Pagina 1 van 2
Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 17.10.2016 - 21:27
door -KJ-
Sinds een maand of 7 rijd ik (privé) in een S60 D2 115PK uit 2014 die nog geen 30.000km op de teller heeft staan. Hoewel deze auto me qua design en opties prima bevalt, begin ik toch te merken dat ik mogelijk een verkeerde motorkeuze heb gemaakt. Ik ben een rustige rijder (gemiddeld ruim 1 op 20), maar soms wil je wel eens snel (en (dus) veilig) inhalen op een 80-km weg of een keer net wat vlotter doorrijden. Dan komen de beperkingen van de D2 al snel in zicht.
Het formaat van de S60 heb ik niet per se nodig, een V40 zou ook voldoen.
Ik heb een zeer goed uitgeruste V40 D4 190PK op het oog uit midden 2014. Ik hik alleen aan tegen de kilometerstand: ruim 140.000. Ik rij diesel omdat ik het prettig vind rijden t.o.v. benzine en ik zal per jaar maximaal 20.000km op te teller erbij zetten. Heel snel zal de auto dus niet in de extreme km-standen terechtkomen.
Een auto bestaat uit meer dan de motor alleen en ook alle andere onderdelen hebben al een respectabele afstand afgelegd in korte tijd. Met de 12 maanden Volvo Selekt garantie zal ik me daar weinig zorgen over hoeven maken, toch?
Wat zijn jullie ideeën bij een overstap naar een jonge V40 met zo'n hoge kilometerstand?
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 17.10.2016 - 21:45
door Edgecrusher
Kilometerstand zal op zich niet zo'n probleem zijn.
Afgelopen 2wkn een V40 gereden en nu weer blij dat ik weer in de S60 rij.
De S60 ligt toch wel strakker op de weg. En de ruimte achterin is ook een groot verschil.
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 17.10.2016 - 21:57
door Rob M
Deze auto heeft dus zo'n 5000Km/mnd gereden? Dat zijn vermoedelijk veel snelwegkilometers. Nu rij ik zelf ruim 6500Km/mnd en voor zover ik kan nagaan slijten mijn auto's nauwelijks. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een probleem met egr gehad of iets dergelijks. Als deze auto dealer onderhouden is en garantie heeft zou ik dit liever hebben dan een diesel die maar 20.000KM/jr rijdt.
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 17.10.2016 - 22:20
door Carfreak
Waarom niet naar Volvotune of Polestar om de D2 eens wakker te laten schudden? Dat scheelt je aanzienlijk in de knip.
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 17.10.2016 - 23:20
door -KJ-
Polestar heeft niets voor de D2. Bovendien hoor je van iedereen dat de D2 (= HDI van PSA) en zeer gevoelige motor is waar je van af moet blijven. Dan maar liever een echte stap nemen.
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 18.10.2016 - 10:02
door R-driver
-KJ- schreef:
Polestar heeft niets voor de D2. Bovendien hoor je van iedereen dat de D2 (= HDI van PSA) en zeer gevoelige motor is waar je van af moet blijven. Dan maar liever een echte stap nemen.
Dat is voor mij toen der tijd ook mede de keuze geweest om zeker een D4 te nemen.
D2 blokken zijn zeker geen aanrader. (ervaring genoeg mee) De nieuwe (D2) eigenlijk D4 blokken weinig ervaring mee?
Ze rijden soepeler en zijn stiller.
Maar goed om op het D4 blok terug te komen, fijn blok nu 100.000 km in 2 jaar gereden zonder problemen, (dus ook geen egr problemen etc.)
Misschien is een automaat nog wel een idee voor je?
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 18.10.2016 - 11:45
door sebastiaan84
Nah persoonlijk vind ik dat veel mensen hier een boel schreeuwen over de D2 zonder er zelf ervaring mee te hebben. Een feit is dat de 1.6 PSA diesel erg veel gebruikt is de laatste jaren bij diverse merken en modellen. Een V40 of S60 met een D2 is geen vlotte snelle reisauto maar het gros van de mensen red zich met om en nabij de 100-120 pk. De beestjes hebben wel goed onderhoud nodig, lekkere loze kreet, een5 pitter D5 niet goed onderhoud, kan ie ook de geest geven
Ik heb geen ervaring met de D4 in de V40 wel met de D4 in een S60 uit 2015, rijd prima, en heeft net dat beetje meer als de D2 1.6, zeker als het gaat om de sneller tussensprint/ veiligheid gevoel bij het inhalen.
Is een leuke benzine turbo (T4-T5) niet iets voor je? Die lijken qua karakteristiek wat meer op een diesel met veel koppel onderin beschikbaar, zijn in aanschaf vaak wat goedkoper en brengen maandelijks minder kosten met zich mee ten aanzien van wegenbelasting en verzekering.
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 18.10.2016 - 12:04
door Rob M
sebastiaan84 schreef:
Nah persoonlijk vind ik dat veel mensen hier een boel schreeuwen over de D2 zonder er zelf ervaring mee te hebben. Een feit is dat de 1.6 PSA diesel erg veel gebruikt is de laatste jaren bij diverse merken en modellen. Een V40 of S60 met een D2 is geen vlotte snelle reisauto maar het gros van de mensen red zich met om en nabij de 100-120 pk.
Mee eens, maar dat is niet alleen hier. Ik moet mij regelmatig verdedigen dat ik een D2 rij en dat het zelfs een bewuste keuze is (liever bijna alle opties dan een zwaardere motor) ik heb nu mijn 3e D2 (2x een 1.6 en nu een 2.0) en ik heb nooit een probleem gehad en ben ook nooit iets tekort gekomen, zelfs in Duitsland rij ik gewoon met het verkeer mee.
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 18.10.2016 - 14:59
door R-driver
Rob M schreef:
sebastiaan84 schreef:
Nah persoonlijk vind ik dat veel mensen hier een boel schreeuwen over de D2 zonder er zelf ervaring mee te hebben. Een feit is dat de 1.6 PSA diesel erg veel gebruikt is de laatste jaren bij diverse merken en modellen. Een V40 of S60 met een D2 is geen vlotte snelle reisauto maar het gros van de mensen red zich met om en nabij de 100-120 pk.
Mee eens, maar dat is niet alleen hier. Ik moet mij regelmatig verdedigen dat ik een D2 rij en dat het zelfs een bewuste keuze is (liever bijna alle opties dan een zwaardere motor) ik heb nu mijn 3e D2 (2x een 1.6 en nu een 2.0) en ik heb nooit een probleem gehad en ben ook nooit iets tekort gekomen, zelfs in Duitsland rij ik gewoon met het verkeer mee.
Misschien dat de nieuwere types minder problemen hebben?
Bij ons bedrijf mochten we zelfs geen V50 meer uitzoeken, 1.6 zowel als de 2 liters. stijgend oliepeil / verbruik / verstuivers/etc..
Dit met 5 Volvo s met verschillende eigenaren dezelfde problemen, wel allemaal de V50 overigens.
Onlangs iemand gesproken met een Ford Kuga (2009) die ook deze problemen had met de diesel variant.
Maar goed, gelukkig kon ik toch daardoor vrij gemakkelijk de keuze voor de D4 maken
En ach:
Verhalen over slecht presterende blokken of auto''s zien we toch vaker op internet dan positieve ervaringen helaas.
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 19.10.2016 - 08:01
door fret
Als ik 20k per jaar zou rijden zou ik sowieso geen diesel nemen. Moderne diesels met al hun "flaps" en EGR kleppen zijn gevoelig voor korte afstandjes. Nu zal bij de meeste D4's die EGR wel zijn vervangen inmiddels, maar toch, diesels houden niet van korte afstanden. Een auto met 140k erop is dan wel weer OK. Snelwegkilometers slijt de auto niet echt van. Merk ik zelf; heb nu bijna 160k gereden met mijn D4, met originele alles (op EGR en swirl flaps en banden na) en hij rolt heerlijk over de snelwegen heen.
Maar wellicht is een T3 een optie?
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 19.10.2016 - 21:09
door -KJ-
Dank voor alle visies! Naar aanleiding hiervan nog even op zoek geweest naar leuk aangeklede benzinemodellen, maar helaas geen passende auto gevonden. Kennelijk worden vooral de kilometervreter-diesels voorzien van de spiegels en kraaltjes die ik zoek: xenon, adaptive cruise control, BLIS, TFT-dashboard, high performance audio, PDC voor en achter e.d. Ik weet nu in ieder geval dat hoge kilometerstand geen probleem zal vormen.
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 20.10.2016 - 09:03
door Longone
Mijn advies zou zijn om je huidige auto te behouden; je weet wel wat je hebt, maar niet wat voor afgeragde probleemauto je krijgt.
Onderhoudshistorie zegt helemaal niets over hoe de auto al die tijd behandeld/bereden is.
En als je met 115pk/270Nm en terugschakelen niet verantwoord kunt inhalen, moet je dat ook vooral niet doen.
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 22.10.2016 - 14:43
door rinkel
-KJ- schreef:
Ik heb een zeer goed uitgeruste V40 D4 190PK op het oog uit midden 2014. Ik hik alleen aan tegen de kilometerstand: ruim 140.000. Ik rij diesel omdat ik het prettig vind rijden t.o.v. benzine en ik zal per jaar maximaal 20.000km op te teller erbij zetten. Heel snel zal de auto dus niet in de extreme km-standen terechtkomen.
Een auto bestaat uit meer dan de motor alleen en ook alle andere onderdelen hebben al een respectabele afstand afgelegd in korte tijd. Met de 12 maanden Volvo Selekt garantie zal ik me daar weinig zorgen over hoeven maken, toch?
Wat zijn jullie ideeën bij een overstap naar een jonge V40 met zo'n hoge kilometerstand?
Een auto die zo jong is met een hoge KM stand is echt geen probleem, zeker niet voor een diesel. Je ziet regelmatig Volvo's met veel hogere KM's.
Edgecrusher schreef:
Kilometerstand zal op zich niet zo'n probleem zijn.
Afgelopen 2wkn een V40 gereden en nu weer blij dat ik weer in de S60 rij.
De S60 ligt toch wel strakker op de weg. En de ruimte achterin is ook een groot verschil.
Die snap ik even niet. Ik heb zelf in de V40 en S60 gereden (heb zelf een V60) maar een V40 is echt veel scherper/strakker dan een S60. De V60 rijdt echt heerlijk en echt behoorlijk scherp/strak. De S60 nog ietsje strakker, maar beiden zijn echt niet te vergelijken met de V40, althans dat vind ik dan.
Mbt de ruimte achterin ben ik het met je eens.
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 22.10.2016 - 14:57
door Paul
Kijk als je de ruimte niet nodig hebt... V40 maar ik dacht ook dat ik in de V40 geen ruimte nodig had, maar het is toch wel behoorlijk weinig ruimte.
Plus het feit dat dat leuke panoramische dak niet open kon, vond ik toch wel erg jammer.
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 22.10.2016 - 17:49
door Edgecrusher
@Rinkel : ik ben een s60 met sportonderstel en 19" gewend. Dan voelt een v40 T2 nordic op 16" alles behalve strak/ scherp aan.
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 27.10.2016 - 21:23
door -KJ-
De kogel is door de kerk: het is een V40 D4 Summum Geartronic in de kleur 707 Crystal white metallic (inscription) geworden uit 2014 met 108.000km op de teller, vol met leuke opties:
Luxury Line, Intellisafe Pro Line, Security Line, Business Pack Connect
007 Electronic Climate Control dual zone
010 Elektrisch verstelbare passagierstoel
011 Verwarmbare voorstoelen
019 Adaptief TFT Crystal instrumentenpaneel
030 Panoramisch dak met elektrisch bedienbaar zonnegordijn
065 Koplampreinigingsinstallatie
140 Volvo Alarm klasse 3
165 Noodreservewiel
255 Sensus Navigatie
263 Hellingshoeksensor voor Volvo Alarm klasse 3
399 Sensus Pro met Volvo On Call (WiFi-hotspot)
439 Air Quality System
603 BLIS (Blind Spot Information System)
605 Dual Xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting
769 Driver Alert en Lane Keeping Aid system
790 Park Assist camera achter
818 Adaptieve Cruise Control & Pedestrian Detection & CW
850 Shimmer Graphite Aluminium inleg
870 Park Assist Pilot
871 Verwarmbare voorruit
876 Keyless Drive
877 Stuurbekrachtiging drie instellingen voor gevoeligheid
879 Verlichtingspack 2
884 Versnellingspookknop met verlichting
891 Laadvloer met 2 levels en boodschappentashouder
935 Sensus Connect met High Performance Audio
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 27.10.2016 - 21:54
door Miguel81
Gefeliciteerd, klinkt als een heel vervelende uitvoering

Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 27.10.2016 - 22:17
door Hans oet Twent
Congrats!
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 27.10.2016 - 22:38
door -KJ-
Thanks! Ja echt een heel vervelende combi van opties, heb er al spijt van...
Re: Van S60 D2 naar V40 D4 - advies gevraagd
Geplaatst: 28.10.2016 - 11:45
door R-driver
Geartronic is ook een fijne combinatie met de D4.