen. Een V40 of S60 met een D2 is geen vlotte snelle reisauto maar het gros van de mensen red zich met om en nabij de 100-120 pk. De beestjes hebben wel goed onderhoud nodig, lekkere loze kreet, een5 pitter D5 niet goed onderhoud, kan ie ook de geest geven 
Ik heb geen ervaring met de D4 in de V40 wel met de D4 in een S60 uit 2015, rijd prima, en heeft net dat beetje meer als de D2 1.6, zeker als het gaat om de sneller tussensprint/ veiligheid gevoel bij het inhalen.
Is een leuke benzine turbo (T4-T5) niet iets voor je? Die lijken qua karakteristiek wat meer op een diesel met veel koppel onderin beschikbaar, zijn in aanschaf vaak wat goedkoper en brengen maandelijks minder kosten met zich mee ten aanzien van wegenbelasting en verzekering.

Ik heb geen ervaring met de D4 in de V40 wel met de D4 in een S60 uit 2015, rijd prima, en heeft net dat beetje meer als de D2 1.6, zeker als het gaat om de sneller tussensprint/ veiligheid gevoel bij het inhalen.
Is een leuke benzine turbo (T4-T5) niet iets voor je? Die lijken qua karakteristiek wat meer op een diesel met veel koppel onderin beschikbaar, zijn in aanschaf vaak wat goedkoper en brengen maandelijks minder kosten met zich mee ten aanzien van wegenbelasting en verzekering.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- Rob M
- 5th Gear member
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
- Locatie: Westerwolde
Mee eens, maar dat is niet alleen hier. Ik moet mij regelmatig verdedigen dat ik een D2 rij en dat het zelfs een bewuste keuze is (liever bijna alle opties dan een zwaardere motor) ik heb nu mijn 3e D2 (2x een 1.6 en nu een 2.0) en ik heb nooit een probleem gehad en ben ook nooit iets tekort gekomen, zelfs in Duitsland rij ik gewoon met het verkeer mee.sebastiaan84 schreef: Nah persoonlijk vind ik dat veel mensen hier een boel schreeuwen over de D2 zonder er zelf ervaring mee te hebben. Een feit is dat de 1.6 PSA diesel erg veel gebruikt is de laatste jaren bij diverse merken en modellen. Een V40 of S60 met een D2 is geen vlotte snelle reisauto maar het gros van de mensen red zich met om en nabij de 100-120 pk.
Hartelijke groet,
Rob
Rob
Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
- R-driver
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 12.09.2014 - 20:30
Rob M schreef:Mee eens, maar dat is niet alleen hier. Ik moet mij regelmatig verdedigen dat ik een D2 rij en dat het zelfs een bewuste keuze is (liever bijna alle opties dan een zwaardere motor) ik heb nu mijn 3e D2 (2x een 1.6 en nu een 2.0) en ik heb nooit een probleem gehad en ben ook nooit iets tekort gekomen, zelfs in Duitsland rij ik gewoon met het verkeer mee.sebastiaan84 schreef: Nah persoonlijk vind ik dat veel mensen hier een boel schreeuwen over de D2 zonder er zelf ervaring mee te hebben. Een feit is dat de 1.6 PSA diesel erg veel gebruikt is de laatste jaren bij diverse merken en modellen. Een V40 of S60 met een D2 is geen vlotte snelle reisauto maar het gros van de mensen red zich met om en nabij de 100-120 pk.
Misschien dat de nieuwere types minder problemen hebben?
Bij ons bedrijf mochten we zelfs geen V50 meer uitzoeken, 1.6 zowel als de 2 liters. stijgend oliepeil / verbruik / verstuivers/etc..
Dit met 5 Volvo s met verschillende eigenaren dezelfde problemen, wel allemaal de V50 overigens.
Onlangs iemand gesproken met een Ford Kuga (2009) die ook deze problemen had met de diesel variant.
Maar goed, gelukkig kon ik toch daardoor vrij gemakkelijk de keuze voor de D4 maken

En ach:
Verhalen over slecht presterende blokken of auto''s zien we toch vaker op internet dan positieve ervaringen helaas.
Huidig V60CC B5 (21)
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -
- fret
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25.03.2014 - 09:37
- Contacteer:
Als ik 20k per jaar zou rijden zou ik sowieso geen diesel nemen. Moderne diesels met al hun "flaps" en EGR kleppen zijn gevoelig voor korte afstandjes. Nu zal bij de meeste D4's die EGR wel zijn vervangen inmiddels, maar toch, diesels houden niet van korte afstanden. Een auto met 140k erop is dan wel weer OK. Snelwegkilometers slijt de auto niet echt van. Merk ik zelf; heb nu bijna 160k gereden met mijn D4, met originele alles (op EGR en swirl flaps en banden na) en hij rolt heerlijk over de snelwegen heen.
Maar wellicht is een T3 een optie?
Maar wellicht is een T3 een optie?
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Dank voor alle visies! Naar aanleiding hiervan nog even op zoek geweest naar leuk aangeklede benzinemodellen, maar helaas geen passende auto gevonden. Kennelijk worden vooral de kilometervreter-diesels voorzien van de spiegels en kraaltjes die ik zoek: xenon, adaptive cruise control, BLIS, TFT-dashboard, high performance audio, PDC voor en achter e.d. Ik weet nu in ieder geval dat hoge kilometerstand geen probleem zal vormen.
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Mijn advies zou zijn om je huidige auto te behouden; je weet wel wat je hebt, maar niet wat voor afgeragde probleemauto je krijgt.
Onderhoudshistorie zegt helemaal niets over hoe de auto al die tijd behandeld/bereden is.
En als je met 115pk/270Nm en terugschakelen niet verantwoord kunt inhalen, moet je dat ook vooral niet doen.
Onderhoudshistorie zegt helemaal niets over hoe de auto al die tijd behandeld/bereden is.
En als je met 115pk/270Nm en terugschakelen niet verantwoord kunt inhalen, moet je dat ook vooral niet doen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 26.06.2012 - 11:10
- Locatie: Veenendaal
Een auto die zo jong is met een hoge KM stand is echt geen probleem, zeker niet voor een diesel. Je ziet regelmatig Volvo's met veel hogere KM's.-KJ- schreef: Ik heb een zeer goed uitgeruste V40 D4 190PK op het oog uit midden 2014. Ik hik alleen aan tegen de kilometerstand: ruim 140.000. Ik rij diesel omdat ik het prettig vind rijden t.o.v. benzine en ik zal per jaar maximaal 20.000km op te teller erbij zetten. Heel snel zal de auto dus niet in de extreme km-standen terechtkomen.
Een auto bestaat uit meer dan de motor alleen en ook alle andere onderdelen hebben al een respectabele afstand afgelegd in korte tijd. Met de 12 maanden Volvo Selekt garantie zal ik me daar weinig zorgen over hoeven maken, toch?
Wat zijn jullie ideeën bij een overstap naar een jonge V40 met zo'n hoge kilometerstand?
Die snap ik even niet. Ik heb zelf in de V40 en S60 gereden (heb zelf een V60) maar een V40 is echt veel scherper/strakker dan een S60. De V60 rijdt echt heerlijk en echt behoorlijk scherp/strak. De S60 nog ietsje strakker, maar beiden zijn echt niet te vergelijken met de V40, althans dat vind ik dan.Edgecrusher schreef: Kilometerstand zal op zich niet zo'n probleem zijn.
Afgelopen 2wkn een V40 gereden en nu weer blij dat ik weer in de S60 rij.
De S60 ligt toch wel strakker op de weg. En de ruimte achterin is ook een groot verschil.
Mbt de ruimte achterin ben ik het met je eens.
Laatst gewijzigd door rinkel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC40 T4 Momentum GT Bright Silver (2019)
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Kijk als je de ruimte niet nodig hebt... V40 maar ik dacht ook dat ik in de V40 geen ruimte nodig had, maar het is toch wel behoorlijk weinig ruimte.
Plus het feit dat dat leuke panoramische dak niet open kon, vond ik toch wel erg jammer.
Plus het feit dat dat leuke panoramische dak niet open kon, vond ik toch wel erg jammer.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
@Rinkel : ik ben een s60 met sportonderstel en 19" gewend. Dan voelt een v40 T2 nordic op 16" alles behalve strak/ scherp aan.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
De kogel is door de kerk: het is een V40 D4 Summum Geartronic in de kleur 707 Crystal white metallic (inscription) geworden uit 2014 met 108.000km op de teller, vol met leuke opties:
Luxury Line, Intellisafe Pro Line, Security Line, Business Pack Connect
007 Electronic Climate Control dual zone
010 Elektrisch verstelbare passagierstoel
011 Verwarmbare voorstoelen
019 Adaptief TFT Crystal instrumentenpaneel
030 Panoramisch dak met elektrisch bedienbaar zonnegordijn
065 Koplampreinigingsinstallatie
140 Volvo Alarm klasse 3
165 Noodreservewiel
255 Sensus Navigatie
263 Hellingshoeksensor voor Volvo Alarm klasse 3
399 Sensus Pro met Volvo On Call (WiFi-hotspot)
439 Air Quality System
603 BLIS (Blind Spot Information System)
605 Dual Xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting
769 Driver Alert en Lane Keeping Aid system
790 Park Assist camera achter
818 Adaptieve Cruise Control & Pedestrian Detection & CW
850 Shimmer Graphite Aluminium inleg
870 Park Assist Pilot
871 Verwarmbare voorruit
876 Keyless Drive
877 Stuurbekrachtiging drie instellingen voor gevoeligheid
879 Verlichtingspack 2
884 Versnellingspookknop met verlichting
891 Laadvloer met 2 levels en boodschappentashouder
935 Sensus Connect met High Performance Audio
Luxury Line, Intellisafe Pro Line, Security Line, Business Pack Connect
007 Electronic Climate Control dual zone
010 Elektrisch verstelbare passagierstoel
011 Verwarmbare voorstoelen
019 Adaptief TFT Crystal instrumentenpaneel
030 Panoramisch dak met elektrisch bedienbaar zonnegordijn
065 Koplampreinigingsinstallatie
140 Volvo Alarm klasse 3
165 Noodreservewiel
255 Sensus Navigatie
263 Hellingshoeksensor voor Volvo Alarm klasse 3
399 Sensus Pro met Volvo On Call (WiFi-hotspot)
439 Air Quality System
603 BLIS (Blind Spot Information System)
605 Dual Xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting
769 Driver Alert en Lane Keeping Aid system
790 Park Assist camera achter
818 Adaptieve Cruise Control & Pedestrian Detection & CW
850 Shimmer Graphite Aluminium inleg
870 Park Assist Pilot
871 Verwarmbare voorruit
876 Keyless Drive
877 Stuurbekrachtiging drie instellingen voor gevoeligheid
879 Verlichtingspack 2
884 Versnellingspookknop met verlichting
891 Laadvloer met 2 levels en boodschappentashouder
935 Sensus Connect met High Performance Audio
Laatst gewijzigd door -KJ- op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10673
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Congrats!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge